Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Frågor till Oscar Isaksson

Startat av Disneyfantasten, 3 januari 2020 kl. 23:59:00

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Steffan Rudvall

Citat från: gstone skrivet  6 juni 2020 kl. 18:21:42
Monica kanske inte sjöng nog vackert ?
Osannolikt för hon har varit sångröst åt många karaktärer

Alexander

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  7 juli 2020 kl. 22:35:38
Osannolikt för hon har varit sångröst åt många karaktärer

Jag skulle tro troligast att hon blev godkänd för tal men underkänd på sång för dom figurerna där någon annan sjunger. Oftast görs ett separat prov för tal och ett annat för sång. Bästa scenariot är om skådespelaren blir godkänd på båda delarna.

Disneyfantasten

Citat från: Alexander skrivet  7 juli 2020 kl. 23:21:12

Jag skulle tro troligast att hon blev godkänd för tal men underkänd på sång för dom figurerna där någon annan sjunger. Oftast görs ett separat prov för tal och ett annat för sång. Bästa scenariot är om skådespelaren blir godkänd på båda delarna.

Varför sjöng inte då Lizette Pålsson åt Askungen i 2an? Pålsson har ju en UTMÄRKT sångröst, men i 2an är det Ulrika Skoglund som sjunger alla sånger, inklusive de som sjungs av Askungen och Gudmodern, jag menar, Pålsson sjöng ju åt Askungen i 3an, så jag förstår inte orsaken till sångröstbytet i Askungen 2...

Hos Lady och Lufsen 2 är det inte lika påtagligt, där har jag inte så stor koll på hur bra sångröster Suzanne Reuter och Pontus Gustafsson har, men Pålsson har som sagt en bra sångröst så där är det inte så förfärligt ställt, Pelle Ankarberg är dock lite svårare att vänja sig vid även om han också sjunger bra... (man kan undra om Cecilia Milocco inte hade tillräckligt bra sångröst så att det var därför som Angel bytte röst vid tal, då är det betydligt bättre ställt med Ludde, där Michael Blomqvist är med vid både tal och sång och Blomqvist har en lysande sångröst)

Disneyfantasten

Visst var det så att Anita inte alls sjöng i första filmen?

Steffan Rudvall

Disneyfantasten

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  7 juli 2020 kl. 23:27:52
Jo på slutet

Fast var det inte en bakgrundskör som sjöng då?

Enligt info av Oscar Isaksson sjöng Ulf Källvik, Monica Forsberg, Anders Öjebo och Bertil Engh bakgrundskören i slutet och den sistnämnda spelar såvitt jag vet ingen alls i Pongos familj, varesig bland människorna eller hundarna (i det fallet Dalmatinerna), Pongo är den enda vuxna hanen och pappan till alla valpar och Roger är den enda mänskliga mannen i sitt hem och i åtminstone den tecknade har Roger och Anita inga barn alls, dessutom så tvivlar jag på att hundarna skulle sjunga tillsammans med människorna i filmen eftersom de aldrig pratar med varandra här...

Steffan Rudvall

Citat från: Disneyfantasten skrivet  7 juli 2020 kl. 23:32:47
Fast var det inte en bakgrundskör som sjöng då?

Enligt info av Oscar Isaksson sjöng Ulf Källvik, Monica Forsberg, Anders Öjebo och Bertil Engh bakgrundskören i slutet och den sistnämnda spelar såvitt jag vet ingen alls i Pongos familj, varesig bland människorna eller hundarna (i det fallet Dalmatinerna), Pongo är den enda vuxna hanen och pappan till alla valpar och Roger är den enda mänskliga mannen i sitt hem och i åtminstone den tecknade har Roger och Anita inga barn alls, dessutom så tvivlar jag på att hundarna skulle sjunga tillsammans med människorna i filmen eftersom de aldrig pratar med varandra här...
Det är Anita, Roger och Kör som sjunger man ser Anitas mun röra sig så det måste föreställa att hon sjunger

Disneyfantasten

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  7 juli 2020 kl. 23:42:14
Det är Anita, Roger och Kör som sjunger man ser Anitas mun röra sig så det måste föreställa att hon sjunger

Okej, fast eftersom det bara är ett enda kort soloparti för Anita (Roger sjunger själv i början av sången) så kanske Forsberg inte behövt godkännas vid tal...

Erika

Citat från: Disneyfantasten skrivet  7 juli 2020 kl. 23:25:32
Hos Lady och Lufsen 2 är det inte lika påtagligt, där har jag inte så stor koll på hur bra sångröster Suzanne Reuter och Pontus Gustafsson har, men Pålsson har som sagt en bra sångröst så där

Jag vet inte heller hur pass bra sångröst Suzanne Reuter har, men Pontus Gustafsson sjöng (om jag minns rätt) signaturmelodin till tv-serien "Jasper Pingvin" och det lät godkänt... Som jag minns det, men å andra sidan var det inte en låt som krävde en perfekt sångröst...

gstone

Jag tror hennes sångröst var för olik Antias engelska röst ( Jodi Benson) :).
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

gstone

Citat från: Erika skrivet  8 juli 2020 kl. 11:25:36
Jag vet inte heller hur pass bra sångröst Suzanne Reuter har, men Pontus Gustafsson sjöng (om jag minns rätt) signaturmelodin till tv-serien "Jasper Pingvin" och det lät godkänt... Som jag minns det, men å andra sidan var det inte en låt som krävde en perfekt sångröst...
Jag kan klar göra att Suzanne Reuter har en väldigt bra sångröst.

Jag såg henne nämligen henne i Musikalen en Värsting till Syster på Chinateatern  :D :D

Disneyfantasten

Citat från: Erika skrivet  8 juli 2020 kl. 11:25:36

Justé, det hade jag glömt! Tack för påminnelsen!

Citat från: gstone skrivet  8 juli 2020 kl. 12:56:44
Jag kan klar göra att Suzanne Reuter har en väldigt bra sångröst.

Jag såg henne nämligen henne i Musikalen en Värsting till Syster på Chinateatern  :D :D

Den har jag inte sett, brukar inte gå på musikaler nämligen...

gstone

Citat från: Disneyfantasten skrivet  8 juli 2020 kl. 18:04:10
Justé, det hade jag glömt! Tack för påminnelsen!

Den har jag inte sett, brukar inte gå på musikaler nämligen...

Det gör inget alla är olika :)

Och det är ju ganska dyrt också :(

Disneyfantasten

Förresten; jag vet inte om jag frågat detta i tråden förut men varför spelade inte Gunnar Ernblad Albert i Farbror Joakim och Knattarna i Jakten På Den Försvunna Lampan?

Varför återkom inte Mikael Persbrandt och Ingemar Wallén i Hitta Doris? (skulle gissa att det var p.g.a. tidsbrist från deras sida men jag frågar för att vara säker)

E

Citat från: Disneyfantasten skrivet 10 juli 2020 kl. 17:52:22
Varför återkom inte Mikael Persbrandt och Ingemar Wallén i Hitta Doris? (skulle gissa att det var p.g.a. tidsbrist från deras sida men jag frågar för att vara säker)
Micke är en sån stor skådis att han knappast skulle spela in 2-3 repliker bara för att. Om jag hade fått frågan om det hade jag tackat nej

Dessutom har han inte dubbat så himla mycket bara några gånger