Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Coronaviruset

Startat av gstone, 16 mars 2020 kl. 17:09:32

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

gstone

"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Simon Axelsson

Citat från: gstone skrivet  4 oktober 2020 kl. 22:37:46
Min bästa kompis ! ;D

Jaha, det visste jag inte! Jag förmodar att du sett filmen nu, så jag hoppas ni hade kul.
"You got any cats?" - Alf in regards to what he eats

gstone

Citat från: Simon Axelsson skrivet  4 oktober 2020 kl. 23:21:01
Jaha, det visste jag inte! Jag förmodar att du sett filmen nu, så jag hoppas ni hade kul.

Den var jätte bra 8 av 10 ! ;D

E

Är det nån som vet om det börjar minska i USA eller fortsätter det spridas? Sökte själv men hittade inte så mycket

Dela gärna källan också

Daniel Hofverberg

Citat från: Erik Dahlberg skrivet  6 oktober 2020 kl. 07:56:48
Är det nån som vet om det börjar minska i USA eller fortsätter det spridas? Sökte själv men hittade inte så mycket

Dela gärna källan också
Enligt både Googles översikt och New York Times databas verkar det överlag ganska oförändrat i USA, men varierar en hel del mellan olika delstater. I bl.a. Kalifornien och Florida har det börjat sjunka, om än från väldigt höga nivåer, medan det i bl.a. New York och Wisconsin istället ökat på sistone.

Men 606 028 bekräftat smittade och 10 231 dödsfall de senaste 14 dagarna är ju sannerligen inga särskilt upplyftande siffror, trots att det är ett stort land med många invånare. Totalt är USA uppe i drygt 207 000 dödsfall, vilket omräknat till capita innebär 633 döda per miljon invånare.

Dock ska man ju alltid ta alla former av jämförelser mellan både länder och delstater med en nypa salt, då det förstås är helt beroende av hur många som testas - och vi kan ju inte veta att de testar lika brett och under exakt samma premisser i alla delstater. Jag vet heller inte hur de räknar dödsfall i USA, och om alla delstater räknar på samma sätt - där gör det ju enorm skillnad om man räknar alla som dött med Covid-19 som primär dödsorsak eller om man (i likhet med Sverige) räknar alla som bekräftats smittad och sedan dör oavsett dödsorsak. Kort sagt går det räkna på mängder av olika sätt, varför det är svårt att göra rättvisa jämförelser.

https://news.google.com/covid19/map?hl=sv&mid=%2Fm%2F09c7w0&gl=SE
https://www.nytimes.com/interactive/2020/us/coronavirus-us-cases.html

E

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  6 oktober 2020 kl. 10:04:31
Enligt både Googles översikt och New York Times databas verkar det överlag ganska oförändrat i USA, men varierar en hel del mellan olika delstater. I bl.a. Kalifornien och Florida har det börjat sjunka, om än från väldigt höga nivåer, medan det i bl.a. New York och Wisconsin istället ökat på sistone.

Men 606 028 bekräftat smittade och 10 231 dödsfall de senaste 14 dagarna är ju sannerligen inga särskilt upplyftande siffror, trots att det är ett stort land med många invånare. Totalt är USA uppe i drygt 207 000 dödsfall, vilket omräknat till capita innebär 633 döda per miljon invånare.

Dock ska man ju alltid ta alla former av jämförelser mellan både länder och delstater med en nypa salt, då det förstås är helt beroende av hur många som testas - och vi kan ju inte veta att de testar lika brett och under exakt samma premisser i alla delstater. Jag vet heller inte hur de räknar dödsfall i USA, och om alla delstater räknar på samma sätt - där gör det ju enorm skillnad om man räknar alla som dött med Covid-19 som primär dödsorsak eller om man (i likhet med Sverige) räknar alla som bekräftats smittad och sedan dör oavsett dödsorsak. Kort sagt går det räkna på mängder av olika sätt, varför det är svårt att göra rättvisa jämförelser.

https://news.google.com/covid19/map?hl=sv&mid=%2Fm%2F09c7w0&gl=SE
https://www.nytimes.com/interactive/2020/us/coronavirus-us-cases.html
Tack för svar. Det kanske e därför dom fortsätter skjuta upp storfilmer

gstone

Citat från: gstone skrivet  3 oktober 2020 kl. 22:19:22
Inga filmer att se >:(

Nu har Dune(2020) sjutis upp till October 2021 !! :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'(

Daniel Hofverberg

Citat från: Erik Dahlberg skrivet  6 oktober 2020 kl. 14:50:03
Tack för svar. Det kanske e därför dom fortsätter skjuta upp storfilmer
Ja, med all säkerhet. Såvitt jag vet ligger nog fortfarande de flesta filminspelningar i USA nere helt, så enda fallen där produktioner fortfarande pågår är förmodligen sådana som redan är inspelade och där det "bara" är postproduktion som återstår (klippning, specialeffekter, musik, o.s.v.).

Det är lite bättre ställt med amerikanska TV-serier, i och med det faktum att många TV-serier från USA i själva verket spelas in i Kanada (främst av ekonomiska skäl). Även fast det sker en viss ökning där också, så har Kanada klarat sig betydligt bättre än USA under hela pandemin - 250 dödsfall per miljoner invånare, jämfört med 633 i USA.  I Kanada har de flesta film- och TV-serieinspelningar återupptagits sedan i juni månad, så där rullar det mesta på någorlunda som förut.

Det är förstås ganska vanligt att även långfilmer från USA helt eller delvis spelas in i Kanada, men skillnaden är ju att många amerikanska filmer också är beroende av att vissa scener spelas in i USA för att få med kända landmärken och liknande. Men blir krisen långvarig i USA, vilket tyvärr allt tyder på att den kommer bli, så lär förmodligen fler filmproduktioner i USA välja att flytta inspelningen till Kanada; om nödvändigt kanske kompletterat med specialeffekter för att få med kända byggnader eller landmärken från USA. Redan nu finns det tydligen tecken på att filmbolag i USA väljer att flytta filminspelningar till Kanada, men det lär väl i och för sig inte gå på nolltid att flytta över all rekvisita, dekorer och skådespelare dit om man hade planerat att göra allt i USA...

Simon Axelsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  7 oktober 2020 kl. 08:52:43
Ja, med all säkerhet. Såvitt jag vet ligger nog fortfarande de flesta filminspelningar i USA nere helt, så enda fallen där produktioner fortfarande pågår är förmodligen sådana som redan är inspelade och där det "bara" är postproduktion som återstår (klippning, specialeffekter, musik, o.s.v.).

Spider-Man "3", uppföljaren till förra årets Far From Home, håller tydligen på att spelas in i Queens just nu. Jag tror mig även minnas att diverse andra filmer också har börjat spelas in, minst två stycken spelas dock in i Australien.
"You got any cats?" - Alf in regards to what he eats

Anders M Olsson

Kimie Tsukakoshi ("Kyra" i De magiska tingens byrå):

https://youtu.be/TUsK9ON38V0

En intressant inblick i hur inspelningen av en tv-serie i Australien kan gå till mot bakgrund av corona-pandemin.

Oskar

Jag har läst på Aftonbladet och andra tidningar att vaccin kommer troligtvis innan årets slut.

gstone

Citat från: Oskar skrivet  7 oktober 2020 kl. 12:27:27
Jag har läst på Aftonbladet och andra tidningar att vaccin kommer troligtvis innan årets slut.

BRA ;D

Daniel Hofverberg

Citat från: Oskar skrivet  7 oktober 2020 kl. 12:27:27
Det finns en del som tyder på det. Men om det stämmer att det finns vaccin tills årets slut, så är ju den stora frågan hur lång tid som det tar innan vaccinet har hunnit tillverkas i tillräckligt stora mängder och har hunnit distribueras runt hela jorden...?

Goliat

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  7 oktober 2020 kl. 20:56:41
Det finns en del som tyder på det. Men om det stämmer att det finns vaccin tills årets slut, så är ju den stora frågan hur lång tid som det tar innan vaccinet har hunnit tillverkas i tillräckligt stora mängder och har hunnit distribueras runt hela jorden...?

De sa precis på vetenskapens värld att den medicinen som finns inte kan garanteras funkar som skydd mot eller hur länge den funkar samt biverkningar hos äldre eller de som äter annan medicin. Tydligen är majoriteten yngre som är med i testerna/forskningen.

Oskar

Jag håller med Jonas Gardell om teater och andra kultur verksamhet och nöjespark t.ex liseberg ska vara stängt.
Jag förstår inte varför att teater och andra kultur verksamhet ska vara stäng.
Ett köpcenter t.ex gekås Ullared får vara öppet.
Jag tycker att är märklig.