Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

AI genererad media

Startat av Göran, 4 maj 2025 kl. 10:01:45

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Will Siv

- what.

Daniel Hofverberg

Citat från: Will Siv skrivet  9 juli 2025 kl. 10:30:03https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/a/mPmrJg/musks-ai-kallade-sig-sjalv-mechahitler
Liknande resultat har jag inte fått när jag testat Grok, men det var helt klart väldigt illa. :(

En utmärkt anledning varför inte någon bör betala för Grok, utöver då att man verkligen inte vill stötta Elon Musk.

Själv använder jag mest Grok för att testa bildgenereringen, och då enbart så långt som gratisversionen erbjuder - för det mesta annat litar jag betydligt mer på ChatGPT, som trots vissa buggar känns seriösare och mer professionell på alla sätt och vis.

För programmering tror jag rentav att Claude Sonnet kan tänkas vara ännu bättre, eller åtminstone utifrån det lilla jag hittills testat. För research som kräver mycket googling är förmodligen Gemini väldigt bra, som ju trots allt är utvecklat av Google.

Kort sagt, alla AI-tjänster har sina fördelar och nackdelar, och är bra på olika saker, så man gör klokt i att testa olika för att se vilken som passar ens egna syften bäst. :)

Will Siv

- what.

Will Siv

Kan väl säga att det här faktiskt är bra (men varför finns det inte fler jobb inom det  ??? )

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/ai-cykel-och-sommarjobb-ny-metod-mot-nedskrapning-i-norrkoping
- what.

Daniel Hofverberg

Citat från: Will Siv skrivet Igår kl. 09:31:01https://www.svt.se/nyheter/inrikes/halsade-till-hitler-m-stanger-ai-tjanst
Helt klart klantigt av Moderaterna. I det fallet är det ju inte AI-tjänsten i sig som fallerat (på samma sätt som med Grok), utan Moderaterna som inte lagt in någon form av spärr i deras system. Obetänksamt, då de borde ha kunnat räkna med att någon skulle komma att missbruka systemet...

Will Siv

- what.

Daniel Hofverberg

Citat från: Will Siv skrivet Igår kl. 09:42:53Kan väl säga att det här faktiskt är bra (men varför finns det inte fler jobb inom det  ??? )

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/ai-cykel-och-sommarjobb-ny-metod-mot-nedskrapning-i-norrkoping
Just det där användningsområdet kände jag inte till, men det finns många snarlika jobb där AI är mer eller mindre nödvändigt nuförtiden - även om man inte alltid kallar det för just AI. Just nu är ju trots allt AI något av ett modeord, som alla slänger sig med; vare sig tekniken man syftar på är helt ny eller flera decennier gammal...

Exempelvis har man ju börjat använda AI för att diagnosticera cancer inom sjukvården, som kan vara oerhört värdefullt för att hitta fall innan cancern hunnit sprida sig. Se exempelvis denna artikel från SVT Skåne och denna artikel från SVT Norrbotten, plus det här programmet på SVT Play. Sådan teknik används förvisso ännu inte i hela landet, men när så sker kan många liv räddas.

Många företag och organisationer har också börjat använda AI för att analysera och bearbeta enorma datamängder, på sätt som ingen människa i världen skulle klara av. Då är det ganska vanligt att använda "privata" versioner av ChatGPT, som använder ChatGPTs motor och "intelligens", men som bara är tränad på organisationens egen data. Det använder vi exempelvis på jobbet (på mitt ordinarie arbete). Det är för övrigt precis den tekniken som även används av Aftonbladets Hej-tjänst. :)

T.o.m. Google Translate, som vi alla använt i flera decennier, bygger förstås på AI; om än en mer primitiv form än den som exempelvis ChatGPT och Gemini använder (därav att ChatGPT och Gemini som regel också kan erbjuda betydligt bättre resultat vid översättningar)...

AI är som sagt inte alls nytt, och flera verktyg i Photoshop har ju använt sig av AI i flera decennier. T.o.m. många tvättmaskiner och torktumlare använder sig av AI...!

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet Idag kl. 01:49:53T.o.m. många tvättmaskiner och torktumlare använder sig av AI...!
Fast i det fallet är det nog mer en marknadsföringsgrej än riktig AI. Om en tvättmaskin påstås använda AI betyder det snarast att den har sensorer som känner av vissa parametrar och anpassar tvättprogrammet efter det. T.ex. kan den mäta hur välfylld tvättmaskinen är, hur smutsigt avloppsvattnet är, fuktighetsgraden vid torkning m.m. Det behövs ingen AI för det, bara i förväg bestämda formler.

Jag köpte redan 1999 en TV som påstods ha AI för att förbättra bild och ljud. I själva verket var det väldigt enkla kretsar som ökade eller minskade kontrast och ljudvolym. Bilden ändrades inte ens mjukt, utan i små steg, vilket syntes väldigt tydligt och blev väldigt irriterande. Naturligtvis fanns det bara en sak att göra, stänga av funktionen.

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet Idag kl. 07:22:10Fast i det fallet är det nog mer en marknadsföringsgrej än riktig AI. Om en tvättmaskin påstås använda AI betyder det snarast att den har sensorer som känner av vissa parametrar och anpassar tvättprogrammet efter det. T.ex. kan den mäta hur välfylld tvättmaskinen är, hur smutsigt avloppsvattnet är, fuktighetsgraden vid torkning m.m. Det behövs ingen AI för det, bara i förväg bestämda formler.
Fast å andra sidan är AI ett väldigt luddigt begrepp, som kan betyda allt eller inget... Det är ju som sagt lite av ett modeord, som alla slänger sig med nuförtiden.

Artificiell intelligens är ju trots allt ingen äkta intelligens, utan allt handlar om formler och algoritmer. Nuförtiden använder ju merparten begreppet när de egentligen menar språkmodeller (LLM eller Large Language Models), men så behöver det förstås inte vara.

Monsieur Hulot

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet Idag kl. 09:15:06Fast å andra sidan är AI ett väldigt luddigt begrepp, som kan betyda allt eller inget... Det är ju som sagt lite av ett modeord, som alla slänger sig med nuförtiden.

Artificiell intelligens är ju trots allt ingen äkta intelligens, utan allt handlar om formler och algoritmer. Nuförtiden använder ju merparten begreppet när de egentligen menar språkmodeller (LLM eller Large Language Models), men så behöver det förstås inte vara.
AI kommer aldrig kunna ersätta riktiga skådespelare eller konstnärer. En oljemålning av Carl Larsson är alltid att föredra än en konstgjord tavla som automatiskt plockats fram av en dator.