Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Kalle Anka och hans vänner önskar god jul

Startat av Mysan, 7 december 2007 kl. 15:04:14

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.

Monsieur Hulot

Vet någon om programmet verkligen kommer försvinna från rutan eller om SVT bara vill skoja som vanligt varje jul? Det känns som att ryktet dyker upp varje år, men programmet visas ju sedan i slutändan i alla fall. Kommer programmet att visas i år?

Daniel Hofverberg

Citat från: Monsieur Hulot skrivet 21 november 2025 kl. 13:25:21Vet någon om programmet verkligen kommer försvinna från rutan eller om SVT bara vill skoja som vanligt varje jul? Det känns som att ryktet dyker upp varje år, men programmet visas ju sedan i slutändan i alla fall. Kommer programmet att visas i år?
Vi kan nog vara 100% säkra på att det kommer att sändas precis som vanligt - annars hade det redan varit förstasidesnyhet i varenda tidning i landet; och SVT hade blivit nerringda som om det inte fanns en morgondag...

Med tanke på hur dagstidningarna älskar att blossa upp minsta lilla bagatell om Kalle Anka och hans vänner önskar god jul som helsidesnyheter, så hade nog en nyhet om att programmet inte skulle sändas alls behandlas ungefär jämförbart som om tredje världskriget hade brutit ut... ;)

Jag menar: se bara på alla dessa oräkneliga artiklar häromåret med den "katastrofala" världsnyheten att programmet skulle senareläggas med hela fem minuter, som fick hur mycket utrymme som helst i de flesta tidningar...

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 21 november 2025 kl. 12:17:43Ja, Surprise Gift-segmenten är identiska för hela världen, och kommer (om inget väldigt speciellt inträffar - såsom exempelvis att någon av nyheterna redan ingår i det landets fasta utbud) att se likadana ut i alla länder i världen som sänder något slags julprogram från Disney. Alltså måste Disney utgå ifrån "minsta gemensamma nämnare", med inslag som har dubbats till alla länder som sänder något slags julprogram - möjligtvis kanske Disney sammanställer versioner även till länder som inte sänder något julprogram, så att det finns färdigt "utifall att".
är det gör än dom nordiska länder som får  något slags julprogram från Disney alltså ?

Detta hade jag inte riktigt hajat
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 21 november 2025 kl. 12:17:43Ja, Surprise Gift-segmenten är identiska för hela världen, och kommer (om inget väldigt speciellt inträffar - såsom exempelvis att någon av nyheterna redan ingår i det landets fasta utbud) att se likadana ut i alla länder i världen som sänder något slags julprogram från Disney. Alltså måste Disney utgå ifrån "minsta gemensamma nämnare", med inslag som har dubbats till alla länder som sänder något slags julprogram - möjligtvis kanske Disney sammanställer versioner även till länder som inte sänder något julprogram, så att det finns färdigt "utifall att".
skulle tror att lyckligtvis  Surprise Gift-segmenten är ett krav från disney om program ska fortsätta sända åt svt.

om dom nu ska låta SVT at sända det kam du ju i alla få ur lite reklam tid för sina nya produkter vajer år med,

SVT betalar nog förstås rikligt med men disney film nog gå med någon slags mer vinst så då använder dom det för marknadsföra nya saker, vilket inte är mej i i mitt då det är min favorit del av programwt

det var så jag upptäckte MÅNGA disney filmer som barn

gstone

När jag var barn var  Surprise Gift-segmenten och McDonalds klubb tidningen där för det först hörd om kommande dDisney filmer,

detta var på den tiden Disney och McDonalds var som ler och långhalm

Oskar

Citat från: gstone skrivet 21 november 2025 kl. 17:26:15skulle tror att lyckligtvis  Surprise Gift-segmenten är ett krav från disney om program ska fortsätta sända åt svt.

om dom nu ska låta SVT at sända det kam du ju i alla få ur lite reklam tid för sina nya produkter vajer år med,

SVT betalar nog förstås rikligt med men disney film nog gå med någon slags mer vinst så då använder dom det för marknadsföra nya saker, vilket inte är mej i i mitt då det är min favorit del av programwt

det var så jag upptäckte MÅNGA disney filmer som barn
jag tror inte Granskningsnämnden blir glad över gratis reklam från Kalle Anka och hans vännerna på julafton. det är förbjudet att göra reklam på SVT.

gstone

Citat från: Oskar skrivet 21 november 2025 kl. 17:57:43jag tror inte Granskningsnämnden blir glad över gratis reklam från Kalle Anka och hans vännerna på julafton. det är förbjudet att göra reklam på SVT.
skit i  Granskningsnämnden 

jag vill ha kul

Oskar

Citat från: gstone skrivet 21 november 2025 kl. 18:08:46skit i  Granskningsnämnden

jag vill ha kul
jag vet hur myndigheterna tänker även Svt kan inte påverka innehållet i Surprise Gift-segmenten ändå.

Will Siv

Citat från: Oskar skrivet 21 november 2025 kl. 17:57:43jag tror inte Granskningsnämnden blir glad över gratis reklam från Kalle Anka och hans vännerna på julafton. det är förbjudet att göra reklam på SVT.
SVT visar ju reklam för sina program/serier och serier dom köpt in, även sponsrade program som Eurovision.
- what.

Oskar

Citat från: Will Siv skrivet 21 november 2025 kl. 18:45:45SVT visar ju reklam för sina program/serier och serier dom köpt in, även sponsrade program som Eurovision.
jag menar kommersiellt reklam och marknadsföring inte trailer som du skriver och public service är annorlunda än kommersiella tv kanaler och radio som tv4 och andra kanaler om produktplacering och andra reklam är förbjudet i public service bolagen i Sverige och endast sponsring är tillåtet på public service i Sverige.

Will Siv

Citat från: Oskar skrivet 21 november 2025 kl. 19:02:40jag menar kommersiellt reklam och marknadsföring inte trailer som du skriver och public service är annorlunda än kommersiella tv kanaler och radio som tv4 och andra kanaler om produktplacering och andra reklam är förbjudet i public service bolagen i Sverige och endast sponsring är tillåtet på public service i Sverige.
Disney är väl ett undantag (om film räknas som "kommersiell reklam", sen är det ju deras program)
- what.

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet 21 november 2025 kl. 18:08:46skit i  Granskningsnämnden

jag vill ha kul
Citat från: Will Siv skrivet 21 november 2025 kl. 19:12:42Disney är väl ett undantag (om film räknas som "kommersiell reklam", sen är det ju deras program)
Vad Granskningsnämnden anser är inte helt enkelt att bli klok på, men Disney har definitivt ingen "frisedel" när det gäller deras program. Jag har sökt igenom Granskningsnämndens webbdiarium, och så långt bakåt anmälningarna är digitaliserade har Kalle Anka och hans vänner önskar god jul blivit anmäld 10 gånger, som troligen gäller programmen 2023, 2022, 2020, 2019, 2018 (två gånger!), 2017, 2015, 2014 och 2012 - samtliga dessa har lagts ned direkt av ordföranden utan att nämnden ens har inlett granskning. Åtminstone en av dessa (julen 2022) står det i anmälan gäller reklam för "beställ-tv-tjänst" (d.v.s. Disney+).

Därutöver har programmet anmälts ytterligare tre gånger för ärenden som inte handlar om årets nyheter, bland annat en anmälan om kränkning på grund av asiatiska dockor; med all säkerhet i Jultomtens verkstad - det var i mars 2023, med andra ord antagligen programmet som sändes julen 2022. Där inledde Granskningsnämnden en formell granskning, men friade programmet till sist.

Jag ser också att Disneydags har anmälts två gånger, 2014 och 2019. Där går det inte se vad ärendena gäller, men båda två lades ned av ordföranden utan att någon formell granskning inletts.

Samtidigt vill jag, om inte mitt minne sviker mig, minnas att Disneyklubben när det begav sig fälldes av Granskningsnämnden för otillbörligt gynnande (med andra ord smygreklam). Skillnaden mellan Disneydags och Disneyklubben, varför det ena ansågs okej och det andra inte okej, är åtminstone för en lekman som jag inte helt enkelt att förstå - men kanske förekom det reportage i Disneyklubben som gick över gränsen för vad som ansågs acceptabelt...?
(Beslut så långt bakåt i tiden går inte att se på nätet, varför jag bara kan spekulera)

Med utgångspunkt från det skulle jag anta att det mesta som förekommer i Kalle Anka och hans vänner önskar god jul lär ses som tillåtet, så länge som de inte rakt ut säger eller skriver något om Disney+ eller Disney Channel i programmet. Om något sådant skulle förekomma i originalversionen, inte särskilt troligt då det är fler länder än Sverige där programmet sänds i public service, så gissar jag att SVT lär klippa bort det på eget bevåg innan sändning. SVT har ju trots allt under senare år blivit väldigt nojig med allt sådant, då de ju exempelvis vid intervjuer i bl.a. nyhetssändningar och reportage nuförtiden alltid grumlar bilden om någon som intervjuas har på sig tröjor, jackor och kepsar som innehåller någon form av synliga varumärken eller logotyper - och det känns ändå ganska oskyldigt i mina ögon, som med största sannolikhet inte är någon avsiktlig smygreklam...

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 22 november 2025 kl. 03:13:13Vad Granskningsnämnden anser är inte helt enkelt att bli klok på, men Disney har definitivt ingen "frisedel" när det gäller deras program. Jag har sökt igenom Granskningsnämndens webbdiarium, och så långt bakåt anmälningarna är digitaliserade har Kalle Anka och hans vänner önskar god jul blivit anmäld 10 gånger, som troligen gäller programmen 2023, 2022, 2020, 2019, 2018 (två gånger!), 2017, 2015, 2014 och 2012 - samtliga dessa har lagts ned direkt av ordföranden utan att nämnden ens har inlett granskning. Åtminstone en av dessa (julen 2022) står det i anmälan gäller reklam för "beställ-tv-tjänst" (d.v.s. Disney+).

Därutöver har programmet anmälts ytterligare tre gånger för ärenden som inte handlar om årets nyheter, bland annat en anmälan om kränkning på grund av asiatiska dockor; med all säkerhet i Jultomtens verkstad - det var i mars 2023, med andra ord antagligen programmet som sändes julen 2022. Där inledde Granskningsnämnden en formell granskning, men friade programmet till sist.

Jag ser också att Disneydags har anmälts två gånger, 2014 och 2019. Där går det inte se vad ärendena gäller, men båda två lades ned av ordföranden utan att någon formell granskning inletts.

Samtidigt vill jag, om inte mitt minne sviker mig, minnas att Disneyklubben när det begav sig fälldes av Granskningsnämnden för otillbörligt gynnande (med andra ord smygreklam). Skillnaden mellan Disneydags och Disneyklubben, varför det ena ansågs okej och det andra inte okej, är åtminstone för en lekman som jag inte helt enkelt att förstå - men kanske förekom det reportage i Disneyklubben som gick över gränsen för vad som ansågs acceptabelt...?
(Beslut så långt bakåt i tiden går inte att se på nätet, varför jag bara kan spekulera)

Med utgångspunkt från det skulle jag anta att det mesta som förekommer i Kalle Anka och hans vänner önskar god jul lär ses som tillåtet, så länge som de inte rakt ut säger eller skriver något om Disney+ eller Disney Channel i programmet. Om något sådant skulle förekomma i originalversionen, inte särskilt troligt då det är fler länder än Sverige där programmet sänds i public service, så gissar jag att SVT lär klippa bort det på eget bevåg innan sändning. SVT har ju trots allt under senare år blivit väldigt nojig med allt sådant, då de ju exempelvis vid intervjuer i bl.a. nyhetssändningar och reportage nuförtiden alltid grumlar bilden om någon som intervjuas har på sig tröjor, jackor och kepsar som innehåller någon form av synliga varumärken eller logotyper - och det känns ändå ganska oskyldigt i mina ögon, som med största sannolikhet inte är någon avsiktlig smygreklam...
Om du tar bort  årets nyheter,  kommer jaf sluta titta på detta program  :'( :'(

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 22 november 2025 kl. 03:13:13SVT har ju trots allt under senare år blivit väldigt nojig med allt sådant, då de ju exempelvis vid intervjuer i bl.a. nyhetssändningar och reportage nuförtiden alltid grumlar bilden om någon som intervjuas har på sig tröjor, jackor och kepsar som innehåller någon form av synliga varumärken eller logotyper - och det känns ändå ganska oskyldigt i mina ögon, som med största sannolikhet inte är någon avsiktlig smygreklam...
Något av det löjligaste jag har sett var i ett nyhetsinslag för några år sen som handlade om elbilar. Där förekom en Nissan Leaf som de hade maskat bort firmamärket på. Men det syntes ändå tydligt att det var en Nissan Leaf. Många bilmodeller kan enkelt identifieras på karossens utseende.

Om avsikten var att hindra reklam kan ett sånt tilltag motverka sitt eget syfte. Om man låter firmamärken vara kvar orörda är det säkert ingen som tänker speciellt på dem. Men om man maskar bort firmamärkena drar det uppmärksamheten till sig. Det gör folk nyfikna på vad det är SVT vill dölja.