Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

SVT-rariteter

Startat av Monsieur Hulot, 28 juni 2025 kl. 19:47:24

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Monsieur Hulot

@Benkt du lade ju upp lite från Klasses frukostklubb på Archive för inte så länge sedan, har du några fler avsnitt? Har du i övrigt några fler SVT-serier på VHS som skulle kunna ses som rariteter? :)

Will Siv

@Monsieur Hulot , @Daniel Hofverberg , @Ovanliga dubbningar

Här är fler "rariteter" (jag kom på några av dom tidigare, men hann inte lägga till dom)

Alla andra avsnitt av den här, Rune Andreassons första TV produktion och en föregångare till Bamse:

https://www.svtplay.se/nalle-ritar-och-berattar

Om det finns fler kvar.

Tidiga magasinprogram som "Cabaret Camera", "Söndagsbiligan" och "Aldrig på en söndag" som hade animerade inslag av Per Åhlin, ett visades i dokumentären om han 2019 (som inte är tillgänglig just nu), står mycket mer om det i Elisabeth Lysanders bok om Per (som jag nu har själv).

Tydligen så ska Jan Lööfs serie "Felix" även gjorts till TV på 4 avsnitt, men jag vet inte om den var animerad, i Lysanders bok (i kapitlet om Alfons filmerna) nämns den som det, men här står den som "spelfilm"  ???

https://www.svenskfilmdatabas.se/sv/item/?type=film&itemid=36363

Samtliga sommarlovsprogram från 2000-talet ( @Disneyfantasten har också efterfrågat dessa), mest är jag nog intresserad av "Sommarlov 05" som var dels i Borlänge.

Barnserien "Riddaren av Pelargonien" från 2007, My Bodell medverkar som synlig skådespelare i den.

Samtliga säsonger av "Landet Runt" innan 2024

Finns definitivt mer........
- what.

Will Siv

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  5 maj 2026 kl. 15:41:13Bra fråga! Jag ser att PennFilm skänkte en stor mängd skisser och animationsceller till Svenska Filminstitutet 2016:
https://www.filminstitutet.se/sv/om-oss/press/pressmeddelanden/2016/pennfilm/

Det var förmodligen i samband med att de tvingats flytta till mindre lokaler i Malmö. Hade varit intressant att veta om material från Lennart Hellsings ABC fanns med bland dessa...

Företaget finns väl kvar än idag, även fast de knappt tycks ha gjort någonting alls under senare år, så kanske går det att luska lite i det - jag ska försöka kontakta företaget, och se om det går att få något svar om den här serien...
I Lysanders bok står det att det finns både storyboards och röstinspelningar för dom 10 Bokstäverna!

Så det skulle inte vara allt för svårt att göra dom färdiga.

Det står också att avsnitten först visades på bio.

Du får kanske skaffa boken själv, det rekommenderar jag verkligen  :)
- what.

Daniel Hofverberg

Citat från: Monsieur Hulot skrivet 10 juli 2026 kl. 17:56:30@Daniel Hofverberg hur går det med Kalles klätterträd? Är avsnitten från DVD-avsnitten färdigklippta?
Nu är Kalles klätterträd uppladdad och färdigbehandlad, och alla avsnitt finns tillgängliga på Archive. :)
https://archive.org/details/kalles-klattertrad

Monsieur Hulot

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 14 juli 2026 kl. 22:13:27Nu är Kalles klätterträd uppladdad och färdigbehandlad, och alla avsnitt finns tillgängliga på Archive. :)
Vad härligt att äntligen få se serien i helhet igen :D I fin bild, oklippt format och i rätt avsnittsordning!

Tusen tack Daniel! Det ska bli kul att se på Kalles klätterträd igen! :)

Monsieur Hulot

@Will Siv mycket bra val av serier! :D

Tråkigt att det bara ligger uppe ett avsnitt av Nalle ritar och berättar (1958-1959) :( Kanske får bli att fråga SVT om denna serie också.

Felix (1972) kan jag kanske hört talats om tidigare, men minnet når inte riktigt ända fram.

Daniel Hofverberg

Citat från: Monsieur Hulot skrivet 14 juli 2026 kl. 22:32:25Vad härligt att äntligen få se serien i helhet igen :D I fin bild, oklippt format och i rätt avsnittsordning!

Tusen tack Daniel! Det ska bli kul att se på Kalles klätterträd igen! :)
Ingen orsak. Ska sägas att jag har inte kollat så supernoga på varje avsnitt, så det kan förekomma misstag - osynkad/fel text, att något avsnitt är felmärkt eller liknande; så säg till om du hittar något så åtgärdar jag det. :)

På tal om POJ-filmproduktion, så fick jag precis mail från Tradera att Magister Flykt är skickad - det tog ett tag, men den bör väl komma fram inom någon vecka i alla fall. :)

Monsieur Hulot

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 14 juli 2026 kl. 22:44:47Ingen orsak. Ska sägas att jag har inte kollat så supernoga på varje avsnitt, så det kan förekomma misstag - osynkad/fel text, att något avsnitt är felmärkt eller liknande; så säg till om du hittar något så åtgärdar jag det. :)

På tal om POJ-filmproduktion, så fick jag precis mail från Tradera att Magister Flykt är skickad - det tog ett tag, men den bör väl komma fram inom någon vecka i alla fall. :)
Har sett hela första avsnittet, spelas upp utan problem!

Har skummat igenom de övriga avsnitten. Rätt ordning och ljudet är synkat. :)

Vad bra att Magister Flykt är på väg förresten! :D

MOA

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 14 juli 2026 kl. 22:13:27Nu är Kalles klätterträd uppladdad och färdigbehandlad, och alla avsnitt finns tillgängliga på Archive. :)
Sveriges Baksida laddades upp vid rätt tillfälle
Ja, vet att det inte är riktiga titeln men ändå!

Daniel Hofverberg

Citat från: Monsieur Hulot skrivet 14 juli 2026 kl. 23:08:20Vad bra att Magister Flykt är på väg förresten! :D
Det tycker jag med, det var flera decennier sedan jag såg Magister Flykt senast. Jag minns inte ens vad jag tyckte om serien, men när jag såg introt till serien som del av POJ Klassiska barnfilmer så kände jag igen det väldigt tydligt...

Monsieur Hulot

Citat från: MOA skrivet 14 juli 2026 kl. 23:39:22Sveriges Baksida laddades upp vid rätt tillfälle
Ja, vet att det inte är riktiga titeln men ändå!
Försök undvika den titeln nu när serien väntar på bättre tider. Avsnittet heter Att åka på semester.

Du får förklara för @Daniel Hofverberg vad "Sveriges Baksida" är för någonting.

Monsieur Hulot

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 15 juli 2026 kl. 00:26:07Det tycker jag med, det var flera decennier sedan jag såg Magister Flykt senast. Jag minns inte ens vad jag tyckte om serien, men när jag såg introt till serien som del av POJ Klassiska barnfilmer så kände jag igen det väldigt tydligt...
Precis som Kalles klätterträd och Farbrorn som inte vill va stor minns jag den som kul den också, men bästa serien är självklart "Farbrorn"! :)

MOA

Citat från: Monsieur Hulot skrivet 15 juli 2026 kl. 07:51:49Precis som Kalles klätterträd och Farbrorn som inte vill va stor minns jag den som kul den också, men bästa serien är självklart "Farbrorn"! :)
Ja också den som blivit bäst behandlad va? Magister Flykt fick självklart sämsta behandlingen

Monsieur Hulot

Citat från: MOA skrivet 15 juli 2026 kl. 11:01:58Ja också den som blivit bäst behandlad va? Magister Flykt fick självklart sämsta behandlingen
Ja, där kan vi verkligen prata om en förbannelse! Trots att Magister Flykt (1984) repriserades senaste gången långt efter Farbrorn har den varit 100 procent frånvarande från alla medier som finns! :( Varken hela avsnitt eller små klipp finns att se på Youtube.

På tal om Farbrorn, när serien visades första gången visades under mellandagarna 1979. Som en jullovsserie kan man säga! :D

Jag vet att det är fult att avslöja för mycket i förväg, men i påannonseringen för avsnitt 2 (Att ha en kompis) förklarar hallåan Henrik S. Järrel att det är i juletid som programmet visas i.

https://www.youtube.com/watch?v=WCZJBFRj_D8

Monsieur Hulot

Nu har jag sett alla avsnitt Kalles klätterträd - helt oklippta och i rätt avsnittsordning. Och jag måste säga att serien är fortfarande mycket rolig och mysig!

En sak jag också tycker är väldigt kul är att det i textningen ibland står "rotvälska" när karaktärerna pratar! ;D