Forumnyheter:

På grund av kraftiga återkommande överbelastningsattacker har jag tvingats införa automatiska blockeringar av besök som laddar många sidor under kort tid. Förhoppningsvis ska inga oskyldiga besökare drabbas av detta, men om du får felmeddelanden eller märker att sajten är död i en timme, så skicka e-post till , så får jag skruva ner inställningarna.

Huvudmeny

Vad är er favoritmat och vad vägrar ni äta?

Startat av Anders, 8 juli 2026 kl. 16:31:42

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Will Siv

Citat från: Monsieur Hulot skrivet  9 juli 2026 kl. 15:18:26Vilken typ av ost tycker du bäst om?

Frågar man mig är det en på tok för svår fråga, men tja. Jag gillar ju såklart de klassiska ostarna som hushållsost, grevéost, västerbottenost, edamerost, cheddarost, mozzarella och tusen andra ostar ;D

Ni gissar rätt om ni undrar att jag är galen i ost!
Du är som Wallace  ;D
- what.

Monsieur Hulot

Anders

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  9 juli 2026 kl. 03:04:20Själv är jag väldigt förtjust i hamburgare och köttbullar, men spaghetti och köttfärssås är också alltid väldigt gott.

Jag undviker gärna fisk om det går, men jag skulle inte sträcka mig så långt som till "vägra". Och så äter jag inte svamp.
Då är vi två som inte äter svamp. 8)

Fisk finns ju i väldigt många varianter. Jag är som sagt inte speciellt förtjust i anjovis, däremot tycker jag om rödspätta. Länge låg det på min bucket list att testa svärdfisk och marulk. Jag hittade faktiskt bägge dessa i delikatessdisken på Ica Maxi ett år. Svärdfisken var riktigt god. Tyckte smaken och konsistensen påminde mer om fläskfilé än fisk. Jag blev däremot lite besviken över marulken eftersom jag hade hört att det skulle vara väldigt gott, men jag tyckte inte det var något särskilt med den. Dessutom var det mycket ben i bitarna. Kan hända att det var jag som inte tillagade den rätt dock.
Nästa gång, Gadget! Nästa gång!

MOA

Citat från: Monsieur Hulot skrivet  9 juli 2026 kl. 15:14:51Har du ätit någon? Gillar du potatis?

Potatismos, potatisgratäng och chips är ju bland det mest vegetariska du kan äta ;)

Potatisgratäng (helst färdig från PEKA) till middag är bland det godaste som finns! Även fast jag älskar att ha någon form av kötträtt som pannbiff, köttbullar eller korv till så tycker jag att gratängen är lika god utan någonting! Den tjocka krämen och goda kryddningen gör allting oslagbart gott!
Mos äter jag men inte gratäng
Citat från: Monsieur Hulot skrivet  9 juli 2026 kl. 15:18:26Vilken typ av ost tycker du bäst om?

Frågar man mig är det en på tok för svår fråga, men tja. Jag gillar ju såklart de klassiska ostarna som hushållsost, grevéost, västerbottenost, edamerost, cheddarost, mozzarella och tusen andra ostar ;D

Ni gissar rätt om ni undrar att jag är galen i ost!
Portsalut är godaste osten & den skrev Monsieur inte upp, hoppas att han äter den

Disneyfantasten

Monsieur Hulot

Citat från: MOA skrivet  9 juli 2026 kl. 16:02:32Portsalut är godaste osten & den skrev Monsieur inte upp, hoppas att han äter den
Portsalut är också underbart!

Anders

Citat från: MOA skrivet  8 juli 2026 kl. 17:05:19Vägrar äta all blandad mat, soppa & gryta är äckligt om det inte bara innehåller en sak
Är inte heller jätteförtjust i grytor. Ofta innehåller de ju antingen champinjoner eller soltorkade tomater (mina två nemesis i matväg). Även om de inte har det äter jag hellre något annat.

Jag tycker däremot soppa kan vara helt okej beroende på sort, och helst med något tilltugg vid sidan om. Jag tycker Felix gulaschsoppa är riktigt god tillsammans med en ostmacka.

Anders

Citat från: MOA skrivet  9 juli 2026 kl. 16:02:32Portsalut är godaste osten & den skrev Monsieur inte upp, hoppas att han äter den
Portsalut från Arla? Den är jag väldigt förtjust i också! Det är standardosten på mackor för mig och är oemotståndligt god tillsammans med skinka på en toast. Om jag ska nämna andra ostar jag tycker om så gillar jag även fetaost, gärna i en kycklingsallad, och brieost på små kex.

Daniel Hofverberg

Citat från: MOA skrivet  8 juli 2026 kl. 21:32:28Vägrar äta vegetariskt mat, kommer aldrig bli vegetarian, aldrig
Jag är inte heller jätteförtjust i vegetarisk mat - med undantag för plättar, våfflor och pannkaka.

Men det kan man ju inte äta varje dag... ;)

MOA

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  9 juli 2026 kl. 18:51:03Jag är inte heller jätteförtjust i vegetarisk mat - med undantag för plättar, våfflor och pannkaka.

Men det kan man ju inte äta varje dag... ;)
Älskar det ju! Pannkakor varje torsdag, plättar ibland & våfflor på våffeldagen

Daniel Hofverberg

Citat från: MOA skrivet  9 juli 2026 kl. 19:02:30Älskar det ju! Pannkakor varje torsdag, plättar ibland & våfflor på våffeldagen
Du kanske inte har samma definition som jag, för här uppe brukar det vara tradition med plättar på torsdagar; inte pannkaka. Pannkaka är alltså det man gör i ugnen, och plättar görs i en stekpanna. Sen finns ju också småplättar, som jag inte brukar äta så ofta.

Jag åt plättar senast förra veckan, då sommarcaféet Tuvagården utanför Skellefteå har börjat sälja tre (stora) plättar för 30 kr; med sylt och grädde.

BPS

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  9 juli 2026 kl. 20:04:02Du kanske inte har samma definition som jag, för här uppe brukar det vara tradition med plättar på torsdagar; inte pannkaka. Pannkaka är alltså det man gör i ugnen, och plättar görs i en stekpanna. Sen finns ju också småplättar, som jag inte brukar äta så ofta.

Jag åt plättar senast förra veckan, då sommarcaféet Tuvagården utanför Skellefteå har börjat sälja tre (stora) plättar för 30 kr; med sylt och grädde.
Den definitionen stämmer nog inte över hela landet i sådana fall. I en stor del av landet är det som görs i stekpannor pannkakor därav namnet...

Daniel Hofverberg

Citat från: BPS skrivet  9 juli 2026 kl. 20:13:52Den definitionen stämmer nog inte över hela landet i sådana fall. I en stor del av landet är det som görs i stekpannor pannkakor därav namnet...
Jag är väl medveten om att definitionen skiljer sig över landet, men jag vet inte exakt var gränserna går - men åtminstone de flesta i Norrbotten och Västerbotten har nog samma definition som jag.

Och i svenskspråkiga Finland används uppenbarligen också samma definition, vilket vi alla har märkt i Mumindalen.

Men sen är ni ju lite konstiga söderöver... ;)

Monsieur Hulot

Citat från: MOA skrivet  9 juli 2026 kl. 19:02:30Älskar det ju! Pannkakor varje torsdag, plättar ibland & våfflor på våffeldagen
Då har du ju ätit vegetariskt ;D

MOA

Citat från: Monsieur Hulot skrivet  9 juli 2026 kl. 20:52:04Då har du ju ätit vegetariskt ;D
Är nog det enda vegetariska maten jag kommer äta livet ut, allt annat vägrar jag äta. Kött är bästa maten