Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Harry Potter (Serien, 2026-)

Startat av Göran, 27 maj 2025 kl. 23:13:06

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

gstone

Citat från: gorehound skrivet 26 mars 2026 kl. 09:29:10Här är första trailern

Hur stor chans är det att serien får en svensk dubb tror ni?
så fall kommer jag förlora respekt för dom svenska röstskådespelarna som väljer att dela ta i dubbningen
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

gstone

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet 26 mars 2026 kl. 09:57:35ingen bör titta på denna serie alls efter som j k rowling skadar trans personer hela tiden, vi borde helt ta avstånd från allt Harry potter media >:(
Jag tycker man måste kunna hålla isär person och verk - serien i sig kan vara bra även om JK Rowling inte framstår som världens mest sympatiska människa. Inte minst som serien är tänkt att släppas på HBO Max, så att JK Rowling inte får in mer pengar av att man ser på den - om man redan abonnerar på tjänsten, så spelar det ju ingen roll om man ser på just den här serien eller inte.

På samma (men allvarligare) sätt har även Harley Weinstein producerat många fantastiskt bra filmer genom åren, men det gör inte det han gjort mindre allvarligt.

Citat från: gstone skrivet 26 mars 2026 kl. 10:01:48om den dubbas till svenska kommer bli mycket arg och besviken alla svenska röstskådespelare som väljer att vara med i denna serie
Om serien nu dubbas kan knappast röstskådespelare börja tacka nej till att medverka, bara på grund av en författares inställning till olika frågor - de gör ju betalda uppdrag som alla andra, och kan knappast börja blanda in personliga åsikter på det sättet. Alla måste ju trots allt överleva och få mat på bordet, och frilansare (oavsett om det gäller dubbning eller något annat) har sällan den lyxen att de kan vraka och välja bland uppdrag. :)

Och börjar man tacka nej på grund av förlagans författares åsikter, så tar det aldrig slut - var ska man då dra gränsen, då många filmer och serier som dubbas säkert har någon regissör, förlagsförfattare, manusförfattare, skådespelare eller uppdragsgivare som gjort något fel eller har "fel" åsikter...? Då blir det snart ingenting kvar att ställa upp på...

gstone

Om den dubbas Kommer se ner på alla svenska röstskådespelare som väljer att ta den roll i detta >:(

gorehound

Titta inte då. Sluta spamma tråden.

MOA

Citat från: gstone skrivet 26 mars 2026 kl. 12:49:45Om den dubbas Kommer se ner på alla svenska röstskådespelare som väljer att ta den roll i detta >:(
Gstone är så pissed off, kommer inte stoppa mig från att titta på detta om jag skulle göra det
Citat från: gorehound skrivet 26 mars 2026 kl. 14:02:35Titta inte då. Sluta spamma tråden.
Helt rätt gorehund, helt rätt

Monsieur Hulot

Jag har aldrig varit en stor entusiast av remakes av äldre filmer/serier, men detta tror jag kommer bli något helt annat.

Till exempel kommer Harrys tid innan Hogwarts skildras i serien, samt har flera av karaktärerna annat utseende jämfört med filmerna. Jag gissar att denna serie kommer vara helt eller halvt oberoende från de klassiska filmerna, eftersom några av karaktärerna har annat utseende i böckerna.

Jag tror det kommer bli en spännande upplevelse och framför allt intressant att se vilken av versionerna som följer böckerna mest :)

Oskar

Citat från: gstone skrivet 26 mars 2026 kl. 12:49:45Om den dubbas Kommer se ner på alla svenska röstskådespelare som väljer att ta den roll i detta >:(
jag skulle varit bättre om det inte dubbar huvud taget om det riktade till unga vuxna då är självklart att det textat på svenska och Lars amble och Allan Svensson och Thorsten Wahlund är döda och gått bort annars om Warner Bros vill dubbar får dom hitta nya skådespelare också. det är upp till Warner Bros vill dubbar eller inte och vi kan inte påverka dom. om det riktade till unga vuxna sänder förmodligen på kanal 5 och kanal 9.

Oskar

hoppas det inte riktade till barn som slipper dubbar och det finns ingen bra röstskådespelare längre p.s jag skriver inga namn slipper det räcker som persongrepp.

Carlswell

Dum fråga, men hette inte den här tråden Harry Potter 2027 från början?

Daniel Hofverberg

Citat från: Oskar skrivet 26 mars 2026 kl. 15:49:16jag skulle varit bättre om det inte dubbar huvud taget om det riktade till unga vuxna då är självklart att det textat på svenska och Lars amble och Allan Svensson och Thorsten Wahlund är döda och gått bort annars om Warner Bros vill dubbar får dom hitta nya skådespelare också. det är upp till Warner Bros vill dubbar eller inte och vi kan inte påverka dom. om det riktade till unga vuxna sänder förmodligen på kanal 5 och kanal 9.
Om målgruppen helt eller delvis är unga är det förstås en fördel att dubba, för att nå ut till en större målgrupp - d.v.s. finns det något intresse för serien bland personer som är så pass unga att de ännu inte kan läsa textremsor obehindrat...? Är svaret på den frågan ja, så är det förstås en stor fördel att dubba den, för att inte utesluta en viss målgrupp. Även fast de flesta kan läsa redan vid väldigt ung ålder, så måste man ju trots allt komma upp en bit i åldrarna innan man hinner läsa tillräckligt snabbt för att hinna med textremsor vid snabb dialog. Före 10 års ålder gissar jag att det är svårt för de flesta att hinna läsa tillräckligt snabbt, även fast man säkert hinner läsa en del.

På HBO Max finns ju heller inte samma nackdelar som på linjär TV, då det ju inte är någon konst att även tillhandahålla textad originalversion, så att alla får välja själva vad de föredrar - och då finns ju egentligen ingen nackdel alls med dubbning, förutom då ur ett rent ekonomiskt perspektiv.

Enbart utifrån en trailer är det svårt att svara på den frågan, men jag förmodar att Warner Bros. redan har tänkt tanken kring i vilka länder som serien kommer att dubbas.

Men jag förutsätter att Warner kommer fatta samma beslut för både Sverige, Norge och Danmark; så antingen dubbas serien till alla tre språken eller till inget av språken.

Oavsett vilket beslut de fattar, så får vi i alla fall hoppas att de är konsekventa, och antingen dubbar serien till slut eller inte alls - så att det inte blir som med filmerna, att de första dubbas för att sedan helt sonika skippa dubbning; för det blir bara irriterande att helt plötsligt avbryta dubbningar så att alla plötsligt måste vänja sig vid originalrösterna...

gstone

Jag tycker vi alla borde renas om att inte se den denna serie över hudutslaget ?

eftersom Rowling dödar trans människor borde vi alla gemensamt bestämma oss från att av så från serien helt 

bara låta den koma och gå utan lägga märkte tll den

finns så mycket annat att titta som inte är moraliskt fel

Haap

Alltid tyckt om Harry Potter filmerna, men har svårt att få ett grepp om vad jag faktiskt tycker om serien ännu (utav trailern). Var det verkligen tvunget att göra en serie när filmerna redan finns? Varför bara inte göra en serie på en annan skola än Hogwarts? Det hade säkert varit lite mer spännande.

Skådespelarna har stor betydelse, enligt mig hade Adam Driver passat mer som Snape än Paapa Essiedu, aldrig läst böckerna men beskrivningen där passar mer in, skulle inte serien vara mer anpassad till tv-serien?
Lite osäker på Nick Frost som Hagrid, resten är väl ändå helt OK.

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet 27 mars 2026 kl. 07:57:59Jag tycker vi alla borde renas om att inte se den denna serie över hudutslaget ?

eftersom Rowling dödar trans människor borde vi alla gemensamt bestämma oss från att av så från serien helt

bara låta den koma och gå utan lägga märkte tll den

finns så mycket annat att titta som inte är moraliskt fel
Nu överdriver du väl ändå...? Även om hon har moraliskt tveksamma åsikter, så har hon väl mig veterligen inte dödat någon...?

Om serien släpps på DVD/Blu-Ray kan det väl för all del finnas en poäng med att inte köpa den fysiskt, om man nu vill säkerställa att JK Rowling inte får minsta lilla öre av ens egna pengar - men om man redan abonnerar på HBO Max är det ju helt lugnt att se serien där, då man inte stöttar vare sig henne eller någon annan med en enda krona jämfört med annars; då man inte har betalat något extra för just den serien gentemot det resterande utbudet. :)

Citat från: Monsieur Hulot skrivet 26 mars 2026 kl. 14:30:02Jag har aldrig varit en stor entusiast av remakes av äldre filmer/serier, men detta tror jag kommer bli något helt annat.

Till exempel kommer Harrys tid innan Hogwarts skildras i serien, samt har flera av karaktärerna annat utseende jämfört med filmerna. Jag gissar att denna serie kommer vara helt eller halvt oberoende från de klassiska filmerna, eftersom några av karaktärerna har annat utseende i böckerna.

Jag tror det kommer bli en spännande upplevelse och framför allt intressant att se vilken av versionerna som följer böckerna mest :)
Jag tycker också att det verkar lovande, och kommer definitivt ge serien en chans.

Det jag undrar är dock hur lanseringen egentligen ska gå till, och framförallt hur ofta...? Tydligen ska det ju bli sju säsonger av serien, en säsong per bok, med den första säsongen/boken (Harry Potter och den vises sten) som ska släppas nu i december - men när ska de kommande säsongerna släppas...? Kommer det bara bli en säsong per år, eller hur är det tänkt att fungera...? Jag tänkte: om nu säsong 1 enligt uppgift ska bestå av 8 avsnitt, och om man sen måste vänta ett helt år innan man får se den andra säsongen, så har man väl glömt bort det mesta som hände innan fortsättningen följer (åtminstone för oss som inte har böckerna i färskt minne)...

Oskar

det blir intressant vad kriterier på morgontv soffor och tidningar tycker.