Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

SVT-rariteter

Startat av Monsieur Hulot, 28 juni 2025 kl. 19:47:24

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Daniel Hofverberg

Citat från: Monsieur Hulot skrivet Igår kl. 10:41:56Det är klart vi vill se det! :D Jag har ju till och med pratat flera gånger på forumet om att vi borde rekonstruera avsnitten, både av denna serie och av Farbrorn som inte vill va stor (1979)!

Ja, det är samma intro och samma outro i alla avsnitt.

Avsnitten som dock kan rekonstrueras av restaurerat material från SF Anytime är avsnitt 1-2, 4-7 och 10-12. De resterande avsnitten (3, 8 och 9) får dessvärre bli från DVD-utgåvan, men men! Hellre att 9 avsnitt är restaurerade än inget alls ;)

SF Anytime-filmerna där avsnitten ligger heter följande:

1. POJ Klassiska Barnfilmer (avsnitt 5; Att ha födelsedag)
2. Kalles klätterträd (avsnitt 11, 4, 12 och 1)
3. Nu kommer det mer Kalles klätterträd (avsnitt 2, 10, 6-7)

Skulle det vara oklart ännu en gång vilka avsnitt som kommer i rätt ordning är detta rätt ordning:

1. Vinterfunderingar (Vinter i stan på bio)
2. Att köpa en diskborste
3. Att vara sjuk
4. Att göra en uppfinning
5. Att ha födelsedag
6. Att baka
7. Att ha djur
8. På stan med morfar
9. Om man kunde flyga
10. Att börja skolan
11. Att åka på semester
12. Att handla skor och kläder
Jag har nu hyrt POJ Klassiska barnfilmer, Kalles klätterträd och Nu kommer det mer Kalles klätterträd från SF Anytime, och de må vara restaurerade men är tyvärr inte helt konsekventa mellan varandra. Alla tre är i 1080p i 4:3-format, med inbrända svarta fält till vänster och höger. Ljudet är i AAC-format i stereo (egentligen mono) i 127 kbit/sek.

Men nu kommer vi till haken: POJ Klassiska barnfilmer och Nu kommer det mer Kalles klätterträd är i 24 bilder per sekund, medan Kalles klätterträd är i 25 bilder per sekund. Man hör också tydligt på ljudet att tonhöjden är annorlunda, och att Kalles klätterträd är uppsnabbad. Men såvitt jag kan se finns de här tre "filmerna" inte på någon annan digital tjänst än SF Anytime, så vi har tyvärr ingenting att välja på...

Alla tre avslutas med credits om Svenska Filminstitutets restaurering, i den här stilen:
vlcsnap-2026-06-21-23h21m10s949.png
vlcsnap-2026-06-21-23h34m53s169.png

Att både Kalles klätterträd och Farbrorn som inte vill va' stor kommer från 16 mm är ju ett tydligt tecken på att den rätta hastigheten ska vara 24 bilder per sekund, och att serien alltså med största sannolikhet snabbades upp till 25 bilder per sekund (med förändrad pitch) när serierna sändes på SVT.

Förutom den varierande hastigheten är kvaliteten bra, och det ser ut som äkta HD; men däremot förekommer en del brus och smuts.
vlcsnap-2026-06-21-23h13m53s940.png

Alla tre hyrfilmerna återger avsnitten i sin helhet, med för- och eftertexter intakta - så på Kalles klätterträd och Nu kommer det mer Kalles klätterträd får vi alltså se introt och eftertexterna fyra gånger. Därutöver finns en jättekort POJ-jingel i början på några sekunder och en slutskylt med information om restaureringen, men i övrigt spelas alla avsnitt upp i sin helhet en i taget.

Däremot har POJ Klassiska barnfilmer och Kalles klätterträd valbar svensk textning för hörselskadade, medan Nu kommer det mer Kalles klätterträd helt saknar textning. Märkligt då Folkets Bios trailer för den biofilmen har svensk text, varför jag bara kan anta att den var textad på bio (jag har inte själv sett den på bio) som av någon märklig anledning saknas på SF Anytime... :(

Monsieur Hulot

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet Idag kl. 00:26:33Jag har nu hyrt POJ Klassiska barnfilmer, Kalles klätterträd och Nu kommer det mer Kalles klätterträd från SF Anytime, och de må vara restaurerade men är tyvärr inte helt konsekventa mellan varandra. Alla tre är i 1080p i 4:3-format, med inbrända svarta fält till vänster och höger. Ljudet är i AAC-format i stereo (egentligen mono) i 127 kbit/sek.

Men nu kommer vi till haken: POJ Klassiska barnfilmer och Nu kommer det mer Kalles klätterträd är i 24 bilder per sekund, medan Kalles klätterträd är i 25 bilder per sekund. Man hör också tydligt på ljudet att tonhöjden är annorlunda, och att Kalles klätterträd är uppsnabbad. Men såvitt jag kan se finns de här tre "filmerna" inte på någon annan digital tjänst än SF Anytime, så vi har tyvärr ingenting att välja på...

Alla tre avslutas med credits om Svenska Filminstitutets restaurering, i den här stilen:
vlcsnap-2026-06-21-23h21m10s949.png
vlcsnap-2026-06-21-23h34m53s169.png

Att både Kalles klätterträd och Farbrorn som inte vill va' stor kommer från 16 mm är ju ett tydligt tecken på att den rätta hastigheten ska vara 24 bilder per sekund, och att serien alltså med största sannolikhet snabbades upp till 25 bilder per sekund (med förändrad pitch) när serierna sändes på SVT.

Förutom den varierande hastigheten är kvaliteten bra, och det ser ut som äkta HD; men däremot förekommer en del brus och smuts.
vlcsnap-2026-06-21-23h13m53s940.png

Alla tre hyrfilmerna återger avsnitten i sin helhet, med för- och eftertexter intakta - så på Kalles klätterträd och Nu kommer det mer Kalles klätterträd får vi alltså se introt och eftertexterna fyra gånger. Därutöver finns en jättekort POJ-jingel i början på några sekunder och en slutskylt med information om restaureringen, men i övrigt spelas alla avsnitt upp i sin helhet en i taget.

Däremot har POJ Klassiska barnfilmer och Kalles klätterträd valbar svensk textning för hörselskadade, medan Nu kommer det mer Kalles klätterträd helt saknar textning. Märkligt då Folkets Bios trailer för den biofilmen har svensk text, varför jag bara kan anta att den var textad på bio (jag har inte själv sett den på bio) som av någon märklig anledning saknas på SF Anytime... :(
@Daniel Hofverberg Är tonhöjden lika mörka på alla tre? Dvs har alla tre (inkl. med Kalles klätterträd) mörkare pitch än tidigare?

Bildhastigheten tycker jag inte spelar någon roll i nuläget, huvudsaken är att alla avsnitten är i helhet! Då är det ju bara att "klippa ut"! :D 

Hoppas avsnitten är kompletta med resten av avsnitten med Farbrorn som inte vill va stor när det blir aktuellt med den serien också!

Monsieur Hulot

@Daniel Hofverberg ursäkta många frågor i nuläget, men har du hyrt "Farbrorn" också?

Monsieur Hulot

Kan ge lite mer fakta nu när vi ändå pratar om Kalles och Farbrorn som inte vill va stor.

Avsnitt 4 av "Farbrorn" (Sovmorgon) ingår i kortfilmspaketet POJ Klassiska Barnfilmer som finns på SF Anytime, men där är tonhöjden och pitchen annorlunda. Dock är avsnittet digitalt restaurerat och i helhet.

Resten av seriens avsnitt ingår i ett eget kortfilmspaket på Anytime, även där ska det vara mörkare tonhöjd och pitch. Om avsnitten där är kompletta vet inte jag, men det jag vet är att även innehållet är digitalt restaurerat.

Daniel Hofverberg

Citat från: Monsieur Hulot skrivet Idag kl. 08:32:48@Daniel Hofverberg ursäkta många frågor i nuläget, men har du hyrt "Farbrorn" också?
Nej, inte än - det fick räcka med de här 160 kronorna just nu, så jag får nog spara Farbrorn som inte vill va' stor tills jag får nästa lön...

Citat från: Monsieur Hulot skrivet Idag kl. 08:30:12@Daniel Hofverberg Är tonhöjden lika mörka på alla tre? Dvs har alla tre (inkl. med Kalles klätterträd) mörkare pitch än tidigare?
Nej, det är just det som är problemet - en av de tre "filmerna" (Kalles klätterträd) är i 25 bilder per sekund och är uppsnabbad, så att tonhöjden är högre på de fyra avsnitten än de övriga. Inte helt optimalt, då man (eller åtminstone jag) hör skillnad med blotta örat. Framförallt på musik hörs en ganska tydlig skillnad.

Så kort sagt: Att åka på semester, Att göra en uppfinning, Att handla skor och kläder och Vinter i stan låter alltså som på TV och DVD, med en högre tonhöjd än det egentligen ska vara, medan resterande fem avsnitt har rätt tonhöjd (som serien spelats in) med ett lite mörkare tonläge.

Monsieur Hulot

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet Idag kl. 08:54:20Nej, inte än - det fick räcka med de här 160 kronorna just nu, så jag får nog spara Farbrorn som inte vill va' stor tills jag får nästa lön...
Nej, det är just det som är problemet - en av de tre "filmerna" (Kalles klätterträd) är i 25 bilder per sekund och är uppsnabbad, så att tonhöjden är högre på de fyra avsnitten än de övriga. Inte helt optimalt, då man (eller åtminstone jag) hör skillnad med blotta örat. Framförallt på musik hörs en ganska tydlig skillnad.

Så kort sagt: Att åka på semester, Att göra en uppfinning, Att handla skor och kläder och Vinter i stan låter alltså som på TV och DVD, med en högre tonhöjd än det egentligen ska vara, medan resterande fem avsnitt har rätt tonhöjd (som serien spelats in) med ett lite mörkare tonläge.
Farbrorn får vänta, ingen stress! ;) Det är ju ändå Kalle som är huvudfokus just nu.

Går det inte att "pitcha upp" ljudet eller snabba upp videohastigheten på de fem resterande avsnitten så att de överensstämmer med de fyra uppsnabbade avsnitten?

Annars tycker jag att det inte spelar någon större roll. Huvudsaken är att avsnitten är hela och i restaurerad form :)

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet Idag kl. 08:54:20Så kort sagt: Att åka på semester, Att göra en uppfinning, Att handla skor och kläder och Vinter i stan låter alltså som på TV och DVD, med en högre tonhöjd än det egentligen ska vara, medan resterande fem avsnitt har rätt tonhöjd (som serien spelats in) med ett lite mörkare tonläge.
Hur vet vi egentligen vad som är "rätt" tonhöjd/bildhastighet? Det här är väl avsnitt som har visats både i TV och på bio, och då skulle vilket som helst kunna vara rätt.

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet Idag kl. 10:00:03Hur vet vi egentligen vad som är "rätt" tonhöjd/bildhastighet? Det här är väl avsnitt som har visats både i TV och på bio, och då skulle vilket som helst kunna vara rätt.
I och för sig sant, men om nu ursprunget (som Svenska Filminstitutet uppger) är 16 mm-film från 1975, så är ju det uppenbarligen i 24 bilder per sekund - och det förefaller osannolikt att de skulle ha spelat in med avsiktligt för låg tonhöjd så att tonhöjden ska bli rätt vid 4-procentig PAL-speedup till 25 bilder per sekund...

Det här är alltså under förutsättning att utgångsmaterialet som anges vid restaureringsinformationen under eftertexterna stämmer, men rimligtvis bör ju inte SFI fara med osanning.

Anders M Olsson

#503
Citat från: Daniel Hofverberg skrivet Idag kl. 11:06:51I och för sig sant, men om nu ursprunget (som Svenska Filminstitutet uppger) är 16 mm-film från 1975, så är ju det uppenbarligen i 24 bilder per sekund - och det förefaller osannolikt att de skulle ha spelat in med avsiktligt för låg tonhöjd så att tonhöjden ska bli rätt vid 4-procentig PAL-speedup till 25 bilder per sekund...

Det här är alltså under förutsättning att utgångsmaterialet som anges vid restaureringsinformationen under eftertexterna stämmer, men rimligtvis bör ju inte SFI fara med osanning.
16mm film i 25 bilder/sek användes på sin tid väldigt mycket på TV, så att det är på !6mm film är inget bevis för att det måste vara 24.

Tillägg: Så tidigt som som 1975 kunde man dessutom inte göra enbildstagning på video, i alla fall inte om resultatet skulle bli någorlunda användbart. Så all tecknad film måste av nödvändighet göras på fysisk film (16 eller 35mm), inte på video, oavsett om det skulle användas för tv-visning eller på bio.

Monsieur Hulot

#504
@Anders M Olsson och @Daniel Hofverberg det är 25 bilder som är rätt hastighet för bägge serierna.


https://www.youtube.com/watch?v=3NCcS92iOe4

Här är bakgrundsmusiken som används i avsnitt 2-5 av Farbrorn som inte vill va stor. Det är samma tonhöjd som på TV och hemvideo av serien och på SF Anytime är ju ljudet mörkare.

Kortfilmspaketet som enbart heter Kalles klätterträd behöver vi inte göra så mycket mer än att klippa ut. POJ Klassiska Barnfilmer och Nu kommer det mer Kalles klätterträd behöver däremot lite "finjustering" innan avsnitten kan släppas på Archive.

Spontant tycker inte jag att alla avsnitt behöver dyka upp på Archive på en gång, utan vi kan börja med avsnitten ur det första "Kalle-paketet" i en spellista och resten lite senare, precis som vi gjorde med Fem myror. Eller vad tycker ni?

Några avsnitt till att börja med är ju bättre än ingenting alls. :)