Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Gnälltråden

Startat av Erika, 28 april 2020 kl. 14:21:29

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

MOA

Citat från: gstone skrivet 19 juni 2025 kl. 21:42:14Disney gör inget mer media med Musse och hans vänner som inte är riktat till förskolebarn !

förut hade vi saker som Hos Musse och Musse Pigg och hans vänner firar jul !
Musses Kukhus startade allt, sämsta programmet när jag var barn

Disneyfantasten

Citat från: BPS skrivet 19 juni 2025 kl. 21:48:17Mickey Mouse kortfilmsserien lever väl kvar lite med specialer då och då...
Man kan väl säga att Once Upon A Studio är någon form av special med Musse och gänget, även om den också innehåller karaktärer från andra animerade filmer som Disney gjorde sedan studion startade 1923 fram till 2023, samma år som kortfilmen släpptes.

Lillefot

Jaha, då var det dags igen att gnälla över något. Varning för lång text.

På senaste tiden har jag märkt en trend gällande släpp av filmer på 4K Blu-Ray. Normalt sett brukar de släppen även inkludera en vanlig Blu-Ray skiva, ifall du ännu inte skulle ha ett sätt att spela upp 4K-skivor. Jag har själv uppskattat det, så jag fortfarande kan få "bästa" versionen av en film samtidigt som det blir lättare att spela upp den (har ingen riktig 4K-spelare just nu, närmaste är en Xbox Series X. Och den har jag läst har problem med vissa skivor, och kan inte heller utnyttja Dolby Vision. Så jag har hållit mig till vanliga Blu-Ray skivor så länge, och köper främst 4K för framtiden och om det finns).

Vissa företag har dock börjat med ett ganska girigt trick, med vissa filmer gör dem så att det vanliga 4K-släppet endast inkluderar en 4K-skiva. Vill du ha båda skivorna i samma fodral, då behöver du köpa Steelbook-utgåvan. Exempel på detta jag har stött på är Beetlejuice, dess uppföljare samt Sonic the Hedgehog 3 (det sistnämnda fallet upptäckte jag faktiskt precis idag att de gjorde så med. Samtidigt kollade jag inte upp det innan jag köpte filmen, så där får jag skylla mig själv).

Jag tycker i alla fall det är ett riktigt fult knep att försöka klämma mer pengar ur köparen. Nog för att Steelbooks kan vara trevliga med jämna mellanrum eller för filmer som du verkligen älskar, men problemet blir att de kostar mer överlag främst för ett lite "finare" fodral, samt brukar vara mycket mer begränsade i mängd. Så att låsa möjligheten att ha bägge skivorna, på ett bekvämt sätt, bakom ett sånt släpp känns fult och girigt.

Självklart kan du också köpa filmen igen på det andra formatet, men det är knappast en önskvärd lösning både samlings- och pengamässigt. Och det säger jag som någon som har kopior av första Jurassic Park på fyra olika format (dock av eget initiativ)...
Du kommer aldrig vara perfekt, försöker du så riskerar du bara att må dåligt.
Ändringar kan komma både aktivt och passivt, och det kan ta tid.
Men det är helt okej.

Upphovsman till den svenska översättningen av I Wani Hug that Gator!.

Daniel Hofverberg

Citat från: Lillefot skrivet 20 juni 2025 kl. 19:19:37På senaste tiden har jag märkt en trend gällande släpp av filmer på 4K Blu-Ray. Normalt sett brukar de släppen även inkludera en vanlig Blu-Ray skiva, ifall du ännu inte skulle ha ett sätt att spela upp 4K-skivor. Jag har själv uppskattat det, så jag fortfarande kan få "bästa" versionen av en film samtidigt som det blir lättare att spela upp den (har ingen riktig 4K-spelare just nu, närmaste är en Xbox Series X. Och den har jag läst har problem med vissa skivor, och kan inte heller utnyttja Dolby Vision. Så jag har hållit mig till vanliga Blu-Ray skivor så länge, och köper främst 4K för framtiden och om det finns).

Vissa företag har dock börjat med ett ganska girigt trick, med vissa filmer gör dem så att det vanliga 4K-släppet endast inkluderar en 4K-skiva. Vill du ha båda skivorna i samma fodral, då behöver du köpa Steelbook-utgåvan. Exempel på detta jag har stött på är Beetlejuice, dess uppföljare samt Sonic the Hedgehog 3 (det sistnämnda fallet upptäckte jag faktiskt precis idag att de gjorde så med. Samtidigt kollade jag inte upp det innan jag köpte filmen, så där får jag skylla mig själv).
Jag håller fullständigt med, och jag ser ingen anledning att inte inkludera en vanlig Blu-Ray-utgåva tillsammans med Ultra-HD Blu-Ray-utgåvor. Dels kan man ju vilja vara framtidssäker även om man ännu inte har Ultra-HD-spelare, och dels är det ju fullt möjligt att du kan vilja se filmen hos någon vän, släkting eller granne - där det ju är betydligt bättre odds att de skulle ha en vanlig Blu-Ray-spelare än att de skulle råka ha 4K Ultra-HD Blu-Ray-spelare (som trots allt är hyfsat ovanliga).

Steelbook-fodral är ju dessutom mer ömtåliga, framförallt i dessa tider när man som regel inte hittar fysiska filmer i butiker utan näthandel är enda alternativet, så det är ingenting jag känner något större intresse av att köpa på mig alls.
(Okej, i storstäderna kanske det fortfarande går att få tag i fysiska filmer i fysiska butiker, men i resten av landet är möjligheterna nog klart begränsade)

Vill filmbolagen spara in pengar nu när fysiska filmer blivit alltmer ovanliga, så borde en lämplig lösning vara att bara släppa gemensamma utgåvor på både Ultra-HD Blu-Ray och Blu-Ray, eller enbart Blu-Ray i de fall filmer inte släpps i 4K. Och DVD kan man gott slopa helt och hållet. Trots allt är ju alla fysiska produkter utrotningshotade, och säljer inte direkt jättebra, så då finns det väl ingen anledning att ge ut fler utgåvor än nödvändigt. :)

gstone

Berättar i förtrollad står varken med på dem svenska , norska eller danska rolllistan  :-\
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

MOA

Kom på en sak som är väldigt könstig: Att ditt syskon avbryter kontakten med dig. Du vet inte ens varför.
Jag är inte utsatt för detta