Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Kalle Anka och hans vänner önskar god jul

Startat av Mysan, 7 december 2007 kl. 15:04:14

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 26 december 2025 kl. 01:41:31Om Operation Bäver kommer vara bra eller inte kan vi ju inte veta än, då filmen inte haft premiär någonstans i världen; så att (nästan) ingen lär ha sett den färdiga filmen...
Jag kan göra en utbildade gissning/  bedömning 
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 26 december 2025 kl. 01:41:31Om Operation Bäver kommer vara bra eller inte kan vi ju inte veta än, då filmen inte haft premiär någonstans i världen; så att (nästan) ingen lär ha sett den färdiga filmen...
Ja ja ::)

hur som var jag rädd att överrasknings klippet skulle varit från en annan filmen som jag vet är dålig 

"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Oskar

Citat från: gstone skrivet 25 december 2025 kl. 23:16:35det är filmens teaser !

jag vet inte om det är färdig dubbar på inslagen det är kanske är en slask dubbning på inslagen i Kalle Anka på julafton och trailer av operation bäver.

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet 25 december 2025 kl. 08:53:42NRKs program kan du se på tv.nrk.no (Donald Duck og vennene hans). Det verkar inte vara geoblockerat och går även att ladda ner med vanliga metoder (yt-dlp, N_m3u8DL-RE etc.) Jag har snabbtittat lite på början och slutet och det verkar inte finnas någon sådan skylt i programmet. Möjligen kan det ha funnits i den linjära sändningen.
Jag såg nu att det finska julaftonsprogrammet Samu Sirkan joulutervehdys går att se på MTVs Play-tjänst. Det behövs ingen VPN, och programmet verkar inte vara geoblockerat, men man måste registrera sig för ett konto för att kunna se - inte helt okomplicerat, då tjänsten enbart är på finska och även med webbläsarnas maskinöversättning så översätts inte allt...
https://www.mtv.fi/ohjelma/483c64cd9cfd3ae15333/samu-sirkan-joulutervehdys-2025

(För övrigt svagt att finländska MTVs webbplats enbart finns på finska, då Finland trots allt är ett tvåspråkigt land och svenska är officiellt språk i landet.)

Programmet finns kvar till den 23 januari, om någon annan vill se årets program. Att se online är inga problem, men jag har hittills inte lyckats att ladda hem det med bra resultat (när jag försöker får jag inget ljud alls...).

I Finland finns heller ingen sådan skylt om stereotyper. Såvitt jag kan bedöma ser årets finska program identiskt ut som 2016 års program, som jag laddade upp till Archive ifjol, förutom att det inte finns med dubbla uppsättningar av Surprise Gift-segment (att MTV3 2016 även sände 1995 års Surprise Gift-inslag var förmodligen ett misstag och ett tillfälligt olycksfall just det året). Och i Finland är som alltid endast Surprise Gift-inslagen dubbade till finska, medan allt annat är på engelska med finsk text.

För övrigt lite egendomligt att norska NRK och finländska MTV har kunnat lägga upp julprogrammet på webben att ses i efterhand, medan svenska SVT och danska DR inte har det...

A

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 28 december 2025 kl. 01:50:47Jag såg nu att det finska julaftonsprogrammet Samu Sirkan joulutervehdys går att se på MTVs Play-tjänst. Det behövs ingen VPN, och programmet verkar inte vara geoblockerat, men man måste registrera sig för ett konto för att kunna se - inte helt okomplicerat, då tjänsten enbart är på finska och även med webbläsarnas maskinöversättning så översätts inte allt...

(För övrigt svagt att finländska MTVs webbplats enbart finns på finska, då Finland trots allt är ett tvåspråkigt land och svenska är officiellt språk i landet.)

Programmet finns kvar till den 23 januari, om någon annan vill se årets program. Att se online är inga problem, men jag har hittills inte lyckats att ladda hem det med bra resultat (när jag försöker får jag inget ljud alls...).

I Finland finns heller ingen sådan skylt om stereotyper. Såvitt jag kan bedöma ser årets finska program identiskt ut som 2016 års program, som jag laddade upp till Archive ifjol, förutom att det inte finns med dubbla uppsättningar av Surprise Gift-segment (att MTV3 2016 även sände 1995 års Surprise Gift-inslag var förmodligen ett misstag och ett tillfälligt olycksfall just det året). Och i Finland är som alltid endast Surprise Gift-inslagen dubbade till finska, medan allt annat är på engelska med finsk text.

För övrigt lite egendomligt att norska NRK och finländska MTV har kunnat lägga upp julprogrammet på webben att ses i efterhand, medan svenska SVT och danska DR inte har det...
Konstigt att Finland inte fått programmet restaurerat i HD för det är ju Finland som enda land i världen som sänder en officiell version och då tycker jag väl att det är egendomligt att svts ihopklipp är restaurerat men inte det riktiga programmet.

Daniel Hofverberg

Citat från: A skrivet 28 december 2025 kl. 02:04:44Konstigt att Finland inte fått programmet restaurerat i HD för det är ju Finland som enda land i världen som sänder en officiell version och då tycker jag väl att det är egendomligt att svts ihopklipp är restaurerat men inte det riktiga programmet.
Jag håller med - det är ju ganska tydligt att programmet i Finland fortfarande är uppskalat från SD-upplösning, och verkar dessutom ha vissa problem med ghosting mellan bildrutor ("spökeffekter" i form av bildrutor som hamnar "på varandra", på grund av misslyckad konvertering från interlaced till progressiv bild).

Såvitt jag kan bedöma är årets Surprise Gift-inslag (Zootropolis - Eläinten kaupunki 2 och Operaatio Majava) i äkta HD (1080p), och troligen även eftertexterna (där det står © 2025), men inget annat - kvalitetsskillnaden är som natt och dag mellan de två inslagen och resten av årets program...

När nu Disney har tillhandahållit en (såvitt jag kan bedöma) restaurerad äkta HD-version av både SVTs, NRKs och DRs program, varför har de då inte gjort det för MTV3...? Eller har de gjort det, men att MTV3 inte har orkat byta ut sin master av en eller annan anledning...? Eller har MTV3 inte velat betala för det, medan övriga nordiska public service-kanaler har betalat för att få en HD-version...?

Adam Larsson

Varför går det inte att ladda ner? Deras sida verkar ju vara en kopia av TV4s och från den är det ju inget problem.

Daniel Hofverberg

Citat från: Adam Larsson skrivet 28 december 2025 kl. 02:40:28Varför går det inte att ladda ner? Deras sida verkar ju vara en kopia av TV4s och från den är det ju inget problem.
Efter att ha testat lite mer ser jag nu att det fungerar bra att ladda ner, och få med ljudet, om man sätter --decryption-engine ffmpeg i N_M3u8DL-RE, medan det inte fungerar med de två andra dekrypteringsmetoderna (MP4DECRYPT och Shaka-packager). I övrigt går det ladda hem med samma metod som beskrivs på annat håll här på forumet, om någon annan vill ladda hem. :)

(Jag gissar att MTV fungerar lika som TV4 Play, med att vissa filmer och serier är öppna/okrypterade och vissa är krypterade; men det här programmet är i alla fall krypterat)

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 28 december 2025 kl. 05:39:45Efter att ha testat lite mer ser jag nu att det fungerar bra att ladda ner, och få med ljudet, om man sätter --decryption-engine ffmpeg i N_M3u8DL-RE, medan det inte fungerar med de två andra dekrypteringsmetoderna (MP4DECRYPT och Shaka-packager). I övrigt går det ladda hem med samma metod som beskrivs på annat håll här på forumet, om någon annan vill ladda hem. :)
Bra att veta. Jag ska testa lite senare idag. Inom parentes kan jag säga att jag brukar ha ffmpeg som förstahandsval för avkryptering eftersom det så gott som alltid fungerar, och då slipper jag hoppa mellan metoderna. Dock kan det ändå i enstaka fall hända att jag blir tvungen att välja någon av de andra.

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 28 december 2025 kl. 01:50:47Jag såg nu att det finska julaftonsprogrammet Samu Sirkan joulutervehdys går att se på MTVs Play-tjänst. Det behövs ingen VPN, och programmet verkar inte vara geoblockerat, men man måste registrera sig för ett konto för att kunna se - inte helt okomplicerat, då tjänsten enbart är på finska och även med webbläsarnas maskinöversättning så översätts inte allt...

Tack för tipset. Jag har nu laddat ner programmet. Utan ditt tips hade jag inte haft en aning om var jag skulle kunna se det finska julprogrammet. Det här är första gången jag har lyckats få se Disneys julprogram från alla de fyra nordiska länderna. Återstår i så fall bara Island. Sänder de en egen version, och kan man i så fall se den någonstans?

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 28 december 2025 kl. 01:50:47För övrigt lite egendomligt att norska NRK och finländska MTV har kunnat lägga upp julprogrammet på webben att ses i efterhand, medan svenska SVT och danska DR inte har det...
För några år sen kunde man förstå att Disney hade någon sorts policy att inte tillåta TV-bolagen att lägga upp deras program på webben. Men sen ett par år tillbaka har SVT lagt upp andra Disneyprogram på SVT Play, t.ex. Disneydags, Sofia den första och nu senast Ariel. Varför skulle Disney då förbjuda SVT att lägga upp just julprogrammet?

Det är väl knappast någon idé att skicka frågan till SVTs kontakttjänst, för då får man säkert bara ett allmänt och svävande svar om rättighetsskäl. Vi skulle behöva få tag på någon ansvarig chef på SVT som verkligen vet, och som får lov att uttala sig.

Mathilda Gustafsson

Citat från: Anders M Olsson skrivet 29 december 2025 kl. 11:18:34Men sen ett par år tillbaka har SVT lagt upp andra Disneyprogram på SVT Play, t.ex. Disneydags, Sofia den första och nu senast Ariel. Varför skulle Disney då förbjuda SVT att lägga upp just julprogrammet?
Antagligen för att de inte sänder en officiell version och måste licensiera de enskilda filmklippen och då blir det för dyrt att lägga upp.

Jonte

Citat från: gstone skrivet 25 december 2025 kl. 00:43:45vi kankse bör görs en lista av alla nyheter dom senaste nio åren

för komplettera den lista från 9 år sedan
Angående 1994-års nyinslag, jag har stora minnesbilder i huvudet att jag vid några tillfällen som liten fick se en bandad version av Kalle Anka där man fick se klipp från Aristocats följt av Hakuna Matata-numret ur Lejonkungen. Enligt min tanke så är den bandade varianten fullt möjligt samma visning som år 1994, då dels Lejonkungen hade biopremiär detta år, och då Aristocats skulle ges ut på köpvideo för första gången knappt en månad senare (i januari 1995).

Benkt

Citat från: Jonte skrivet 29 december 2025 kl. 14:01:43Angående 1994-års nyinslag, jag har stora minnesbilder i huvudet att jag vid några tillfällen som liten fick se en bandad version av Kalle Anka där man fick se klipp från Aristocats följt av Hakuna Matata-numret ur Lejonkungen. Enligt min tanke så är den bandade varianten fullt möjligt samma visning som år 1994, då dels Lejonkungen hade biopremiär detta år, och då Aristocats skulle ges ut på köpvideo för första gången knappt en månad senare (i januari 1995).
Jag har kollat min inspelning och det stämmer att det är Aristocats följt av Hakuna Matata.

Steffan Rudvall

Intressant att introduktionen till Robin Hood var i 4:3 i år de senaste åren sedan restaureringen har ju även introduktionen varit beskuren som Robin Hood.

2023: Kalle Anka och hans vänner önskar God Jul (2023).jpg

2025: Kalle Anka och Hans Vänner Önskar God Jul (2025)(1).jpg

MOA

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 29 december 2025 kl. 21:46:38Intressant att introduktionen till Robin Hood var i 4:3 i år de senaste åren sedan restaureringen har ju även introduktionen varit beskuren som Robin Hood.

2023: Kalle Anka och hans vänner önskar God Jul (2023).jpg

2025: Kalle Anka och Hans Vänner Önskar God Jul (2025)(1).jpg
Båda filerna är ottillängliga, 404 File Not Found