Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Julkalendern

Startat av TonyTonka, 1 december 2011 kl. 13:02:23

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 4 gäster tittar på detta ämne.

Brukar ni se svenska, norska och danska julkalendrar? (En röst per land = 3 röster per person)

SVENSKA: Ja, alla eller de flesta år
14 (50%)
SVENSKA: Nej, sällan eller aldrig
6 (21.4%)
SVENSKA: Ibland, om den verkar sevärd
8 (28.6%)
NORSKA: Ja, alla eller de flesta år
2 (7.1%)
NORSKA: Nej, sällan eller aldrig
11 (39.3%)
NORSKA: Ibland, om den verkar sevärd
6 (21.4%)
NORSKA: Bara om de sänds i svensk TV
1 (3.6%)
DANSKA: Ja, alla eller de flesta år
2 (7.1%)
DANSKA: Nej, sällan eller aldrig
11 (39.3%)
DANSKA: Ibland, om den verkar sevärd
5 (17.9%)
DANSKA: Bara om de sänds i svensk TV
2 (7.1%)

Antal personer som röstat: 28

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  9 december 2025 kl. 02:50:39Nu förstår jag ingenting här... Jag har de senaste tre dagarna laddat hem alla 24 avsnitten av första Valdes jul, och av dessa har avsnitt 1 - 12 och 14 - 19 Dolby Digital 5.1-ljud i 384 kbit/sek - avsnitt 13 och avsnitt 20 - 24 däremot har bara tvåkanaligt AAC-ljud i 192 kbit/sek. Även Recap-avsnittet har bara AAC-ljud.

Alla 24 avsnitten är i 1920x1080 pixels, så inte alls bara 720p. Eller okej, om det är äkta 1080p eller uppskalat från 720p kan jag inte bedöma, men den faktiska upplösningen är i alla fall 1080p. Alla avsnitt blir runt 1,4 GB stora.

Jag har även laddat hem det första avsnittet av nya Valdes jul - Vintermiraklet, och även det hade 5.1-ljud utöver AAC-ljudet.

Får du och jag olika versioner, eller vad är det som händer här...?
Nu har jag testat med en ny bildskärm till min stationära dator. Det är en som ansluts till displayporten utan adapter. Tyvärr gör det ingen skillnad. Jag får fortfarande bara 720p och tvåkanals AAC-ljud på alla mina stationära datorer.

På mina två laptoppar får jag däremot 1080p och Dolby Digital 5.1 så länge jag inte ansluter någon extern bildskärm. Så fort jag kopplar in en extern bildskärm begränsas nerladdningen från TV2 Danmark till 720p och AAC.

Samma sak om jag kopplar upp mig till en laptop med hjälp av Remote Desktop. Som workaround har jag därför installerat Tight VNC för fjärrstyrning. Då kommer jag åt laptoppen från den stationära och kan ta fram avkrypteringsnycklarna och nerladdningslänken för full HD. Sen kan jag göra själva nerladdningen med N_m3u8DL-RE på den stationära.

@Daniel Hofverberg, har du möjligen en stationär dator också som du kan testa med, och kanske även en extern bildskärm som du kan koppla in på din laptop? Det skulle vara intressant att se om du får samma resultat som jag. D.v.s. nerladdning i full HD fungerar bara på laptoppar och bara så länge man inte kopplar in någon extra bildskärm.

Det är hur som helst väldigt märkligt.

Anders M Olsson

Om någon här har tillgång till och kan se TV2 Danmark kan jag rekommendera Alletiders juleshow som sänds i kväll klockan 20:35 med repris julafton klockan 18:25. (Om någon dessutom har tillgång tlll TV2 Play kan man se programmet redan nu.)

Alletiders juleshow brukar alltid innehålla ett par sånger från danska julkalendrar, ofta framförda av respektive originalartister. I år är det sångerna från Valdes jul, signaturmelodin framförd av Christopher Nissen Haugard samt slutmelodin Vintermiraklet framförd av Ida Laurberg.

Dessutom sjunger Amalie Dollerup ("Valdes mor Malou") ett potpurri på sånger från flera julkalendrar.

(Det är för övrigt lite ironiskt att konferencieren Natasja Crone introducerar Vintermiraklet genom att säga att hon är säker på att många nynnar med i melodin varje kväll när dagens avsnitt är slut. Om man har följt julkalendern på kvällarna eller på TV2 Play är sången nämligen i stort sett omöjlig att höra, eftersom den överlagras med presentation av dagens tävlingsvinnare och reklam för kommande program.)

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet 19 december 2025 kl. 16:04:39(Det är för övrigt lite ironiskt att konferencieren Natasja Crone introducerar Vintermiraklet genom att säga att hon är säker på att många nynnar med i melodin varje kväll när dagens avsnitt är slut. Om man har följt julkalendern på kvällarna eller på TV2 Play är sången nämligen i stort sett omöjlig att höra, eftersom den överlagras med presentation av dagens tävlingsvinnare och reklam för kommande program.)
Precis min tanke - man har ju aldrig fått höra den fina slutsången, då det alltid är en speakerröst och ljud från andra program över den... :(

Det är ju först nu som man fått höra slutsången, i och med det första avsnittet som har orörda eftertexter. Fast ironiskt nog finns sångtexterna med till alla avsnitt utom det första om man har dansk text påslagen (vilket jag alltid har), så att man alltså får se sångtexterna men likväl inte höra något av sången eller musiken...

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 19 december 2025 kl. 23:22:52Precis min tanke - man har ju aldrig fått höra den fina slutsången, då det alltid är en speakerröst och ljud från andra program över den... :(

Det är ju först nu som man fått höra slutsången, i och med det första avsnittet som har orörda eftertexter. Fast ironiskt nog finns sångtexterna med till alla avsnitt utom det första om man har dansk text påslagen (vilket jag alltid har), så att man alltså får se sångtexterna men likväl inte höra något av sången eller musiken...
Nu är de fyra första avsnitten på TV2 Play i orört skick.

Det går iofs att höra slutsången om man ser avsnitten i repris dagen efter på den linjära kanalen. För dem som inte alls har tillgång till TV2 Danmark finns sången även i form av en musikvideo på YouTube:

https://youtu.be/Rr4A66PIoz0

Men man kan undra varför det är så vanligt att tv-bolag och streamingtjänster våldför sig på sluttexterna? Det är som om man medvetet vill förringa alla duktiga yrkesmän- och kvinnor som har varit med i produktionen. Tävlingsvinnare och reklam för andra program skulle lika gärna kunna visas efter avsnittens slut.

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 19 december 2025 kl. 23:22:52Det är ju först nu som man fått höra slutsången, i och med det första avsnittet som har orörda eftertexter. Fast ironiskt nog finns sångtexterna med till alla avsnitt utom det första om man har dansk text påslagen (vilket jag alltid har), så att man alltså får se sångtexterna men likväl inte höra något av sången eller musiken...
Nu börjar det röra på sig!

Nu finns avsnitten 1 - 14 på TV2 Play med kompletta och orörda sluttexter!

Anders M Olsson

Citat från: Anders M Olsson skrivet 21 december 2025 kl. 07:25:30Nu börjar det röra på sig!

Nu finns avsnitten 1 - 14 på TV2 Play med kompletta och orörda sluttexter!
Och nu finns även avsnitten 15 - 19 på TV2 Play med orörda sluttexter!

Daniel Hofverberg

Citat från: Tintin skrivet 22 december 2025 kl. 22:37:08Tidskikaren på auktion.

https://www.vt.se/nyheter/vastervik/artikel/auktion-av-tidskikaren-pa-kraksjo-torg-vastervik/jdodqnxl
Artikeln är tyvärr bakom betalvägg, så jag kan inte läsa den. Har du eller någon annan tillgång till att se hela artikeln?

Tintin

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 23 december 2025 kl. 00:46:52Artikeln är tyvärr bakom betalvägg, så jag kan inte läsa den. Har du eller någon annan tillgång till att se hela artikeln?
Tyvärr inte. Har försökt hålla lite koll på lokala event i Västervik i samband med julkalendern. Hittade detta klipp från invigningen den 24:e November.

https://www.youtube.com/watch?v=DBK14O3usGA

Tintin

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 23 december 2025 kl. 00:46:52Artikeln är tyvärr bakom betalvägg, så jag kan inte läsa den. Har du eller någon annan tillgång till att se hela artikeln?
Lite mer information.

https://www.vastervik.com/evenemang/traffa-skadespelarna-fran-tidstjuven/