Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

AI genererad media

Startat av Göran, 4 maj 2025 kl. 10:01:45

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

gstone

Citat från: BPS skrivet 15 juni 2025 kl. 21:57:54Det blir väl fel om man börjar använda det för att ersätta riktiga konst, det gör inte vi bara prövar vad AI kan åstadkomma.
ok
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet 15 juni 2025 kl. 21:49:11Är veterligen AI genererad media så moraliskt rätt ?  :-\
Allt handlar om vad man använder det till, och i vilket syfte - AI är här för att stanna, så alla gör klokt i att lära sig när det är rätt att använda AI och när det inte är det. :)

Kort sagt: Använder man AI-generade bilder för att ersätta riktiga konstnärer och illustratörer? Och i så fall är det för att det inte finns någon budget med levande människor, att tiden inte räcker till (då man behöver många bilder på väldigt kort varsel) eller är det för att man vill vara snål? Det finns många seriösa och legitima användningsområden av AI, men också många fall där det inte är rätt att använda AI.

Det finns ju exempelvis fall där stora seriösa bokförlag har använt AI för att generera bilder till barnböcker, för att slippa anlita illustratörer - det är givetvis inte rätt. Men det finns också många fall där författare som ger ut böcker på eget förlag (d.v.s. sådana förlag där man själv måste kosta på allting för tryckeri och liknande) använder AI för illustrationer eller omslagsbilder, då det helt enkelt är omöjligt att få råd att anlita illustratörer eller konstnärer då den (oftast) pyttelilla vinsten inte skulle täcka in den kostnaden; och man förmodligen inte själv känner någon duktig illustratör som kan ställa upp på att jobba gratis.

Citat från: BPS skrivet 15 juni 2025 kl. 21:57:54Det blir väl fel om man börjar använda det för att ersätta riktiga konst, det gör inte vi bara prövar vad AI kan åstadkomma.
I synnerhet om man ersätter riktig konst som man faktiskt har råd med, och där det finns en budget att tala om. Det handlar ju helt om i vilka syften och under vilka omständigheter.

Det finns ju exempelvis många webbsajter, idrottsföreningar, ideella föreningar och andra som ibland har behov av bilder - illustrationer, bakgrundsbilder, logotyper eller annat - och de flesta sådana har ju ingen budget alls till att anlita professionella illustratörer eller formgivare; då det skulle innebära att behöva dra in på någonting annat. De flesta föreningar brukar mig veterligen lösa det genom att någon medlem som är tillräckligt duktig erbjuder sig att designa eller illustrera utan ersättning, men det är ju inte alls säkert att alla föreningar har eller känner någon sådan.

Om jag exempelvis skulle behöva illustrationer eller bilder på Dubbningshemsidan har jag inte en chans i världen att kunna anlita professionella illustratörer eller konstnärer som tar betalt för sitt arbete, då jag redan går med förlust varje månad; och inte kan avvara mycket mer pengar ur egen ficka. Alltså handlar det om att antingen hitta någon som är duktig på rita och ställer upp gratis, eller att använda AI-tjänster - och det förstnämnda gissar jag är lättare sagt än gjort.
(En gång i tiden hade jag förvisso en barndomskompis och granne som var väldigt bra på att rita, och hade på den tiden säkerligen ställt upp utan ersättning, men jag vet inte ens var han bor nuförtiden; och då vi inte hållit kontakten skulle han förmodligen inte ställa upp heller...)

BPS

Mycket intressant att den har skapat någon som skulle kunna vara Björn Wahlberg utan att jag ens nämnt honom vid namn i promten.

"Skapa en bild av Tintin och översättaren"

Tintin och översättaren.png

Daniel Hofverberg

Citat från: BPS skrivet 16 juni 2025 kl. 23:21:59Mycket intressant att den har skapat någon som skulle kunna vara Björn Wahlberg utan att jag ens nämnt honom vid namn i promten.

"Skapa en bild av Tintin och översättaren"
Imponerande! Det är ju till råga på allt hyfsat likt Björn Wahlberg. :)

Nog för att den kanske av sammanhanget förstår att man syftar på översättare av Tintin, men en språkmodell bör inte automatiskt förstå att det är översättare till det svenska språket man syftar på; i och med att språkmodeller känner igen alla språk i världen så att man ska kunna skriva på vilket språk som helst.

Vad händer om du skriver samma prompt på engelska?

MOA

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 16 juni 2025 kl. 23:31:25Imponerande! Det är ju till råga på allt hyfsat likt Björn Wahlberg. :)

Nog för att den kanske av sammanhanget förstår att man syftar på översättare av Tintin, men en språkmodell bör inte automatiskt förstå att det är översättare till det svenska språket man syftar på; i och med att språkmodeller känner igen alla språk i världen så att man ska kunna skriva på vilket språk som helst.

Vad händer om du skriver samma prompt på engelska?
Engelsk översättare troligtvis

BPS

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 16 juni 2025 kl. 23:31:25Vad händer om du skriver samma prompt på engelska?
Tyvärr känner jag inte igen personen på bilden men jag frågade ChatGPT om vem bilden föreställde och det är tydligen en man vid namn Michael Farr.

"Create a picture of Tintin with the translator"
Tintin and translator.png

Daniel Hofverberg

Citat från: BPS skrivet 16 juni 2025 kl. 23:55:29Tyvärr känner jag inte igen personen på bilden men jag frågade ChatGPT om vem bilden föreställde och det är tydligen en man vid namn Michael Farr.

"Create a picture of Tintin with the translator"
Ganska likt Michael Farr, och han är tydligen brittisk översättare av Tintin-album; tillika expert på Tintin. :)
https://en.wikipedia.org/wiki/Michael_Farr

Daniel Hofverberg

På jobbet har en del av mina kollegor sysslat lite med AI-generering av musik, vilket jag länge hade svårt att se någon seriös användning av - det är helt enkelt inte lika ofta man behöver musik som bilder i vardagen - men där måste jag medge att jag nu ändrat mig.

Häromveckan var jag nämligen på Film i Västerbottens kortfilmsfestival, där vinnarna går vidare till SM i kortfilm på Novemberfestivalen i Trollhättan, och råkade hamna bredvid en av kortfilmernas regissörer i biosalongen. Han berättade hur det blivit en oerhörd fördel av att kunna generera musik via AI, något som förut var en mardröm att få till för filmer - majoriteten av kortfilmerna i tävlingen var nämligen regisserade av ungdomar mellan 16 och 19 år, oftast på olika gymnasieskolor, och i den åldern är det förstås helt uteslutet att få tillstånd att använda existerande musik; och högst osannolikt att någon i samma klass eller någon annan man känner råkar vara en duktig musiker som kan både skriva musik och spela in den... Men icke desto mindre behöver filmer (nästan) alltid ha bakgrundsmusik, som ju måste komma någonstans ifrån.

En f.d. kollega på jobbet har också gjort egna datorspel, som han sålt via någon digital plattform för spel; och då måste det också vara en oerhörd fördel att kunna använda AI-tjänster för att generera bakgrundsmusik till spelen. Senast jag pratade med honom hade han nämligen tjänat runt 50 kr på datorspelen, och en femtiolapp räcker inte särskilt långt för att anlita kompositörer och ett par musiker; än mindre hyran för att hyra in sig i en musikstudio...

Så jag har av nyfikenhet testat en sådan musiktjänst, Aimusic.so, och gett den en riktigt svår utmaning. Jag skrev som enda prompt "Skriv en reklamjingel för Dubbningshemsidan", utan någon som helst information om vad Dubbningshemsidan är eller dess innehåll. Det lär med andra ord vara bland det svåraste man kan tänka sig för en AI-tjänst... Det här är de två sånger jag fick ut av den instruktionen:

Som ni hör har tjänsten vissa problem med svenska uttal, där vissa ord inte låter helt naturliga utan en smula svengelska - det fungerar bättre på engelska. Jag är heller inte helt säker på att tjänsten verkligen till fullo har förstått sig på vitsen med Dubbningshemsidan, men däremot är jag imponerad över att texten blivit så pass fin; med  fantasi och välfungerande rim.

Med tanke på att det är en artificiell röst och artificiella instrument vi hör, och även musik och text är genererad av en dator, så måste jag medge att jag blev positivt överraskad av resultatet. :)

Däremot har kanske Aimusic.so missuppfattat vitsen med en reklamjingel, då reklamjinglar liksom inte borde vara över två minuter långa... ;)

MOA

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 17 juni 2025 kl. 03:05:26På jobbet har en del av mina kollegor sysslat lite med AI-generering av musik, vilket jag länge hade svårt att se någon seriös användning av - det är helt enkelt inte lika ofta man behöver musik som bilder i vardagen - men där måste jag medge att jag nu ändrat mig.

Häromveckan var jag nämligen på Film i Västerbottens kortfilmsfestival, där vinnarna går vidare till SM i kortfilm på Novemberfestivalen i Trollhättan, och råkade hamna bredvid en av kortfilmernas regissörer i biosalongen. Han berättade hur det blivit en oerhörd fördel av att kunna generera musik via AI, något som förut var en mardröm att få till för filmer - majoriteten av kortfilmerna i tävlingen var nämligen regisserade av ungdomar mellan 16 och 19 år, oftast på olika gymnasieskolor, och i den åldern är det förstås helt uteslutet att få tillstånd att använda existerande musik; och högst osannolikt att någon i samma klass eller någon annan man känner råkar vara en duktig musiker som kan både skriva musik och spela in den... Men icke desto mindre behöver filmer (nästan) alltid ha bakgrundsmusik, som ju måste komma någonstans ifrån.

En f.d. kollega på jobbet har också gjort egna datorspel, som han sålt via någon digital plattform för spel; och då måste det också vara en oerhörd fördel att kunna använda AI-tjänster för att generera bakgrundsmusik till spelen. Senast jag pratade med honom hade han nämligen tjänat runt 50 kr på datorspelen, och en femtiolapp räcker inte särskilt långt för att anlita kompositörer och ett par musiker; än mindre hyran för att hyra in sig i en musikstudio...

Så jag har av nyfikenhet testat en sådan musiktjänst, Aimusic.so, och gett den en riktigt svår utmaning. Jag skrev som enda prompt "Skriv en reklamjingel för Dubbningshemsidan", utan någon som helst information om vad Dubbningshemsidan är eller dess innehåll. Det lär med andra ord vara bland det svåraste man kan tänka sig för en AI-tjänst... Det här är de två sånger jag fick ut av den instruktionen:

Som ni hör har tjänsten vissa problem med svenska uttal, där vissa ord inte låter helt naturliga utan en smula svengelska - det fungerar bättre på engelska. Jag är heller inte helt säker på att tjänsten verkligen till fullo har förstått sig på vitsen med Dubbningshemsidan, men däremot är jag imponerad över att texten blivit så pass fin; med  fantasi och välfungerande rim.

Med tanke på att det är en artificiell röst och artificiella instrument vi hör, och även musik och text är genererad av en dator, så måste jag medge att jag blev positivt överraskad av resultatet. :)

Däremot har kanske Aimusic.so missuppfattat vitsen med en reklamjingel, då reklamjinglar liksom inte borde vara över två minuter långa... ;)
Låter som om Sissel Kyrkebo sjungit in låtarna

BPS

Jag tänkte pröva om den hade lika bra koll på svenska karaktärer. "Skapa en bild av den vuxna Pippi Långstrump"
Gammal Pippi Långstrump.png

MOA

Citat från: BPS skrivet 18 juni 2025 kl. 21:01:45Jag tänkte pröva om den hade lika bra koll på svenska karaktärer. "Skapa en bild av den vuxna Pippi Långstrump"
Gammal Pippi Långstrump.png
Som om Inger Nilsson skulle spela Pippi idag, skrämmande likt

A

Den här gjorde jag förra året minns inte vilken AI det var men det var någon gratis som inte var någon av de stora. Jag bad den skapa en bild av Beppe Wolgers och fick det här  :o ???

Beppe.png

MOA

Citat från: A skrivet 21 juni 2025 kl. 18:05:06Den här gjorde jag förra året minns inte vilken AI det var men det var någon gratis som inte var någon av de stora. Jag bad den skapa en bild av Beppe Wolgers och fick det här  :o ???

Beppe.png
Nu blev han en riktig n-rkung WTF

BPS

Citat från: A skrivet 21 juni 2025 kl. 18:05:06Den här gjorde jag förra året minns inte vilken AI det var men det var någon gratis som inte var någon av de stora. Jag bad den skapa en bild av Beppe Wolgers och fick det här  :o ???

Beppe.png
"Skapa en bild av Beppe Wolgers" Jag skulle nog påstå att den mer återskapat Kapten Långstrump men den är ju betydligt mer lik än bilden @A fick i alla fall.

Beppe Wolgers.png

MOA

Citat från: BPS skrivet 21 juni 2025 kl. 19:16:59"Skapa en bild av Beppe Wolgers" Jag skulle nog påstå att den mer återskapat Kapten Långstrump men den är ju betydligt mer lik än bilden @A fick i alla fall.

Beppe Wolgers.png
Nu ser han ut som Efraim. Beppe Wolgers var egentligen inte tänkt att spela Pippis Farsa. Han skulle egentligen spelats av en kort tysk skådespelare men han var inte bra med barn. Astrid Lindgren utbrast att hon ville ha någon som var varm, "Jag vill ha Beppe Wolgers" & så fick han rollen