Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Dubbningshemsidan uppgraderar till modern teckentabell

Startat av Daniel Hofverberg, 28 augusti 2025 kl. 01:25:48

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet 31 augusti 2025 kl. 11:17:19Hur har det gått? Det är nog något som inte blev helt rätt. De svenska tecknen ser väldigt konstiga ut. Jag har testat i Chrome, Edge, Firefox och Safari och det ser likadant ut i alla fyra webbläsarna.

Jag försöker ladda upp ett skärmklipp för att visa hur tokigt det ser ut, men nu går det inte ens att ladda upp bilder. Jag får felmeddelandet:Bilden är bara ett par hundra kilobytes, så den kan knappast vara för stor.
Ja, tyvärr strulade uppgraderingen i natt. Skripten jag fick av ChatGPT fungerade inte alls, och jag fick chatta fram och tillbaka med ChatGPT i timmar innan jag fick de att fungera.

Till sist lyckades jag att konvertera allt till UTF-8, men likväl ser ÅÄÖ konstiga ut - såvitt jag kan se är allt i UTF-8, så jag vet inte varför det ändå inte visas korrekt. Jag håller på att kolla upp vad det här beror på, och ser om det är någon viktig fil som missades att köras i natt...

Varför det inte går att ladda upp bilder kan jag inte svara på - forumet borde inte ha påverkats alls av förändringarna i natt, och trots alla backuper som lades in på servern inför uppgraderingen är det 20 GB ledigt utrymme just nu (men hade jag inte uppgraderat till en större server igår, så hade det aldrig gått vägen). Jag ska kolla upp saken. :)

Goliat

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 31 augusti 2025 kl. 14:05:54Ja, tyvärr strulade uppgraderingen i natt. Skripten jag fick av ChatGPT fungerade inte alls, och jag fick chatta fram och tillbaka med ChatGPT i timmar innan jag fick de att fungera.

Till sist lyckades jag att konvertera allt till UTF-8, men likväl ser ÅÄÖ konstiga ut - såvitt jag kan se är allt i UTF-8, så jag vet inte varför det ändå inte visas korrekt. Jag håller på att kolla upp vad det här beror på, och ser om det är någon viktig fil som missades att köras i natt...

Varför det inte går att ladda upp bilder kan jag inte svara på - forumet borde inte ha påverkats alls av förändringarna i natt, och trots alla backuper som lades in på servern inför uppgraderingen är det 20 GB ledigt utrymme just nu (men hade jag inte uppgraderat till en större server igår, så hade det aldrig gått vägen). Jag ska kolla upp saken. :)
Deepseek är betydligt bättre än chatGPT skulle jag tycka. Den är gratis men kräver konto (som chatGPT också behöver)

Gillar teckensnittet, mycket lättare att läsa. Hoppas du lyckas fixa utf-8, jag har fått lägga till <html lang="sv"> för att få det funka korrekt. Men det är vanlig html jag sysslar med.

BPS

Ska man söka efter eller gå in genom en länk till en lista så får man bara den här texten: You have an error in your SQL syntax; check the manual that corresponds to your MySQL server version for the right syntax to use near '¥k = 'Svenska' ORDER BY kategori, titel' at line 3

Daniel Hofverberg

Citat från: BPS skrivet 31 augusti 2025 kl. 14:59:11Ska man söka efter eller gå in genom en länk till en lista så får man bara den här texten: You have an error in your SQL syntax; check the manual that corresponds to your MySQL server version for the right syntax to use near '¥k = 'Svenska' ORDER BY kategori, titel' at line 3
Ja, det är nog en del av samma problem med svenska tecken, som jag tyvärr ännu inte lyckats lösa.  :(

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 31 augusti 2025 kl. 14:05:54Till sist lyckades jag att konvertera allt till UTF-8, men likväl ser ÅÄÖ konstiga ut - såvitt jag kan se är allt i UTF-8, så jag vet inte varför det ändå inte visas korrekt. Jag håller på att kolla upp vad det här beror på, och ser om det är någon viktig fil som missades att köras i natt...
Jag tror att du ska leta i någon fil efter raden
<meta http-equiv="content-type" content="text/html; charset=windows-1252">och ta bort den.

Jag gjorde ett litet experiment. Jag sparade ner huvudsidan på min egen hårddisk med hjälp av funktionen i Firefox, Spara sida som... / Webbsida, fullständig.

När jag tittade i källkoden dök ovanstående rad upp, och sidan såg fortfarande felaktig ut. Men efter borttagning av raden blev sidan OK.

Det märkliga är att raden inte syns om man bara väljer att visa källkoden när man tittar på sidan online. Men efter att jag sparat ner sidan på min egen dator fanns raden plötsligt där. Kanske finns den där fast den inte syns, kanske i någon include-fil eller något style-sheet?

Adam Larsson

Citat från: Goliat skrivet 31 augusti 2025 kl. 14:13:52Deepseek är betydligt bättre än chatGPT skulle jag tycka. Den är gratis men kräver konto (som chatGPT också behöver)

Gillar teckensnittet, mycket lättare att läsa. Hoppas du lyckas fixa utf-8, jag har fått lägga till <html lang="sv"> för att få det funka korrekt. Men det är vanlig html jag sysslar med.
Har det ens blivit nytt typsnitt? Han sa ju att designen skulle gå i andra hand om det blev problem

Daniel Hofverberg

Citat från: Adam Larsson skrivet 31 augusti 2025 kl. 18:58:05Har det ens blivit nytt typsnitt? Han sa ju att designen skulle gå i andra hand om det blev problem
Nej, det är inget nytt typsnitt än...

Citat från: Goliat skrivet 31 augusti 2025 kl. 14:13:52Gillar teckensnittet, mycket lättare att läsa. Hoppas du lyckas fixa utf-8, jag har fått lägga till <html lang="sv"> för att få det funka korrekt. Men det är vanlig html jag sysslar med.
Imponerande att du kan se skillnad på Verdana och Verdana - det är nog värdigt en plats i Guiness rekordbok...! ;)

Citat från: Anders M Olsson skrivet 31 augusti 2025 kl. 16:10:09Jag tror att du ska leta i någon fil efter raden
<meta http-equiv="content-type" content="text/html; charset=windows-1252">och ta bort den.

Jag gjorde ett litet experiment. Jag sparade ner huvudsidan på min egen hårddisk med hjälp av funktionen i Firefox, Spara sida som... / Webbsida, fullständig.

När jag tittade i källkoden dök ovanstående rad upp, och sidan såg fortfarande felaktig ut. Men efter borttagning av raden blev sidan OK.

Det märkliga är att raden inte syns om man bara väljer att visa källkoden när man tittar på sidan online. Men efter att jag sparat ner sidan på min egen dator fanns raden plötsligt där. Kanske finns den där fast den inte syns, kanske i någon include-fil eller något style-sheet?
Nu har jag till sist lyckats hitta åt var den gömde sig - det var inte i någon include-fil, eller ens någon vanlig fil, utan var en inställning för default character set i PHP-konfigurationen; alltså i php.ini på servern. Det var verkligen inte lätt att lista ut, men nu ser åtminstone en del sidor okej ut. :)

Nu ser bl.a. startsidan okej ut, men Svenska röster och credits fungerar fortfarande inte - den verkar inte tycka om fältnamnet språk, som gör att sidan kraschar på bokstaven Å...

Adam Larsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 31 augusti 2025 kl. 19:13:21Nej, det är inget nytt typsnitt än...
Imponerande att du kan se skillnad på Verdana och Verdana - det är nog värdigt en plats i Guiness rekordbok...! ;)
Jag tänkte väl det, läste hans inlägg men såg ingen skillnad trodde att jag hade fel på synen

BPS

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 31 augusti 2025 kl. 19:13:21Nej, det är inget nytt typsnitt än...
Nu har jag till sist lyckats hitta åt var den gömde sig - det var inte i någon include-fil, eller ens någon vanlig fil, utan var en inställning för default character set i PHP-konfigurationen; alltså i php.ini på servern. Det var verkligen inte lätt att lista ut, men nu ser åtminstone en del sidor okej ut. :)

Nu ser bl.a. startsidan okej ut, men Svenska röster och credits fungerar fortfarande inte - den verkar inte tycka om fältnamnet språk, som gör att sidan kraschar på bokstaven Å...
För mig ser Svenska röster och credits normal ut förutom en text längst ner: You have an error in your SQL syntax; check the manual that corresponds to your MySQL server version for the right syntax to use near '�k = 'Svenska' UNION SELECT COUNT(*) FROM credits WHERE kategori = 'Långfilm' at line 4

Daniel Hofverberg

Citat från: BPS skrivet 31 augusti 2025 kl. 19:25:26För mig ser Svenska röster och credits normal ut förutom en text längst ner: You have an error in your SQL syntax; check the manual that corresponds to your MySQL server version for the right syntax to use near '�k = 'Svenska' UNION SELECT COUNT(*) FROM credits WHERE kategori = 'Långfilm' at line 4
Den inledande texten ser normal ut, men den visar inga creditlistor på grund av att SQL-frågan mot MySQL-databasen kraschar på svenska tecken. Så det har en koppling till det andra problemet, men beror tydligen inte på databasen i sig då den är korrekt inställd på UTF-8. Så det fungerar på sidor som inte har namn som innehåller ÅÄÖ, men just Svenska röster och credits har ett fält i databasen vid namn språk...

Daniel Hofverberg

Citat från: BPS skrivet 31 augusti 2025 kl. 19:25:26För mig ser Svenska röster och credits normal ut förutom en text längst ner: You have an error in your SQL syntax; check the manual that corresponds to your MySQL server version for the right syntax to use near '�k = 'Svenska' UNION SELECT COUNT(*) FROM credits WHERE kategori = 'Långfilm' at line 4
Nu har jag till sist lyckats lösa problemet med Svenska röster och credits och Norske stemmer og credits. Tydligen måste man sätta teckentabell varje gång man ansluter till MySQL från PHP, då MySQL annars defaultar till Latin1 som standard - inte heller lätt att lista ut, och utan ChatGPT hade jag förmodligen aldrig lyckats lista ut det, men nu ska sidorna äntligen fungera korrekt igen. :)
https://www.dubbningshemsidan.se/credits/
https://www.dubbningshemsidan.se/credits/norsk/

Då är frågan om det är fler sidor som fortfarande strular, eller om allt fungerar nu...? Någon som har hittat fler problem någonstans på sajten?

Daniel Hofverberg

Jag har gått igenom alla sidor, och nu verkar äntligen det mesta fungera.

Problemet är att en stor mängd recensioner har försvunnit, då alla recensioner som låg i avdelningar som innehöll ÅÄÖ  (såsom "Långfilmer på VHS/DVD/TV") tydligen försvunnit i samband med ändringen av teckentabell. :(

Det innebär att jag måste ta tillbaka dessa recensioner från backupen jag gjorde just innan uppgraderingen, men med bearbetning för att inte dessa ska få den gamla teckentabellen tillbaka. Det kommer ta lite tid, då det kräver en del manuellt arbete, så ni får ha överseende med att många recensioner just nu saknas; och det kan nog dröja upp till ett dygn innan jag kan få dessa tillbaka. Jag kommer nog inte hinna fixa det innan jag måste lägga mig, och imorgon jobbar jag förstås på mitt ordinarie arbete så att jag inte kan fortsätta med det förrän efter jobbet. :(

Därutöver har automatiserade e-postutskick från Dubbningshemsidan från andra avdelningar än forumet fått problem med ÅÄÖ, så att ÅÄÖ visas med frågetecken just nu. Det känns mindre akut, då det inte är så många e-postmeddelanden som skickas ut från annat håll än forumet, men jag ska försöka lösa även det så fort som möjligt.

Designändringarna kommer alltså dröja ett litet tag till, och likaså den nya avdelningen, då jag måste lösa alla problem som uppstått i och med uppgraderingen först. Men den som väntar på nåt gott... :)

Citat från: Goliat skrivet 31 augusti 2025 kl. 14:13:52Deepseek är betydligt bättre än chatGPT skulle jag tycka. Den är gratis men kräver konto (som chatGPT också behöver)
Jag har inte testat Deepseek än, utan använder mestadels betalversionen av ChatGPT via licensen jag just nu har tillgång till från jobbet - detta då jag bara har antagit att betalversionen av de flesta AI-tjänster bör vara bättre än gratisversionerna. Jag tycker också att ChatGPT 5 är ett tydligt lyft jämfört med modell 4o, åtminstone för programmering.

För programmering har jag ibland även använt Claude Sonnet (gratisversion), men den har nackdelen att man inte kan skriva så långa konversationer - för efter ett antal svar fram och tillbaka kommer den helt sonika att säga att konversationen uppnått maxlängd...

Jag har varit lite skeptisk till Deepseek i och med att tjänsten är kinesisk, men så länge man inte skickar känsliga uppgifter till den så antar jag att det inte kan skada - så kan vara värt ett försök. :)

TonyTonka

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  1 september 2025 kl. 00:26:44Jag har gått igenom alla sidor, och nu verkar äntligen det mesta fungera.

Problemet är att en stor mängd recensioner har försvunnit, då alla recensioner som låg i avdelningar som innehöll ÅÄÖ  (såsom "Långfilmer på VHS/DVD/TV") tydligen försvunnit i samband med ändringen av teckentabell. :(

Det innebär att jag måste ta tillbaka dessa recensioner från backupen jag gjorde just innan uppgraderingen, men med bearbetning för att inte dessa ska få den gamla teckentabellen tillbaka. Det kommer ta lite tid, då det kräver en del manuellt arbete, så ni får ha överseende med att många recensioner just nu saknas; och det kan nog dröja upp till ett dygn innan jag kan få dessa tillbaka. Jag kommer nog inte hinna fixa det innan jag måste lägga mig, och imorgon jobbar jag förstås på mitt ordinarie arbete så att jag inte kan fortsätta med det förrän efter jobbet. :(

Därutöver har automatiserade e-postutskick från Dubbningshemsidan från andra avdelningar än forumet fått problem med ÅÄÖ, så att ÅÄÖ visas med frågetecken just nu. Det känns mindre akut, då det inte är så många e-postmeddelanden som skickas ut från annat håll än forumet, men jag ska försöka lösa även det så fort som möjligt.

Designändringarna kommer alltså dröja ett litet tag till, och likaså den nya avdelningen, då jag måste lösa alla problem som uppstått i och med uppgraderingen först. Men den som väntar på nåt gott... :)
Jag har inte testat Deepseek än, utan använder mestadels betalversionen av ChatGPT via licensen jag just nu har tillgång till från jobbet - detta då jag bara har antagit att betalversionen av de flesta AI-tjänster bör vara bättre än gratisversionerna. Jag tycker också att ChatGPT 5 är ett tydligt lyft jämfört med modell 4o, åtminstone för programmering.

För programmering har jag ibland även använt Claude Sonnet (gratisversion), men den har nackdelen att man inte kan skriva så långa konversationer - för efter ett antal svar fram och tillbaka kommer den helt sonika att säga att konversationen uppnått maxlängd...

Jag har varit lite skeptisk till Deepseek i och med att tjänsten är kinesisk, men så länge man inte skickar känsliga uppgifter till den så antar jag att det inte kan skada - så kan vara värt ett försök. :)
Varför står det i botten av Svenska röster och credits att sidan senast uppdaterades den 12 juli i år? Nog har den väl uppdaterat sedan dess?  ???
- Why do farts smell so funny?
- They're made of laughing gas!
~Timon and Pumbaa's Jungle Games

Daniel Hofverberg

Citat från: TonyTonka skrivet  1 september 2025 kl. 01:13:13Varför står det i botten av Svenska röster och credits att sidan senast uppdaterades den 12 juli i år? Nog har den väl uppdaterat sedan dess?  ???
Det beror på att alla långfilmer hade försvunnit, så att det bara fanns TV-serier kvar - och bland TV-serierna stämmer det säkert att det uppdaterades senast den 12 juli. Om du bläddrade längst ner borde du ha lagt märke till att hela avdelningen Filmer var tom... Tydligen hade kategorin "Långfilmer" blivit lagrad med felaktigt Å, och därmed hade kategorin blivit blank på alla creditlistor som tillhörde den... :(

Gudskelov finns det ju dock bara två avdelningar på Svenska röster och credits och Norske stemmer og credits, varför man enkelt kan lista ut att alla creditlistor som inte hör till TV-serier måste höra till långfilmer - därför gick det ganska snabbt att återställa dessa, då jag bara kunde ersätta alla blanka kategorier med "Långfilmer", så nu ska alla creditlistor vara tillbaka. :)

Vilken tur att du upptäckte det, då jag själv bara hade kollat på de översta creditlistorna och därmed helt missat att alla filmer saknades...!

Daniel Hofverberg

Jag upptäckte nu att avdelningen Intervjuer inte hade blivit konverterad, så att den därmed fortfarande hade felaktiga ÅÄÖ. Mycket märkligt varför skriptet hoppat över just den mappen...

Nu har jag konverterat den mappen manuellt, så nu ska den avdelningen se korrekt ut igen. :)

Men uppenbarligen betyder det här att man inte nödvändigtvis kan lita på att alla sidor ser korrekta ut, utan behöver kontrollera varenda sida och avdelning manuellt...

Citat från: Anders M Olsson skrivet 31 augusti 2025 kl. 11:17:19Jag försöker ladda upp ett skärmklipp för att visa hur tokigt det ser ut, men nu går det inte ens att ladda upp bilder. Jag får felmeddelandet:Bilden är bara ett par hundra kilobytes, så den kan knappast vara för stor.
Nu har jag upptäckt orsaken till att det inte gick att bifoga filer - bash-skriptet som konverterade filer till UTF-8 ändrade av någon märklig anledning rättigheterna till alla filer och mappar till att inte längre vara skrivbara; och därmed kom alltså forumprogramvaran inte längre åt att skriva till mappen som ska innehålla bifogade filer.

Klantigt av mig att inte läsa igenom skriptet som AI-tjänsten genererat, för hade jag lusläst den så hade jag förstås sett att den körde chmod efter avslutad konvertering... :-[

Nu har jag ändrat rättigheterna, så ska det fungera att bifoga filer igen. :)