Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Trazan Apansson och Trazan & Banarne

Startat av Rufus, 3 november 2021 kl. 10:34:39

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Daniel Hofverberg

Citat från: Monsieur Hulot skrivet 27 juni 2025 kl. 09:42:59VCR fanns ju förstås, men jag vet inte om det var särskilt stort format i Sverige då eller om det var ett format som bara SVT använde.
Inte bara SVT, men VCR var ett så dyrt format - både apparaten och kassetterna kostade mycket pengar - så det var nog främst företag som använde det; och inte så många privatpersoner som hade råd med sådant.

Rufus

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 27 juni 2025 kl. 08:33:55Jag känner mig inte lika säker på det, i och med att Kungliga Biblioteket för några år sedan svarade att säsong 1 inte fanns bevarad - det borde de ha kunnat se, då KB har tillgång till SVTs interna databas. Möjligen kan något ha hänt sedan 1970-talet, men vi får väl se när jag får svar av KB.

Jag kanske ska förtydliga att jag inte menade specifikt KB utan mer ospecificerat. Dels har vi tidningsurklippen som hävdar att det finns. Dessutom har jag frågat en viss person som var högst delaktig i produktionen, och han säger också att det finns men nämner inte var. Båda dessa källoir undedstryker dock att kvaliteten är för dålig för att det ska kunna sändas.

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 27 juni 2025 kl. 09:27:04Men första steget är att få reda på om det faktiskt finns bevarat - om inte ens SVT har bevarat serien är det ju knappast troligt att privatpersoner skulle ha spelat in det, för 1976 hade väl VHS ännu inte lanserats i Sverige. Betamax fanns förvisso, men var knappast jättestort bland gemene man i Sverige 1976. Och även om någon mot förmodan spelat in avsnitten, finns någon av dessa bevarade än idag och som går att få tag i...?
Se de tidningsurklipp som har postats tidigare i denna tråd. Där framkommer att det finns inspelningar. Därmed inte sagt att de fortfarande finns bevarade dock.

Daniel Hofverberg

Citat från: Rufus skrivet 27 juni 2025 kl. 15:20:32Se de tidningsurklipp som har postats tidigare i denna tråd. Där framkommer att det finns inspelningar. Därmed inte sagt att de fortfarande finns bevarade dock.
Nej, precis - vi vet ju att SVT hade någon form av inspelningar 1979, men det är ju inte samma sak som att dessa nödvändigtvis finns bevarade än idag.

Man kan tycka att SVT inte borde ha gjort sig av med dessa avsiktligt, men allt kan ju hända under årens lopp; och det är heller inte alltid som så gamla band ens är spelbara när det gått ett par decennier...

När det gäller VCR-band har Kungliga Biblioteket exempelvis då och då skrivit kommentarer av typen "Ej spelbart trots bakning".

Anders M Olsson

Citat från: Monsieur Hulot skrivet 27 juni 2025 kl. 09:42:59VHS lanserades 1976, men det är knappast troligt att någon i Sverige skulle ha fått tag i formatet så pass tidigt. Men något videoformat måste ju använts vid inspelning av avsnittet som finns bevarat ??? VCR fanns ju förstås, men jag vet inte om det var särskilt stort format i Sverige då eller om det var ett format som bara SVT använde.
Förutom Betamax fanns även Philips VCR och Sony U-matic sen tidigare. Jag jobbade i en radioaffär på den tiden, och vi sålde några VCR-spelare till privatpersoner, så visst fanns en del apparater i privata hem. Jag köpte själv en sån hösten 1975. Även U-matic kunde, i alla fall teoretiskt, köpas av privatpersoner. Men de var betydligt dyrare än VCR.

VHS lanserades i Sverige till julen 1978. Möjligen kan det vara så att det var en gemensam lansering i PAL-länderna, så att maskiner som fanns innan dess bara var för NTSC, d.v.s. i huvudsak bara för Japan och USA.

Monsieur Hulot

Citat från: Anders M Olsson skrivet  1 juli 2025 kl. 11:48:41Förutom Betamax fanns även Philips VCR och Sony U-matic sen tidigare. Jag jobbade i en radioaffär på den tiden, och vi sålde några VCR-spelare till privatpersoner, så visst fanns en del apparater i privata hem. Jag köpte själv en sån hösten 1975. Även U-matic kunde, i alla fall teoretiskt, köpas av privatpersoner. Men de var betydligt dyrare än VCR.

VHS lanserades i Sverige till julen 1978. Möjligen kan det vara så att det var en gemensam lansering i PAL-länderna, så att maskiner som fanns innan dess bara var för NTSC, d.v.s. i huvudsak bara för Japan och USA.
Intressant historia om radiobutiken :) Sådana gör man inte ofta!