Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

SVT-rariteter

Startat av Monsieur Hulot, 28 juni 2025 kl. 19:47:24

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Daniel Hofverberg

Citat från: Monsieur Hulot skrivet 17 juli 2026 kl. 23:08:22@Daniel Hofverberg kommer det, som i Kalles klätterträd, finnas valbar textning här också då?
Tyvärr fanns ingen textning alls med filerna som jag fått av @Anders M Olsson, så om inte han eller någon annan känner sig för att texta så blir det tyvärr ingen textning. :(

Citat från: Anders M Olsson skrivet 17 juli 2026 kl. 22:26:53Ok, de är skickade!
Jag håller på att ladda hem dem nu, så sätter jag på uppladdning till Archive senare i natt. :)

Anders M Olsson

Citat från: Monsieur Hulot skrivet 17 juli 2026 kl. 23:08:22@Anders M Olsson vad i all sin dar är det jag läst nu? Vet du om serien låg uppe något mer på "playen" innan 2023?

Oavsett vad är det hur kul som helst att vi inom en framtid kommer få stifta bekantskap med en till raritet! :D Serien har varit helt frånvarande sedan premiären 1989 (om man då inte räknar de små klipp som finns på DVD).

@Daniel Hofverberg kommer det, som i Kalles klätterträd, finnas valbar textning här också då?
Serien måste uppenbarligen ha legat uppe på SVT Play 2014 eftersom allt tyder på att jag laddade hem den då. Förmodligen var den inte textad då, eftersom jag alltid brukar ladda hem texterna när sådana finns. Ibland textar SVT upp gamla program när de lägger upp dem på nytt, så det är mycket möjligt att texter kan ha tillkommit 2023.

Det skulle naturligtvis vara fullt möjligt att själv texta upp serien. Men det är åtta halvtimmesavsnitt med en total speltid av nästan fyra timmar, så det blir ett tämligen stort jobb. Uppskattningsvis rör det sig om 1-2 veckors heltidsarbete, och så mycket tid är jag inte beredd att lägga ner nu. Men om någon annan vill göra det är det naturligtvis fritt fram!

Daniel Hofverberg

Nu är uppladdningen klar, så här kommer alla avsnitt av Cozmoz. :)
https://archive.org/details/cozmoz

Citat från: Anders M Olsson skrivet 18 juli 2026 kl. 07:03:13Serien måste uppenbarligen ha legat uppe på SVT Play 2014 eftersom allt tyder på att jag laddade hem den då. Förmodligen var den inte textad då, eftersom jag alltid brukar ladda hem texterna när sådana finns. Ibland textar SVT upp gamla program när de lägger upp dem på nytt, så det är mycket möjligt att texter kan ha tillkommit 2023.
Det hade varit intressant att veta om serien hade text 2023, men det mest sannolika är väl att den inte hade det - oftast brukar väl SVT inte göra några "ingrepp" när serier läggs upp på nytt på SVT Play, och i synnerhet inte om serien ifråga inte varit tänkt att sändas linjärt på nytt.
(För serier som sänds linjärt sedan flertalet år tillbaka är det ju krav på att SVT måste ha text)

Monsieur Hulot

Citat från: Anders M Olsson skrivet 18 juli 2026 kl. 07:03:13Det skulle naturligtvis vara fullt möjligt att själv texta upp serien. Men det är åtta halvtimmesavsnitt med en total speltid av nästan fyra timmar, så det blir ett tämligen stort jobb. Uppskattningsvis rör det sig om 1-2 veckors heltidsarbete, och så mycket tid är jag inte beredd att lägga ner nu. Men om någon annan vill göra det är det naturligtvis fritt fram!
Egentligen spelar det ingen roll för min del om serien saknar textning, det var bara av ren nyfikenhet jag frågade.

Huvudsaken är att serien finns tillgänglig nu! :)

Och tack ännu en gång @Daniel Hofverberg för att du kunde ladda upp en till serie!

MOA

Citat från: Monsieur Hulot skrivet 18 juli 2026 kl. 11:19:09Egentligen spelar det ingen roll för min del om serien saknar textning, det var bara av ren nyfikenhet jag frågade.

Huvudsaken är att serien finns tillgänglig nu! :)

Och tack ännu en gång @Daniel Hofverberg för att du kunde ladda upp en till serie!
Hur ser det ut med Lilla Blå & Julofsson? Något som kan laddas upp i framtiden?

Monsieur Hulot

Citat från: MOA skrivet 18 juli 2026 kl. 14:01:23Hur ser det ut med Lilla Blå & Julofsson? Något som kan laddas upp i framtiden?
Just det! Hade nästan glömt dem båda!

Har sett lite av Julofsson på Youtube, och av det lilla jag sett är det en mycket underhållande serie! :)

MOA

Citat från: Monsieur Hulot skrivet 18 juli 2026 kl. 20:04:16Just det! Hade nästan glömt dem båda!

Har sett lite av Julofsson på Youtube, och av det lilla jag sett är det en mycket underhållande serie! :)
Finns en anledning till jag nämnde det :D

MOA

Citat från: Monsieur Hulot skrivet  4 juli 2026 kl. 22:37:23En topp 3-lista får vi börja med, men dessvärre vet jag inte vilken serie som är på tredje plats. Men vi börjar så här:

1. Fem myror är fler än fyra elefanter (1973-1977)

2. Kalles klätterträd (1975-1976)

3.

Överlag känner jag att det är enkelt att se när en SVT-serie behandlats illa, men jag kan tyvärr inte komma på om det finns fler serier som mördats på det sätt som Fem myror och Kalle har gjorts.

Farbrorn som inte vill va stor (1979) klipptes ju sönder när serien gavs ut på köpvideo (och senare DVD), men där återges ju ändå avsnitten i sin rätta ordning. Likaså har ju avsnitten visats i rätt ordning vid varje reprisering.

Det finns dock fortfarande saker som svider angående Farbrorn:

1. Serien i sin helhet (med intron och eftertexter; varit frånvarande i rutan sedan januari 2009.

2. Hela finns digitalt restaurerad och går att streama på SF Anytime, men alla 6 avsnitt ligger inte i ett och samma block.

3. På Anytime återges avsnitten (efter mer än 40 år) plötsligt inte i rätt ordning.

@Will Siv du nämnde ju en gång på ett antal rariteter du var lite nyfiken, Lennart Hellsings ABC till exempel. Skulle du säga att den serien drabbats av en förbannelse?
Nu vet vi vilken serie som borde skrivas in på tredje plats: Magister Flykt!

Monsieur Hulot

Citat från: MOA skrivet 18 juli 2026 kl. 21:04:02Nu vet vi vilken serie som borde skrivas in på tredje plats: Magister Flykt!
Topp 3-lista över serier som drabbats av varsin förbannelse:

2. Magister Flykt (1984)

3. Kalles klätterträd (1975-1976)

Jag flyttade upp Flykt till andra plats. Till skillnad från Kalle som ändå kunna ligga uppe på Youtube (dock i sönderklippt skick eller YTP-parodier), får ingenting av Flykt ligga uppe! :-\ 

@Daniel Hofverberg har du fått hem DVD-boxen än? Hoppas att serien är kul! :)

Topp 5-lista och topp 10-lista av samma ämne vore ju intressant, men i nuläget är det lite svårt. Ni andra som läser får givetsvis komma med påfyllning! :)

MOA

Citat från: Monsieur Hulot skrivet 19 juli 2026 kl. 11:02:33Topp 3-lista över serier som drabbats av varsin förbannelse:

2. Magister Flykt (1984)

3. Kalles klätterträd (1975-1976)

Jag flyttade upp Flykt till andra plats. Till skillnad från Kalle som ändå kunna ligga uppe på Youtube (dock i sönderklippt skick eller YTP-parodier), får ingenting av Flykt ligga uppe! :-\

@Daniel Hofverberg har du fått hem DVD-boxen än? Hoppas att serien är kul! :)

Topp 5-lista och topp 10-lista av samma ämne vore ju intressant, men i nuläget är det lite svårt. Ni andra som läser får givetsvis komma med påfyllning! :)
Skulle påstå att Magister Flykt behandlats sämre än Kalles Klätterträd med tanke på att den är så ottillänglig. Tänker inte reagera på programmet längre

Monsieur Hulot

Citat från: MOA skrivet 19 juli 2026 kl. 11:03:54Skulle påstå att Magister Flykt behandlats sämre än Kalles Klätterträd med tanke på att den är så ottillänglig. Tänker inte reagera på programmet längre
Vilket av dem? Skulle du hoppa över Flykt om det dök upp på Archive?

Tintin

Citat från: Monsieur Hulot skrivet 19 juli 2026 kl. 11:02:33Topp 5-lista och topp 10-lista av samma ämne vore ju intressant, men i nuläget är det lite svårt. Ni andra som läser får givetsvis komma med påfyllning! :)
Tar man med kortfilmerna Kråkbegravningen (1973), Herr Bohm och sillen (1988) och Olssons pastejer (1988) så blir det ju några till filmer av POJ-filmproduktion.

https://www.youtube.com/watch?v=p9_unZtz6ME

MOA

Citat från: Tintin skrivet 19 juli 2026 kl. 11:51:21Tar man med kortfilmerna Kråkbegravningen (1973), Herr Bohm och sillen (1988) och Olssons pastejer (1988) så blir det ju några till filmer av POJ-filmproduktion.

Fler rariteter? R.I.P Kråkan i Mamma Mus okända släkting

Monsieur Hulot

Citat från: Tintin skrivet 19 juli 2026 kl. 11:51:21Tar man med kortfilmerna Kråkbegravningen (1973), Herr Bohm och sillen (1988) och Olssons pastejer (1988) så blir det ju några till filmer av POJ-filmproduktion.

Kråkbegravningen (1973) visades flera gånger på TV en gång i tiden, men nu var längesedan. Senaste gången var 2005. Finns tråkigt nog inte digitalt restaurerad. :-\

Herr Bohm och sillen (1988) var också evigheter sedan man såg! Den har inte visats på TV lika många gånger, men finns däremot digitalt restaurerad.

Olssons pastejer (1988) såg jag ganska omgående att den visats ytterst få gånger på TV, men den finns tyvärr inte heller i restaurerad version.

Daniel Hofverberg

Herr Bohm och sillen finns med på POJ Klassiska barnfilmer, som finns som digital hyr- och köpfilm på SF Anytime.

De andra två har jag dock inte ens hört talats om, måste jag medge.