Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Önska creditlistor

Startat av TonyTonka, 15 februari 2009 kl. 16:06:47

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 21 gäster tittar på detta ämne.

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet  6 november 2025 kl. 19:32:12Hur går det med Om ingen går i fällan" ?
Jag har fått svar från Nordisk Film att dubbningen skötts helt och hållet från Danmark, och att Nordisk Films svenska kontor därför inte vet någonting om dubbningen - men att de ska försöka att få fram uppgifter om den. :)

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet  6 november 2025 kl. 19:32:12Hur går det med Om ingen går i fällan" ?
Nu har jag fått creditlista till Om ingen går i fällan, och till min stora chock är filmen faktiskt dubbad av ett företag jag måste medge att jag inte ens hört talats om - Bestiga Berg AB i Göteborg...! :)

Regissör är Johan Carlberg, som tidigare jobbade på den numera nedlagda dubbningsstudion Eskimo Avenue i Göteborg - företaget som senare köptes upp av BTI Studios, och som några år senare lades ned helt och hållet när de ville fokusera på studion i Stockholm.

Hursomhelst, creditlista publiceras någon gång ikväll eller i natt, för att få ut den så fort som möjligt.

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet Igår kl. 14:54:18Nu har jag fått creditlista till Om ingen går i fällan, och till min stora chock är filmen faktiskt dubbad av ett företag jag måste medge att jag inte ens hört talats om - Bestiga Berg AB i Göteborg...! :)

Regissör är Johan Carlberg, som tidigare jobbade på den numera nedlagda dubbningsstudion Eskimo Avenue i Göteborg - företaget som senare köptes upp av BTI Studios, och som några år senare lades ned helt och hållet när de ville fokusera på studion i Stockholm.

Hursomhelst, creditlista publiceras någon gång ikväll eller i natt, för att få ut den så fort som möjligt.
Är rödyrm  Eskimo Avenue personer med ?
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Erika

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet Igår kl. 14:54:18Nu har jag fått creditlista till Om ingen går i fällan, och till min stora chock är filmen faktiskt dubbad av ett företag jag måste medge att jag inte ens hört talats om - Bestiga Berg AB i Göteborg...! :)

Åh, den ser jag fram emot att få läsa! :)

Men glöm inte bort Nord som också har svensk biopremiär idag. :) 

Oskar

Citat från: gstone skrivet Igår kl. 15:03:41Är rödyrm  Eskimo Avenue personer med ?
jag har inte läst creditlistan för den filmen det blir svårt att skådespelare från Stockholm framför allt kändisar. eftersom många kändisar bor i Stockholm och ska åka till Göteborg är inte ekonomiskt försvarbart om man gör huvudrollen i filmen. om det är samma skådespelare från Eskimo avenue som dubbar Gumball fantastiska värld då är det överpris för biljett som kostar mellan 150 till 200 när inte stora skådespelare från Dramaten och andra teatrar i Stockholm och kanske en kändis.

gstone

Citat från: Oskar skrivet Igår kl. 17:20:44jag har inte läst creditlistan för den filmen det blir svårt att skådespelare från Stockholm framför allt kändisar. eftersom många kändisar bor i Stockholm och ska åka till Göteborg är inte ekonomiskt försvarbart om man gör huvudrollen i filmen. om det är samma skådespelare från Eskimo avenue som dubbar Gumball fantastiska värld då är det överpris för biljett som kostar mellan 150 till 200 när inte stora skådespelare från Dramaten och andra teatrar i Stockholm och kanske en kändis.
jag frågade faktiskt daniel inte dig ;)

gstone

Citat från: Oskar skrivet Igår kl. 17:20:44jag har inte läst creditlistan för den filmen det blir svårt att skådespelare från Stockholm framför allt kändisar. eftersom många kändisar bor i Stockholm och ska åka till Göteborg är inte ekonomiskt försvarbart om man gör huvudrollen i filmen. om det är samma skådespelare från Eskimo avenue som dubbar Gumball fantastiska värld då är det överpris för biljett som kostar mellan 150 till 200 när inte stora skådespelare från Dramaten och andra teatrar i Stockholm och kanske en kändis.
det ärt väl just därför det inte dubbas så mycket i  Göteborg

gstone

behövde du lägga dig 

Oskar

Citat från: gstone skrivet Igår kl. 17:58:35behövde du lägga dig
jag bara svara på frågor vi kan inte bestämma vilka röster som dubbar det är filmbolaget som bestämmer och det spelar ingen roll vem som dubba. det är inte din Forum utan Daniels forum.

gstone

Citat från: Oskar skrivet Igår kl. 18:02:24jag bara svara på frågor vi kan inte bestämma vilka röster som dubbar det är filmbolaget som bestämmer och det spelar ingen roll vem som dubba. det är inte din Forum utan Daniels forum.
jag undrar bara om det var några av  Eskimo dubbarna med i filmen och eftersom du inte sett rollistan kan du ju inte svara, så jag förstår inte riktigt vad problemet är ? ???
du är ju inte synsk ;D

Oskar

Citat från: gstone skrivet Igår kl. 18:33:13jag undrar bara om det var några av  Eskimo dubbarna med i filmen och eftersom du inte sett rollistan kan du ju inte svara, så jag förstår inte riktigt vad problemet är ? ???
du är ju inte synsk ;D
det för vi ser efter Daniel har lagt upp creditlistan ikväll eller eller inatt eller imorgon. om det visar sig vara skådespelare från Eskimo avenue dom på nya bolag har inte tecknat kollektivavtal av teater förbundet som Eskimo avenue skit i att teckna ett kollektivavtal från teatern förbundet.

gstone

Citat från: Oskar skrivet Igår kl. 18:39:32det för vi ser efter Daniel har lagt upp creditlistan ikväll eller eller inatt eller imorgon. om det visar sig vara skådespelare från Eskimo avenue dom på nya bolag har inte tecknat kollektivavtal av teater förbundet som Eskimo avenue skit i att teckna ett kollektivavtal från teatern förbundet.
ok

gstone

Citat från: Oskar skrivet Igår kl. 18:39:32det för vi ser efter Daniel har lagt upp creditlistan ikväll eller eller inatt eller imorgon. om det visar sig vara skådespelare från Eskimo avenue dom på nya bolag har inte tecknat kollektivavtal av teater förbundet som Eskimo avenue skit i att teckna ett kollektivavtal från teatern förbundet.
Varför  tecknade dom inte kollektivavtal av teater förbundet ?

vad hade dom för grunder att inte göra det ?

gstone

Varför hete dom  Eskimo avenue ?

dom har väl inga Inuiter som jobbade där ?

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet Igår kl. 15:03:41Är rödyrm  Eskimo Avenue personer med ?
Jag vet inte vad rödyrm betyder och har heller inte full koll på vilka som brukade medverkade i Eskimo Avenues dubbningar. Men med Om ingen går i fällan rör det sig huvudsakligen om halvkända skådespelare, gissningsvis bosatta i Göteborg med omnejd, som de flesta nog förknippar mer med teaterscener än med dubbning. :)

Citat från: gstone skrivet Igår kl. 22:49:14Varför  tecknade dom inte kollektivavtal av teater förbundet ?

vad hade dom för grunder att inte göra det ?
Dåvarande Eskimo Avenue tecknade faktiskt kollektivavtal efter ett tag, men det dröjde flera års tid. Min gissning är att det handlade om att de ville spara pengar och kunna betala skådespelarna mindre än kollektivavtalets minimilöner - men det har jag inga säkra belägg för, så ta det som en gissning och med en nypa salt.

Nu talar vi ju om typ 2010 - 2013, så det är inte direkt igår. I december 2013 gick de med på att teckna kollektivavtal - samma avtal som även dåvarande SDI Media och Dubberman gick med på efter en tids konflikt - och någon gång därefter köptes företaget upp av BTI Studios.

Citat från: gstone skrivet Igår kl. 17:56:47det ärt väl just därför det inte dubbas så mycket i  Göteborg
Ja, det är nog mycket på grund av att kunderna (d.v.s. filmbolagen/distributörerna) efterfrågar kända namn - som ofta bor i Stockholm - som BTI Studios lade ner Göteborgsstudion för några år sedan.

Fast å andra sidan kommer nog de allra flesta barn, eller ens många vuxna, bry sig om vilka som gör rösterna i filmer; så att det inte spelar någon större roll om det är välkända Dramaten-skådespelare eller helt okända personer. Om inte distributören skryter över skådespelarna på filmaffischer (förekommer men är ovanligt nuförtiden) så kommer de flesta inte att ha en aning om vilka som medverkar, i och med att de flesta inte stannar kvar tills slutet på eftertexterna på bio; och det är ju (tyvärr) ovanligt att dubbcredits står utsatt före det i dagens läge...

Och även om jag hoppas att hela Sveriges befolkning känner till Dubbningshemsidan och besöker den här sajten dagligen, så inser jag också hur stor sannolikheten är för det... ;)

Ärligt talat bryr sig nog heller inte de flesta om vilka som gör röster, när man faktiskt inte ser dem - när jag påpekar vilka som gör rösterna i någon film, så anar du inte hur många som svarar "Men vad spelar det för roll, när man ändå inte ser dem i bild...?".