Forumnyheter:

På grund av kraftiga återkommande överbelastningsattacker har jag tvingats införa automatiska blockeringar av besök som laddar många sidor under kort tid. Förhoppningsvis ska inga oskyldiga besökare drabbas av detta, men om du får felmeddelanden eller märker att sajten är död i en timme, så skicka e-post till , så får jag skruva ner inställningarna.

Huvudmeny

Göteborgs filmfestival

Startat av Daniel Hofverberg, 3 februari 2022 kl. 16:44:23

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet 18 januari 2026 kl. 07:12:50Koppla upp dig med VPN mot USA. Gå sen till:
https://watch.plex.tv/sv/watch/movie/last-shadow-at-first-light

Filmen går att ladda ner med N_m3u8DL-RE. Den är inte krypterad, så det behövs ingen nyckel.
Tack för tipset. Det var inte helt lätt att få det att fungera - först vägrade den att spela upp, då den ansåg att jag har annonsblockerare igång (vilket jag inte har) - men efter flera försök lyckades jag till sist. Dock "bara" i 720p, men det är väl good enough. :)

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 18 januari 2026 kl. 13:59:37Tack för tipset. Det var inte helt lätt att få det att fungera - först vägrade den att spela upp, då den ansåg att jag har annonsblockerare igång (vilket jag inte har) - men efter flera försök lyckades jag till sist. Dock "bara" i 720p, men det är väl good enough. :)
Testa då här istället:
https://watch.mometu.com/feature/last-shadow-first-light

Kräver också VPN till USA, men bör ge 1080p. Även där går det att ladda ner filmen med N_m3u8DL-RE.

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet 18 januari 2026 kl. 14:49:49Testa då här istället:
https://watch.mometu.com/feature/last-shadow-first-light

Kräver också VPN till USA, men bör ge 1080p. Även där går det att ladda ner filmen med N_m3u8DL-RE.
Tack så mycket. Jag har fått hem filmen i 1080p, men däremot ingen textning. Index.m3u8 verkar inte innehålla någon textning, och The Stream Detector Plus i Chrome hittar utöver den bara åt 1.vtt och 2.vtt; som vardera innehåller några minuter av textningen.

Lyckas du hitta någon komplett textningsfil?

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 19 januari 2026 kl. 08:27:36Tack så mycket. Jag har fått hem filmen i 1080p, men däremot ingen textning. Index.m3u8 verkar inte innehålla någon textning, och The Stream Detector Plus i Chrome hittar utöver den bara åt 1.vtt och 2.vtt; som vardera innehåller några minuter av textningen.

Lyckas du hitta någon komplett textningsfil?
Jag fick ner både filmen och textningen i ett moment som det brukar vara.

Förmodligen använde du fel manifestfil. Den rätta är den första som kommer upp, den som visas nederst i listan och har namnet a.m3u8. (The Stream Detector Plus visar filerna i omvänd ordning - den första står nederst, den senaste överst.)

Men om du ändå skulle ha problem bifogar jag textningsfilen här.

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet 19 januari 2026 kl. 09:47:54Jag fick ner både filmen och textningen i ett moment som det brukar vara.

Förmodligen använde du fel manifestfil. Den rätta är den första som kommer upp, den som visas nederst i listan och har namnet a.m3u8. (The Stream Detector Plus visar filerna i omvänd ordning - den första står nederst, den senaste överst.)
Aha...! Det förklarar saken - jag valde index.m3u8, då jag i min enfald trodde att a stod för audio (d.v.s. endast ljud)...

Nu funkade det mycket bättre. :)

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet 17 januari 2026 kl. 20:28:51Jag har nu köpt mitt onlinepass, men det var ganska knepigt att få det att fungera.

Kanske gjorde jag fel, och kanske hade det gått att göra på annat sätt.

Men jag började på Göteborg Film Festivals startsida här:
https://goteborgfilmfestival.se/

När jag skulle logga in fungerade inte mitt vanliga konto från Draken Film, utan jag blev tvungen att skapa ett nytt konto speciellt för Göteborg Film Festival. Då kunde jag köpa mitt onlinepass.

Men när jag sen klickade på "Program och biljetter / Till digitala salongen" hamnade jag på Draken Films hemsida! Och där fungerade den gamla inloggningen (och bara den), men det fanns ingen tillstymmelse till mitt nyinköpta onlinepass.

Det visade sig att jag måste aktivera mitt onlinepass med en kod som jag fick i mail på den här sidan:
https://drakenfilm.se/kampanj

Men min kod fungerade inte!

Efter flera misslyckade försök upptäckte jag att det inte gick att kopiera och klistra in koden från PDF-dokumentet. :(

Jag måste skriva av teckensträngen manuellt! Då fungerade det till slut! När jag kopierade och klistrade in koden från PDF-dokumentet kom det nämligen med en massa mellanslag som gjorde koden ogiltig.

Förmodligen hade det även fungerat att kopiera koden från själva mailet, inte från det bifogade dokumentet. Men så långt tänkte jag inte.

Nåja, nu är jag i alla fall beredd när årets filmer börjar streamas den 22!
Det var inte helt okomplicerat för mig heller, men genom att följa dina instruktioner om att skriva av koden manuellt har jag också lyckats aktivera Onlinepasset - så nu är jag också redo när årets filmer börjar på torsdag. :)

På torsdag, då det officiellt är smygpremiär för festivalen, finns bara en film - japanska Kokuho; så då är valet enkelt vad man ska prioritera. Den filmen är dock väldigt lång, nästan tre timmar; vilket känns tungt en vardag efter jobbet... Fr.o.m. den ordinarie invigningen på fredag är det mellan två och fyra filmer som släpps per dag.

Att döma av förhandsinformationen verkar det tyvärr vara färre filmer än vanligt som har svensk text i år - jag har bara hittat 2 - 3 av de 39 filmerna där det står utsatt svensk text (*). Jag klarar mig ganska väl med engelsk text, men ska andra i min bekantskapskrets titta med mig så är det en stor nackdel; då de flesta inte brukar vilja se någonting som inte har svensk text... Fördelen är att det verkar vara få filmer som är på engelska helt utan text i år, bara en eller två (fast Re-Creation på fredag verkar intressant, och den verkar tyvärr inte ha någon text).

(*): Dock är det inte alltid som förhandsinformationen stämmer, på gott och ont. Tidigare år har det varit några filmer som faktiskt haft svensk text, trots att de enligt den skriftliga informationen på Draken Film och Göteborgs filmfestival bara skulle ha haft engelsk text. Men tyvärr stämmer motsatsen också - vissa år har någon eller några filmer som skulle ha haft svensk text, i själva verket bara haft engelsk text; eller ännu värre ingen text alls (vilket supporten på Göteborgs filmfestival har skyllt på "skrivfel")...

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 20 januari 2026 kl. 10:54:28På torsdag, då det officiellt är smygpremiär för festivalen, finns bara en film - japanska Kokuho; så då är valet enkelt vad man ska prioritera. Den filmen är dock väldigt lång, nästan tre timmar; vilket känns tungt en vardag efter jobbet... Fr.o.m. den ordinarie invigningen på fredag är det mellan två och fyra filmer som släpps per dag.
Ja, Japan är känt som en nation av självplågare... :)

Fördelen med att sitta hemma och titta jämfört med bio är förstås att man kan pausa när man vill, gå på toa, fixa fika m.m. Annars är det alltför vanligt numera med tretimmarsfilmer på bio utan paus, vilket jag inte förstår att folk vill utsätta sig för.

En film på festivalprogrammet som speciellt fångade mitt intresse, och som jag är mycket spänd på, är den franska filmen La Venue de l'avenir (Colours of Time):
https://drakenfilm.se/film/colours-of-time

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet 20 januari 2026 kl. 11:29:49Ja, Japan är känt som en nation av självplågare... :)

Fördelen med att sitta hemma och titta jämfört med bio är förstås att man kan pausa när man vill, gå på toa, fixa fika m.m. Annars är det alltför vanligt numera med tretimmarsfilmer på bio utan paus, vilket jag inte förstår att folk vill utsätta sig för.
Jag håller fullständigt med, och det gör förstås enormt stor skillnad att se hemma och kunna ta paus när man vill och behöver. Om man börjar tidigt, så att man hinner ta två pauser under filmen, så bör även tre timmar vara hanterbart; även om jag hade föredragit om de hade förlagt en så lång film till helgen (så att man inte har jobbat innan - mindre risk att man är trött).

Tretimmarsfilmer brukar jag annars oftast undvika på bio, men jag såg Oppenheimer på bio och det blev helt klart i längsta laget - jag tror t.o.m. att jag slumrade till en kort sekund, och tvingades sedan ta till både popcorn och godis för att kunna klara av en så lång film... Sedan dess har jag undvikit att gå och se så långa filmer på bio.

Disneyfantasten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 20 januari 2026 kl. 11:57:14Jag håller fullständigt med, och det gör förstås enormt stor skillnad att se hemma och kunna ta paus när man vill och behöver.

Tretimmarsfilmer brukar jag annars oftast undvika på bio, men jag såg Oppenheimer på bio och det blev helt klart i längsta laget - jag tror t.o.m. att jag slumrade till en kort sekund, och tvingades sedan ta till både popcorn och godis för att kunna klara av en så lång film... Sedan dess har jag undvikit att gå och se så långa filmer på bio.
Ja minsann, den filmen ser jag aldrig igen, usch så utdragen jag fann den filmen, det händer liksom inget i den...  :(

Daniel Hofverberg

Citat från: Disneyfantasten skrivet 20 januari 2026 kl. 12:01:45Ja minsann, den filmen ser jag aldrig igen, usch så utdragen jag fann den filmen, det händer liksom inget i den...  :(
Jag tyckte tvärtom att Oppenheimer var en mycket bra film, så jag ångrar absolut inte att jag såg den - tvärtom, jag har sett om den hemma efter det med mycket stor behållning.

Men jag önskar verkligen att biograferna kunde ha en paus i mitten vid så långa filmer, för det hade gjort all skillnad i världen. :)

(Personalen på biografen i Skellefteå berättade för mig att de hade diskuterat internt om de skulle införa en paus i filmen och liknande filmer på eget bevåg, men eftersom distributören inte förordat/rekommenderat någon sådan, så hade de till sist valt att inte göra det)

Disneyfantasten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 20 januari 2026 kl. 12:05:57Jag tyckte tvärtom att Oppenheimer var en mycket bra film, så jag ångrar absolut inte att jag såg den - tvärtom, jag har sett om den hemma efter det med mycket stor behållning.
Agree to disagree, men smaken är ju som baken, som alltid.

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 20 januari 2026 kl. 12:05:57Men jag önskar verkligen att biograferna kunde ha en paus i mitten vid så långa filmer, för det hade gjort all skillnad i världen. :)

(Personalen på biografen i Skellefteå berättade för mig att de hade diskuterat internt om de skulle införa en paus i filmen och liknande filmer på eget bevåg, men eftersom distributören inte förordat/rekommenderat någon sådan, så hade de till sist valt att inte göra det)
Jag såg Oppenheimer i Köpenhamn av ett enda skäl, nämligen att den visades där med paus. Det var säkert inte av omtanke om publiken, utan en teknisk nödvändighet. Filmen visades i 70mm från tallrikar, och hela filmen hade antagligen inte fått plats på en enda tallrik. Det betydde förstås att pausen bara låg där den råkade hamna, inte vid något naturligt avbrott i handlingen.

Ibland ser man nyare filmer som trots allt har en paus, men där filmen fortsätter rulla under pausen, t.ex. med en skylt eller klocka som räknar ner till andra akten. Bl.a. The Hateful Eight och Brutalisten gör så. Det verkar väldigt dumt i mina ögon, för då kan man inte avpassa pausens längd efter publiken. Om det är mycket folk behöver man ta en längre paus för att alla ska hinna gå på toa, köpa godis m.m.

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet 20 januari 2026 kl. 13:18:58Ibland ser man nyare filmer som trots allt har en paus, men där filmen fortsätter rulla under pausen, t.ex. med en skylt eller klocka som räknar ner till andra akten. Bl.a. The Hateful Eight och Brutalisten gör så. Det verkar väldigt dumt i mina ögon, för då kan man inte avpassa pausens längd efter publiken. Om det är mycket folk behöver man ta en längre paus för att alla ska hinna gå på toa, köpa godis m.m.
Jag håller med, men paus är dock likväl bättre än ingen paus; även om det inte går att anpassa längden.

Vid ett enda fall känner jag till att det under 2000-talet varit film med paus, som legat som två separata akter (filer) på hårddiskarna; så att biograferna alltså sätter den andra akten som en separat film med fristående programsättning (d.v.s. programmering av tändande av ljus, o.s.v.) - då kan de alltså själv anpassa längden på pausen efter behov. Det var dock några år sedan, och var på Lars von Triers Nymphomaniac - och den var ju på smått absurda fyra timmar (!), varför det var absolut nödvändigt med en paus.

(Där hade biografen i Skellefteå valt att programmera in en paus på 20 minuter genom två separata filmsättningar med 20 minuters mellanrum, så att alltså ridån gick ner under pausen och sen upp igen; som om det vore en helt separat film. Men det kan säkert ha varierat mellan olika orter i landet; 20 minuter räckte förmodligen för den begränsade publikmängd det rörde sig om i Skellefteå.)

Simon Axelsson

Jag ser väldigt mycket fram emot festivalen i år. Jag gick för första gång i fjol och hann se fyra filmer, däribland A Complete Unknown

I år har jag redan bokat åtta föreställningar:
The Chronology of Water
Bad Apples
Mecenaten
Urchin
The Testament of Ann Lee
Sirât
Hamnet
Magellan
och har siktet inställt på minst två ytterligare utöver de åtta. 
Biofilmer 2025: 96, varav 6 omtittningar
Biofilmer 2026 hittills: 38

Daniel Hofverberg

Citat från: Simon Axelsson skrivet 20 januari 2026 kl. 17:29:43Jag ser väldigt mycket fram emot festivalen i år. Jag gick för första gång i fjol och hann se fyra filmer, däribland A Complete Unknown.

I år har jag redan bokat åtta föreställningar:
The Chronology of Water
Bad Apples
Mecenaten
Urchin
The Testament of Ann Lee
Sirât
Hamnet
Magellan
och har siktet inställt på minst två ytterligare utöver de åtta.
Av de filmer du nämner verkar det tyvärr bara vara en som släpps online, närmare bestämt The Chronology of Water den 29 januari. De resterande sju hittar jag inte åt i onlineprogrammet, och Göteborg är på tok för långt bort för att ens kunna överväga att ta sig dit. :(

Tråkigt, då jag gärna hade velat se framförallt Hamnet (som ju vann Golden Globe förra veckan) och Sirāt (som gått vidare till sista gallringen inför Oscarsgalan för bästa utländska film, som Spaniens Oscarsbidrag).

Sirāt verkar ha ordinarie biopremiär den 6 mars, men tyvärr tror jag sannolikheten är liten att en spansk film (dom dessutom distribueras av lilla TriArt Film) kommer att gå upp på bio i Skellefteå... :(
(Hamnet är ju dock huvudsakligen amerikansk, så där finns det nog större chans att den går upp på bio även på mindre orter i landet)