Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

SVT-rariteter

Startat av Monsieur Hulot, 28 juni 2025 kl. 19:47:24

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Tintin

Citat från: Monsieur Hulot skrivet 31 juli 2026 kl. 20:27:55Sommarlovet 2017 släpptes en ny utgåva av Albert & Herbert på DVD och där är båda akterna med.
Mer Albert & Herbert (skolfilm)

https://www.youtube.com/watch?v=mbONnlq3MZM

Nilsson

Citat från: Monsieur Hulot skrivet 31 juli 2026 kl. 20:42:22I det exemplar av volym 4 som jag har är båda akterna med. Vilket år är ditt exemplar av boxen ifrån. Är den blå?
https://www.ginza.se/product/albert-herbert-det-basta-med-/385000/?srsltid=AfmBOoqOg6HjXSN3TChgOOo1slOfvkF1fHKAbI9UN8Thy1EUzt2rXjnO

Nu har jag kollat och det är den är samlings dvdn jag har

Monsieur Hulot

Citat från: Tintin skrivet 31 juli 2026 kl. 22:21:12Mer Albert & Herbert (skolfilm)

https://www.youtube.com/watch?v=mbONnlq3MZM
Just det! Den gamla godbiten! Ett av många Albert & Herbert-inslag som inte finns på DVD. Bluff av Pan Vision att 2007 skriva Allt med Albert & Herbert, trots att hur många inslag som helst saknas.

Citat från: Nilsson skrivet 31 juli 2026 kl. 22:58:45https://www.ginza.se/product/albert-herbert-det-basta-med-/385000/?srsltid=AfmBOoqOg6HjXSN3TChgOOo1slOfvkF1fHKAbI9UN8Thy1EUzt2rXjnO

Nu har jag kollat och det är den är samlings dvdn jag har
I nyutgåvan från SF Studios saknas julkalendern, men däremot är hela Mordet på Skolgatan 15 (1984). Kalendern finns också utgiven av SF, dock separat.

Den gamla utgåvan var en stor blå box, medan den på Ginza är en liten beigefärgad. Är du säker på att andra akten saknas i den sistnämnda också? Är exemplaret du har blå eller beige? På den blåa saknas nämligen andra akten.

Jag har bägge versionerna och på den beigefärgade utgåvan är hela pjäsen med.

Monsieur Hulot

Citat från: MOA skrivet 31 juli 2026 kl. 19:09:14Måste ändå erkänna att Kalles Klätterträd var lite bättre än Farbrorn Som Inte Vill Va Stor, kan nästan fatta varför båda blivit bortglömda idag
Har letat som bara den i ett par dagar efter en påannonsering för Kalle, men hittar ingenting. Däremot har jag som bekant hittat fyra påannonseringar för Farbrorn; avsnitt 1, 2, 4 och 5. Den sistnämnda presenteras av TV-hallåan Ing-Marie Montero. 

Som tidigare föreslagit att om du skulle reagera på resten av avsnitten vore det kul att ta med dessa klipp som presentation. Då skulle ju upplevelsen bli som att se serien när den var ny jullovet 1979.

Problemet med påannonseringen till avsnitt 5 (Att ha namnsdag) är att bilden är trasig och hoppar till väldigt mycket. Du får själv titta och bedöma om den är hygglig nog för att ha med som presentation för en serie i fin bild.

https://www.youtube.com/watch?v=vh9HC0aONRQ

Har för övrigt träffat Montero. Mycket rar person! :)

Tintin

Anders Tittar - Bröderna Lejonhjärta #5 (TV-serie versionen).

https://www.youtube.com/watch?v=c8xeIQ1hXzk

Tintin

Citat från: Monsieur Hulot skrivet 31 juli 2026 kl. 20:17:51Jag håller med, roligt och mycket passande bonusmaterial! Tänk om det hade blivit en julkalender med Ola Ström och Per Dunsö. Det vore något! :)
Har du möjlighet att hitta något om Solstollarna och julkalender i tidningsarkivet på stadsbiblioteket hade det varit guld värt. Det skulle möjligen kunna röra sig om 1988 också (när serien gick i repris). Alternativt 1985 (när de spelade in första säsongen och Trollltider gick i repris).

Jag kollade DN:s tidningsarkiv idag och Marias barn annonserades redan i Mars 1987 (då under titeln År noll).

Monsieur Hulot

Citat från: Tintin skrivet Igår kl. 16:26:55Har du möjlighet att hitta något om Solstollarna och julkalender i tidningsarkivet på stadsbiblioteket hade det varit guld värt. Det skulle möjligen kunna röra sig om 1988 också (när serien gick i repris). Alternativt 1985 (när de spelade in första säsongen och Trollltider gick i repris).

Jag kollade DN:s tidningsarkiv idag och Marias barn annonserades redan i Mars 1987 (då under titeln År noll).
Naturligtvis! Hade ändå tänkt kika lite mer på måndag, så det ska jag göra!

En julkalender med Ola Ström och Per Dunsö hade verkligen varit rolig, men så blev det tyvärr inte :-\ Skulle för övrigt låten Tror du? vara med i den förlorade kalendern? Kul att det finns en rekonstruktion av musikvideon i alla fall!

Men TV-publiken fick återse en annan duo som julkalender; Staffan och Bengt som gjorde Liv i luckan med julkalender! Även fast de kanske inte hade några gemensamma scener denna gång fick man ju ändå återse dem! :)

Monsieur Hulot

Citat från: Tintin skrivet Igår kl. 12:52:46Anders Tittar - Bröderna Lejonhjärta #5 (TV-serie versionen).

https://www.youtube.com/watch?v=c8xeIQ1hXzk
Då har man sett alla fem delar av Bröderna Lejonhjärta som serie. Alltid lite sorgligt såklart när en serie till sist är slut, men man kan ju alltid börja om! :)

Tintin

Citat från: Monsieur Hulot skrivet Igår kl. 16:50:46Naturligtvis! Hade ändå tänkt kika lite mer på måndag, så det ska jag göra!

En julkalender med Ola Ström och Per Dunsö hade verkligen varit rolig, men så blev det tyvärr inte :-\ Skulle för övrigt låten Tror du? vara med i den förlorade kalendern? Kul att det finns en rekonstruktion av musikvideon i alla fall!
Jag hade inte velat byta bort Trolltider mot Solstollarna. Var för ung första gången som det visades i TV (Marias barn hade gått bra) ;)

Låten Tror du spelades in till Solstollarna med Ulla-Bella (1987) men kom (av någon anledning) inte med. Förmodligen kommer videon från en arbetskopia. Personen som laddat upp det säger att det inte finns i SVT:s arkiv och att ljudet är taget från singeln.

Tintin

Citat från: Monsieur Hulot skrivet Igår kl. 16:55:34Då har man sett alla fem delar av Bröderna Lejonhjärta som serie. Alltid lite sorgligt såklart när en serie till sist är slut, men man kan ju alltid börja om! :)
Jag såg Rasmus på luffen (1981) igår. Finns också som TV-serie, men till skillnad mot Astrid Lindgrens andra verk endast visad 1986 i TV.  

4x30 minuter. 

Så det får väl också ses som en raritet. Däremot skiljer det inte så mycket längdmässigt filmen jämfört mot TV-serien (så oklart om det finns några extra scener som inte kom med i filmen).

MOA

Citat från: Tintin skrivet Igår kl. 18:12:02Jag såg Rasmus på luffen (1981) igår. Finns också som TV-serie, men till skillnad mot Astrid Lindgrens andra verk endast visad 1986 i TV. 

4x30 minuter.

Så det får väl också ses som en raritet. Däremot skiljer det inte så mycket längdmässigt filmen jämfört mot TV-serien (så oklart om det finns några extra scener som inte kom med i filmen).
Vore intressant men är säkert mindre sannolikt att den finns sparad någonstans, många Astrid Lindgren filmer klipps om till program eller tvärtom. Väldigt knepigt måste jag säga

Tintin

Citat från: MOA skrivet Igår kl. 19:02:03Vore intressant men är säkert mindre sannolikt att den finns sparad någonstans, många Astrid Lindgren filmer klipps om till program eller tvärtom. Väldigt knepigt måste jag säga
Samtliga delar finns på Svensk mediedatabas i alla fall. 

Monsieur Hulot

Citat från: Tintin skrivet Igår kl. 18:12:02Jag såg Rasmus på luffen (1981) igår. Finns också som TV-serie, men till skillnad mot Astrid Lindgrens andra verk endast visad 1986 i TV. 

4x30 minuter.

Avsnitt 2, 3 och 4 började dessutom med att en kort resumé där Rasmus berättar vad som hänt. Precis som alla andra TV-uppdelningar av långfilmer utstött från SVT. Definitivt en raritet!

Men har serien verkligen bara visats en gång? ??? En kompis till mig minns att han hade ett inspelningsvhs med samtliga fyra avsnitt med Kanal 1-logga på.

Monsieur Hulot

Citat från: Tintin skrivet Igår kl. 17:45:49Jag hade inte velat byta bort Trolltider mot Solstollarna. Var för ung första gången som det visades i TV (Marias barn hade gått bra) ;)

Låten Tror du spelades in till Solstollarna med Ulla-Bella (1987) men kom (av någon anledning) inte med. Förmodligen kommer videon från en arbetskopia. Personen som laddat upp det säger att det inte finns i SVT:s arkiv och att ljudet är taget från singeln.
Jag gillar också Trolltider! :) Styggelsen Marias barn (1987) kan man däremot leva utan!

Synd att inte Tror du kom med i vare sig Solstollarna med Ulla-Bella (1987) eller någon annan av deras serier. Cozmoz kom ju 1989, men det passade nog förmodligen inte in där.

Steffan Rudvall

4x30 minuter.

Citat från: Monsieur Hulot skrivet Igår kl. 20:27:58Avsnitt 2, 3 och 4 började dessutom med att en kort resumé där Rasmus berättar vad som hänt. Precis som alla andra TV-uppdelningar av långfilmer utstött från SVT. Definitivt en raritet!

Men har serien verkligen bara visats en gång? ??? En kompis till mig minns att han hade ett inspelningsvhs med samtliga fyra avsnitt med Kanal 1-logga på.
Serien finns på TV4 Play Plus, så inte lika stor raritet som annat som har nämnts här. Jag har inte jämfört sida vid sida så kan inte heller säga om det finns några tillagda scener.

https://www.tv4play.se/program/acef040c4c0fb8aea6a3/rasmus-pa-luffen-serien