Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

SVT-rariteter

Startat av Monsieur Hulot, 28 juni 2025 kl. 19:47:24

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Rufus

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 28 juni 2025 kl. 23:28:59Jag har ett vagt minne av att jag fick alla avsnitt av Nöjesmassakern (inspelat från SVT) från min numera bortgångne kontakt, en kort tid innan han gick bort - men jag kan inte svära på det, jag kan minnas fel och blanda ihop med något annat...

Jag ska kolla upp saken, och ta och leta. Om jag fick serien kan jag ha bränt ut det på DVD, när jag fick ont om hårddiskutrymme i något skede, och i så fall kan det ta sin lilla tid att hitta åt. Dessutom finns det en viss risk att filerna kan finnas på min havererade hårddisk, och i så fall är det oklart om det går att rädda.

Men vi får hålla tummarna. :)
Hur gick det med detta?

Daniel Hofverberg

Citat från: Rufus skrivet 20 augusti 2025 kl. 06:33:56Hur gick det med detta?
Då det var så väldigt varmt i juli (varmaste juli på 100 år!) orkade jag inte göra något med det då, och sedan föll det i glömska. :(

Jag kollar ikväll om jag hittar åt filerna på någon hårddisk, men finns de inte kvar där utan är utbrända på DVD-skivor så kommer det ta längre tid. :)

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 20 augusti 2025 kl. 09:52:39Då det var så väldigt varmt i juli (varmaste juli på 100 år!) orkade jag inte göra något med det då, och sedan föll det i glömska. :(

Jag kollar ikväll om jag hittar åt filerna på någon hårddisk, men finns de inte kvar där utan är utbrända på DVD-skivor så kommer det ta längre tid. :)
Det skulle vara hemskt trevligt om du har hela Nöjesmassakern komplett. Där var med en hel massa internationella gästartister som inte finns med på DVD-utgåvan, förmodligen av rättighetsskäl.

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet 20 augusti 2025 kl. 10:59:03Det skulle vara hemskt trevligt om du har hela Nöjesmassakern komplett. Där var med en hel massa internationella gästartister som inte finns med på DVD-utgåvan, förmodligen av rättighetsskäl.
Jag ska leta, så får vi hålla tummarna. :)

Jag fick ganska mycket av min numera bortgångne kontakt, och tackade ja till det mesta han erbjöd även om jag just då inte alltid var så intresserad - han samlade nämligen på svenska filmer och TV-program, och hade mer än de flesta. Trots det var det säkert mycket han hade som jag inte hann få innan han hastigt gick bort, och som jag inte vet om någon anhörig kan tänkas ha tagit hand om eller om hans samling är borta för evigt... :(

Rufus

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 20 augusti 2025 kl. 09:52:39Jag kollar ikväll om jag hittar åt filerna på någon hårddisk, men finns de inte kvar där utan är utbrända på DVD-skivor så kommer det ta längre tid. :)
Finemang! Och om det händelsevis skulle vara Nöjesmaskinen istället för Nöjesmassakern, så är det egentligen bara ännu bättre.

Rufus

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 20 augusti 2025 kl. 11:19:36Jag ska leta, så får vi hålla tummarna. :)

Jag fick ganska mycket av min numera bortgångne kontakt, och tackade ja till det mesta han erbjöd även om jag just då inte alltid var så intresserad - han samlade nämligen på svenska filmer och TV-program, och hade mer än de flesta. Trots det var det säkert mycket han hade som jag inte hann få innan han hastigt gick bort, och som jag inte vet om någon anhörig kan tänkas ha tagit hand om eller om hans samling är borta för evigt... :(
Var får man tag på såna kontakter? :) Avis.

Tintin

Citat från: Rufus skrivet 20 augusti 2025 kl. 17:17:39Var får man tag på såna kontakter? :) Avis.
Man bygger upp dem, och har man tur så kan det ju finnas någon likasinnad i samma stad som också samlar och så har man lite utbyte så.

Men det var lättare i internets barndom (och innan Öppet arkiv). Tyvärr fick ju Radiogodis stänga ned, men sidor som Filmakuten och Swesign Film finns fortfarande kvar. Dock kan man inte skriva inlägg längre på Filmakuten, men på Swesign Film söka efter titlar och ta kontakt med andra medlemmar.

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet 20 augusti 2025 kl. 10:59:03Det skulle vara hemskt trevligt om du har hela Nöjesmassakern komplett. Där var med en hel massa internationella gästartister som inte finns med på DVD-utgåvan, förmodligen av rättighetsskäl.
Citat från: Rufus skrivet 20 augusti 2025 kl. 17:14:28Finemang! Och om det händelsevis skulle vara Nöjesmaskinen istället för Nöjesmassakern, så är det egentligen bara ännu bättre.
Jag har letat på mina hårddiskar, men hittar tyvärr inte åt någondera. :(

Då finns det alltså tre möjliga alternativ: Antingen så minns jag helt fel, så att jag inte fått någondera av min kontakt. Eller så har jag fått någon av serierna (eller båda), men att de är utbrända på DVD-skivor på grund av brist på hårddiskutrymme. Det tredje alternativet är att serien/serierna fanns på den havererade hårddisken, som jag i skrivande stund inte lyckats få igång - oklart om innehållet på den går att rädda eller inte...

Monsieur Hulot

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 21 augusti 2025 kl. 02:05:13Jag har letat på mina hårddiskar, men hittar tyvärr inte åt någondera. :(

Då finns det alltså tre möjliga alternativ: Antingen så minns jag helt fel, så att jag inte fått någondera av min kontakt. Eller så har jag fått någon av serierna (eller båda), men att de är utbrända på DVD-skivor på grund av brist på hårddiskutrymme. Det tredje alternativet är att serien/serierna fanns på den havererade hårddisken, som jag i skrivande stund inte lyckats få igång - oklart om innehållet på den går att rädda eller inte...
Vi får hoppas på det bästa!

Rufus

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 21 augusti 2025 kl. 02:05:13Jag har letat på mina hårddiskar, men hittar tyvärr inte åt någondera. :(

Va synd. Hoppas att du hittar det nånstans i alla fall. Handlar det om många DVDer och är dom omärkta eller? Jag kan absolut tänka mig att hjälpa till att leta.

Daniel Hofverberg

Citat från: Rufus skrivet 21 augusti 2025 kl. 09:23:20Va synd. Hoppas att du hittar det nånstans i alla fall. Handlar det om många DVDer och är dom omärkta eller? Jag kan absolut tänka mig att hjälpa till att leta.
Jag har nog närmare tusen utbrända DVD-skivor - vissa i ordentliga DVD-fodral, men de flesta bara i pappersfickor eller plastfickor. Merparten är påskrivna med kulspetspenna på pappersfickan (och ett mindre antal har utskriven "etikett" på skivan med CD/DVD-printbar skrivare), men dock inte alls alla. :(

Om du inte bor i Skellefteå med omnejd lär det ju bli svårt för dig att hjälpa till att leta...

Rufus

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 21 augusti 2025 kl. 09:52:52Jag har nog närmare tusen utbrända DVD-skivor - vissa i ordentliga DVD-fodral, men de flesta bara i pappersfickor eller plastfickor. Merparten är påskrivna med kulspetspenna på pappersfickan (och ett mindre antal har utskriven "etikett" på skivan med CD/DVD-printbar skrivare), men dock inte alls alla. :(

Om du inte bor i Skellefteå med omnejd lär det ju bli svårt för dig att hjälpa till att leta...
Aha, okej. Jag hade för mig att du bor i Göteborg.

Daniel Hofverberg

Citat från: Rufus skrivet 21 augusti 2025 kl. 10:16:07Aha, okej. Jag hade för mig att du bor i Göteborg.
Nej, det är en bra bit till Göteborg - närmare bestämt 112 mil... ;)

Rufus

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 21 augusti 2025 kl. 10:57:10Nej, det är en bra bit till Göteborg - närmare bestämt 112 mil... ;)
OK, jag mindes tydligen fel. Men hoppas att du hittar N-maskinen, N-massakern eller nåt annat roligt. Som t ex Disneytajm med Lasse Åberg, Razzel eller Tutti frutti.

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 21 augusti 2025 kl. 10:57:10Nej, det är en bra bit till Göteborg - närmare bestämt 112 mil... ;)
Det kör man lätt på några timmar med en Lloyd Alexander eller en vältrimmad epa-traktor. :)