Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Disney's kortfilmer

Startat av TonyTonka, 6 januari 2013 kl. 22:55:29

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Disneyfantasten

Citat från: dubbnings_proffsen skrivet  4 juli 2019 kl. 15:44:21
Tja! Jag är fortfarande efter credits till svenska dubbningen av kortfilmen Trafiksyndarna i Låtsastälje (A Special Cartoon: The Story of Anyburg, U.S.A.) (1957) som visades på bio under år 1970. Är den nån som har uppgifter om det?

Jag undrar detsamma nu...

Dock verkar inte kortfilmen vara Disney när jag söker på den, den är istället producerad av Warner Bros och är en Looney Tunes film, så den hör nog mera hemma hos Looney Tunes!  ;)

Förresten så måste jag säga att det är trevligt att ha dig här!  :) (hoppas att du framöver uppdaterar dina hemsidor, både med Disney-instick och videokassettmuseet, m.m.)

Anders M Olsson

Citat från: Disneyfantasten skrivet 23 juli 2019 kl. 08:53:40
Dock verkar inte kortfilmen vara Disney när jag söker på den, den är istället producerad av Warner Bros och är en Looney Tunes film, så den hör nog mera hemma hos Looney Tunes!  ;)

Var har du sett att The Story of Anyburg, U.S.A. skulle vara producerad av Warner?

Såvitt jag vet är den gjord av Disney. Den finns på Youtube här (med engelskt tal):

https://youtu.be/M5bACinsrpg

Tyvärr har jag ingen information om den svenska dubbningen.

Disneyfantasten

Citat från: Anders M Olsson skrivet 23 juli 2019 kl. 12:50:32
Var har du sett att The Story of Anyburg, U.S.A. skulle vara producerad av Warner?

Såvitt jag vet är den gjord av Disney. Den finns på Youtube här (med engelskt tal):

https://youtu.be/M5bACinsrpg

Tyvärr har jag ingen information om den svenska dubbningen.

Isåfall måste jag nog ha kollat fort för jag tyckte att jag såg Snurre Sprätt på en av bilderna...

Anders M Olsson

Citat från: Disneyfantasten skrivet 23 juli 2019 kl. 15:38:34
Isåfall måste jag nog ha kollat fort för jag tyckte att jag såg Snurre Sprätt på en av bilderna...

Kan det vara så att du har tittat på den här versionen på Youtube?

https://youtu.be/4V1KpdtfXJk

Efter själva kortfilmen har han/hon som har laddat upp filmen lagt in en stillbild på ett antal tecknade figurer under 10 minuter. Folk hittar på de märkligaste saker på Youtube, oftast för att de tror att det ska hjälpa mot copyright-filter.

Disneyfantasten

Citat från: Anders M Olsson skrivet 23 juli 2019 kl. 18:40:05
Kan det vara så att du har tittat på den här versionen på Youtube?

https://youtu.be/4V1KpdtfXJk

Efter själva kortfilmen har han/hon som har laddat upp filmen lagt in en stillbild på ett antal tecknade figurer under 10 minuter. Folk hittar på de märkligaste saker på Youtube, oftast för att de tror att det ska hjälpa mot copyright-filter.

Det var inte på YouTube jag hittade den, det var en normal sökning på Google och då var en av bilderna en med Snurre, jag antar att jag var för spontan när jag googlade...

Disneyfantasten

Vet någon om hyr-VHS-kassetterna Disney Festival 1, Disney Festival 2, Disney Festival 3, Kom Så Skrattar Vi, Disneys Härliga Hundar, Disneys Största Skurkar, Kalle, Pluto och Knattarna På Äventyr, Kalle Ankas Festliga Upptåg, Musse Pigg Jubilerar, Plutos Äventyr, Sport Jannes Semester, Disneys Glada Kavalkad, Full Fart med Kalle Anka, Guld Jubileum med Kalle Anka, Kalle Anka i Vilda Västern, Här Är Ditt Liv Kalle Anka, Kalle Anka Sjunger Ut, Kalle Anka Världens Mest Otursföljda Anka, Kalle Ankas Tokiga Värld, Kalle och Långben i Toppform, Kaxige Kalle, Kul med Kalle och Hans Vänner, Långben På Semester, Långbens Galna Värld, Piff och Puff På Äventyr, Pluto På Nya Äventyr, Silly Symphonies 1, Skratta med Kalle och Hans Vänner och Benjamin Syrsas Världsberömda Berättelser som givits ut på 1980-talet, har dubbning på sig eller om de är odubbade och svensktextade?

Adam Larsson

Vilka gör rösterna i kortfilmssamlingen Jan Långbens olympiska spel den längre versionen?

Daniel Hofverberg

Citat från: Adam Larsson skrivet  3 augusti 2020 kl. 04:16:12
Vilka gör rösterna i kortfilmssamlingen Jan Långbens olympiska spel den längre versionen?
Creditlista har funnits ute på sajten i flera års tid:
https://www.dubbningshemsidan.se/credits/janlangbensolympiskaspel/

Adam Larsson

Daniel Hofverberg

Citat från: Adam Larsson skrivet  3 augusti 2020 kl. 04:34:38
Var det första gången som Hans Lindgren spelade Långben?
Nej, mest troligt inte - även fast jag inte kan vara 100% säker. Tyvärr är det dåligt dokumenterat kring kortfilmsdubbningar, och det är rörigt med dessa då många kortfilmssamlingar på bio hade vissa kortfilmer dubbade (men aldrig alla); och där många förmodligen återanvänts från äldre kortfilmssamlingar. Och det har inte varit ovanligt med dubbade Långben-kortfilmer, även fast det bara varit i undantagsfall som kortfilmer med Musse eller Kalle dubbats på bio.

Jag är starkt misstänksam på att Hans Lindgren spelade Långben redan i kortfilmssamlingen Janne Långben i H-trafiken, som visades på svenska biografer 1967 i samband med den svenska högertrafikomläggningen - detta då Hans Lindgren enligt pressnotiser ska ha medverkat i den biofilmen (även om det inte uttryckligen står att han just spelade Långben). Enligt uppgift verkar den biofilmen åtminstone ha innehållit En lektion i bilvett (Freewayphobia #2/Goofy's Freeway Trouble) och Bildåren (Motor Mania), och dessa har förmodligen samma dubbning som senare återanvänts på annat håll (i fallet med Motor Mania bland annat på VHS-filmen Långbens snurriga värld). Och om inte mitt minne sviker mig var det Hans Lindgren som spelade Långben i dessa båda filmer (om nu Långben hade dialog där...?).

Så mest troligt har Hans Lindgren spelat Långben åtminstone sedan 1967, även om det kan vara ännu längre än så. Tyvärr svårt att få någon definitiv klarhet, då både Janne Långben i H-trafiken och andra kortfilmssamlingar på 1960-talet är nästan omöjliga att få tag i - ingen kortfilmssamling äldre än 1970-talet finns bevarad hos vare sig Svenska Filminstitutet eller Kungliga Biblioteket. :(

Steffan Rudvall

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  4 augusti 2020 kl. 01:31:27
Nej, mest troligt inte - även fast jag inte kan vara 100% säker. Tyvärr är det dåligt dokumenterat kring kortfilmsdubbningar, och det är rörigt med dessa då många kortfilmssamlingar på bio hade vissa kortfilmer dubbade (men aldrig alla); och där många förmodligen återanvänts från äldre kortfilmssamlingar. Och det har inte varit ovanligt med dubbade Långben-kortfilmer, även fast det bara varit i undantagsfall som kortfilmer med Musse eller Kalle dubbats på bio.

Jag är starkt misstänksam på att Hans Lindgren spelade Långben redan i kortfilmssamlingen Janne Långben i H-trafiken, som visades på svenska biografer 1967 i samband med den svenska högertrafikomläggningen - detta då Hans Lindgren enligt pressnotiser ska ha medverkat i den biofilmen (även om det inte uttryckligen står att han just spelade Långben). Enligt uppgift verkar den biofilmen åtminstone ha innehållit En lektion i bilvett (Freewayphobia #2/Goofy's Freeway Trouble) och Bildåren (Motor Mania), och dessa har förmodligen samma dubbning som senare återanvänts på annat håll (i fallet med Motor Mania bland annat på VHS-filmen Långbens snurriga värld). Och om inte mitt minne sviker mig var det Hans Lindgren som spelade Långben i dessa båda filmer (om nu Långben hade dialog där...?).

Så mest troligt har Hans Lindgren spelat Långben åtminstone sedan 1967, även om det kan vara ännu längre än så. Tyvärr svårt att få någon definitiv klarhet, då både Janne Långben i H-trafiken och andra kortfilmssamlingar på 1960-talet är nästan omöjliga att få tag i - ingen kortfilmssamling äldre än 1970-talet finns bevarad hos vare sig Svenska Filminstitutet eller Kungliga Biblioteket. :(
När han dubbade Långben i slutet av 60-talet eller början av 70-talet lät han som han gjorde på 80 och 90-talet?

MOA

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  4 augusti 2020 kl. 01:41:35
När han dubbade Långben i slutet av 60-talet eller början av 70-talet lät han som han gjorde på 80 och 90-talet?
Troligen

Steffan Rudvall

Citat från: MOA skrivet  4 augusti 2020 kl. 23:35:18
Troligen
Jag menar han var ju ganska ung när han började så han kunde ju ha låtit annorlunda än vad han gjorde när han var äldre

Alexander

Det var synd att VHS filmerna Långbens bästa och Knatte, Fnatte och Tjattes bästa inte kom till Sverige.  :-\

Disneyfantasten

Citat från: Alexander skrivet  8 augusti 2020 kl. 09:34:14
Det var synd att VHS filmerna Långbens bästa och Knatte, Fnatte och Tjattes bästa inte kom till Sverige.  :-\

Det håller jag till 100% med om!