Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Djur stereotyper

Startat av Skokaka, 11 december 2022 kl. 15:55:34

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Skokaka

Citat från: Disneyfantasten skrivet 30 juni 2025 kl. 20:14:50Får se nu...

Dholer är ju ändå självklara, dels för att de liksom vargar, prärievargar och schakaler är vilda hunddjur som jagar i flock, plus med tanke på hur de i Lilla Djungelboken porträtteras.

(då är jag nyfiken på hur du tänker med Afrikanska Vildhundar, jag menar, de är ju ändå också vilda hunddjur som jagar i flock?)

Myskoxar och Visenter, av samma orsaker som Noshörningar, Bufflar och Bisonoxar?

(och jo, visenter är släkt med bisonoxar, myskoxar är däremot mer släkt med får och getter än med oxdjur)

Kondorer på grund av hur Tantalus porträtteras?

Nanduer på grund av hur nandun i Saludos Amigos porträtteras?
Just det. Visste dock inte att bisonoxar inte var oxdjur, trots namnet. :o

Kondorer är nog rovfåglar för övrigt, och jag tror att de räknas som gamar? Borde inte de vara i samma lista? Jag vet inte...

Och ja, men det är ju som så att Afrikanska Vildhundar verkar inte ha någon officiell roll som jag kan komma på, bara att de är bortklippta skurkar från Lejonkungen. Dock så är det som så att tanken om att de porträtteras som onda är nog inget som jag vill ska hända, då just dessa har så vacker päls och de är väl utrotningshotade? Förresten, lejon är ju ändå mer nära fiender med hyenor, så jag är ärligt talat glad att det blev istället så här i Lejonkungen. Tror förresten dock inte att Afrikanska Vildhundar medverkar i Lejonvakten. Men hade dom medverkat så borde dom nog antingen vara reformerade skurkar eller misstas för onda i början men visas sen att vara snälla i själva verket. Nåja, men i hela fall, kan nog vara för att jag har en mjuk sida för detta djuret, är dock synd att de medverkar knappt i någonting...

Disneyfantasten

Citat från: Skokaka skrivet 30 juni 2025 kl. 20:48:49Just det. Visste dock inte att bisonoxar inte var oxdjur, trots namnet. :o

Kondorer är nog rovfåglar för övrigt, och jag tror att de räknas som gamar? Borde inte de vara i samma lista? Jag vet inte...

Och ja, men det är ju som så att Afrikanska Vildhundar verkar inte ha någon officiell roll som jag kan komma på, bara att de är bortklippta skurkar från Lejonkungen. Dock så är det som så att tanken om att de porträtteras som onda är nog inget som jag vill ska hända, då just dessa har så vacker päls och de är väl utrotningshotade? Förresten, lejon är ju ändå mer nära fiender med hyenor, så jag är ärligt talat glad att det blev istället så här i Lejonkungen. Tror förresten dock inte att Afrikanska Vildhundar medverkar i Lejonvakten. Men hade dom medverkat så borde dom nog antingen vara reformerade skurkar eller misstas för onda i början men visas sen att vara snälla i själva verket. Nåja, men i hela fall, kan nog vara för att jag har en mjuk sida för detta djuret, är dock synd att de medverkar knappt i någonting...
Bisonoxar ÄR oxdjur, det är myskoxar som inte är oxdjur, det skrev jag ju till och med, kolla innan du skriver.

Skokaka

Citat från: Disneyfantasten skrivet 30 juni 2025 kl. 20:58:04Bisonoxar ÄR oxdjur, det är myskoxar som inte är oxdjur, det skrev jag ju till och med, kolla innan du skriver.
Hoppsan, jo, det var myskoxar jag menade... :-[

Disneyfantasten

Citat från: Skokaka skrivet 11 december 2022 kl. 15:55:34Onödigt, jag vet. Men här tänkte jag göra listor av djur stereotyper. Jag kommer att nämna vilka djur som brukar tolkas som goda eller onda i olika medier, och det är minst tjugo djur i båda sidorna. Lite inspirerad av Tuffa Gänget som handlar om ämnet jag tar upp nu. Det var lite svårt dock att komma på så många exempel, men i hela fall...

Djur som brukar vara hjältar:
Hundar (Men det beror på, det kan finnas stygga hundar också. Men många hundar ses som snälla och man ser hundar överallt tycker jag, så de hör hemma mer i den goda sidan, enligt mig...)
Katter (Samma här, en del katter syns som elaka, men många katter är snälla de också...)
Kaniner
Björnar
Ekorrar
Möss
Grisar
Hästar
Får
Elefanter
Rådjur
Pingviner
Sköldpaddor
Apor
Bävrar
Ugglor
Delfiner
Lejon
Känguruer
Sälar

Djur som brukar vara skurkar:
Tvättbjörnar
Vargar
Rävar
Råttor
Ormar
Spindlar
Hajar
Vesslor
Hyenor
Krokodiler
Fladdermöss
Gamar
Kråkor
Drakar
Myggor
Getingar
Bläckfiskar
Babianer
Tjurar
Vildsvin

Andra stereotyper:
Jag tycker att andra exemplar på djur stereotyper kan vara att ankor har otur eller att ekorrar är knäppa. Och en massa andra...

Har jag missat några exempel på den goda och den onda sidan? Inte vet jag, eftersom jag behövde tänka till. Så... Säg gärna vad ni tycker... :)
Får se nu, rävar som skurkar dels för att de stjäl höns och brukar jaga kaniner, och dels för att de i mycket media porträtteras som antingen onda rovdjur (t.ex. i Sången om Södern, Chicken Little från 1943, Klas Klättermus, osv.) eller som lurendrejare (t.ex. i Pinocchio)?

Vargar som skurkar dels för att de äter får och dels för att de i mycket media porträtteras som glupska och ondskefulla?

Tvättbjörnar har jag tagit upp förut.

Råttor har vi förklarat förut.

Ormar som skurkar för att de brukar förekomma i monster-filmer plus att Kaa som i Rudyard Kiplings förlaga till Djungelboken är en av Mowglis vänner blev omskriven till skurk i Disneys version i tron att en orm inte skulle uppskattas som en heroisk karaktär?

Spindlar som onda för att de brukar förekomma i monster-filmer?

Hajar som onda för att de brukar porträtteras som skurkar i mycket media och sådant?

(både hajar och vargar är dock egentligen missförstådda, då vargar oftast inte brukar attackera människor förutom kanske om de är sjuka, så sjuka vargar ska man hålla sig undan, och hajar tycker inte att människor är mat, den vanligaste orsaken till att hajar attackerar människor, i det fallet främst vithajar - som också är den sort som folk i första hand tänker på - , är att de tar fel på människor som sin naturliga föda som sälar och sjölejon)

Vesslor som skurkar p.g.a. hur de porträtteras i Det Susar i Säven och liknande grejer?

Hyenor som skurkar, dels för att de har rykte om sig att ha tjuvaktiga vanor och dels på grund av hur de porträtteras i Lejonkungen?

Krokodiler som skurkar, dels med tanke på hur många sådana som förekommer i media och dels för att de i princip är de enda djur som ser människor som föda*?

(*i viss mån kan också isbjörnar, tigrar och leoparder göra det, men isbjörnar brukar mest jaga sälar medans tigrar mest lagar hjortar, gaseller, vildsvin och bufflar, leoparder är de mest anpassningsbara kattdjuren och kan t.o.m. nöja sig med insekter och liknande grejer)

Fladdermöss som skurkar dels för att de är med mycket i spök-slott och dels för att de är med mycket i vampyr-filmer?

Gamar som skurkar för att de brukar äta sånt som har dött?

Kråkor som skurkar, dels för att de brukar hålla till vid majsfält och dels för att de både äter sopor och ibland stjäl blanka saker?

Drakar som ondskefulla, nu är ju drakar egentligen fantasidjur, men i mycket media betraktas de som ondskefulla.

Myggor som skurkar, ja, här behöver jag inte alls tveka, de suger blod, och en särskild mygga bär t.o.m. på den livsfarliga sjukdomen malaria, därav namnet.

Getingar behöver jag inte heller tveka om, de är nämligen mycket aggressivare än bin och kan till skillnad från dem stickas många flera gånger med gadden.

Bläckfiskar som skurkar för att de brukar vara med mycket i monster-filmer?

Babianer som skurkar, kan vara kanske för att de stjäl spannmål plus att det ursprungligen var tänkt att vara babianer som skurkar i Lejonkungen? (Rafiki som egentligen är mandrill var från början planerad att vara gepard)

Tjurar som skurkar, kan vara för att de är aggressiva och även brukar användas till tjurfäktning i Spanien.

Vildsvin för att de är mycket aggressivare än vanliga tamgrisar.

Kaniner som goda för att de brukar betecknas som gulliga? (detsamma gäller nog även ekorrar)

Får och Grisar, för att de är bondgårds-djur?

Höstar för att man brukar rida på dem?

Möss för att de brukar vara gulligare än råttor?

Björnar, av samma orsak som lejon kanske?

Elefanter för att de brukar betecknas som vänliga jättar och är intelligenta djur?

Rådjur, antagligen för att man säger "rådjurs-ögon" som i oskyldig?

Ugglor för att de betecknas som kloka i media?

Delfiner för att de brukar betecknas som vänliga i media och är intelligenta djur?

Då återstår pingviner, sköldpaddor, apor, bävrar, kängurur och sälar, jag vet inte vad jag ska säga, men de mesta har vad jag kan minnas varit goda sådana.

MOA

En annan ond spindel är Yakuza i Metroid Fusion, Oh My Metroid vilken frustrerande boss!

Disneyfantasten

Citat från: Skokaka skrivet  9 juni 2025 kl. 01:10:02Sedan så har vi ju också pratat om det här om att en del djur får tydligen vara med i samma kategori medan andra, trots att de är i samma släkt, är för distinkta från de andra, så...

Till exempel, dessa är med i samma kategori:

Kaniner och harar.

Hjortar och rådjur.

Sälar och sjölejon.

Vesslor och hermeliner.

Krokodiler och alligatorer.

Kråkor och korpar.

Babianer, mandriller och gelador.

Leoparder och pantrar. (Förresten, jaguarer borde nog även räknas, då man kan väl kalla svarta jaguarer också för pantrar.)

Höns och tuppar.

Kameler och dromedarer.

Sengångare och förhistoriska såna.

Bufflar och bisonoxar.

Papegojor, undulater, arapapegojor och kakaduor.

Måsar och trutar.

Gräshoppor och syrsor.

Fjärilar och larver.

Lamor och alpackor. (Fast det var jag som kom på dessa, då de är nära släkt, så... Borde dom verkligen vara ihop? ???)

Men tydligen så är ju dessa distinkta från varandra:

Andra björnar med isbjörnar och jättepandor.

Ekorrar med jordekorrar.

Grisar med vildsvin och vårtsvin. (Åtminstone så verkar vårtsvin vara lika snälla som tama grisar i media, men vildsvin har det tyvärr inte lika så bra...)

Elefanter med mammutar.

Hjortar och rådjur med renar. (Förmodligen även älgar...)

Apor med andra primater. (Jag borde nog ha lagt "primater" hos goda för övrigt då de flesta utav dom brukar vara snälla... Nåja, förutom babianer och gigantopithecus, förstås...)

Delfiner och späckhuggare samt andra valar från varandra.

Sälar och sjölejon med valrossar, leopardsälar och elefantsälar.

Vargar med prärievargar.

Hajar med valhajar.

Getingar med bin och humlor.

Tjurar med kor. (De är ju hane och hona, men tjurar verkar mest vara ilskna medan kor är mer vänliga av sig, så... Ja...)

Flodhästar med dvärgflodhästar. (Bara för att de är mindre och förmodligen inte lika farliga i verkligheten? Jag har för mig att dvärgflodhästar är ofarliga.)

Tigrar med sabeltandade tigrar.

Grävlingar med honungsgrävlingar.

Grodor med paddor.

Storkar med flamingor och tranor samt hägrar. (Dessa är väl nära släkt med varandra, tror jag. Men jag kan förstå att flamingor skiljs åt från de andra då de är rosa och har märkvärdiga andra näbbar. Och ja, de flesta flamingor man kommer på är väl helt enkelt neutrala...)

Uttrar och havsuttrar. (Men uttrar från Sydamerika kan räknas hos uttrar, tydligen?)

Sedan så finns det då några djur som jag undrar om de borde få vara med i samma kategori eller inte:

Ekorrar och flygekorrar.

Delfiner och tumlare.

Känguruer och vallabys. (Jag har dock redan lagt till en vallaby hos känguruer, så...)

Rödrävar (som är de rävarna som man förmodligen först tänker på) och andra rävar. (Som fjällrävar, korsakrävar, ökenrävar, osv... Även om jag redan tog upp dessa...)

Vesslor, hermeliner och illrar.

Gamar, vråkar och kondorer.

Ödlor och komodovaraner.

Ankor och änder. (Jag hade dock redan änder hos ankor...)

Hönor, tuppar och kycklingar. (Dessa är ju ändå mamma, pappa och barn...)

Lodjur och rödlon.

Åsnor och mulor.

Bufflar, bisonoxar och visenter. (Då jag gjorde en omsökning, och visenter är väl ändå samma sak som bisonoxar? Jag ser själv ingen så stor skillnad...)

Så... Då är den stora frågan om det funkar så här eller inte? ???
Okej, egentligen anser jag att nästan alla dessa är distinkta.

Så, här är lite förklaringar till varför jag förut gjorde så;

- kaniner & harar tog jag tillsammans dels för att åsnehare på engelska heter jackrabbit (kanin heter rabbit på engelska och hare på engelska är hare även om det uttalas annorlunda), och dels för att Snurre Sprätt kallats både hare och kanin, Snurre är iallafall en åsnehare, det är även Påskharen i Disneys tolkning av Alice i Underlandet, dock är kaniner grupplevande medans harar är mer ensamlevande och kaniner bor i hålor vilket harar inte gör

- hjortar och rådjur är egentligen olika sorters djur som är släkt med varandra, båda brukar kallas Deer på engelska och många tror även att Bambi är ett rådjur, vilket han visserligen är i förlagan, rådjur finns dock vara i Gamla Världen och då Disneys film utspelar sig i Nordamerika gjorde man Bambi till en Vitsvanshjort

(sen brukar de flesta kalla fläckiga ungar för Bambi), även jag gjorde det som barn)

Såhär är det;

- Rådjur (Roe Deer)

- Vitsvanshjort (White-Tailed Deer)

- Kronhjort (Red Deer)

- Wapiti (Elk)

- Dovhjort (Fallow Deer)

- Sikahjort (Sika Deer)

- Axishjort (Axis Deer)

- Sambarhjort (Sambar Deer)

- Barasinghahjort (Barasingha Deer)

- Davidshjort (Père David's Deer)

(och så vidare)

- sälar och sjölejon, det är för att många sälar som förekommer på cirkus brukar vara sjölejon plus att de klassiska säl-skällandet i själva verket endast förekommer hos öronsälar (där både sjölejon och pälssälar ingår)

Såhär är det, det finns tre olika sorters Säldjur;

- öronlösa sälar

- öronsälar

- valross (där finns endast en art även om den delas upp i två olika underarter)

- både vesslor och hermeliner byter färg mellan vinter och sommar

- krokodiler och alligatorer, båda brukar ligga och se ut som stockar men tydligen kallas Brutus & Nero från Bernard och Bianca för krokodiler trots att de i själva verket är alligatorer

- kråkor och korpar, båda brukar kallas "olycksfåglar"

(båda är dock mycket intelligenta, särskilt korpar som nog kan vara bland de mest intelligenta djuren i djurriket)

- babianer, mandriller och gelador, kan vara för att de är nära släkt, Rafiki är en mandrill men misstas ofta som en babian även av sig själv, medans Prins Max babian i Sofia Den Första är en gelada

- leoparder och pantrar, som sagt för att pantrar är svarta leoparder

- höns och tuppar, självklart uppenbart, det är samma djur men av olika kön, och självklart ingår kycklingar här också oavsett kön

- kameler och dromedarer, dromedarer är också kameler, förresten så är det i verkligeheten oftast dromedarer som det finns mest av i världen och som finns i Arabländerna

- Sid kallas bara för sengångare och brukar vara i träd trots att jättesengångare aldrig var det

- bufflar & bisonoxar, bisonoxar brukar ofta kallas för bufflar, men de finns bara vilda i Nordamerika, medans kafferbufflar alias afrikanska bufflar finns i Afrika och vilda vattenbufflar finns i Asien, det finns även domesticerade vattenbufflar över hela världen

- alla de olika typerna av papegojor, här vet jag inte vad jag ska säga, man brukar tänka på Arapapegojor först och främst, men undulaten är den vanligaste papegojan, kakaduor är papegojor med tofs och det finns även fler t.ex. dvärgpapegojor, grå Jakob och många fler

- måsar och trutar, många måsar i media är i själva verket trutar då de har större och längre näbbar

- om jag ska vara ärlig så blandar jag alltid ihop syrsor och gräshoppor, Benjamin Syrsa är en syrsa därav namnet men Lampis kallar honom för gräshoppa

- larver spinner kukonger där de sedan blir till fjärilar

- lamor och alpackor, vet inte vad jag ska säga, båda kan spottas men det är halvsmält mat som de kräkts upp, i Kejsarens Nya Stil så äger Pacha och hans familj enmassa lamor men några verkar vara alpackor då Pacha säger till Kuzco att rocken som han bär och som han bäddade Kuzco med är av alpacka-ull

(jag går igenom resten senare)

Disneyfantasten

Citat från: Skokaka skrivet  9 juni 2025 kl. 01:10:02Sedan så har vi ju också pratat om det här om att en del djur får tydligen vara med i samma kategori medan andra, trots att de är i samma släkt, är för distinkta från de andra, så...

Kaniner och harar.

Hjortar och rådjur.

Sälar och sjölejon.

Vesslor och hermeliner.

Kråkor och korpar.

Leoparder och pantrar. (Förresten, jaguarer borde nog även räknas, då man kan väl kalla svarta jaguarer också för pantrar.)

Höns och tuppar.

Kameler och dromedarer.

Bufflar och bisonoxar.

Måsar och trutar.

Gräshoppor och syrsor.

Fjärilar och larver.

Lamor och alpackor. (Fast det var jag som kom på dessa, då de är nära släkt, så... Borde dom verkligen vara ihop? ???)

Ekorrar med jordekorrar.

Grisar med vildsvin och vårtsvin. (Åtminstone så verkar vårtsvin vara lika snälla som tama grisar i media, men vildsvin har det tyvärr inte lika så bra...)

Elefanter med mammutar.

Apor med andra primater. (Jag borde nog ha lagt "primater" hos goda för övrigt då de flesta utav dom brukar vara snälla... Nåja, förutom babianer och gigantopithecus, förstås...)

Vargar med prärievargar.

Hajar med valhajar.

Tjurar med kor. (De är ju hane och hona, men tjurar verkar mest vara ilskna medan kor är mer vänliga av sig, så... Ja...)

Flodhästar med dvärgflodhästar. (Bara för att de är mindre och förmodligen inte lika farliga i verkligheten? Jag har för mig att dvärgflodhästar är ofarliga.)

Grodor med paddor.

Storkar med flamingor och tranor samt hägrar. (Dessa är väl nära släkt med varandra, tror jag. Men jag kan förstå att flamingor skiljs åt från de andra då de är rosa och har märkvärdiga andra näbbar. Och ja, de flesta flamingor man kommer på är väl helt enkelt neutrala...)

Uttrar och havsuttrar. (Men uttrar från Sydamerika kan räknas hos uttrar, tydligen?)

Sedan så finns det då några djur som jag undrar om de borde få vara med i samma kategori eller inte:

Ekorrar och flygekorrar.

Delfiner och tumlare.

Känguruer och vallabys. (Jag har dock redan lagt till en vallaby hos känguruer, så...)

Rödrävar (som är de rävarna som man förmodligen först tänker på) och andra rävar. (Som fjällrävar, korsakrävar, ökenrävar, osv... Även om jag redan tog upp dessa...)

Ödlor och komodovaraner.

Lodjur och rödlon.

Åsnor och mulor.

Bufflar, bisonoxar och visenter. (Då jag gjorde en omsökning, och visenter är väl ändå samma sak som bisonoxar? Jag ser själv ingen så stor skillnad...)

Okej, så, då kommer resten;

- brunbjörnar är de första som folk tänker på när någon säger björnar, och just brunbjörn är en av de tre mest välbekanta björnarterna tillsammans med isbjörn och jättepanda, andra förekommande björnarter är Svartbjörn, Kragbjörn, Läppbjörn, Glasögonbjörn och Malajbjörn.

(grizzlybjörn är egentligen en underart till brunbjörn, samma sak med kodiakbjörn)

- ekorrar och jordekorrar, det är på grund av strimmorna och de kortare svansarna plus så har jordekorrar kindpåsar

- grisar härstammar från vildsvin, när det gäller vårtsvin så är de vårtigare

- mammutar är mer håriga, iallafall ullhåriga mammutar, som är de mammutar som folk tänker mest på, det fanns även andra arter av mammutar även om de inte är lika allmänt välkända

- renar och älgar, till skillnad från hjortar och rådjur så är deras ungar inte fläckiga

- det där med apor och primater, jag vet ärligt talat inte vad jag ska säga här, kommer kanske på något senare...

- delfiner och späckhuggare tänker jag att de flesta känner väl till, blåvalen är nog den mest välkända valarten då det är ett välkänt faktum att det är det största djuren som någonsin existerat, även om kaskeloten (som förövrigt är den största tandvals-arten) har det klassiska val-utseendet som man ser i tecknade filmer och sånt

Det finns två olika grupper av valar;

- tandvalar: här ingår delfiner, späckhuggare, vitvalar, kaskeloter, grundvalar, narvalar, tumlare, osv.

- bardvalar: här ingår blåval, knölval, sillval, vikval, grönlandsval, gråval, osv.

- valrossar tänker jag att de flesta känner väl till, sjöelefanter har en sladdrig nos (dock bara hanar), leopardsälar är nog de enda sälarna som är köttätare eftersom de gärna äter pingviner

(andra sälarter äter bara fiskar och ryggradslösa djur även om det ibland förekommit att de äter havsfåglar som måsar också, jag räknar återigen bara däggdjur, fåglar, reptiler och amfibier som kött)

- prärievargar heter på engelska coyote medans varg på engelska heter wolf, plus att vargar är större och lite farligare än prärievargar (fast ingendera brukar attackera människor)

- valhajar äter bara krill, ungefär som med bardvalar, medans hajar äter fiskar och ryggradslösa djur och många hajar även även däggdjur, fåglar och reptiler

- getingar gör ingenting utom att pollinera, bin gör honung medans humlor har luddig päls

- det där med kor och tjurar, är precis som du var inne på tidigare

(kalvar blir mer komplicerat av dessa orsaker, det förekommer dock en karaktär som plockades ur Alice i Underlandet som heter Falska Sköldpaddan som verkar vara delvis kalv)

- flodhästar och dvärgflodhästar, flodhästar är större och kraftigare

(både flodhästar och dvärgflodhästar kan vara farliga, även om flodhästar är mycket farligare då de dödar lika många människor årligen som elefanter, dvärgflodhästar är kanske inte lika aggressiva och dödar kanske inte lika många människor som varesig flodhästar eller elefanter)

- tigrar och sabeltandade tigrar, som jag var inne på förut, sabeltandade tigrar var inte randiga och sabeltandade tigrar jagade i flock medans alla dagens kattdjur är ensamlevande med undantag för lejon plus att sabeltandade tigrar i själva verket är närmare släkt med tamkatter (samma sak med pumor, geparder, snöleoparder, trädleoparder, lodjur (inklusive Rödlo), karakaler, ozeloter, servaler, osv.)

- grävlingar och honungsgrävlingar, som jag var inne på förut, honungsgrävlingar brukar ses som bland de modigaste djuren i djurriket och är lika skunkar, plus att de är mer avlägsna släktingar till den lokala Europeiska Grävlingen om vi har är i Sverige, nu är ju dock i och för sig även Amerikanska Grävlingen avlägset släkt

- grodor och paddor, åter för att paddor är vårtigare

- storkar, flamingor, tranor och hägrar, flamingor har även platta fötter vilket de andra nämnda fåglarna inte har, storkarnas näbbar är längre än de andra nämnda, hägrar har tofs

(jag ska villigt erkänna att jag även inkluderade krontranor hor tranor, krontranor kännetecknas med den kronliknande grejen på huvudet som gett dem dess namn)

- uttrar och havsuttrar, havsuttrar brukar som sagt ligga på rygg när de simmar i havet och sover även i vattnet, till skillnad från vanliga floduttrar, sen gällande jätteuttrar, så tycker jag egentligen att de skiljer sig från andra uttrar genom att de är större och antagligen aggressivare, men jag var inte säker på om uttern i Brandy och Herr Morris var en Jätteutter eller Sydamerikansk Flodutter

(jag går igenom resten senare)

Disneyfantasten

Kaniner och harar.

Hjortar och rådjur.

Sälar och sjölejon.

Vesslor och hermeliner.

Kråkor och korpar.

Höns och tuppar.

Kameler och dromedarer.

Bufflar och bisonoxar.

Måsar och trutar.

Gräshoppor och syrsor.

Fjärilar och larver.

Ekorrar med jordekorrar.

Elefanter med mammutar.

Vargar med prärievargar.

Hajar med valhajar.

Grodor med paddor.

Ekorrar och flygekorrar.

Delfiner och tumlare.

Ödlor och komodovaraner.

Lodjur och rödlon.

Åsnor och mulor.

Okej, nu har jag kommit till sista omgången.

Angående ekorrar och flygekorrar, flygekorrar glider fram och flyger egentligen inte, men de har ändå det karaktäristiska som skiljer dem från de vanliga ekorrarna

Angående delfiner och tumlare, delfiner har längre nosar (främst flasknosdelfinen, som är den sort som många i första hand har på bild)

Vallabyer är släkt med kängurur men är mindre. (arten Röd Jättekänguru som är den största arten är både den sort som många i första hand har på bild och den som är vanligast förekommande i media)

Rävarna kommer jag nog till senare.

Illrar, man brukar säga "snabb som en vessla/iller/hermelin", även om det är olika sorter så är de släkt med varandra, iller finns iallafall både som vild och tam.

Vråkar är närmare släkt med örnar än med gamar och kondorer.

Komodovaranen är världens största ödla, och den kallas ibland även för drake.

Ankor och änder är egentligen samma sak, dels kallas båda på engelska för ducks och dels så säger man ofta ankor i media plus att änder faktiskt är vilda ankor, faktum är att nästan alla tama ankor härstammar från just gräsanden som är den vanligaste och mest välkända and-arten

Lodjur och Rödlon, Rödlo heter på engelska Bobcat medans andra arter heter Lynx. (det finns fyra sorter: Eurasiatiskt Lodjur, Rödlo, Kanadensiskt Lodjur och Iberiskt Lodjur, det sistnämnda finansbyrå i iberiska halvön medans de av de andra finns i Nordamerika)

Mulor är korsning mellan åsna och häst, finns även mulåsna.

Visenter är släkt med bisonoxar, men jag tror inte att jag stött på någon sådan i media, samma med dvärgflodhäst och Bonobo.

Disneyfantasten

Citat från: Skokaka skrivet 19 december 2024 kl. 22:51:35Då jag började tråden med att nämna några djur som jag tror brukar oftast vara goda och några andra som brukar oftast vara onda så kanske jag kan chansa hur det ligger till med alla de andra djuren som togs upp efteråt, om de är goda, onda eller neutrala... Och nej, detta har inte med min åsikt om djuren att göra, utan snarare utav min erfarenhet av vad jag oftast har sett dessa djuren porträtteras i fiktion. Plus så gjorde jag mina gissningar i mitt bildspel i jobbet. Så, nu kör vi:

Flodhästar: Goda

Ödlor: Onda

Näbbdjur: Goda

Mullvadar: Goda

Ankor: Neutrala

Tigrar: Goda

Leoparder & Pantrar: Onda

Jaguarer: Onda

Noshörningar: Neutrala

Strutsar: Goda

Zebror: Goda

Isbjörnar: Goda

Gorillor: Goda

Prärievargar: Onda

Pumor: Onda

Skunkar: Goda

Vårtsvin: Goda

Schimpanser: Goda

Orangutanger: Goda

Mammutar: Goda

Emuer: Onda

Getter: Neutrala

Höns & Tuppar: Goda

Älgar: Goda

Renar: Goda

Örnar: Goda

Geparder: Goda

Giraffer: Goda

Jättepandor: Goda

Koalor: Goda

Valrossar: Goda

Späckhuggare: Onda

Igelkottar: Goda

Grävlingar: Goda

Piggsvin: Goda

Grodor: Goda

Paddor: Onda

Marsvin: Goda

Storkar: Goda

Flamingor: Neutrala

Kameler (inkl. Dromedarer): Goda

Lodjur: Neutrala

Mårdar: Onda

Kor: Goda

Bin: Neutrala

Komodovaraner: Onda

Pirayor: Onda

Krabbor: Neutrala

Åsnor: Goda

Jordekorrar: Goda

Sabeltandade Tigrar: Onda

Sengångare: Goda

Gigantopithecus: Onda

Pelikaner: Goda

Gäss: Goda

Röda Pandor: Goda

Järvar: Onda

Honungsgrävlingar: Goda

Bufflar & Bisonoxar: Neutrala

Pungråttor: Goda

Hackspettar: Goda

Papegojor: Neutrala

Humlor: Goda

Dinosaurier: Goda (Växtätare) Onda (Köttätare)

Hamstrar: Goda

Uttrar: Goda

Havsuttrar: Goda

Lemurer: Goda

Valar: Goda

Surikater: Goda

Sniglar: Goda

Lunnefåglar: Goda

Kindpåsråttor: Goda

Punggrävlingar: Goda

Skorpioner: Onda

Måsar & Trutar: Goda

Albatrosser: Goda

Sorkar: Goda

Tranor: Goda

Hägrar: Onda

Gräshoppor & Syrsor: Goda

Nyckelpigor: Goda

Fjärilar & Larver: Goda

Vråkar: Onda

Kackerlackor: Onda

Tasmanska Djävular: Onda

Duvor: Goda

Myror: Goda

Myrslokar: Neutrala

Mungon: Goda

Påfåglar: Onda

Näbbmöss: Onda

Skator: Onda

Flugor: Onda

Lamor & Alpackor: Goda

Mårdhundar: Goda

Dingos: Onda

Myrpiggsvin: Goda

Kasuarer: Onda

Drontar/Dronter: Neutrala

Schakaler: Onda

Gnuer: Neutrala

Svanar: Goda
Flodhästar, de brukar precis som elefanter betraktas som vänliga jättar och så brukar flodhästar mest ligga i vattnet och vila sig, men både elefanter och flodhästar kan vara riktigt farliga.

Näbbdjur som goda, kan vara för att Phineas och Ferb har ett näbbdjur som husdjur.

Mullvadar som goda, det är nog mest sådana jag sett.

Strutsar och zebror, samma sak där, även om båda ibland kan vara farliga eftersom de kan sparkas.

Isbjörnar som goda, antagligen för att de liksom brunbjörnar, tigrar och lejon oftast betraktas som modiga.

Gorillor som goda, antagligen för att de är stora vänliga apor som brukar vara fridfulla och lever i familj.

Skunkar som goda, antagligen av samma orsak som med vårtsvin då Pumbaa liksom Blomma och andra skunkar också brukar lukta illa i media.

Vårtsvin som goda kan vara för att många sådana förekommer i media inklusive det välkända vårtsvinet Pumbaa.

Schimpanser som goda, kan vara för att de är sociala med varandra och värleksfulla och liknar oss på många sätt och tar väl hand om sina ungar.

Orangutanger, kan vara hur mamman är mot sin unge när de omnämdertas.

Mammutar av samma orsaker som med elefanter.

Höns och tuppar, ja, de brukar förekomma på bondgårdar, samma sak med kor.

Älgar som goda för att de brukar kallas skogens konung.

Renar som goda för att de drar tomtens släde.

Örnar som goda för att de brukar betraktas som visa.

Giraffer för att de brukar betraktas som vänliga.

Jättepandor för att de brukar betraktas som fridfulla.

Koalor för att de brukar betraktas som fridfulla.

Valrossar, igelkottar, grävlingar, piggsvin, grodor, marsvin, ja, det är mest gåda sådana man sett i media.

Storkar brukar leverera barn.

Kameler brukar ridas.

Åsnor för att de brukar användas till last?

Jordekorrar p.g.a. de klassiska Piff & Puff?

(borde förresten inte dessa ses som neutrala eftersom de ofta hånar Kalle och Pluto)

Sengångare, pelikaner, gäss, röda pandor, samma svar som förut.

Honungsgrävlingar är modiga, och Bunga är Kions bästa vän.

Pungråttor, Hackspettar, humlor, hamstrar, uttrar, havsuttrar, lemurer, valar, samma svar som förut.

Surikater, Timon är en sådan.

Sniglar, lunnefåglar, kindpåsråttor, punggrövlingar, albatrosser, sorkar, tranor, gräshoppor, syrsor, nyckelpigor, fjärilar, larver, mungon, lamor, alpackor, ja, samma svar om och om igen.

Mårdhundar, ja, sådana förekommer inte ofta i media, men de är nog mest goda.

Då återstår myrpiggsvin och svanar, det förstnämnda vet jag inte vad jag ska kommentera, men det andrenämnda brukar förknippas med skönhet.

MOA

Myrpiggsvin, Knuckles The Echidna i Sonic The Hedgehog är på Sonics sida

Skokaka

Citat från: Disneyfantasten skrivet 30 juni 2025 kl. 21:23:39Får se nu, rävar som skurkar dels för att de stjäl höns och brukar jaga kaniner, och dels för att de i mycket media porträtteras som antingen onda rovdjur (t.ex. i Sången om Södern, Chicken Little från 1943, Klas Klättermus, osv.) eller som lurendrejare (t.ex. i Pinocchio)?

Vargar som skurkar dels för att de äter får och dels för att de i mycket media porträtteras som glupska och ondskefulla?

Tvättbjörnar har jag tagit upp förut.

Råttor har vi förklarat förut.

Ormar som skurkar för att de brukar förekomma i monster-filmer plus att Kaa som i Rudyard Kiplings förlaga till Djungelboken är en av Mowglis vänner blev omskriven till skurk i Disneys version i tron att en orm inte skulle uppskattas som en heroisk karaktär?

Spindlar som onda för att de brukar förekomma i monster-filmer?

Hajar som onda för att de brukar porträtteras som skurkar i mycket media och sådant?

(både hajar och vargar är dock egentligen missförstådda, då vargar oftast inte brukar attackera människor förutom kanske om de är sjuka, så sjuka vargar ska man hålla sig undan, och hajar tycker inte att människor är mat, den vanligaste orsaken till att hajar attackerar människor, i det fallet främst vithajar - som också är den sort som folk i första hand tänker på - , är att de tar fel på människor som sin naturliga föda som sälar och sjölejon)

Vesslor som skurkar p.g.a. hur de porträtteras i Det Susar i Säven och liknande grejer?

Hyenor som skurkar, dels för att de har rykte om sig att ha tjuvaktiga vanor och dels på grund av hur de porträtteras i Lejonkungen?

Krokodiler som skurkar, dels med tanke på hur många sådana som förekommer i media och dels för att de i princip är de enda djur som ser människor som föda*?

(*i viss mån kan också isbjörnar, tigrar och leoparder göra det, men isbjörnar brukar mest jaga sälar medans tigrar mest lagar hjortar, gaseller, vildsvin och bufflar, leoparder är de mest anpassningsbara kattdjuren och kan t.o.m. nöja sig med insekter och liknande grejer)

Fladdermöss som skurkar dels för att de är med mycket i spök-slott och dels för att de är med mycket i vampyr-filmer?

Gamar som skurkar för att de brukar äta sånt som har dött?

Kråkor som skurkar, dels för att de brukar hålla till vid majsfält och dels för att de både äter sopor och ibland stjäl blanka saker?

Drakar som ondskefulla, nu är ju drakar egentligen fantasidjur, men i mycket media betraktas de som ondskefulla.

Myggor som skurkar, ja, här behöver jag inte alls tveka, de suger blod, och en särskild mygga bär t.o.m. på den livsfarliga sjukdomen malaria, därav namnet.

Getingar behöver jag inte heller tveka om, de är nämligen mycket aggressivare än bin och kan till skillnad från dem stickas många flera gånger med gadden.

Bläckfiskar som skurkar för att de brukar vara med mycket i monster-filmer?

Babianer som skurkar, kan vara kanske för att de stjäl spannmål plus att det ursprungligen var tänkt att vara babianer som skurkar i Lejonkungen? (Rafiki som egentligen är mandrill var från början planerad att vara gepard)

Tjurar som skurkar, kan vara för att de är aggressiva och även brukar användas till tjurfäktning i Spanien.

Vildsvin för att de är mycket aggressivare än vanliga tamgrisar.

Kaniner som goda för att de brukar betecknas som gulliga? (detsamma gäller nog även ekorrar)

Får och Grisar, för att de är bondgårds-djur?

Höstar för att man brukar rida på dem?

Möss för att de brukar vara gulligare än råttor?

Björnar, av samma orsak som lejon kanske?

Elefanter för att de brukar betecknas som vänliga jättar och är intelligenta djur?

Rådjur, antagligen för att man säger "rådjurs-ögon" som i oskyldig?

Ugglor för att de betecknas som kloka i media?

Delfiner för att de brukar betecknas som vänliga i media och är intelligenta djur?

Då återstår pingviner, sköldpaddor, apor, bävrar, kängurur och sälar, jag vet inte vad jag ska säga, men de mesta har vad jag kan minnas varit goda sådana.
Tja, mycket utav det du sa är nog lite utav det som jag har tänkt. Men dessa är nog de som man mest tänker på, då dessa är märkvärdiga djur och sånt, så... Jag hade skrivit en lång förklarning i jobbet om hur jag tänkte med stereotyperna, och jag har dessa texterna här hemma som jag kan förklara i. Detta kan förstås ha att göra om ett viss djur i media brukar mest ses som god, ond eller helt enkelt neutral. En del djur kan man även använda som öknamn och jag vet att rovdjur äter för att överleva, men såklart så är rovdjur oftast antagonister mot bytesdjur och även människor i fiktion på grund utav detta. (Så en del antagonister är då inte HELT onda om de gör detta bara för att överleva, men, nåja...) Detta kan också ha att göra med majoriteten utav karaktärerna vi har tagit upp som exempel... Och såklart så finns det undantag med att ett djur som oftast är snäll egentligen medverkar som ond och att ett djur med ett dåligt rykte faktiskt är snäll. Plus att folk kan vara rädda för några utav djuren, men, nu kör vi...

Rävar: De må vara släkt med hunden, men de är oftast ute efter andra djur eller är lurendrejare. Sen så kan man kalla någon för en "räv" för att beskriva hur listig man är eller att de är en förrädare, då man säger ju "listig som en räv" och rävar verkar vara så. Dock så verkar både goda och onda rävar ha gemensamt om att vara listiga eller smarta. I verkligheten så är dock rävar små och attackerar inte folk. Kanske som med katter så är rävar nog mer neutrala, men sen så tänker man på de antagonistiska rävarna, förstås...

Vargar: Nog den mest märkvärdiga, då i sagor så har vi ju Stora Stygga Vargen, och vargar är inte ens i närheten så här i verkligheten... I verkligheten så verkar vargar att vara rädda för människor mer än vad vi är för dom. Dock så är vargar underbara familjemedlemmar och lagkamrater. Dock så är de ju hundarnas förfäder, så jag undrar verkligen de oftast ses som onda om de utvecklas till människans bästa vän...

Ormar: Folk verkar vara rädda för ormar, dock så tycker jag att det är inget fel med att vara utan armar eller ben, om det är det som folk är rädd för hos dom... Jag är förresten osäker på om ormar kan använda hypnos i verkligheten eller inte... Sedan så är det nog också för att Djävulen förvandlades till en orm, kan ha varit en del till att ormar ses som onda. En del ormar är förstås även giftiga, och det är dessa som man borde passa sig för. Vilken orm som helst kan ju förstås bitas, men det är mest självförsvar, och en del kan man inte dö utav. Ormar äter andra djur, men stora ormar kan förmodligen även äta människor. Tama ormar verkar dock vara fridfulla. Sedan så används också "orm" som ett öknamn över hur hemsk en person är.

Spindlar: Okej, att ha åtta ben är nog åtminstone otäckt än att vara utan några... Folk är också mest rädda för spindlar, en vanlig rädsla. (Nåja, jag är nog inte helt rädd för spindlar, men jag tycker att de kan förstås vara lite... Obehagliga ibland?) En del spindlar kan vara husdjur, men giftiga spindlar finns också. Åtminstone så gör spindlar nytta med att äta flugor, som är skadedjur. Det är dock synd om någon oskyldig insekt fastnar i spindelnät, förstås, så... En del spindlar kan dock vara läskiga på utsidan men snälla i insidan, och kanske jättespindlar är också ett exempel på detta...

Hajar: Folk är ju förstås rädda för hajar oftast, och det kan såklart vara otäckt att se på när en haj attackerar. Tror att en haj äter vad som helst som de stöter på, även om de nog är omedvetna om vad det är som de har hittat? Sedan så kan hajar känna doften av blod på flera mil, och de blir galna om det händer. (Om man förresten träffar på en haj så tror jag att man ska slå den på nosen, då det skrämmer hajen. Annars så kan man lika gärna kasta vad som helst som man har så att den blir rädd. Har åtminstone läst att man ska göra detta...)

(Förresten, huvudkaraktärerna i Tuffa gänget är ju även en varg, orm, spindel och haj, vilket är förstås också bevis på att de har ett dåligt rykte, då det är väl poängen med karaktärerna. Även en piraya, förstås, då de kan äta vad som helst.)

Vesslor: Trots att vesslor är små och ofarliga för oss så brukar de nästan hela tiden att vara skurkar i media. Och att kalla någon för en "vessla" betyder väl att man är en listig skurk. Hermeliner är kanske snällare i media än vesslor, men, nåja... Tyvärr så är snälla vesslor väldigt sällsynta... De kan ju också stjäla hönsägg. Men eftersom vesslor är små och söta så undrar jag verkligen varför de är mest onda i media...

Hyenor: De brukar oftast skratta mycket i media, särskilt åt andras eländen. Dock så är det väl bara ett läte som de gör, och hyenor är smartare i verkligheten än vad man tror. Dock så är de asätare och städar efter sig själva när ett djur har dödats av ett rovdjur, som till exempel utav ett lejon. Sedan så verkar en del folk inte tycka att de ser så fina ut, av någon anledning. Plus så har hyenor kraftiga käkar och kan faktiskt döda människor i verkligheten.

Krokodiler: Många är nog rädda för krokodiler, och det kan man väl förstå då de har stora käkar och man vet aldrig när de hoppar upp ur vattnet och fångar sitt byte. Precis som hajar så äter väl de också nästan vad som helst. Dock så är det synd när man använder deras hud till handväskor och skor... Skillnaden mellan krokodiler och alligatorer har nog med deras nosar att göra, tror jag...

Fladdermöss: De passar till Halloween, precis som med råttor, ormar och spindlar. Jag tror att en del folk må även vara rädda för fladdermöss? Dom är nog söta och läskiga på samma gång, kanske? Sedan så kan vampyrer förvandla sig själva till fladdermöss. Och de kanske inte suger blod i verkligheten, utan antingen insekter eller frukter är vad de äter, beror väl på vad för slags fladdermöss, har jag för mig...

Gamar: De finns nog mest i mörka områden, men de är ju asätare som hyenor och städar bara upp efter sig själva. Och de delar även middag med hyenor, så... Och "gam" kan också vara ett öknamn... Gamar kan se skumma och fräcka ut och de finns mest i ökenområden där de äter upp resterna utav vad som helst som dör utav törst.

Kråkor: Vänta, är det inte bara skator som stjäl blanka saker? Men, i hela fall... De verkar dela middag med vargar, på samma sätt som gamar gör med hyenor. Förresten så är kråkor nog ett utav de enda djuren som vargar inte äter, då vargar antingen attackerar eller äter andra djur som är passande för dess storlek, tror jag? Kråkor är väl i hela fall också mest i mörka områden och kan ses när det blir höst. Man kan nog också tycka att de ser skumma och fräcka ut och att de må ses som otrevliga i media. Åtminstone korpar verkar att stjäla från andra. Kråkor och korpar kan kanske vara snälla men lite retsamma, också... Och, som du sa, de kallas för "olycksfåglar" också, vilket är också ett dåligt tecken, och kanske kan det vara dess färg som gör att man ser dom som skurkaktiga? Låter dock lite offensivt...

Drakar: Då de åtminstone är djur så är de förstås inte med i Sago-stereotyper, då det är för de som inte är djur, så... Borde enhörningar tas upp? Fast de är ju ändå hästar fast med horn på huvudet, men även om drakar inte finns eller har aldrig gjort det så är de ändå djur, så, ja... Kan vara att de håller prinsessor fångna och riddarna slåss mot dom. Om en häst är en riddares bästa vän så är draken deras värsta fiende. Och så sprutar ju förstås drakar eld och kan orsaka kaos överallt med detta. En drake kan vara i den sista striden...

Bläckfiskar: De är nog rovdjur och kan äta andra havsvarelser. (Jag vet åtminstone att de äter krabbor, så...) Bläckfiskar kan ibland vara sura och de... Kan de kamouflera sig själva som kameleonter? Jag har åtminstone sett bläckfiskar göra detta två gånger, men då var det förstås inte verkliga såna... Eftersom bläckfiskar har stora huvuden så är de förstås väldigt smarta djur, dock. Och ja, sedan så har vi ju förstås också jättebläckfiskar (eller kraken, som de kallas) som är ännu ett exempel på deras dåliga rykten.

Babianer: Det är väl inget trevligt att bli kallad för "babian", förstås... Till skillnad från andra primater så verkar de vara rovdjur, då jag har nämligen sett dom jaga efter andra djur, och det känns ärligt talat konstigt att se en primat springa efter ett annat djur som de vill äta... Och babianer har ju vassa tänder, har nog sett deras tänder när de gäspar.

Tjurar: Trots att de är hanar till kor, som är vänliga, så är tjurar förstås mer ilskna, dock så är det en myt om att de är arga när de ser färgen röd, men i media så blir dom arga utav det... Det vore kört av att bli stångad utav en, förstås...

Vildsvin: Precis som med babianer så verkar vildsvin att vara rovdjur, TROTS att de har hovar. Det är ärligt talat konstigt att se en gris äta andra djur.

Kaniner: De djuren som man mest ser i media är förstås hundar och katter, då de är de mest vanligaste husdjuren. Men de andra tre mest vanligaste är nog kaniner, björnar och ekorrar. Jag börjar först med kaniner, förstås... Onda kaniner är SÄLLAN med i media, de är ju förstås mest söta och kramgoa, som man ser. Plus så är de vegetarianer. Det finns ju många ikoniska harar och kaniner och de är också ett vanligt husdjur. Kaniner kan antingen vara tama eller vilda, förresten, men harar är BARA vilda. Och tydligen så tolkas de inte längre som gnagare, även om jag har för mig om att de brukade att göra det...

Ekorrar: Det finns knappast onda ekorrar, förstås. De ses mest som söta och knäppa, förstås. Även om de faktiskt är ett utav de smartaste djuren i verkligheten, de kan ju till exempel skala kottar och håller i dom, deras händer... Eller, tja, tassar, kan de använda rätt bra med. En del ekorrar må vara busiga men de är ändå fridfulla som i verkligheten...

Får: Även om "fårskalle" är ett öknamn så säger man ju förstås också "from som ett lamm" som är ett bra tecken. Man ser får som oskyldiga och nervösa. Inget djur som man förstås förväntar sig att vara ond, och därför vore det en intressant överraskning.

Grisar: "Gris" är också inget man vill bli kallad för, men de är nog inte så smutsiga som man tror, då de vill väl bara skydda sin hud från kryp, har jag för mig? Grisar kan också vara populära djur. Och en del positiva ord har faktiskt "gris" i dom, så ett plus för detta.

Hästar: En häst brukar mest att vara stolt och är lojal till människor, ungefär som med hundar. Och riddare brukar ha dom som hjälp, förstås. Hästar verkar att vara populära för människor, men en arg häst borde man förstås att hålla sig undan från... Och jag har för mig att hästar är rädda för ormar och spindlar och får då panik av att se dom.

Möss: Trots att de är skadedjur i verkligheten så verkar de mest ses som snälla. Plus så är ju Musse Pigg den mest välkända musen, som är såklart en hjälte. Osäker förresten om möss äter ost i verkligheten eller inte... Och ja, de må stjäla mat och sprida sjukdomar, så... De kanske är mer "neutral goda", eller något... När det är katter och möss som medverkar tillsammans så brukar det vara mössen som är goda medan katterna är onda. Och så kan en del folk att vara rädda för möss, dock så är det en myt om att elefanter är det. Men ingen säger väl "mus" som en förolämpning, men "råtta" är förstås ett öknamn. Samma sak som att ingen kallar någon för en "groda" men "padda" är däremot ett otrevligt ord att bli kallad för...

Björnar: Precis som med lejon, ett annat stort rovdjur som ses som snäll, så... Nåja, dock så är björnar allätare. Även om de är farliga i verkligheten så är björnar rätt populära i media och syns överallt, till exempel så har vi ju förstås nallebjörnar. Björnar kan ju förstås vara vänliga jättar. De ser ut som ett djur man vill krama, fast det borde man förstås inte göra med en riktig björn... Och björnar brukar mest bara att försvara sina ungar om en människa är i närheten, så är det ju väl också med andra djur... Ironiskt nog så har jag hört att björnar är dåliga pappor i verkligheten, precis som med lejon. (Åtminstone så verkar grizzlybjörnar att vara dåliga pappor, sägs det...) Snälla björnar i media föredrar väl nog att äta honung, växter och fisk (så länge fisken inte talar, förstås) istället för kött.

Elefanter: Ja, de är vänliga jättar, trots att de är farliga i verkligheten, även om de är vegetarianer. Dock så är ju även de utrotningshotade och jagas för sina betars skull... Och ironiskt nog så är onda elefanter inte med så oftast... Och "elefant" kan nog vara dock ett öknamn... Så länge en elefant dock inte är arg så borde det vara bra...

Rådjur: De är skygga och oskyldiga djur, verkligen. Inget djur som man skulle förvänta sig som en brottsling.

Ugglor: Ja, "klok som en uggla" är för att få elefanten ut ur rummet. Och de må äta mindre djur som möss, men det är ju förstås för överlevnadsskull... De verkar dock vara snällare än andra rovfåglar. De vore nog bra lärare.

Delfiner: Delfiner känns igen för att ha räddat människor och att ha försvarat dom från hajar. Dock så, utav vad jag har hört, så har de faktiskt visat tecken på argsinthet i verkligheten... De är dock fulla utav tricks och delfiner kan attackera folk men bara om man har varit dum mot dom.

Pingviner: De äter väl mest bara fisk. Jag tror dock att de också kan äta kräftdjur och bläckfiskar? (Så länge det är små bläckfiskar, förstås...) Även om pingviner inte är husdjur så är det inget djur man skulle precis se som ond och de verkar att vara populära i media.

Sköldpaddor: Precis som med kaniner så kan sköldpaddor vara antingen husdjur eller vilda. De är nog också den enda reptilen som inte brukar vara antagonistisk i media och är en vegetarian. (Krokodiler och ormar är rovdjur medan ödlor äter insekter, som åtminstone är levande varelser, även om de inte räknas som kött...) Sköldpaddor verkar inte att göra någon skada, och om man har allergi mot päls eller fjädrar så är sköldpaddor det bästa husdjuret, plus så lever de länge. Jag har dock för mig att det finns en typ av sköldpadda som är farlig i verkligheten?

Apor: Okej, jag SKULLE nog ha sagt "primater" för övrigt, dock babianer och gigantopithecus är ju förstås undantag... Men, i hela fall... Apor kan dock vara busiga eller tycker om att stjäla saker. (Precis som med tvättbjörnar...) Men de är fulla utav tricks och är ju förstås våra förfäder. Apor kan också vara husdjur, men de kostar nog mycket... "Apa" som ett öknamn är ju dock förstås inget trevligt, men åtminstone så är de nästan lika smarta som oss. Så... Det är nog uppenbart.

Bävrar: Bävrar brukar ses som praktiska och kan jobba hårt, och de verkar vara bra byggarbetare. Ja, de ser ut att vara bra lagkamrater.

Kängurur: De är nog de mest kända djuren från Australien. De må vara farliga i verkligheten då de kan boxas eller sparkas med fötterna, men de gör väl mest detta för att försvara sig själva och sina ungar och är i själva verket mest vänliga utav sig. De har säkert hjälpsamma saker inne i sina pungar, även om de i verkligheten bara håller sina ungar där inne.

Och sälar: De brukar mest vara i cirkus och kan balansera en boll på nosen, de är smarta och fulla av tricks. De äter väl mest fiskar, kräftdjur och bläckfiskar. Dock så är leopardsälar och elefantsälar mer antagonistiska utav sig själva i media än vanliga sälar.

Så... Ja, lite blandat utav det du gissade efter och på grund utav dessa anledningarna, som sagt, också på grund utav karaktärer som är dessa djuren och allt annat. Du hajar nog. 

(Och ja, jag får nog förklara resten imorgon som togs i efterhand.)

Skokaka

Citat från: MOA skrivet 30 juni 2025 kl. 23:35:04Myrpiggsvin, Knuckles The Echidna i Sonic The Hedgehog är på Sonics sida
Har tagit upp honom hos myrpiggsvin förut.

Skokaka

Citat från: Disneyfantasten skrivet 30 juni 2025 kl. 22:51:02Flodhästar, de brukar precis som elefanter betraktas som vänliga jättar och så brukar flodhästar mest ligga i vattnet och vila sig, men både elefanter och flodhästar kan vara riktigt farliga.

Näbbdjur som goda, kan vara för att Phineas och Ferb har ett näbbdjur som husdjur.

Mullvadar som goda, det är nog mest sådana jag sett.

Strutsar och zebror, samma sak där, även om båda ibland kan vara farliga eftersom de kan sparkas.

Isbjörnar som goda, antagligen för att de liksom brunbjörnar, tigrar och lejon oftast betraktas som modiga.

Gorillor som goda, antagligen för att de är stora vänliga apor som brukar vara fridfulla och lever i familj.

Skunkar som goda, antagligen av samma orsak som med vårtsvin då Pumbaa liksom Blomma och andra skunkar också brukar lukta illa i media.

Vårtsvin som goda kan vara för att många sådana förekommer i media inklusive det välkända vårtsvinet Pumbaa.

Schimpanser som goda, kan vara för att de är sociala med varandra och värleksfulla och liknar oss på många sätt och tar väl hand om sina ungar.

Orangutanger, kan vara hur mamman är mot sin unge när de omnämdertas.

Mammutar av samma orsaker som med elefanter.

Höns och tuppar, ja, de brukar förekomma på bondgårdar, samma sak med kor.

Älgar som goda för att de brukar kallas skogens konung.

Renar som goda för att de drar tomtens släde.

Örnar som goda för att de brukar betraktas som visa.

Giraffer för att de brukar betraktas som vänliga.

Jättepandor för att de brukar betraktas som fridfulla.

Koalor för att de brukar betraktas som fridfulla.

Valrossar, igelkottar, grävlingar, piggsvin, grodor, marsvin, ja, det är mest gåda sådana man sett i media.

Storkar brukar leverera barn.

Kameler brukar ridas.

Åsnor för att de brukar användas till last?

Jordekorrar p.g.a. de klassiska Piff & Puff?

(borde förresten inte dessa ses som neutrala eftersom de ofta hånar Kalle och Pluto)

Sengångare, pelikaner, gäss, röda pandor, samma svar som förut.

Honungsgrävlingar är modiga, och Bunga är Kions bästa vän.

Pungråttor, Hackspettar, humlor, hamstrar, uttrar, havsuttrar, lemurer, valar, samma svar som förut.

Surikater, Timon är en sådan.

Sniglar, lunnefåglar, kindpåsråttor, punggrövlingar, albatrosser, sorkar, tranor, gräshoppor, syrsor, nyckelpigor, fjärilar, larver, mungon, lamor, alpackor, ja, samma svar om och om igen.

Mårdhundar, ja, sådana förekommer inte ofta i media, men de är nog mest goda.

Då återstår myrpiggsvin och svanar, det förstnämnda vet jag inte vad jag ska kommentera, men det andrenämnda brukar förknippas med skönhet.
Så, precis som med de förra så är mina förklarningar med i papperna, även om senare djur som lades till var inte med just då som jag skrev detta. Och så är det ju förstås samma motiveringar som jag först förklarade förut även. Nåja, jag antar att jag har en del att förklara... 

Flodhästar: Även om de är vegetarianer så är ens sista stund kommen om de träffar på en flodhäst i verkligheten, men många flodhästar i media verkar vara mest snälla, och folk kanske tycker att de ser gulliga ut? Plus så sägs det att flodhästen är det farligaste djuret som finns och går inte att tämjas. Sedan så vore "flodhäst" inget trevligt öknamn... Men de är dock lättskrämda och försöker att försvara sig själva och deras ungar. Och så har jag dock sett flodhästar slåss mot varandra... Och tro mig, det är ingen vacker syn... 

Näbbdjur: Det sägs dock att hanarna har giftiga gaddar, men trots detta så verkar näbbdjur att vara snälla och hänger med andra djur i Australien. 

Mullvadar: Även om de ses som skadedjur så brukar de vara snälla, kanske en del mullvadar kan vara busiga, men inget för dåligt att säga om dom. Och de har ju dålig syn, så det är inte konstigt att en del mullvadar må ha glasögon på sig. De vore förresten bra gruvarbetare... 

Strutsar och Zebror: Båda brukar väl umgås med andra fridfulla djur på savannen. Precis som med getter så verkar strutsar också äta nästan vad som helst, tror jag. Och zebror är nog lika snälla som deras kusiner hästarna, även om man inte kan göra en zebra tam. Osäker dock om de är utrotningshotade eller inte... 

Isbjörnar: Nog hos "Björnar" så tänkte jag väl nog också på olika sorters björnar, även om bruna björnar är förstås de som kommer först upp i tanken. De flesta isbjörnar jag kan komma på verkar rätt snälla. Även om de är de största rovdjuren på land, och såklart den största björnen. Plus så är de utrotningshotade på grund utav att Arktis kan smälta... 

Gorillor: Trots att de kan vara våldsamma och att "gorilla" är ett öknamn så ser jag som sagt de flesta primater som oftast goda i media. Och de är ännu ett utrotningshotat djur. Annars så kan gorillor oftast vara fredliga. 

Skunkar: Trots att alla andra brukar fly så fort en skunk är i närheten på grund utav att de stinker, skunkar stinker bara när de känner sig hotade. Men så länge man har en klädnypa på näsan/nosen så funkar det bra... De är ju dock annars mest vänliga djur. 

Vårtsvin: Pumbaa är ju förstås en bra vän, vilket är förstås vårtsvinet som jag först kommer på. Och så tror jag att vårtsvin kan oftast vara lika snälla som tama grisar i media, till skillnad från vildsvin. Även om vårtsvin inte må vara vackra så är det ju förstås insidan som räknas, också stanken må vara ett problem, men ändå... De kan även jaga bort rovdjur med sina betar som hyenor och geparder... Dock inte lejon... Jag är förresten osäker på om riktiga vårtsvin äter kryp eller inte, att se en gris äta kryp kan vara lite konstigt... 

Schimpanser: Då de är apor (eller primater) och kanske de som först upp kommer i tanken. Man kan skilja åt de från andra primater då de har inga svansar och så är de ju förstås nog som deras släktingar och inklusive oss. 

Orangutanger: Tänkte nog först att ha de som neutrala på grund utav att i Djungelboken så må Kung Louie ha varit lite utav en antagonist just där, men är i själva verket snäll, som man kan se i andra sammanhang. Men då de är primater så är förstås även dessa såna jag tolkar som oftast goda. Och de vore nog också bra att ha på party. 

Mammutar: De är ju förhistoriska elefanter, så ja. Nåja, det må vara konflikter mellan dom och grottmänniskor, dock om man tänker på mammutarna i Ice Age filmerna så tolkar jag de också som ett djur som är oftast snäll. 

Höns och Tuppar plus Kor: Även om "hönshjärna" är inget snällt ord och att man kallar någon för en "kyckling" så betyder det att man är feg... Men åtminstone så är tuppar modiga då de jagar bort fiender, förmodligen även rävar. Tuppen gal varje morgon och hönsen lägger ägg och tar hand om sina kycklingar, och deras barn är ju förstås små och oskyldiga, de med. Och kor må vara tjurarnas honor, men de är mer fredliga av sig, förstås. Och onda kor i media är typ sällan. Att de ger mjölk må vara bra eller dåligt, beror på om man ä' laktosintolerant eller inte... Och att bli kallad för "ko" är nog offensivt... Men, ja, kor gör inte direkt några skador... 

Älgar: Även om de kan bli farliga i verkligheten, åtminstone om deras kalvar är med, så är de nog lika snälla som rådjur, hjortar och renar. (Förresten, kanske karibou, eller vad de nu kallas, kan räknas som renar?...) De kan dock vara fredliga jättar, plus så är de vegetarianer. Synd för dom dock när det blir älgjakt och får deras huvuden hängda upp på väggar... 

Renar: Är lika fredliga som deras släktingar, Tomtens renar är ju förstås snälla till exempel, och de kan vara symboler till Julen. 

Örnar: De verkar vara en symbol för Amerika, en stolt fågel. De må vara rovfåglar, men de verkar oftast vara snällare än andra rovfåglar. Också rätt smarta. 

Giraffer: De brukar vara med andra växtätare och kan varna dom för rovdjur, då de är ju så långa. Och en del må jämföra dom med hästar. 

Jättepandor: Också björnar, men de är nog de mest vänligaste björnarna, och även om de äter bambu så har jag för mig att de kan även äta smådjur? Och de kanske kan bli argsinta ibland, men de är mest snälla. Plus så är de ju förstås utrotningshotade. 

Koalor: Även om jag har hört att de kan attackeras, vilket jag inte kan förstå då de är ju så små och är som sagt oftast fridfulla, de är nog kanske också utrotningshotade. Koalor brukar ju förstås mest hänga i träd och gör inget dumt. 

Valrossar är ju släkt med sälar och sjölejon, men de skiljs ju åt då valrossar känns igen då de är större och har betar och... Morrhår eller mustasch? Men, i hela fall, även om jag först tänkte ha dom som neutrala, kanske för att de inte gör oftast så mycket, så finns det ju många snälla såna, också... De är nog kanske också... Ja, de är utrotningshotade, och det må inte vara trevligt att bli kallad för en "valross", men de brukar mest ligga och lata sig. Igelkottar må inte vara med så mycket, men de är snälla djur, och Sonic är ju såklart den första som kommer upp i tanken. Grävlingar kan vara snälla, dock så har min pappa sagt till mig att om en grävling bits så släpper de inte taget, oavsett vad man gör. Jag har upptäckt att det finns många gamla grävlingar och är snälla, men även om Grävlingen från Micke och Molle är en gammal grävling så är han förstås INTE snäll... Och grävlingar som brukar lämna sina gryt för rävar så att de kan göra om dom till lyor...

Däremot så är Piggsvinet mycket snällare i denna filmen. Piggsvin är dock gnagare, vilket igelkottar inte är, så de är inte alls släkt, igelkottar är släkt med mullvadar och näbbmöss. Åtminstone om man låter bli deras piggar så kan piggsvin vara snälla. Ingen säger väl "groda" som en förolämpning, till skillnad från "padda", såklart... Så länge de inte är giftiga så brukar grodor att vara snälla. De är rätt små djur... Och marsvin är ju förstås inte det första man förväntar sig att vara en elaking, så det vore en bra förklädnad. Och så är de förstås smågnagare plus husdjur och tycker om grönsaker. 

Storkar: Ja, är nog precis hur jag tänkte här. 

Kameler: De är förstås bra att ha som riddjur, men jag har för mig att de är släkt med lamor, då jag minns att när jag var på zoo när jag var liten så sa de att vi inte ska stå nära kamelen för att den spottas, plus så säger Anden i Aladdin om att kameler spottas...

Åsnor: Även om de ses som envisa eller dumma så kan de vara till bra hjälp. Och så kan "åsna" dock vara ett öknamn och tydligen så fanns det olämpliga namn för åsnor på engelska... När man förvandlas till en åsna i gammalt tecknat så betyder det att man har blivit lurad. Men de är förstås snälla som de flesta bondgårdsdjur...

Jordekorrar: Piff och Puff är ju förstås de mest välkända såna, och ja, jag vet att de är mest busiga och är inte så snälla mot Kalle och Pluto, men åtminstone så har de ju snällare sidor i andra sammanhang. Alvin är också en busig jordekorre och brukar ställa till det, men är också i själva verket snäll. Eftersom jordekorrar är små kusiner till ekorrar och kan oftast hänga med andra skogsdjur så verkar de nog mest vara fredliga av sig. 

Sengångare är mest långsamma och hänger sig i träd, och så brukade jag tro att de är primater men de är i själva verket släkt med myrslokar och myrkottar har jag för mig, då de har ju såna klor. Osäker på om de äter myror, dock... Men de är ju mest snälla. Pelikaner kan säkert ha hjälpsamma saker inne i sina näbbar. Även om man säger "dum som en gås" och att de kanske är argsinta i verkligheten så är de mest fredliga fåglar. Röda pandor är nog utrotningshotade som jättepandor, dock så verkar de nog vara mest släkt med tvättbjörnar, har jag för mig, båda är nog halvbjörnar. (Åtminstone så verkar de inte tjuvaktiga som tvättbjörnar...) 

Honungsgrävlingar: Även om de verkar i verkligheten vara hårdhudade, med tanke på att jag har själv sett lejon försöka att döda en honungsgrävling, men oavsett vad de gör så överlever den, så de är nog verkligen tuffa. Och de som medverkar i fiktion vad jag vet är mest snälla.

Jag tänkte först att ha pungråttor som neutrala, men de flesta i fiktion verkar dock att vara goda, så... Tror dock att de kan vara farliga i verkligheten? Och så finns det två olika såna, en utav dom är i Nordamerika medan den andra är i Australien. Det enda pungdjuret som kan finnas utanför Australien, förmodligen. Kanske det dock är lika dåligt att bli kallad för "pungråtta" precis som med riktiga råttor... Hackspettar må oftast vara mest busiga, och vore kanske mer neutrala, men det är mest de snälla som är busiga, så de är nog mer "neutral goda" eller något... Humlor är nog mer vänliga än bin, och såklart getingar. Jag har dock hört att de inte sticks utan bränns och att det gör så ont att man gråter. Men det är väl bara om man försöker att röra på den.

Hamstrar är förstås smågnagare och husdjur och så är de små och söta och gör inget ont. Uttrar må vara mårddjur, men de verkar att vara snällare än vesslor, och de äter mest fisk, även om de i verkligheten kan också äta kött. De kan ju dock vara byten till andra rovdjur och så är de ju gulliga. Samma sak med havsuttrar. Tja, även om jag har hört en otäck fakta om havsuttrar och har själv sett att någon var på stranden och att en havsutter kom fram och biter honom på benet så ser man mest dom som söta och kramgoa. Hitta Doris verkar bevisa detta, med tanke på att alla tycker att de är söta. Lemurer är väl halvapor, med tanke på att de har päls i ansiktet. De är förstås vänliga primater, plus så tycker de om party. Och valar kan ju förstås gå till någon utav släktet för övrigt, förutom delfiner och späckhuggare förstås, då de separeras ju från varandra... Dock så kanske "val" kan vara ett öknamn... 

Surikater: Såklart, Timon kommer ju först upp i tanken. De äter mest insekter och må inte vara med så mycket, men åtminstone så kan de vara modigare nog att slåss mot skorpioner. 

Ja, sniglar, lunnefåglar, albatrosser, sorkar, tranor, gräshoppor, syrsor, fjärilar och larver brukar mest vara snälla. En del kindpåsråttor må vara busiga, men de har nog inga onda aningar. Punggrävlingar bor i Australien, och Crash Bandicoot från spelen med samma namn är ju den som först kommer i tanken, en del må dock missta honom för en räv, trots att han har ingen svans. (Även jag brukade tro det...) Men han är en hjälte. Nyckelpigor kan vara hjälpsamma, då de äter bladlöss i verkligheten, då de förstör grönsaker. Synd dock att bladlöss verkar vara husdjur till myror och att de knuffar undan nyckelpigor... Mungon är släkt med surikater och är större, de är modiga nog att attackera ormar, även kobror, som terroriserar en by, kanske? De kan också användas för övrigt att bli av med skadedjur. Och lamor och alpackor må spottas, så jag tänkte nog kanske neutrala först, men de kan vara bra riddjur, också... 

Mårdhundar är mest i japanskt mytologi där de kallas för tanukis, och hanarna kan ibland se olämpliga ut, förresten... De må spela spratt för människor, men åtminstone så menar de nog inget illa. De är nog kanske mer neutrala, dock. Och de är inte släkt med tvättbjörnar, även om de heter "raccoon dogs" på engelska, tvättbjörnar är halvbjörnar och mårdhundar är hunddjur. Så inga mårddjur heller, osäker varför de heter så på svenska... Så de har nog inte ett liknande rykte som med tvättbjörnar, däremot så finns det en japansk typ av räv i mytologi som kallas för kitsune, och de har ett liknande dåligt rykte som med vanliga rävar... 

Myrpiggsvin lever nog mest fridfullt med andra djur i Australien, och, som MOA sa, Sonic har ett myrpiggsvin som kompis som heter Knuckles. Han må ha varit en fiende i ett tag, men han har varit god enda sedan han bytte sida, så... Och ja, svanar ses som vackra. 

Oj, jag skrev verkligen mycket...