Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Skådespelare som inte fick rollen

Startat av Steffan Rudvall, 28 februari 2021 kl. 17:47:33

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Disneyfantasten

Citat från: gstone skrivet  2 mars 2021 kl. 20:39:06
Jag tror att Ingvar Kjellson eller Stellan Skarsgår hade varit bästr

Ingvar känns tyvärr helt malplacerad i rollen...  :-\

Disneyfantasten

Citat från: gstone skrivet  2 mars 2021 kl. 20:41:43
Jag tycker bäst om  Jan Malmsjö ;D

Nja, han känns helt malplacerad i rollen...  :-\

Disneyfantasten

Citat från: Oscar Isaksson skrivet  3 mars 2021 kl. 01:17:33
Christa: 1.Lisa Nilsson*. 2.Lizette Pålsson* 3.Lena Endre*. Ann-Sofie Kylin*. Grynet Mollvig*. Görel Crona*. Åsa Bjerkerot*. Cia Berg*.

Zak: 1.Tommy Nilsson* Thorsten Flinck*.

Batty Koda: Gösta Ekman*. Lennie Norman*. Johan Rabaeus*. Stellan Skarsgård*. Philip Zandén*. Brasse Brännström*. Steve Kratz* Peter Haber*.

Pips:   Pontus Gustafsson* Benny Haag*.

Magi Lune: Meg Westergren*. Inga Landgré*. Margareth Weivers*. Stina Ekblad*.

Hexxus: Max won Sydow. Ernst Günther*. Svante Thuresson*. Torsten Wahlund*. Sten Ljunggren*.

four Beetle Boys: Claes Månsson. Johan Ulveson. Peter Dalle. Lennart R. Svensson.

potential singers: Agnetha Fältskog. Lisa Nilsson. Tommy Nilsson Dr Alban(Batty song).

Jag är som sagt nöjd med Pålsson som Krista och hon är bättre än jag tror Lena och Åsa hade varit...

Av alla de män som provspelade Batty-Koda tror jag Steve Kratz hade varit bäst, men allra helst Dan Ekborg...

MOA

Tänk om Agnetha Fältskog & Anni-Frid Lyngstad medverkade i samma film

gstone

Citat från: Oscar Isaksson skrivet  3 mars 2021 kl. 01:17:33
Christa: 1.Lisa Nilsson*. 2.Lizette Pålsson* 3.Lena Endre*. Ann-Sofie Kylin*. Grynet Mollvig*. Görel Crona*. Åsa Bjerkerot*. Cia Berg*.

Zak: 1.Tommy Nilsson* Thorsten Flinck*.

Batty Koda: Gösta Ekman*. Lennie Norman*. Johan Rabaeus*. Stellan Skarsgård*. Philip Zandén*. Brasse Brännström*. Steve Kratz* Peter Haber*.

Pips:   Pontus Gustafsson* Benny Haag*.

Magi Lune: Meg Westergren*. Inga Landgré*. Margareth Weivers*. Stina Ekblad*.

Hexxus: Max won Sydow. Ernst Günther*. Svante Thuresson*. Torsten Wahlund*. Sten Ljunggren*.

four Beetle Boys: Claes Månsson. Johan Ulveson. Peter Dalle. Lennart R. Svensson.

potential singers: Agnetha Fältskog. Lisa Nilsson. Tommy Nilsson Dr Alban(Batty song).

Bästa vall hade nog varit Lena Endre, Thorsten Flinck, Stellan Skarsgård, Inga Landgré och Max won Sydow.
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Disneyfantasten

Steffan Rudvall

gstone

Känns som man la mer tid och pengar på dubbningar förut eftersom man hade så många kändisar på tänkta till roller för i tiden,

Synd att det är sämre idag  :'( :'( :'(

Idag har man bara professionella  röstskådespelare till alla roller  :( :(

Det är riktigt  soligt ! :'( :'( :'(

Önskar man anlitade fler kändisar ! :(
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

MOA

Citat från: gstone skrivet  3 mars 2021 kl. 18:02:00
Känns som man la mer tid och pengar på dubbningar förut eftersom man hade så många kändisar på tänkta till roller för i tiden,

Synd att det är sämre idag  :'( :'( :'(

Idag har man bara professionella  röstskådespelare till alla roller  :( :(

Det är riktigt  soligt ! :'( :'( :'(

Önskar man anlitade fler kändisar ! :(
Int alltid

Steffan Rudvall

Citat från: Oscar Isaksson skrivet  1 mars 2021 kl. 18:49:10
De Disneyfilmer i Doreen Dennings arkiv som det finns dokumenterade preliminära rollsättningslistor för är:

Snövit och de Sju Dvärgarna   
Bernard och Bianca
Peter och draken Elliott
Micke och Molle
Mästerdetektiven Basil Mus
Bernard och Bianca i Australien
Skönheten och Odjuret

Sen kom jag på att jag har i mina samlingar papper på några alternativa röster för omdubbningen till Askungen.
Finns det inga uppgifter för Den lilla sjöjungfrun? Det skulle vara intressant att få veta vem som var alternativ till Ariel.

Disneyfantasten

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  3 mars 2021 kl. 22:27:09
Finns det inga uppgifter för Den lilla sjöjungfrun? Det skulle vara intressant att få veta vem som var alternativ till Ariel.

Och alla andra...

Och glöm inte Askungen (1967-års dubbning), Djungelboken, AristoCats, Dumbo (1972 & 1996-års dubbningar), Robin Hood, Törnrosa (1980-års dubbning), Taran och Den Magiska Kitteln (1985 & 1998-års dubbningar), Lady och Lufsen (1989-års dubbning), Oliver och Gänget (1989 & 1997-års dubbningar), Peter Pan (1992-års dubbning), Aladdin, Lejonkungen, Pongo och De 101 Dalmatinerna (1995-års dubbning), Pinocchio (1995-års dubbning), Pocahontas, Ringaren i Notre Dame, Herkules, Alice i Underlandet (1998-års dubbning), Mulan och Tarzan!  :) (alltså, vilka alternativ där fanns, vilka regissörerna kom att tänka på, vilka de tog in i studion och vilka som provspelade)

Steffan Rudvall

Citat från: Disneyfantasten skrivet  3 mars 2021 kl. 23:11:46
Och alla andra...

Och glöm inte Askungen (1967-års dubbning), Djungelboken, AristoCats, Dumbo (1972 & 1996-års dubbningar), Robin Hood, Törnrosa (1980-års dubbning), Taran och Den Magiska Kitteln (1985 & 1998-års dubbningar), Lady och Lufsen (1989-års dubbning), Oliver och Gänget (1989 & 1997-års dubbningar), Peter Pan (1992-års dubbning), Aladdin, Lejonkungen, Pongo och De 101 Dalmatinerna (1995-års dubbning), Pinocchio (1995-års dubbning), Pocahontas, Ringaren i Notre Dame, Herkules, Alice i Underlandet (1998-års dubbning), Mulan och Tarzan!  :) (alltså, vilka alternativ där fanns, vilka regissörerna kom att tänka på, vilka de tog in i studion och vilka som provspelade)
Det skulle också vara intressant att få veta om man någonsin tänkte ha en kvinna som Frou-Frou.

Disneyfantasten

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  4 mars 2021 kl. 00:01:38
Det skulle också vara intressant att få veta om man någonsin tänkte ha en kvinna som Frou-Frou.

Det håller jag med om, samt om det var fler påtänkta i Dumbo 1996...

Disneyfantasten

Sedan hade det varit vilka fler som provspelade i MediaDubbs version av Nalle Puh utöver Gunnar Ernblad som Ior, samt om man någonsin tänkte ha en man som Nasse i kortfilms-dubbningarna gjorda 1969-1986...

Mathilda Gustafsson

Citat från: Disneyfantasten skrivet  4 mars 2021 kl. 00:08:10
Sedan hade det varit vilka fler som provspelade i MediaDubbs version av Nalle Puh utöver Gunnar Ernblad som Ior, samt om man någonsin tänkte ha en kvinna som Nasse i kortfilms-dubbningarna gjorda 1969-1986...
Det var väl kvinnor som spelade honom 1969-1986 eller har jag missförstått något?