Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Hur skulle din dubbning se ut?

Startat av clash, 21 januari 2006 kl. 01:37:55

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

gstone

Citat från: Skokaka skrivet 28 april 2023 kl. 22:42:03Okej, trots att filmen sägs ha en Svensk dubbning så får jag väl försöka med ett alternativt dubb som utgår från de Engelska rösterna. Jag har ju gjort detta förut med mina egna dubbningar, så...

Häxan: Gunnel Fred (Original röst: Charlott Strandberg)
Bagarens hustru: Ayla Kabaca (Original röst: Annika Herlitz)
Bagaren: Anton Körberg (Original röst: Daniel Sjöberg)
Askungen: Mikaela Tidermark Nelson (Original röst: Mimmi Sandén)
Askungens prins: Jesper Adefelt (Original röst: Göran Gillinger)
Jacks mor: Myrra Malmberg (Original röst: Falina Örklentom)
Askungens styvmor: Charlotte Ardai Jennefors (Original röst: Jennifer Brown)
Stora stygga vargen: Andreas Rothlin Svensson (Original röst: Jonas Malmsjö)
Rödluvan: Penny Dör (Original röst: Samma som förut...)
Jack: Will Iggström (Original röst: Samma som förut...)
Rapunzel: Molly Sandén (Original röst: Samma som förut... Förresten, lol. Det var smart att Molly dubbar denna karaktären igen fast det är en annan variant.)
Rapunzels prins: Patrik Berg Almkvisth (Original röst: Sebastian Karlsson)
Undrar vem som får dubba Chris Pine i Önskan ?

Han spelar ju skurken där.
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Daniel Hofverberg

Citat från: Skokaka skrivet 28 april 2023 kl. 20:44:24Enligt Wikipedia så har en dubbning gjorts nu i 2023 (denna året) så filmen var ju annars gjord i 2014. Det är väl precis som med Förtrollad som fick en "sen dubbning" eftersom den dubbades förra året...
Efter att ha kollat upp saken närmare är jag nu 100% säker på att en vandal varit i farten, och att rollistan för Into the Woods på Wikipedia är helt påhittad. När jag kollar i historiken på Wikipedia ser jag nämligen att exakt samma svenska rollista skrevs dit 2018, och har därefter återkommit med jämna mellanrum. I somras dök samma rollista upp igen, men då med rubriken "Svenska röster (2022)", och nu i januari ändrades det till "Svenska röster (2023)"...

Dubbningar med samma röster kan inte gärna ha producerats både 2018, 2022 och 2023; så det finns med andra ord inte en chans att uppgifterna på Wikipedia är sanningsenliga. :(

Jag hittar heller inget som tyder på att det ens finns någon som heter Penny Dör eller Falina Örklentom, då ingen med de namnen finns med i det svenska folkbokföringsregistret - så det är gissningsvis helt påhittade namn.

Skokaka

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 29 april 2023 kl. 12:29:21Efter att ha kollat upp saken närmare är jag nu 100% säker på att en vandal varit i farten, och att rollistan för Into the Woods på Wikipedia är helt påhittad. När jag kollar i historiken på Wikipedia ser jag nämligen att exakt samma svenska rollista skrevs dit 2018, och har därefter återkommit med jämna mellanrum. I somras dök samma rollista upp igen, men då med rubriken "Svenska röster (2022)", och nu i januari ändrades det till "Svenska röster (2023)"...

Dubbningar med samma röster kan inte gärna ha producerats både 2018, 2022 och 2023; så det finns med andra ord inte en chans att uppgifterna på Wikipedia är sanningsenliga. :(

Jag hittar heller inget som tyder på att det ens finns någon som heter Penny Dör eller Falina Örklentom, då ingen med de namnen finns med i det svenska folkbokföringsregistret - så det är gissningsvis helt påhittade namn.
Åh, vad synd, såg ut som en intressant rollista. Nåja, åtminstone tog jag upp det. Riktigt udda dock eftersom "Dör" som efternamn låter som om personen är död. :o Hur kunde detta låtas hända ens, dock? :-\ :(

Skokaka

Citat från: gstone skrivet 29 april 2023 kl. 12:19:08Fast kan Rothlin Svensson  sjunga  ?  var ju min fråga ;)
Du vet, de som inte kan sjunga kan bara göra rösterna medan någon som KAN sjunga ska ju ta hand om sångrösterna, brukar det vara...

MOA

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 29 april 2023 kl. 12:29:21Efter att ha kollat upp saken närmare är jag nu 100% säker på att en vandal varit i farten, och att rollistan för Into the Woods på Wikipedia är helt påhittad. När jag kollar i historiken på Wikipedia ser jag nämligen att exakt samma svenska rollista skrevs dit 2018, och har därefter återkommit med jämna mellanrum. I somras dök samma rollista upp igen, men då med rubriken "Svenska röster (2022)", och nu i januari ändrades det till "Svenska röster (2023)"...

Vem vill heta Dör i efternamn?Örklentom låter som ett könstigt datanamn

gstone

Ursula behöver ju en riktig diva personlighet.

Så kankse en leading lady från teater världen eller sångerseskaa med stor scennärvaro .

gstone

Citat från: Skokaka skrivet 29 april 2023 kl. 12:45:52Du vet, de som inte kan sjunga kan bara göra rösterna medan någon som KAN sjunga ska ju ta hand om sångrösterna, brukar det vara...
Okej då förstår jag ;)

gstone

Citat från: MOA skrivet 29 april 2023 kl. 12:51:26Vem vill heta Dör i efternamn?Örklentom låter som ett könstigt datanamn
Var skriber du alltid konstigt med ett Ö ?

Skokaka

Citat från: gstone skrivet 29 april 2023 kl. 15:39:55Var skriber du alltid konstigt med ett Ö ?
De kanske talar så i hennes stad?

gstone

Citat från: Skokaka skrivet 28 april 2023 kl. 22:42:03Okej, trots att filmen sägs ha en Svensk dubbning så får jag väl försöka med ett alternativt dubb som utgår från de Engelska rösterna. Jag har ju gjort detta förut med mina egna dubbningar, så...

Häxan: Gunnel Fred (Original röst: Charlott Strandberg)
Bagarens hustru: Ayla Kabaca (Original röst: Annika Herlitz)
Bagaren: Anton Körberg (Original röst: Daniel Sjöberg)
Askungen: Mikaela Tidermark Nelson (Original röst: Mimmi Sandén)
Askungens prins: Jesper Adefelt (Original röst: Göran Gillinger)
Jacks mor: Myrra Malmberg (Original röst: Falina Örklentom)
Askungens styvmor: Charlotte Ardai Jennefors (Original röst: Jennifer Brown)
Stora stygga vargen: Andreas Rothlin Svensson (Original röst: Jonas Malmsjö)
Rödluvan: Penny Dör (Original röst: Samma som förut...)
Jack: Will Iggström (Original röst: Samma som förut...)
Rapunzel: Molly Sandén (Original röst: Samma som förut... Förresten, lol. Det var smart att Molly dubbar denna karaktären igen fast det är en annan variant.)
Rapunzels prins: Patrik Berg Almkvisth (Original röst: Sebastian Karlsson)
Vet vi om Gunnel Fred  kan hanetra Häxanas kraftfulla sångnummr ?

Skokaka

Citat från: gstone skrivet 30 april 2023 kl. 13:22:49Vet vi om Gunnel Fred  kan hanetra Häxanas kraftfulla sångnummr ?
Tja, som sagt, om hon inte kan sjunga så kan någon som kan sjunga ta hand om sångrösten. Eller så kan dom göra både sångrösten OCH den övriga rösten. Jag tog Gunnel Fred då hon dubbade Meryl Streep i Myrmobbaren.

gstone

Citat från: Skokaka skrivet 30 april 2023 kl. 14:51:30Tja, som sagt, om hon inte kan sjunga så kan någon som kan sjunga ta hand om sångrösten. Eller så kan dom göra både sångrösten OCH den övriga rösten. Jag tog Gunnel Fred då hon dubbade Meryl Streep i Myrmobbaren.
Hoppas du inte tar illa up :D

Det gör väl inget om jag ifrågasätter några ac dina val.

Skokaka

Citat från: gstone skrivet 30 april 2023 kl. 17:29:45Hoppas du inte tar illa up :D

Det gör väl inget om jag ifrågasätter några ac dina val.
Självklart tar jag inte illa upp. ;)

Ville bara förklara hur jag tänkte.

gstone

Citat från: Skokaka skrivet 28 april 2023 kl. 23:24:37Vet att Eriks Svenska röst är helt riktigt confirmed, och jag har inget alternativ för honom (Kanske Jörgen Düberg igen, men rösterna hos de tecknade karaktärerna brukade inte återvända, så... :-\) Jag tar upp de andra:

Ariel: Förmodligen någon sångerska?...
Sebastian: Christian Hedlund
Blunder: Någon ung skådespelare...
Måsart: Laila Adéle
Ursula: Osäker... :-\
kung Triton: Alexander Lycke
Grimsby: Hm... Vad sägs som Claes Ljungmark, kanske? :)
drottning Selina: Charlotte Ardai Jennefors

Mycket klurigt, men nåja...
Den svenka rösten till Ariel har avslöjats

https://www.instagram.com/p/CrnfsPjMdgM/

gstone

Citat från: Skokaka skrivet 30 april 2023 kl. 18:06:01Självklart tar jag inte illa upp. ;)

Ville bara förklara hur jag tänkte.
Ska jag förklara hur jag tänker ?