Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Nickelodeon

Startat av Scoobydoofan1, 11 mars 2020 kl. 21:59:30

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

gstone

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 14 september 2020 kl. 18:39:44
Måste säga tack för listan, men alla serier du nämnde är dåliga med kvalité och deras komedi är ugh.... dom serierna som saknas mest är klassikerna från 90 talet, dom tidigare nämnd, rugrats, Jimmy neutron, all grown up, vilda familjen thornberry, Danne fantom, hey Arnold, gingers dagbok, drake & josh.

Kung Fu Panda: Legends of Awesomeness och Svampbob är inte dåliga !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! :'( :'( :'( :'( :'(

Du är dum
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

gstone

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 14 september 2020 kl. 18:39:44
Måste säga tack för listan, men alla serier du nämnde är dåliga med kvalité och deras komedi är ugh.... dom serierna som saknas mest är klassikerna från 90 talet, dom tidigare nämnd, rugrats, Jimmy neutron, all grown up, vilda familjen thornberry, Danne fantom, hey Arnold, gingers dagbok, drake & josh.

Rise of the Teenage Mutant Ninja Turtles är jättebra särskilt Dick Ericson !! >:(

Daniel Hofverberg

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 16 september 2020 kl. 00:30:50
För att i andra länder så kan man köpa dom serierna på iTunes men i Sverige så kan man inte göra det.
Andra länder och andra länder - det är väl framförallt i USA som man varit på framkanten vad gäller digitalt köp av TV-serier, medan vi i Europa ligger långt efter på den fronten. Det har väl så smått börjat komma i Storbritannien och Tyskland, men i majoriteten av länder i Europa är det väldigt ont om digitala köp av TV-serier - inte minst i Norden...

Men digitala köp av långfilmer på bl.a. iTunes har ju kommit igång nu de senaste åren även här, så förhoppningsvis betyder det att TV-serier inte är långt efter.

Nu är jag visserligen inte så förtjust i digitala köp, och föredrar att köpa allt som går på DVD eller Blu-Ray - men väldigt mycket finns ju trots allt inte fysiskt, och då är digitala köp betydligt bättre än ingenting...

gstone

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 22 oktober 2020 kl. 21:36:54
Dom måste också ha rätt dubbning och inte ha några problem.

Finns väl bara en dubbning ? Förresten det inte alls meningslöst annars, man kan titta textad ! ;D

gstone

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet  7 november 2020 kl. 12:38:11
Nej, menar att dom inte gör som Disney och dubbar om allting.

Tack då fattar jag :D
Fast efter som inte så många bra dubbare är med så gör det inget om dom dubbar om ! ;D

Jag antar att Siw Malmqvist inte medverkade i någon Nickelodeon dubb ? e ???ller Dan Ekborg ?

gstone

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet  7 november 2020 kl. 15:11:12
När det gäller Nickelodeon så hade dom bra dubbningar, bättre än vad Disney har nu. Vill du att dom dubbar om dom tidigare nämnd serierna?

Vilka är " dom dubbar om dom tidigare nämnd serierna"

Själv bry jag mig inte så mycket om i alla Nickelodeon serier dubbas om om dom nu inte hade några röster jag särskilt gillade. :D

gstone

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet  7 november 2020 kl. 15:11:12
När det gäller Nickelodeon så hade dom bra dubbningar, bättre än vad Disney har nu. Vill du att dom dubbar om dom tidigare nämnd serierna?

Nä Disney har bättre  ;D

Samlaren

Om man jämnför tidigare dubbar så

Disney
Nickeloodeon
Cartoon Network

Det är min topplista om man går på när Toon Disney fanns.
Många av Cartoon Networks egna serier av de tidiaga serier blir dubbarna skrikiga så därför hamnar CN långt ned. 

Daniel Hofverberg

Citat från: Hey Arnold på svenska skrivet 14 februari 2021 kl. 11:09:44
Jag hoppas att det ökar snabbt.

"Movies and shows they will have on Paramount+(Just to name a select few)

(...)
Hey Arnold!
Jag gissar att den där listan gäller för USA och inte för Norden -personligen skulle jag tyvärr bli mycket förvånad om Hey Arnold verkligen finns på Paramount+ redan vid lanseringen den 25 mars. Dels är det knappast någon jättepopulär och välkänd serie i dagsläget, utan gemene man har förmodligen i stor utsträckning glömt bort serien (och de yngre lär aldrig ens ha hört talats om den). Och dels är det inte säkert att de svenska ljudbanden ens finns bevarade och är lättillgängliga; och skulle de vara det så lär de sannolikt inte vara digitaliserade i alla fall.

På den tiden när Hey Arnold sändes och Nickelodeon hade nystartat sina sändningar i Sverige, så sände ju kanalen från Sverige; och hade ingen egen studio utan anlitade Utbildningsradion (UR) för att sköta teknik och utsändningar åt dem. En liten bit in på 2000-talet flyttade sändningarna till London, och ännu senare till Amsterdam där de såvitt jag vet finns kvar än idag. Så frågan är vad som hände med de gamla ljudbanden från tiden i Sverige? Flyttades allt detta över till London, eller finns det en risk att de kasserade en del gamla band vid flytten...? Eller att UR har kvar en del ljudband fortfarande i deras arkiv i Stockholm?

Även om alla ljudband finns kvar, så är det väl troligt att Nickelodeon förmodligen inte har alla världens ljudband lättåtkomliga, utan när man vet problemen som Disney har haft skulle det tyvärr inte förvåna mig om samma sak gäller Nickelodeon - d.v.s. att banden i arkivet är dåligt märkta och/eller har dålig ordning.

Och även om Nickelodeon mot förmodan skulle ha suverän ordning i sitt arkiv i London, så att de lätt kan hitta åt alla världens dubbningar utan ansträngning, så lär det ändå ta lång tid att digitalisera alla ljudband för alla avsnitt av Hey Arnold för alla de språk där tjänsten ska lanseras (vilket i dagsläget torde innebära svenska, norska, danska, finska, engelska, spanska och portugisiska)...

Så min bästa gissning är att de lär satsa på de nu mest kända serierna från Nickelodeon först, för att i bästa fall publicera Hey Arnold lite senare. Och tyvärr skulle det inte förvåna mig om serien drabbas av samma öde som DuckTalesDisney+ - att de väljer att dubba om serien, för att det är enklare än att leta fram de befintliga ljudbanden... :(

På den mycket begränsade informationssida om Paramount+ som ViacomCBS Networks har publicerat på svenska, norska, danska och finska nämns i alla fall inte ett ord om Hey Arnold - men å andra sidan är det inte särskilt många serier som visas exempel på där...
https://www.viacomcbsnordics.com/varumarken/paramount-plus/

Daniel Hofverberg

Ja, den som lever får se...

Man kan nog heller inte utesluta möjligheten att ViacomCBS kommer att skippa dubbning, och bara släppa Hey Arnold i textad originalversion - även om jag hoppas att jag har fel...

Det enda vi bör kunna vara helt säkra på är att Paramount+ knappast kommer att försämra utbudet jämfört med idag, så att allt som i dagsläget finns på Paramount+ kommer att finnas kvar även när den omlanseras som en fristående tjänst. Trots allt har ju Paramount+ funnits i åratal som avdelning/programbibliotek till andra tjänster, bl.a. Comhem Play, men utbudet är minst sagt begränsat - framförallt vad gäller barnutbudet (vilket i det här fallet innebär Nickelodeon).

Det som finns på Paramount+ hos Comhem Play idag är följande i barnavdelningen; vilket uteslutande innebär Nickelodeon:

TV-serier:
Paw Patrol: Mighty Pups
Familjen Thunderman
Paw Patrol
Lost in the West (2016)
Big Time Rush
Victorious
Henry Danger

Långfilmer och kortfilmer:
Rags (2012)
Santa Hunters ( 2014)
Lucky (Längre kortfilm,  2019)
Best Player (2011)
Bixler High Private Eye (2019)
Blurt! (Kort långfilm, 2018)
Liar, Liar, Vampire (2015)
Albert (2016)

Alla dessa filmer och serier har endast svensk dubbning - inga andra ljudspår och inga textningsspår; och heller inga utsatta dubbcredits. :(

Trots några sällsynta Nickelodeon-filmer, som inte funnits på någon annan streamingtjänst, så är det ju milt uttryckt ett patetiskt utbud av barnunderhållning, och Viaplay har faktiskt tre gånger så mycket från Nickelodeon... :( Så det nuvarande är förstås fullständigt oacceptabelt för en fristående tjänst - utan ska Paramount+ ha minsta lilla chans att locka abonnenter så krävs det att det nuvarande utbudet flerdubblas, så att de faktiskt får ett utbud någorlunda värt namnet.

Vuxenutbudet är inte riktigt lika patetiskt, men dock fortfarande bara en ytterst liten bråkdel av vad man brukar kunna förvänta sig av en streamingtjänst (möjligen undantaget Apple TV+, som väl verkar ha ett mycket begränsat utbud).

Det är ju trots allt en tämligen överfull marknad som ViacomCBS ger sig in i, som redan innehåller fler streamingtjänster än de allra flesta har råd med eller är beredda att betala för (Netflix, Viaplay, HBO Nordic, C More, Disney+, Amazon Prime och Apple TV+) - så ska de här kunna hävda sig i konkurrensen så kommer det krävas ett ganska stort unikt utbud av sådant som andra tjänster inte har...

Dessutom hoppas jag att nya fristående Paramount+ kommer att erbjuda även engelskt originaltal samt norskt och danskt tal på barnutbudet, och helst även skandinaviska undertexter; där varkendera finns i dagsläget utan man är begränsad till att endast se filmerna/serierna med svensk dubbning, vare sig man vill det eller inte...

clara liljeberg

glöm inte enchantimals och dino och lodjuret som har otur och med drakarna.

Daniel Hofverberg

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 15 februari 2021 kl. 07:15:58
Påmin mig inte, hittills så har Disney varit katastrof med det, det enda dom har gjort bra är med vissa serier.
I ärlighetens namn är det väl hittills bara två serier där det varit illa - DuckTales (som dubbats om) och Herkules (som just nu helt saknar svenska ljudspår). I samtliga övriga fall på svenska Disney+ har ju serierna fått behålla sina gamla dubbningar, även om jag i och för sig befarar att det kan bli fler...

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 15 februari 2021 kl. 07:18:36
Verkar bara som warner bros har gjort bra led ljudspåren för deras serier. Hoppas dom har allting i bättre ordning jämfört med Nickelodeon & Disney.
Svårt att säga hur bra ordning Warner Bros. har med ljudband för de dubbningar som inte släppts någonstans (vilket ju trots allt gäller många serier på Cartoon Network under 1990-talet), men åtminstone av de serier och avsnitt som hittills släppts någonstans verkar Warner Bros. utan tvekan ha haft bra koll på ljudbanden. Det enda anmärkningsvärda hittills är att ett par avsnitt av Scooby & Scrappy-Doo (1979 års serie) dubbats om speciellt för DVD, trots att ett avsnitt fått behålla sin dubbning - möjligen kan det bero på rättighetsskäl, eller att Warner inte lyckats hitta åt ljudbanden...?

Vi får väl se hur det utvecklas när HBO Max lanseras här så småningom, men än så länge ser det väl ändå hyfsat lovande ut med den punkten.

Däremot har ju Warner helt klart skött dubbningarna mindre bra, som under 1990-talet beställde nydubb av ganska många serier som redan hade gått med andra dubbningar på annat håll - men svårt att säga om det var deras eget initiativ eller ett nödvändigt ont (på grund av rättighetsskäl eller annat)... :(

gstone

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 15 februari 2021 kl. 07:18:36
Verkar bara som warner bros har gjort bra led ljudspåren för deras serier. Hoppas dom har allting i bättre ordning jämfört med Nickelodeon & Disney.
Nu överdriver du väl lite ::)

Daniel Hofverberg

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 15 februari 2021 kl. 18:47:52
Tror inte det, dom har ju säker gjort bättre än dom andra mediaföretagen.
Det återstår att se - än så länge är det ju så många serier från bl.a. Cartoon Network som aldrig använts någonstans efter 1990-talet, så vem vet hur bra ordning de har på ljudbanden där...?

Vi får väl se när HBO Max släpps i Norden, vilket ju tyvärr verkar dröja...

Och vad gäller Nickelodeon har vi ju ärligt talat ingen aning, i och med att ytterst få serier som Nickelodeon sände under sina första år på 1990-talet har släppts på någon streamingtjänst eller visats på TV under senare år - så vi kan inte veta om det är ett medvetet val, eller ett nödvändigt ont på grund av att de inte kan hitta åt sina ljudband...

Just därför ska det bli mycket spännande att se hur utbudet ser ut när Paramount+ lanseras som fristående tjänst den 25 mars, för att se hur många (om ens någon) äldre Nickelodeon-serier som kommer finnas där och om de har fått behålla sina gamla dubbningar eller inte...

gstone

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 15 februari 2021 kl. 18:47:52
Tror inte det, dom har ju säker gjort bättre än dom andra mediaföretagen.

JO Du överdriver >:( >:(

är det