Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Julkalendern

Startat av TonyTonka, 1 december 2011 kl. 13:02:23

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 4 gäster tittar på detta ämne.

Brukar ni se svenska, norska och danska julkalendrar? (En röst per land = 3 röster per person)

SVENSKA: Ja, alla eller de flesta år
13 (48.1%)
SVENSKA: Nej, sällan eller aldrig
6 (22.2%)
SVENSKA: Ibland, om den verkar sevärd
8 (29.6%)
NORSKA: Ja, alla eller de flesta år
2 (7.4%)
NORSKA: Nej, sällan eller aldrig
10 (37%)
NORSKA: Ibland, om den verkar sevärd
6 (22.2%)
NORSKA: Bara om de sänds i svensk TV
1 (3.7%)
DANSKA: Ja, alla eller de flesta år
2 (7.4%)
DANSKA: Nej, sällan eller aldrig
10 (37%)
DANSKA: Ibland, om den verkar sevärd
5 (18.5%)
DANSKA: Bara om de sänds i svensk TV
2 (7.4%)

Antal personer som röstat: 27

Daniel Hofverberg

Citat från: Erika skrivet Igår kl. 18:45:51Har återigen ingen bättre källa än Instagram, men tydligen kommer Kristianias magiska tivoliteater (Kristiania magiske tivoliteater, repris från 2021) sändas som julkalender i år.
Det känns lite tråkigt och ärligt talat en smula fantasilöst - den har åtminstone jag redan sett två gånger (i originalversion och med svensk dubbning), så även fast den var riktigt bra känns det inte så högt prioriterat att se om den ännu en gång...

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 13 oktober 2025 kl. 18:43:53Trevligt, och jag ser fram emot en uppföljare till Valdes jul; som jag var väldigt förtjust i. :)

Mindre trevligt är förstås att vare sig TV2 Danmark eller dess Play-tjänst är särskilt lätt att få tillgång till utanför Danmark, till skillnad från DR... :(
Nja, det är inte speciellt svårt att få tillgång till TV2 Play, bara dyrt.

Man köper helt enkelt ett presentkort på gogift.com och löser in det på play.tv2.dk. Det går bra att betala med ett svenskt kreditkort.
https://play.tv2.dk/info/gavekort

Presentkorten finns i valörerna 179 DKK för en månads abonnemang och 537 DKK för tre månader. Det motsvarar c:a 261 respektive 784 svenska kronor.

Det är som sagt inte billigt, främst p.g.a. den dåliga svenska växelkursen. Men en gång om året kan man väl ha råd med en månads abonnemang så att man kan se TV2s julkalender. (Det går även att ladda ner programmen med samma metoder som för svenska TV4 Play.) Det är knappast ett abonnemang som man vill ha kontinuerligt, men om man jämför med vad man typiskt betalar under ett år för andra streamingtjänster kanske det inte är så farligt att offra 261 kronor en gång om året...

När det gäller den linjära TV2-kanalen finns det flera svenska kabeloperatörer som tillhandahåller den. Själv betalar jag 19 kronor i månaden för att få den hos Telenor, men den kan också finnas i basutbudet utan extra kostnad hos vissa operatörer.

Anders M Olsson

Citat från: Erika skrivet 20 oktober 2025 kl. 19:42:09Följande SVT-julkalendrar (med reservation för att det kan bli fler) kommer läggas upp 1 december:

Mumindalen (1973)
Sunes jul (1991)
Tomtemaskinen (1993)
Jul i Kapernaum (1995)
Ronny & Julia (2000)
Kaspar i Nudådalen (2001)
Dieselråttor och sjömansmöss (2002)
Man kan undra varför det är så stort fokus på de äldre julkalendrarna som ändå finns utgivna på DVD? (Ett par av dem är förvisso utgångna i handeln, men går att få tag på begagnade.)

Den enda av ovanstående som är lite intressant är väl i så fall Jul i Kapernaum där avsnitten inte är kompletta på DVD.

Jag hade hellre sett lite mer fokus på kalendrar från 2006 och framåt som är inspelade i HD, och där SD-versionen på DVD inte gör dem rättvisa. Speciellt intressant skulle det vara om rättighetsproblemen med Tusen år till julafton kunde lösas.

Av de lite äldre julkalendrarna skulle man även vilja se Barnen i Höjden och Julius Julskötare. De har visserligen getts ut på DVD, men utgåvorna är sällsynta och betingar höga priser om och när de någon gång dyker upp på Tradera.

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet Idag kl. 10:41:20Nja, det är inte speciellt svårt att få tillgång till TV2 Play, bara dyrt.

Man köper helt enkelt ett presentkort på gogift.com och löser in det på play.tv2.dk. Det går bra att betala med ett svenskt kreditkort.
https://play.tv2.dk/info/gavekort

Presentkorten finns i valörerna 179 DKK för en månads abonnemang och 537 DKK för tre månader. Det motsvarar c:a 261 respektive 784 svenska kronor.

Det är som sagt inte billigt, främst p.g.a. den dåliga svenska växelkursen. Men en gång om året kan man väl ha råd med en månads abonnemang så att man kan se TV2s julkalender. (Det går även att ladda ner programmen med samma metoder som för svenska TV4 Play.) Det är knappast ett abonnemang som man vill ha kontinuerligt, men om man jämför med vad man typiskt betalar under ett år för andra streamingtjänster kanske det inte är så farligt att offra 261 kronor en gång om året...
Tack för expertutlåtandet. Jag håller med att 261 kr kan vara värt att betala en gång per år, under förutsättning att man hinner se julkalendern innan nyår (inte helt givet, om det är flertalet julkalendrar man måste hinna med...). Krävs dansk VPN för att titta, eller går det att se från en svensk IP-adress?

Jag förutsätter att dansk text för hörselskadade finns med på TV2 Play?

Det fungerar alltså att ladda hem med samma teknik som merparten av svenska tjänster?

Citat från: Anders M Olsson skrivet Idag kl. 10:41:20När det gäller den linjära TV2-kanalen finns det flera svenska kabeloperatörer som tillhandahåller den. Själv betalar jag 19 kronor i månaden för att få den hos Telenor, men den kan också finnas i basutbudet utan extra kostnad hos vissa operatörer.
Den linjära kanalen vet jag finns som tillval hos Sappa, men av någon märklig anledning saknas textspåret för hörselskadade där (där finns bara inbränd dansk text vid utländskt tal) - och utan dansk text är åtminstone jag chanslös... :(

Boxer och Telia verkar inte erbjuda kanalen överhuvudtaget, såvitt jag kan se. För de som har parabol verkar Allente erbjuda TV2 Danmark, men bara som ett paket tillsammans med DRs kanaler för 59 kr per månad - huruvida textningen fungerar där har jag ingen aning om.

Citat från: Anders M Olsson skrivet Idag kl. 11:10:05Man kan undra varför det är så stort fokus på de äldre julkalendrarna som ändå finns utgivna på DVD? (Ett par av dem är förvisso utgångna i handeln, men går att få tag på begagnade.)

Den enda av ovanstående som är lite intressant är väl i så fall Jul i Kapernaum där avsnitten inte är kompletta på DVD.

Jag hade hellre sett lite mer fokus på kalendrar från 2006 och framåt som är inspelade i HD, och där SD-versionen på DVD inte gör dem rättvisa. Speciellt intressant skulle det vara om rättighetsproblemen med Tusen år till julafton kunde lösas.

Av de lite äldre julkalendrarna skulle man även vilja se Barnen i Höjden och Julius Julskötare. De har visserligen getts ut på DVD, men utgåvorna är sällsynta och betingar höga priser om och när de någon gång dyker upp på Tradera.
Jag håller helt med. Jul i Kapernaum kan väl som sagt vara intressant, men de övriga är väl av mer begränsat intresse som trots allt finns eller har funnits på DVD.

Sen tycker jag också att SVT borde kunna lägga upp Långtradarchaufförens berättelser från 1975 i sin helhet - om nu @Ovanliga dubbningar kunnat lägga upp serien i fullt acceptabelt skick, så borde ju SVT själva kunna ordna bättre kvalitet än så...

Disneyfantasten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet Idag kl. 11:26:12Tack för expertutlåtandet. Jag håller med att 261 kr kan vara värt att betala en gång per år, under förutsättning att man hinner se julkalendern innan nyår (inte helt givet, om det är flertalet julkalendrar man måste hinna med...). Krävs dansk VPN för att titta, eller går det att se från en svensk IP-adress?

Jag förutsätter att dansk text för hörselskadade finns med på TV2 Play?

Det fungerar alltså att ladda hem med samma teknik som merparten av svenska tjänster?
Den linjära kanalen vet jag finns som tillval hos Sappa, men av någon märklig anledning saknas textspåret för hörselskadade där (där finns bara inbränd dansk text vid utländskt tal) - och utan dansk text är åtminstone jag chanslös... :(

Boxer och Telia verkar inte erbjuda kanalen överhuvudtaget, såvitt jag kan se. För de som har parabol verkar Allente erbjuda TV2 Danmark, men bara som ett paket tillsammans med DRs kanaler för 59 kr per månad - huruvida textningen fungerar där har jag ingen aning om.
Jag håller helt med. Jul i Kapernaum kan väl som sagt vara intressant, men de övriga är väl av mer begränsat intresse som trots allt finns eller har funnits på DVD.

Sen tycker jag också att SVT borde kunna lägga upp Långtradarchaufförens berättelser från 1975 i sin helhet - om nu @Ovanliga dubbningar kunnat lägga upp serien i fullt acceptabelt skick, så borde ju SVT själva kunna ordna bättre kvalitet än så...
Ursäkta mig, men Jul i Kapernaum finns ju ändå utgiven både på VHS och DVD?  ???

Daniel Hofverberg

Citat från: Disneyfantasten skrivet Idag kl. 11:30:55Ursäkta mig, men Jul i Kapernaum finns ju ändå utgiven både på VHS och DVD?  ???
Ja, men åtminstone DVD-utgåvorna är nedklippta - dockserierna som ingick som del av Jul i Kapernaum är bortklippta på DVD (där finns bara själva ramberättelsen med), men har funnits med alla gånger som serien släppts på SVT Play. :(

Enligt Wikipedia ska serien vara oklippt på VHS, men jag har inte själv tillgång till VHS-utgåvan och kan därför inte med säkerhet säga om det stämmer.

Disneyfantasten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet Idag kl. 11:35:35Ja, men åtminstone DVD-utgåvorna är nedklippta - dockserierna som ingick som del av Jul i Kapernaum är bortklippta på DVD (där finns bara själva ramberättelsen med), men har funnits med alla gånger som serien släppts på SVT Play. :(

Enligt Wikipedia ska serien vara oklippt på VHS, men jag har inte själv tillgång till VHS-utgåvan och kan därför inte med säkerhet säga om det stämmer.
Jag har ett VHS-exemplar med halva serien och dockserierna finns inte alls med i den.

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet Idag kl. 11:26:12Tack för expertutlåtandet. Jag håller med att 261 kr kan vara värt att betala en gång per år, under förutsättning att man hinner se julkalendern innan nyår (inte helt givet, om det är flertalet julkalendrar man måste hinna med...). Krävs dansk VPN för att titta, eller går det att se från en svensk IP-adress?
Man behöver inte VPN, i alla fall inte inom EU.

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet Idag kl. 11:26:12Jag förutsätter att dansk text för hörselskadade finns med på TV2 Play?
Ja, det finns.

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet Idag kl. 11:26:12Det fungerar alltså att ladda hem med samma teknik som merparten av svenska tjänster?
Ja.

Monsieur Hulot

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet Idag kl. 11:35:35Ja, men åtminstone DVD-utgåvorna är nedklippta - dockserierna som ingick som del av Jul i Kapernaum är bortklippta på DVD (där finns bara själva ramberättelsen med), men har funnits med alla gånger som serien släppts på SVT Play. :(

DVD-utgåvan är en ren bluff och blåsning! Faktum är att Pan Vision klippte sönder flera av de klassiska SVT-julkalendrarna på hemvideo, vi kommer gå igenom vilka som gått detta öde.

Daniel Hofverberg

Citat från: Disneyfantasten skrivet Idag kl. 11:39:18Jag har ett VHS-exemplar med halva serien och dockserierna finns inte alls med i den.
Okej, så då far Wikipedia med osanning - tyvärr det jag misstänkte...

Monsieur Hulot

Under 1990-talet gavs flera klassiska julkalendrar ut på VHS, och majoriteten av dem var sönderklippta till den grad att det inte längre gick att se dem. Samtliga intron och outron saknades på kassetterna och användes sedan på DVD-utgåvorna som Pan Vision lanserade på 2000-talet, och de som klipptes sönder är följande:

1. Herkules Jonssons storverk (1969)
2. Trolltider (1979)
3. Ture Sventon (1989)
4. Sunes jul (1991), dock utgiven av SF Studios
5. Tomtemaskinen (1993)
6. Jul i Kapernaum (1995)
7. Mysteriet på Greveholm (1996)
8. Pelle Svanslös (1997)
9. Julens hjältar (1999)

DVD-utgåvan som utan tvekan är sämst av alla är Jul i Kapernaum. Det är inte bara det att man använt billiga VHS-kopior istället för originalversionen, det är bara halva serien som finns med. Dockdelarna saknas helt och hållet.

Monsieur Hulot

Citat från: Anders M Olsson skrivet Idag kl. 11:10:05Man kan undra varför det är så stort fokus på de äldre julkalendrarna som ändå finns utgivna på DVD? (Ett par av dem är förvisso utgångna i handeln, men går att få tag på begagnade.)
Därför är att flera av dem som nämns där klipptes sönder när de gavs ut på DVD, och för att versionerna på SVT Play därmed är oklippta. Jag gjorde en lista här i tråden vilka kalendrar som blivit förstörda.

Erika

Citat från: Monsieur Hulot skrivet Idag kl. 12:19:59Därför är att flera av dem som nämns där klipptes sönder när de gavs ut på DVD, och för att versionerna på SVT Play därmed är oklippta. Jag gjorde en lista här i tråden vilka kalendrar som blivit förstörda.
Nu är det evigheter sedan jag såg Mysteriet på Greveholm senast, men jag vill minnas dvd-utgåvan saknar även andra halvan av Ivars replik i slutet av avsnittet "Spejaren". Den finns förstås med på SVT Play.

På tal om klippta julkalendrar, vill även minnas att vissa danska julkalendrar har släppts klippta på dvd. Jul på Kronborg (DR:s julkalender 2000), t. ex.   

MOA

Citat från: Monsieur Hulot skrivet Idag kl. 12:07:20Under 1990-talet gavs flera klassiska julkalendrar ut på VHS, och majoriteten av dem var sönderklippta till den grad att det inte längre gick att se dem. Samtliga intron och outron saknades på kassetterna och användes sedan på DVD-utgåvorna som Pan Vision lanserade på 2000-talet, och de som klipptes sönder är följande:

1. Herkules Jonssons storverk (1969)
2. Trolltider (1979)
3. Ture Sventon (1989)
4. Sunes jul (1991), dock utgiven av SF Studios
5. Tomtemaskinen (1993)
6. Jul i Kapernaum (1995)
7. Mysteriet på Greveholm (1996)
8. Pelle Svanslös (1997)
9. Julens hjältar (1999)

DVD-utgåvan som utan tvekan är sämst av alla är Jul i Kapernaum. Det är inte bara det att man använt billiga VHS-kopior istället för originalversionen, det är bara halva serien som finns med. Dockdelarna saknas helt och hållet.
Låter som en lika styvmoderlig behandling som Fem Myror utsattes för

Monsieur Hulot

Citat från: Erika skrivet Idag kl. 15:44:51Nu är det evigheter sedan jag såg Mysteriet på Greveholm senast, men jag vill minnas dvd-utgåvan saknar även andra halvan av Ivars replik i slutet av avsnittet "Spejaren". Den finns förstås med på SVT Play.
Inte nog med att klipper bort intron och outron, klipper man bort repliker också?😳 En av Sveriges mest älskade 90-talsserier behandlas alltså på detta sätt. Ännu ett skäl till att se kalendern på "playen" istället!

Citat från: MOA skrivet Idag kl. 16:02:14Låter som en lika styvmoderlig behandling som Fem Myror utsattes för
Ja verkligen! Kan verkligen inte förstå varför Pan Vision värvades för att ge ut SVTs produktioner med tanke på vad de gjort :-\ 

För övrigt har jag försökt göra research om Pan Vision, något som dock varit en svår uppgift, kommer gå in på detaljer i ett annat inlägg.