Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Eurovision Song Contest

Startat av Experten, 2 juli 2012 kl. 07:50:38

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mathilda Gustafsson

Jag tror att många finländare kommer rösta på Sverige eftersom att det finska bidraget innehåller profaniteter om man förstår vad hon sjunger.

Fred

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 17 maj 2025 kl. 10:36:34Det vanskliga med odds är förstås att det bygger på olika slags matematiska algoritmer utifrån tillgänglig statistik och analyser, utan att det faktiskt har skett någon slags opinionsundersökning av vad folket tycker och tänker eller att någon levande människa har tillfrågats. Då är det alltid svårt att veta vad uppgifterna egentligen bygger på och varför.

Som exempel låg ju Sverige etta att vinna Eurovision Song Contest redan innan finalen i Melodifestivalen var avgjord, och alltså innan någon visste vilket bidrag som skulle representera Sverige...
(Vinstchanser i procent är egentligen bara omräkningar utifrån spelföretagens odds, så det är alltså odds vid betting - hur många gånger pengarna man får tillbaka vid vinst - som ligger till grund för de procentuella siffrorna.)

Bland folkets röster i Europa tror jag uppriktigt sagt ändå att KAJ kommer få många röster, men däremot är jag lite mer tveksam till jurygrupperna i respektive land (som ju står för hälften av poängen) - jurygrupperna består ju i de flesta länder av utbildade musiker, låtskrivare och ibland även musikjournalister, och sådana brukar ju som regel föredra mer "seriösa" och musikaliskt utmanande sånger; och mer skämtsamma eller "oseriösa" bidrag brukar ganska sällan komma bra till hos jurygrupperna.

Självklart ingen regel utan undantag, men vanligtvis brukar jurygrupperna trots allt inte så ofta rösta på den sortens bidrag som KAJ har; eller åtminstone inte ge sådana bidrag 12 poäng. "Bara bada bastu" är utan tvekan populär även ute i Europa, men jurygrupper brukar ju oftast inte bry sig om popularitet och streamingsiffror.

Utifrån den logiken är jag misstänksam på att de flesta jurygrupper kommer ge bl.a. Österrike höga poäng (som är en oerhört tekniskt utmanande sång), och KAJ sannolikt inte fullt lika höga poäng. Då är alltså frågan om tittarpoängen ändå räcker för att Sverige ska vinna, även om jurygrupperna inte ger Sverige de högsta poängen...?

I semifinalerna var det ju dessutom bara folket som avgjorde, och det är först nu ikväll som jurygrupperna har blandats in.
Jag tror nog också KAJ kommer få svårt hos jurygrupperna. Dessutom är jag ärligt talat inte jättesugen på att ha Eurovision Song Contest i Sverige igen efter bara två år. Gällande odds tror jag att Schweiz var favorittippade 2007 men de åkte ut redan i semifinalen.

Mathilda Gustafsson

Jag tror SVT Play är överbelastat går verkligen inte att komma in via appen eller webbsidan

BPS

Daniel Hofverberg

Precis som jag misstänkte gick det tufft med jurygrupperna - en enda 12-poängare till Sverige, även om vi i och för sig fick några poäng av ganska många länder.

Men jag hade inte väntat mig att det skulle gå så pass dåligt från tittarrösterna - Sverige kom alltså på tredje plats utifrån tittarrösterna, vilket visserligen inte alls är dåligt men jag trodde faktiskt att vi skulle få fler poäng än så; att Israel fick mer än 100 poäng fler än Sverige från tittarrösterna är minst sagt märkligt...

Gudskelov att Israel inte vann i alla fall. Låten var visserligen långt ifrån dålig, men långt ifrån bäst heller. Det finns inte en chans att så vansinnigt många tittare runt om i Europa och världen verkligen tyckte att Israels låt var bäst, utan det måste vara politiskt motiverade röster. Men tänk er vilket kaos och ramaskri om Israel skulle få arrangera Eurovision Song Contest nästa år - då kan man undra om EBU ens hade överlevt det kaoset...?

Men Österrike var absolut en mycket värdig vinnare, så jag är hyfsat nöjd ändå. Det var inte min favorit, men ändå en av de bästa låtarna; och ett oerhört läckert nummer. Och vilken otrolig sångröst JJ har, verkligen inte av denna världen. :)

En fjärdeplats till Sverige totalt är absolut inget att skämmas över, men trots utmaningen med jurygrupperna trodde jag ändå att vi skulle hamna lite bättre än så.

Nu när jag hört om alla låtar ikväll, så var min stora favorit Frankrike; som jag tycker har ett oerhört fint och minnesvärt nummer. Sen skulle jag nog placera Schweiz, Österrike och Italien.
(Av förståeliga skäl väljer jag att inte rangordna Sveriges bidrag, då vi i Sverige knappast kan vara opartiska där)

TonyTonka

Fel låt vann enligt mig, Frankrike eller Sverige skulle vunnit.

För övrigt blev jag lättad över att Australien var 11:a och inte sist i sin semifinal. Tycker fortfarande de skulle varit i final.

Är också positivt överraskad att Lettland kom tvåa i sin semifinal. Vinnaren Österrike kom femma i sin semifinal, för övrigt, KAJ kom fyra i sin.

Vad gäller resultatet är jag glad att Italien kom femma, gillade deras låt. :D

- Why do farts smell so funny?
- They're made of laughing gas!
~Timon and Pumbaa's Jungle Games

TonyTonka

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 18 maj 2025 kl. 01:40:35Men Österrike var absolut en mycket värdig vinnare, så jag är hyfsat nöjd ändå. Det var inte min favorit, men ändå en av de bästa låtarna; och ett oerhört läckert nummer. Och vilken otrolig sångröst JJ har, verkligen inte av denna världen. :)
I mina öron lät det mer som skrik, men smaken är som baken. Sedan håller jag med om att numret var ganska häftigt, men också väldigt rörigt. Men sista sekunderna när det blir techno, då blir bidraget ganska bra. Om hela låten varit i det stuket hade jag gillat den bättre. :)

Men nästa år ska Eurovision till Österrike, och vi minns ju alla vad som hände sist Eurovision var där. Då vann Sverige. Så nästa år tar vi dem. ;)
- Why do farts smell so funny?
- They're made of laughing gas!
~Timon and Pumbaa's Jungle Games

Daniel Hofverberg

Citat från: TonyTonka skrivet 18 maj 2025 kl. 02:42:05I mina öron lät det mer som skrik, men smaken är som baken. Sedan håller jag med om att numret var ganska häftigt, men också väldigt rörigt. Men sista sekunderna när det blir techno, då blir bidraget ganska bra. Om hela låten varit i det stuket hade jag gillat den bättre. :)
Jag kände precis tvärtom - att låten hade blivit bättre utan de sista sekunderna...

Enligt Edward af Sillén (tror jag det var som sa det?) vid semifinalen blev det ju tydligen skrikigt under genrepet, men såvitt jag kunde avgöra lyckades han hålla tonen i direktsändningen.

Citat från: TonyTonka skrivet 18 maj 2025 kl. 02:40:03Fel låt vann enligt mig, Frankrike eller Sverige skulle vunnit.
Jag hade också mycket hellre sett Sverige eller Frankrike vinna, men jag är mest tacksam över att inte Israel vann; som det länge såg ut som när de hade fått sina orimligt höga tittarpoäng... För det hade den låten verkligen inte förtjänat, som i mina ögon inte var märkvärdig - helt okej, men absolut ingen vinnarlåt.

Men jag tycker ändå att Österrike var en värdig vinnare, som kanske inte var bäst men åtminstone bland de fem bästa - det kunde varit betydligt värre...

Mathilda Gustafsson

Förstår ni vad det är man tycker gått fel? För jag kan tolka det både som att de menar att någon fifflat med Folkets röster men också att man säger att det är jury rösterna som är manipulerade eftersom att de inte överensstämmer med Folkets. Kan någon förklara vad artikeln menar?

https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/melodifestivalen/a/QMzjPQ/kravet-utred-fusk-i-esc

Daniel Hofverberg

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet 19 maj 2025 kl. 15:22:03Förstår ni vad det är man tycker gått fel? För jag kan tolka det både som att de menar att någon fifflat med Folkets röster men också att man säger att det är jury rösterna som är manipulerade eftersom att de inte överensstämmer med Folkets. Kan någon förklara vad artikeln menar?

https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/melodifestivalen/a/QMzjPQ/kravet-utred-fusk-i-esc
Jag skulle tro att det är tittarrösterna de misstänker inte har gått rätt till.

Även om ingen annan gått så långt som att kräva granskningar, så har det bl.a. rapporterats om reklamkampanjer från Israels sida i bl.a. sociala medier för att få proisraeler runt om i världen att rösta 20 gånger på Israels bidrag; oavsett om de ens sett programmet och hört låten eller inte. Vilket förstås är olyckligt, då det ju ska vara musiken som ska avgöra, men har det inte förekommit konkret fiffel utan att alla bara har kunnat rösta 20 gånger per telefonnummer så lär det väl vara svårt att göra så mycket åt. :(

Att jurygruppernas röstning gått rätt till bör vi kunna lita på, för där finns det ju dokumenterat hur alla fem i varje lands jury har röstat. Jurygrupperna röstar nämligen via sluten omröstning, utan att kunna se vad de andra medlemmarna röstat på. Med andra ord, svårt att kunna manipulera; även om det väl är teoretiskt möjligt att vissa länder kan ha låtit de olika jurymedlemmarna snegla/tjuvkika på varandra (så att den slutna omröstningen kanske inte varit helt sluten) - det lär ju vara omöjligt att kunna bevisa i efterhand.

Tittarrösterna är ju ett lite större frågetecken, i och med att de kan komma in från flera olika håll (telefonsamtal, SMS, webbsida och app), men att det skulle ha förekommit konkret fiffel är väl inte så troligt. Däremot vet jag inte om nyss nämnda reklamkampanjer, annonser och liknande verkligen är förenliga med EBUs regler eller inte...

Lilla My

Israel har köpt röster, det är så jävla uppenbart och så fegt och jävligt att jag inte vet vart jag ska ta vägen. Finns inte en chans att så många människor i så många länder skulle spammat mer SÅ många röster på Israel...

Att juryn för andra året i rad också verkar ha satsar på att rösta så neutralt och spritt som möjligt för att motverka att Israel eller något motsatt politiskt bidrag skulle vinna är så uppenbart. "Skicka så många röster som möjligt till UK, Schweiz eller Österrike och hoppas de vinner!"

Elios

Varför är inte Israel bannat som Ryssland iom att dom är i krig!? 

Steffan Rudvall

Citat från: Elios skrivet 20 maj 2025 kl. 22:17:43Varför är inte Israel bannat som Ryssland iom att dom är i krig!?
Det är det många som undrar, det är väl att man inte vill ta politiska ställningstaganden men det var ju det man gjorde med Ryssland... sen så finns det väl rykten som jag inte vet om de stämmer men att det är något israeliskt bolag som är en av de stora finansiärerna.

Daniel Hofverberg

Citat från: Elios skrivet 20 maj 2025 kl. 22:17:43Varför är inte Israel bannat som Ryssland iom att dom är i krig!?
Rent tekniskt sett har inte Ryssland uteslutits på grund av kriget i sig, utan på grund av att Ryssland inte längre når upp till EBUs demokrati- och pressfrihetskrav - där det viktigaste kravet är att medlemskanalen måste vara helt fristående och oberoende från politisk påtryckning, vilket uppenbarligen inte är fallet i Ryssland (där det i praktiken inte längre existerar fria medier).

EBU verkar ju dock ha väldigt generösa tolkningar när det gäller demokrati, för alla vi andra hade ju insett långt före 2022 att Ryssland inte är någon demokrati - om inte förr, så åtminstone sedan 2014...

Om Israel fortsätter som de gjort hittills är det inte alls otroligt om de inte längre klarar av EBUs krav till nästa år, för den nuvarande regeringen har ju trots allt gjort landet mer repressivt under senare tid och försökt försämra demokratin...

Om Azerbajdzjan (som fortfarande är medlem i EBU och deltar) verkligen är en demokrati kan ju också diskuteras...

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 20 maj 2025 kl. 22:20:03sen så finns det väl rykten som jag inte vet om de stämmer men att det är något israeliskt bolag som är en av de stora finansiärerna.
Ja, enligt uppgift ska tydligen ett företag i Israel vara en av sponsorerna för tävlingen, vilket somliga har spekulerat i om det har haft någon påverkan på beslutet att Israel fortfarande får vara med. EBU nekar förstås till att det spelar någon roll för deras beslut, men ingen kan ju veta med någon form av visshet.

Citat från: Lilla My skrivet 20 maj 2025 kl. 21:06:33Israel har köpt röster, det är så jävla uppenbart och så fegt och jävligt att jag inte vet vart jag ska ta vägen. Finns inte en chans att så många människor i så många länder skulle spammat mer SÅ många röster på Israel...
Om Israel verkligen har köpt röster i ordets rätta mening vet jag inte, men tydligen har ju i alla fall en statlig myndighet i Israel köpt mycket annonsplatser och gjort reklam med uppmaning att rösta på Israels bidrag.

Uppmanar man folk att rösta 20 gånger på just Israels bidrag, och kanske även puffat lite extra mycket för snyfthistorien med att Israels sångare Yuval Raphael överlevt Hamas terrorattentat (och ingen betvivlar nog att hon lär ha haft det väldigt tufft), så lär det säkert locka en del att rösta som annars inte hade gjort det.

Dessutom har allmänheten en tendens att vara svartvita i sina åsikter, så att många är antingen för eller emot Israel respektive Palestina - inga mellanting eller gråskalor; och är man då redan för Israel lär man ännu mer vara påverkbar för sådana reklamkampanjer. Det märktes ju också under sändningen, då Israels låt fick ungefär lika stora delar jubel och buanden...
(För förtydligandets skull: Självklart är det inte okej att bua ut en viss sångare - Ruval Raphael är liksom inte ansvarig för regeringens politik, och hon sitter ju inte med i Israels regering)

Tydligen är det inte emot EBUs regler med sådan reklam och marknadsföring, men jag tycker verkligen att det borde vara det. Att göra reklam för tävlingen i sig är en sak, och kanske även att sträcka sig till att upplysa om vilket startnummer som ett visst land har - men att däremot i reklam uttryckligen uppmana folk att rösta maximalt antal gånger på ett visst bidrag oavsett vad man tycker om låten känns åtminstone i mina ögon inte helt rumsrent; oavsett vilket land det gäller...

Sen tycker jag också man borde se över reglerna att man kan rösta 20 gånger från varje telefonnummer, och dessutom ytterligare 20 gånger från varje kreditkort om man röstar via appen eller webbsidan. Om man verkligen vill kan man alltså lägga hela 40 röster per person (men det blir förstås dyrt).

Att kunna rösta 20 gånger totalt är kanske okej (även om 10 gånger nog skulle räcka i de flesta fall), men i mina ögon borde man i så fall begränsa till säg max 5 gånger på varje enskilt bidrag. Jag ser ingen anledning varför man ska kunna rösta fler än 5 gånger på en viss låt. Kunde man bara rösta fem gånger på varje bidrag, så skulle sådana reklamkampanjer även få mycket mindre effekt; och mindre risk att folk röstar politiskt då möjligheterna att särbehandla ett visst bidrag skulle minska.

Citat från: Lilla My skrivet 20 maj 2025 kl. 21:06:33Att juryn för andra året i rad också verkar ha satsar på att rösta så neutralt och spritt som möjligt för att motverka att Israel eller något motsatt politiskt bidrag skulle vinna är så uppenbart. "Skicka så många röster som möjligt till UK, Schweiz eller Österrike och hoppas de vinner!"
Jurymedlemmarna i varje land ska rösta slutet, utan att diskutera mellan varandra, så jag är tveksam till att det skulle vara någon öppen taktik - men däremot lär säkert många medvetet eller undermedvetet tänka tanken.

Det är värt att påpeka att jurygrupperna inte ger poäng till specifika bidrag, på samma sätt som man kan tro av poängen som presenteras. Utan varje jurymedlem rangordnar alla 25 bidrag (alltså alla utom sitt eget lands) från bäst till sämst - alltså vilken låt de tycker är bäst, 2:a, 3:a o.s.v. ända ner till 25:e plats. Därefter läggs dessa rangordningar ihop för de fem jurymedlemmarna, för att utifrån det omräkna dessa till poäng (12 poäng till låten med den bästa sammanlagda rankingen, och så vidare ner till 10:e plats som får 1 poäng).

Här kan ni se hur Sveriges jury röstade, ganska intressant läsning:
https://eurovision.tv/event/basel-2025/grand-final/results/sweden
(Bläddra ner till "Detailed voting breakdown")

De fem har uppenbarligen röstat ganska olika i många fall. Som ni ser placerade alltså Sveriges fem jurymedlemmar Israels bidrag på plats 3, 23, 15, 17 och 12 (av 26), så att Israel sammantaget hamnade på 12:e plats och därmed precis utanför poängplats. Sveriges 12-poängare Österrike placerade alltså jurymedlemmarna på plats 18, 16, 2, 1 och 3; varför den sammanlagt fick högsta poängen trots att två av jurymedlemmarna alltså uppenbarligen inte var särskilt förtjusta i den.

Här ser vi vilka som ingick i juryn för respektive land:
https://eurovision.tv/event/basel-2025/grand-final/jury

Däremot är det hemligt vem som röstat hur, varför ovanstående länk alltså bara kallar jurymedlemmarna för A, B, C, D och E utan att avslöja vem som är vem av de fem. Jag hade verkligen velat veta vem jurymedlem A är, som alltså placerade Israel på tredje plats men Österrike först på 18:e plats (alltså den åttonde sämsta låten)... Nog för att smaken är olika, men märkvärdig var ändå inte Israels låt...

Fred

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 20 maj 2025 kl. 23:55:05Rent tekniskt sett har inte Ryssland uteslutits på grund av kriget i sig, utan på grund av att Ryssland inte längre når upp till EBUs demokrati- och pressfrihetskrav - där det viktigaste kravet är att medlemskanalen måste vara helt fristående och oberoende från politisk påtryckning, vilket uppenbarligen inte är fallet i Ryssland (där det i praktiken inte längre existerar fria medier).

EBU verkar ju dock ha väldigt generösa tolkningar när det gäller demokrati, för alla vi andra hade ju insett långt före 2022 att Ryssland inte är någon demokrati - om inte förr, så åtminstone sedan 2014...

Om Israel fortsätter som de gjort hittills är det inte alls otroligt om de inte längre klarar av EBUs krav till nästa år, för den nuvarande regeringen har ju trots allt gjort landet mer repressivt under senare tid och försökt försämra demokratin...

Om Azerbajdzjan (som fortfarande är medlem i EBU och deltar) verkligen är en demokrati kan ju också diskuteras...
Ja, enligt uppgift ska tydligen ett företag i Israel vara en av sponsorerna för tävlingen, vilket somliga har spekulerat i om det har haft någon påverkan på beslutet att Israel fortfarande får vara med. EBU nekar förstås till att det spelar någon roll för deras beslut, men ingen kan ju veta med någon form av visshet.
Om Israel verkligen har köpt röster i ordets rätta mening vet jag inte, men tydligen har ju i alla fall en statlig myndighet i Israel köpt mycket annonsplatser och gjort reklam med uppmaning att rösta på Israels bidrag.

Uppmanar man folk att rösta 20 gånger på just Israels bidrag, och kanske även puffat lite extra mycket för snyfthistorien med att Israels sångare Yuval Raphael överlevt Hamas terrorattentat (och ingen betvivlar nog att hon lär ha haft det väldigt tufft), så lär det säkert locka en del att rösta som annars inte hade gjort det.

Dessutom har allmänheten en tendens att vara svartvita i sina åsikter, så att många är antingen för eller emot Israel respektive Palestina - inga mellanting eller gråskalor; och är man då redan för Israel lär man ännu mer vara påverkbar för sådana reklamkampanjer. Det märktes ju också under sändningen, då Israels låt fick ungefär lika stora delar jubel och buanden...
(För förtydligandets skull: Självklart är det inte okej att bua ut en viss sångare - Ruval Raphael är liksom inte ansvarig för regeringens politik, och hon sitter ju inte med i Israels regering)

Tydligen är det inte emot EBUs regler med sådan reklam och marknadsföring, men jag tycker verkligen att det borde vara det. Att göra reklam för tävlingen i sig är en sak, och kanske även att sträcka sig till att upplysa om vilket startnummer som ett visst land har - men att däremot i reklam uttryckligen uppmana folk att rösta maximalt antal gånger på ett visst bidrag oavsett vad man tycker om låten känns åtminstone i mina ögon inte helt rumsrent; oavsett vilket land det gäller...

Sen tycker jag också man borde se över reglerna att man kan rösta 20 gånger från varje telefonnummer, och dessutom ytterligare 20 gånger från varje kreditkort om man röstar via appen eller webbsidan. Om man verkligen vill kan man alltså lägga hela 40 röster per person (men det blir förstås dyrt).

Att kunna rösta 20 gånger totalt är kanske okej (även om 10 gånger nog skulle räcka i de flesta fall), men i mina ögon borde man i så fall begränsa till säg max 5 gånger på varje enskilt bidrag. Jag ser ingen anledning varför man ska kunna rösta fler än 5 gånger på en viss låt. Kunde man bara rösta fem gånger på varje bidrag, så skulle sådana reklamkampanjer även få mycket mindre effekt; och mindre risk att folk röstar politiskt då möjligheterna att särbehandla ett visst bidrag skulle minska.
Jurymedlemmarna i varje land ska rösta slutet, utan att diskutera mellan varandra, så jag är tveksam till att det skulle vara någon öppen taktik - men däremot lär säkert många medvetet eller undermedvetet tänka tanken.

Det är värt att påpeka att jurygrupperna inte ger poäng till specifika bidrag, på samma sätt som man kan tro av poängen som presenteras. Utan varje jurymedlem rangordnar alla 25 bidrag (alltså alla utom sitt eget lands) från bäst till sämst - alltså vilken låt de tycker är bäst, 2:a, 3:a o.s.v. ända ner till 25:e plats. Därefter läggs dessa rangordningar ihop för de fem jurymedlemmarna, för att utifrån det omräkna dessa till poäng (12 poäng till låten med den bästa sammanlagda rankingen, och så vidare ner till 10:e plats som får 1 poäng).

Här kan ni se hur Sveriges jury röstade, ganska intressant läsning:
https://eurovision.tv/event/basel-2025/grand-final/results/sweden
(Bläddra ner till "Detailed voting breakdown")

De fem har uppenbarligen röstat ganska olika i många fall. Som ni ser placerade alltså Sveriges fem jurymedlemmar Israels bidrag på plats 3, 23, 15, 17 och 12 (av 26), så att Israel sammantaget hamnade på 12:e plats och därmed precis utanför poängplats. Sveriges 12-poängare Österrike placerade alltså jurymedlemmarna på plats 18, 16, 2, 1 och 3; varför den sammanlagt fick högsta poängen trots att två av jurymedlemmarna alltså uppenbarligen inte var särskilt förtjusta i den.

Här ser vi vilka som ingick i juryn för respektive land:
https://eurovision.tv/event/basel-2025/grand-final/jury

Däremot är det hemligt vem som röstat hur, varför ovanstående länk alltså bara kallar jurymedlemmarna för A, B, C, D och E utan att avslöja vem som är vem av de fem. Jag hade verkligen velat veta vem jurymedlem A är, som alltså placerade Israel på tredje plats men Österrike först på 18:e plats (alltså den åttonde sämsta låten)... Nog för att smaken är olika, men märkvärdig var ändå inte Israels låt...
Gällande jurygrupperna så har Armenien nästan alltid placerat Azerbjdzjan sist och vice versa av politiska skäl som konflikten i Nagorno-Karabach (eller Artsach som man kan kalla det om man står på Armeniens sida). Även tittarna i de båda länderna brukar sätta motståndarsidan sist. https://eurovision.tv/event/basel-2025/grand-final/results/azerbaijan.

Tydligen är detta tillåtet.