Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Djur stereotyper

Startat av Skokaka, 11 december 2022 kl. 15:55:34

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Skokaka

Citat från: MOA skrivet  4 september 2025 kl. 22:03:56Tom & Jerry har ibland blivit tvungna att jobba tillsammans för att besegra en annan karaktär. Man kan säga att dom är frenemies(Svenskt ord)
Kom att tänka på detta, Katten Jansson och Husmusen är en katt och mus som också är vänner, även om de bråkar ibland, men de är väl nog mer som bröder. Om de nu räknas som bästa vänner...

Skokaka

Citat från: Skokaka skrivet  4 september 2025 kl. 21:54:05Okej, jag vet inte hur mycket denna stereotypen är vanlig, men tydligen så är "naturliga fiender som bästa vänner" något som verkar hända ibland. Alltså att två djur som i verkligheten är fiender med varandra faktiskt är bästa vänner i fiktion. Jag kan ta upp några exempel om vad jag menar:

Micke och Molle: Detta är nog den typen av vänskapen som kommer först upp i tanken. Och jag vet, hundar äter inte rävar och plus så är de släkt, men saken är ju att deras vänskap verkar ses som om det vore förbjudet, med tanke på att Molle är en jakthund och är menad för att jaga andra djur, och det inkluderas rävar, förstås. De två var ju bästisar som barn tills de blir äldre och var fiender för ett tag, men tack och lov så blev dom sams igen i slutet.

Alex och Marty: Här är däremot en annan exempel som också kommer först upp i tanken, och här så är det ju ett rovdjur och en växtätare, och lejon äter ju zebror i verkligheten, samma sak gäller väl med giraffer och flodhästar, också... Alex blev ju också för ett tag vildsint och blir som ett riktigt lejon, då han var ju utsvulten just då, men även här så blir han som vanlig igen i slutet och kan vara tillsammans med hans vänner igen.

Nalle Puh och Nasse: Jag vet, dom ÄR gosedjur, men ändå... Då jag förstås ställde frågan om björnar äter grisar i en tråd så är det nog uppenbart då jag har sett en björn försöka äta en gris, men den grisen med dess kompis lyckades att jaga ut björnen igen. Och detta fick mig att tänka på att Puh och Nasse ÄR ju en björn och en gris... Dock så tycker Puh om honung och är förstås ett gosedjur, så han skulle aldrig äta upp Nasse. Men att det är vänskapen mellan en björn och en gris är ändå lite ironiskt...

Sonic och Tails: Rävar äter ju förstås andra djur och igelkottar är små och kan bli något som rovdjur vill fånga, men de rullar ju ihop till taggiga bollar och det blir omöjligt för en räv eller något annat rovdjur att ta dom. Jag har även hört att igelkottar och rävar blir bara sams om de äter tillsammans. Nåja, i fallet med Sonic och Tails så är de ju antropomorfiska, plus så är ju Tails ett barn, och han är mindre än Sonic fast rävar är större än igelkottar i verkligheten, men dessa två visar såklart inga tecken på vad deras arter gör med varandra i verkligheten.

SvampBob och Patrik: Jo, tro det eller ej, men jag har hört att sjöstjärnor faktiskt ÄTER tvättsvampar. :o Och skaparen av serien var ju en expert på havslivet och det, så, visste han om detta? Plus så verkar sjöstjärnor även äta sniglar, så Gary borde också passa sig... Sen så var det förresten ett avsnitt där karaktärerna förvandlades till mer realistiska varianter utav sig själva, men fortfarande tecknade. Tack och lov att Patrik inte tänkte äta Svampbob i det avsnittet eller något. Däremot så försökte Fru Puff att äta Herr Krabba, då blåsfiskar tydligen äter krabbor, trots att dessa två dejtar varandra. (Jag tror förresten att fiskar för övrigt äter kräftdjur, som räkor?) Och då Bläckvard är då förstås större än de andra så försöker han att äta dom, jag vet att bläckfiskar är rovdjur eller något liknande men jag vet inte exakt om de äter tvättsvampar eller sjöstjärnor, däremot så äter de krabbor...

Så... Vad kommer att hända härnäst? En katt och mus som bästa vänner? Och hundar äter ju inte katter, men att de ibland är vänner i fiktion är inte alls konstigt, då de kan bli kompisar även i verkligheten, trots att hundar brukar jaga katter. Så... Förmodligen några mer exempel utav denna "stereotypen" som jag kan ha glömt? Om man nu kan kalla detta för stereotyp, det är väl bara något som jag tycker är ironiskt med tanke på att dessa djuren som sagt är fiender i verkligheten men dessa karaktärerna säger tvärtom angående detta...
Jo, förresten. Förmodligen Judy Hopps och Nick Wilde, också. Nåja, dom var ju inte riktigt nära vänner i början, men senare så blir dom ju det, och det beror på om man ser dom som bästa vänner eller något annat. (Om dom är ett par är väl dock inte direkt officiellt, åtminstone inte ännu, så... Beror nog på hur man ser det... Men rävar äter ju kaniner, så, ja...)

Will Siv

Citat från: Skokaka skrivet 19 december 2024 kl. 00:23:08Drontar/Dronter: (Hur man än stavar det...)

Goda: Polly från Piraterna! och Orville och Wilbur från Animal Crossing. (Och ja, de måste nog vara döpta och inspirerade utav albatrosserna från Bernard och Bianca samt dess uppföljare...)
Egentligen kommer båda från Bröderna Wright som byggde det första flygplanet.
- what.