Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Trazan Apansson och Trazan & Banarne

Startat av Rufus, 3 november 2021 kl. 10:34:39

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Daniel Hofverberg

Citat från: Monsieur Hulot skrivet 27 juni 2025 kl. 09:42:59VCR fanns ju förstås, men jag vet inte om det var särskilt stort format i Sverige då eller om det var ett format som bara SVT använde.
Inte bara SVT, men VCR var ett så dyrt format - både apparaten och kassetterna kostade mycket pengar - så det var nog främst företag som använde det; och inte så många privatpersoner som hade råd med sådant.

Rufus

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 27 juni 2025 kl. 08:33:55Jag känner mig inte lika säker på det, i och med att Kungliga Biblioteket för några år sedan svarade att säsong 1 inte fanns bevarad - det borde de ha kunnat se, då KB har tillgång till SVTs interna databas. Möjligen kan något ha hänt sedan 1970-talet, men vi får väl se när jag får svar av KB.

Jag kanske ska förtydliga att jag inte menade specifikt KB utan mer ospecificerat. Dels har vi tidningsurklippen som hävdar att det finns. Dessutom har jag frågat en viss person som var högst delaktig i produktionen, och han säger också att det finns men nämner inte var. Båda dessa källoir undedstryker dock att kvaliteten är för dålig för att det ska kunna sändas.

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 27 juni 2025 kl. 09:27:04Men första steget är att få reda på om det faktiskt finns bevarat - om inte ens SVT har bevarat serien är det ju knappast troligt att privatpersoner skulle ha spelat in det, för 1976 hade väl VHS ännu inte lanserats i Sverige. Betamax fanns förvisso, men var knappast jättestort bland gemene man i Sverige 1976. Och även om någon mot förmodan spelat in avsnitten, finns någon av dessa bevarade än idag och som går att få tag i...?
Se de tidningsurklipp som har postats tidigare i denna tråd. Där framkommer att det finns inspelningar. Därmed inte sagt att de fortfarande finns bevarade dock.

Daniel Hofverberg

Citat från: Rufus skrivet 27 juni 2025 kl. 15:20:32Se de tidningsurklipp som har postats tidigare i denna tråd. Där framkommer att det finns inspelningar. Därmed inte sagt att de fortfarande finns bevarade dock.
Nej, precis - vi vet ju att SVT hade någon form av inspelningar 1979, men det är ju inte samma sak som att dessa nödvändigtvis finns bevarade än idag.

Man kan tycka att SVT inte borde ha gjort sig av med dessa avsiktligt, men allt kan ju hända under årens lopp; och det är heller inte alltid som så gamla band ens är spelbara när det gått ett par decennier...

När det gäller VCR-band har Kungliga Biblioteket exempelvis då och då skrivit kommentarer av typen "Ej spelbart trots bakning".

Anders M Olsson

Citat från: Monsieur Hulot skrivet 27 juni 2025 kl. 09:42:59VHS lanserades 1976, men det är knappast troligt att någon i Sverige skulle ha fått tag i formatet så pass tidigt. Men något videoformat måste ju använts vid inspelning av avsnittet som finns bevarat ??? VCR fanns ju förstås, men jag vet inte om det var särskilt stort format i Sverige då eller om det var ett format som bara SVT använde.
Förutom Betamax fanns även Philips VCR och Sony U-matic sen tidigare. Jag jobbade i en radioaffär på den tiden, och vi sålde några VCR-spelare till privatpersoner, så visst fanns en del apparater i privata hem. Jag köpte själv en sån hösten 1975. Även U-matic kunde, i alla fall teoretiskt, köpas av privatpersoner. Men de var betydligt dyrare än VCR.

VHS lanserades i Sverige till julen 1978. Möjligen kan det vara så att det var en gemensam lansering i PAL-länderna, så att maskiner som fanns innan dess bara var för NTSC, d.v.s. i huvudsak bara för Japan och USA.

Monsieur Hulot

Citat från: Anders M Olsson skrivet  1 juli 2025 kl. 11:48:41Förutom Betamax fanns även Philips VCR och Sony U-matic sen tidigare. Jag jobbade i en radioaffär på den tiden, och vi sålde några VCR-spelare till privatpersoner, så visst fanns en del apparater i privata hem. Jag köpte själv en sån hösten 1975. Även U-matic kunde, i alla fall teoretiskt, köpas av privatpersoner. Men de var betydligt dyrare än VCR.

VHS lanserades i Sverige till julen 1978. Möjligen kan det vara så att det var en gemensam lansering i PAL-länderna, så att maskiner som fanns innan dess bara var för NTSC, d.v.s. i huvudsak bara för Japan och USA.
Intressant historia om radiobutiken :) Sådana gör man inte ofta!

Tintin

Om ni vill höra lite Trazan & Banarne låtar i annorlunda arrangemang så har Klasse Möllberg gett ut några kassettband med Djungelgympa under årens lopp.

Jag har den första kassetten (men tyvärr i dåligt skick). Via Wayback Machine kan man dock lyssna på den via den  nedlagda sidan Radiogodis. Sida A är musik och tal medan Sida B är enbart musik. Jag såg att den funnits på Tradera nyligen (med lite bilder) men det finns också ytterligare information på insida rygg om musiker (som jag kan bidra med vid intresse). 

Spåret Elefantgång borde de flesta känna igen. 

Djungel-gympa med Klasse & Birgitta

https://www.tradera.com/item/344704/673210157/djungelgympa-med-klasse-och-birgitta-kassettband

Monsieur Hulot

Citat från: Tintin skrivet 10 augusti 2025 kl. 21:34:42Om ni vill höra lite Trazan & Banarne låtar i annorlunda arrangemang så har Klasse Möllberg gett ut några kassettband med Djungelgympa under årens lopp.

Jag har den första kassetten (men tyvärr i dåligt skick). Via Wayback Machine kan man dock lyssna på den via den  nedlagda sidan Radiogodis. Sida A är musik och tal medan Sida B är enbart musik. Jag såg att den funnits på Tradera nyligen (med lite bilder) men det finns också ytterligare information på insida rygg om musiker (som jag kan bidra med vid intresse).

Spåret Elefantgång borde de flesta känna igen.

Djungel-gympa med Klasse & Birgitta

https://www.tradera.com/item/344704/673210157/djungelgympa-med-klasse-och-birgitta-kassettband
Hehe, detta kände man inte till! Måste lyssna på ;)

Tintin

Citat från: Monsieur Hulot skrivet 10 augusti 2025 kl. 22:37:25Hehe, detta kände man inte till! Måste lyssna på ;)
Nej, jag hittade kassettbandet på en loppis på många år sedan och blev själv överraskad gällande musiken.

På Djungelgympa II är det en blandning av Trazan & Banarne och Electric Banana Band. Inget årtal angivet (men det ser ut att vara 90-tal).

https://www.tradera.com/item/344704/686614563/djungelgympa-2-en-dag-i-djungeln-kassettband

En annan kul fakta. Olyckans Reflexsång är instrumental på LP-skivan Electric Banana Band And The Banettes – Livet I Regnskogarna, men finns inspelad med sång på LP-skivan Stjärnsmällar eller 7" singeln Olyckan - Reflex (B-sida Draculas Sång från TV-piraterna). Båda utgivna på Europa Film Records. 

Utan sång:

https://www.youtube.com/watch?v=9LDvpoDAkjk

Med sång:

https://www.youtube.com/watch?v=MtVtjExBw8E

Tintin

Fanns dessa bilder från Trazan Apansson – julens konung på nyhetsbyrån TT:s bildarkiv från studion med Monster Banarne. En återkommande karaktär (eller bara i ett avsnitt) lär vi nog aldrig få veta (om inte arbetskopiorna dyker upp).

Bild 1
Bild 2
Bild 3

Tintin

Citat från: Tintin skrivet  8 mars 2025 kl. 17:30:45Ett hopklipp ur musikdokumentären Electric Banana Band från 2014 om raderingen av Trazan Apansson – julens konung från 1976. Jag vet att jag själv reagerade när jag såg det (när de tackar i slutet), men jag tror att det är ironiskt menat (för utan raderingen inga nyinspelningar, ingen Olyckan eller Electric Banana Band).
I ett radioinslag från 2013 nämner Lasse Åberg att formatet som arbetskopiorna fanns på var VCR (men att det inte ansågs sändningsdugligt).

Vid 11.49
https://www.sverigesradio.se/artikel/5406716

Monsieur Hulot

Citat från: Tintin skrivet 13 augusti 2025 kl. 23:04:10I ett radioinslag från 2013 nämner Lasse Åberg att formatet som arbetskopiorna fanns på var VCR (men att det inte ansågs sändningsdugligt).

Vid 11.49
https://www.sverigesradio.se/artikel/5406716
Finns materialet digitaliserat?

Tintin

Citat från: Monsieur Hulot skrivet 14 augusti 2025 kl. 07:50:43Finns materialet digitaliserat?
Vad som hänt med videobanden sedan 1979 är det ingen som vet. Jag tyckte det var intressant att höra Lasse Åberg själv nämna att avsnitten fanns och på VCR (i tillägg till tidningsartiklarna på sidan 1). 

Tintin

En annan fundering kring det bevarade avsnittet av Trazan Apansson – julens konung från 1976-12-25 (som jag inte tänkt på tidigare). 

Under Arkiv på Svensk mediedatabas står det Leverantör Köp SVT (vilket jag tolkar som att de själva fått vända sig till SVT för att få köpa avsnittet). Om det då är samma med arbetskopiorna från 1979 så kanske det inte är så konstigt att spåren slutar där. 

https://smdb.kb.se/catalog/id/001428150

Men sedan kan ju mycket ha hänt sedan 1979 och även om arbetskopiorna finns sparade på SVT, så kanske de inte själva vet vart. Jag kom att tänka på när de hittade en inspelning med en Jimi Hendrix-konsert från 1969 i bandarkivet (i samband med städning).

https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/musik/a/P34b5e/

hittade-unik-konsert-med-jimi-hendrix
https://www.ystadsallehanda.se/artikel/svt-hittade-bortglomd-jimi-hendrix-konsert/

BPS

SVT hade dock initiativet Rädda banden så de borde numera i större utsträckning veta vad de har och inte har.

Daniel Hofverberg

Citat från: Tintin skrivet 14 augusti 2025 kl. 10:31:12En annan fundering kring det bevarade avsnittet av Trazan Apansson – julens konung från 1976-12-25 (som jag inte tänkt på tidigare).

Under Arkiv på Svensk mediedatabas står det Leverantör Köp SVT (vilket jag tolkar som att de själva fått vända sig till SVT för att få köpa avsnittet). Om det då är samma med arbetskopiorna från 1979 så kanske det inte är så konstigt att spåren slutar där.
Ja, 1976 var innan pliktexemplarslagen tillkom, så det var ett par år innan SVT blev tvingade enligt lag att referensbanda allt och skicka till Kungliga Biblioteket - eller rättare sagt Arkivet för Ljud och Bild, som det hette på den tiden; och som då var en fristående myndighet utan koppling till Kungliga Biblioteket.
(Arkivet för Ljud och Bild döptes om till Statens ljud- och bildarkiv 2001, och införlivades som del av Kungliga Biblioteket 2009)

"Köp SVT" innebär sannolikt att någon journalist eller forskare har kontaktat dåvarande Arkivet för Ljud och Bild och bett dem att införskaffa avsnittet ifråga, så att de därför har vänt sig till SVT i ärendet. Det är så det brukar fungera vid material som inte har inkommit via pliktexemplarslagen; då KB och dess företrädare har avtal med både Sveriges Television, Sveriges Radio och Svenska Filminstitutet.

Då kan man ju tycka att forskaren eller journalisten ifråga borde ha frågat efter samtliga avsnitt, så att myndigheten ordnade allt som fanns; men det är förstås möjligt att personen ifråga av någon anledning bara behövde just detta enda avsnitt (ifall det var något särskilt med just det, som behövdes i något forskningssyfte, för någon tidningsartikel eller dylikt)...