Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Uppdateringar av creditlistor på Dubbningshemsidan

Startat av Disneyfantasten, 24 november 2022 kl. 21:58:12

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Disneyfantasten

Citat från: Disneyfantasten skrivet 21 oktober 2025 kl. 19:58:11I väntan på att @Oscar Isaksson  ska svara på mitt senaste inlägg så förbereder jag detta;

I Joe Jättegorillan så berättade du i detta inlägg att ett par görs av Sten Elfström och Gunilla Eriksson, har du något mer att tillägga?;

https://www.dubbningshemsidan.se/forum/index.php?topic=15695.msg200632#msg200632

I Gadget (1999) så görs hunden Brain av Niclas Wahlgren.

I Tarzan så har jag identifierat följande;

>Elefant 2 = Roger Storm

>Kapten = Anders Öjebo

>Gorilla-Mammor = Monica Forsberg, Gunilla Orvelius, Isabelle Moreau

>Claytons män = Kaj Stenberg, Krister Roséen, Mats Wänblad, Per Steffensen, Stefan Berglund

I Musse Pigg och Hans Vänner Firar Jul;

>Tant Gertrud = Gunilla Eriksson

(hon står angiven i sången)

>Piff = Monica Forsberg

>Puff = Bertil Engh

>Mrs Anderson = Monica Forsberg

>Mr Anderson = Roger Storm

>Arg Dam = Monica Forsberg

>Mamma = Monica Forsberg

>Pappa = Stefan Berglund

>Pojke = Kalle Lundberg

>Flicka = Linnéa Berglund

>Affärsannonsör = Andreas Nilsson

>Affärsägare = Andreas Nilsson

>Excentrisk Kvinna = Gunilla Eriksson

>Brandkvinna = Gunilla Eriksson

>Brevbärare = Bertil Engh

>Mortimer = Roger Storm

>Polis = Roger Storm

>Fattig Flicka = Linnéa Berglund

>Fattig Pojke = Kalle Lundberg

>Onlook = Andreas Eriksson (ej hundra)

>Jultomten = Gunnar Uddén

>Brandchef = Gunnar Uddén

>Brandman = Stefan Berglund

>Övriga röster;
- Anders Öjebo

I Toy Story 2 så har jag identifierad följande;

>2 Boxare = Mikael Roupé

>Replik-röst i svartvit TV = Andreas Nilsson

>Flickas Mamma = Jennie Jahns

>Amys Mamma = Jennie Jahns

>Flicka på marknaden = Astrid Andersson

>Flicka på flygstationen = Astrid Andersson

>Amy = Astrid Andersson

>Flik = Björn Kjellman

>Heimlich = Ulf Peder Johansson

>Övriga röster;
- Mikael Roupé
- Kristian Ståhlgren
- Jennie Jahns
- Niki Lazarevic
- Ivan Andersson
- Sebastian Paulsson

I En Extremt Långbent Film så har jag identifierad följande;

>Receptionist = Monica Forsberg

>Långbens Chef = Stefan Berglund

>Domare = Stefan Berglund

>Gammas = Stefan Berglund, Stefan Berglund, Anders Öjebo, Ola Norman

>Co-Eds = Sofia Caiman

>Kvinna med paraply = Sofia Caiman

>Ken Clark = Daniel Bergfalk

>Lärare = Gunnar Uddén

>Man på biblioteket = Gunnar Uddén
Uppdatering för Joe Jättegorillan: Johan Wahlström dubbar en reporter.

Disneyfantasten

Citat från: Disneyfantasten skrivet Igår kl. 20:45:46Uppdatering för Joe Jättegorillan: Johan Wahlström dubbar en reporter.
Jason står inte med i rollistan, vilka dubbar den karaktären och hans mamma?

gstone

vår vän  Disneyfantasten postade några till lägg till rollistan av Air Bud Valpgänget På Äventyr

snälla kan du lägg till dom Daniel +
Citat>Molly = Annica Smedius

>Alice = Mikaela Tidermark

>Tant Niggles = Anita Molander

>Selkirk Tander = Fredrik Dolk

>Denning = Fredrik Hiller

>Grim = Göran Berlander

>Miles Livingstone = Dick Eriksson

>Vargen = Jan Åström

>Geten = Bengt Järnblad
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet Igår kl. 23:25:01vår vän  Disneyfantasten postade några till lägg till rollistan av Air Bud Valpgänget På Äventyr

snälla kan du lägg till dom Daniel +
Var kommer dessa uppgifter ifrån?

DingoPictures2005

Citat från: Disneyfantasten skrivet 21 oktober 2025 kl. 19:58:11I Toy Story 2 så har jag identifierad följande;

>2 Boxare = Mikael Roupé

>Replik-röst i svartvit TV = Andreas Nilsson

>Flickas Mamma = Jennie Jahns

>Amys Mamma = Jennie Jahns

>Flicka på marknaden = Astrid Andersson

>Flicka på flygstationen = Astrid Andersson

>Amy = Astrid Andersson

>Flik = Björn Kjellman

>Heimlich = Ulf Peder Johansson

>Övriga röster;
- Mikael Roupé
- Kristian Ståhlgren
- Jennie Jahns
- Niki Lazarevic
- Ivan Andersson
- Sebastian Paulsson
I samma film som är också Peter Getz Wheezy's sångröst.
Han är dock krediterad i sånglistan på Dubbningshemsidan men jag vill att Daniel ska förtydliga.

Monsieur Hulot

En anekdot som jag tycker är väldigt intressant om filmen Det magiska svärdet (1998) är att Devon och Cornwall ursprungligen skulle ha spelats av Magnus och Brasse, men att de båda i slutändan tackade nej på grund av tidsbrist. Varpå de sedan ersattes av Håkan Mohede och Ulf Larsson.

@Daniel Hofverberg tror du att denna historia skulle passa in på creditlistan till denna film?

Det som enligt mig gör detta intressant är ju att det var nära att de kunde ha spelat ihop igen med tanke på att de då inte hade gjort det på flera år.

Informationen är hämtad från podden Ett gott snack avsnitt 9: Mikael Roupé (vid 25:45)

Daniel Hofverberg

Citat från: Monsieur Hulot skrivet Idag kl. 13:31:26En anekdot som jag tycker är väldigt intressant om filmen Det magiska svärdet (1998) är att Devon och Cornwall ursprungligen skulle ha spelats av Magnus och Brasse, men att de båda i slutändan tackade nej på grund av tidsbrist. Varpå de sedan ersattes av Håkan Mohede och Ulf Larsson.

@Daniel Hofverberg tror du att denna historia skulle passa in på creditlistan till denna film?
Även fast det är intressant, så ser jag inte att det är relevant till creditlistor; då det bör handla om en faktisk dubbning och inte vad som var planerat.

Om de däremot hann spela in någon trailer eller teaser med Magnus och Brasse i rollerna, som har funnits att ses någonstans (bio eller VHS), då hamnar saker och ting i ett helt annat läge och det blir intressant att upplysa om det för att förklara avvikelser mellan trailern och den färdiga filmen. Någon sådan trailer känner jag dock inte till, men vad vet jag...?

Monsieur Hulot

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet Idag kl. 13:40:45Även fast det är intressant, så ser jag inte att det är relevant till creditlistor; då det bör handla om en faktisk dubbning och inte vad som var planerat.

Om de däremot hann spela in någon trailer eller teaser med Magnus och Brasse i rollerna, som har funnits att ses någonstans (bio eller VHS), då hamnar saker och ting i ett helt annat läge och det blir intressant att upplysa om det för att förklara avvikelser mellan trailern och den färdiga filmen. Någon sådan trailer känner jag dock inte till, men vad vet jag...?
Okej. För den som är intresserad av vilka skådespelare som tackat nej till en roll eller av olika anledningar inte fått en roll finns tråden Skådespelare som inte fick rollen.

Om Magnus och Brasse hann göra någonting överhuvudtaget vet jag tyvärr inte.

BPS

Citat från: Monsieur Hulot skrivet Idag kl. 13:54:06Okej. För den som är intresserad av vilka skådespelare som tackat nej till en roll eller av olika anledningar inte fått en roll finns tråden Skådespelare som inte fick rollen.

Om Magnus och Brasse hann göra någonting överhuvudtaget vet jag tyvärr inte.
De fick aldrig rollerna, de blev tillfrågade men den ena ville eller kunde inte och då tackade den andre nej. Alltså det är på den nivån att det antagligen inte ens gjorde röstprov.