Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

SVT-rariteter

Startat av Monsieur Hulot, 28 juni 2025 kl. 19:47:24

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Micha_Sc

Super det får du hemsk gärna göra 😊

Micha_Sc

Jag vill passa på att tacka alla som hjälpt till ang Solstollarna ni är bara bäst 🙏😊

Daniel Hofverberg

Citat från: Micha_Sc skrivet  4 februari 2026 kl. 15:49:58Super det får du hemsk gärna göra 😊
Absolut, jag ska leta fram mina DVD:er med Toffelhjältarna och Toffelhjältarna går igen, så ska jag rippa och lägga upp dessa vid tillfälle. :)

Jag har inte kvar dem på hårddisken, men jag är ganska säker på att jag såg de utbrända DVD-skivorna strax före jul, så de borde inte vara så svåra att hitta åt...

MOA

Undrar bara om Daniels kontakt planerade att skicka filmer & program innan han gick bort? Kan finnas mycket som blev lämnat kvar

Daniel Hofverberg

Citat från: MOA skrivet  7 februari 2026 kl. 19:02:03Undrar bara om Daniels kontakt planerade att skicka filmer & program innan han gick bort? Kan finnas mycket som blev lämnat kvar
Det var ett flertal filmer och program vi hade pratat om, och som jag efterfrågat; så med stor sannolikhet är det mycket som jag inte fick.

Min kontakt samlade framförallt på svenska filmer och TV-program, och hade enligt egen utsago nästan alla svenska långfilmer som finns bevarade. Så där fanns säkert många guldkorn, som jag inte hann få. :(

Dessutom hade han ett flertal VHS-band från TV3, med bl.a. Piff & Puff - Räddningspatrullen (Media Dubbs dubbning) och alla Chuck Jones halvtimmeslånga kortfilmer (d.v.s. de sex kortfilmer som finns med på denna DVD), som han lovade att digitalisera bara några veckor innan han gick bort. Vad som hände med dessa VHS-band vet jag tyvärr inte...

MOA

Citat från: Tintin skrivet 27 augusti 2025 kl. 18:14:34- Farbrorn som inte vill va' stor (1979) har visats på bio tidigare, men nu såg jag att det var dags igen (och i flera städer).

https://www.bioroy.se/program/farbrorn-som-inte-vill-va-stor

Det står att filmen är 55 min och indelad i fem episoder (alltså ett mindre), men när jag tittar på YouTube går alla avsnitt in på 52,45 utan inledningar och eftertexter (så det kanske är hela ?). Speltiden enligt DVD:n är 71 min. Vill man veta säkert, troligen bäst att fråga Folkets Bio.
Onödigt eller nödvändigt, länken funkar inte längre

Tintin

Citat från: MOA skrivet 23 februari 2026 kl. 17:16:05Onödigt eller nödvändigt, länken funkar inte längre
Nej, de visade Farbrorn som inte vill va' stor (1979) i flera städer förra hösten. Inga visningar nu vad jag kan se, men står Nydigitaliserad 2025 av Svenska Filminstitutet på en av sidorna som fortfarande ligger uppe. 

Tintin

Citat från: Tintin skrivet 23 februari 2026 kl. 17:50:39Nej, de visade Farbrorn som inte vill va' stor (1979) i flera städer förra hösten. Inga visningar nu vad jag kan se, men står Nydigitaliserad 2025 av Svenska Filminstitutet på en av sidorna som fortfarande ligger uppe.
Går även att hyra på SF Anytime eller TriArtPlay. 

https://www.facebook.com/folketsbio/videos/farbrorn-som-inte-vill-va-stor-streamingpremi%C3%A4r/1448987793516911/

Monsieur Hulot

Citat från: Tintin skrivet 23 februari 2026 kl. 18:21:51Går även att hyra på SF Anytime eller TriArtPlay.

https://www.facebook.com/folketsbio/videos/farbrorn-som-inte-vill-va-stor-streamingpremi%C3%A4r/1448987793516911/
Är det samtliga sex avsnitt? Serien gick nämligen i sex avsnitt i TV2 december 1979, som alla repriserats flera gånger i rutan och till slut givits ut på VHS och DVD.

Tintin

Citat från: Monsieur Hulot skrivet 23 februari 2026 kl. 18:23:30Är det samtliga sex avsnitt? Serien gick nämligen i sex avsnitt i TV2 december 1979, som alla repriserats flera gånger i rutan och till slut givits ut på VHS och DVD.
Jag har inte sett filmversionen (så jag vet inte). De fem avsnitt som står med är 2-6. Men i klippet på Facebook visas även lite ur avsnitt 1 (Att hitta en tia) med undertexter.

Micha_Sc

Parneviks Oscarsparty Akt 2 sökes,hittar bara första akten.

Monsieur Hulot

Citat från: Micha_Sc skrivet 26 februari 2026 kl. 17:21:41Parneviks Oscarsparty Akt 2 sökes,hittar bara första akten.
Ska finnas bevarad (enl. Svensk Mediedatabas), men vet inte om den funnits på internet.

Monsieur Hulot

Även fast den legat uppe på Youtube sedan ett tag tillbaka (och därmed är lättillgänglig) tycker jag detta är en sann raritet som är värd att uppmärksamma.

En kvartslång liten film vid namn Rapport från Kaninlandet med den fenomenale Martin Ljung som nyhetsuppläsare. Första gången sänd 2 oktober 1979, med reprisering november 1981. Sedan har den helt lyst i sin frånvaro.

@Daniel Hofverberg det är ju väldigt sedan det visades senast (1981), men har du något minne av att du kan ha sett detta inslag som liten?

https://www.youtube.com/watch?v=orm6tcOnKBY

Daniel Hofverberg

Citat från: Monsieur Hulot skrivet Igår kl. 22:29:37@Daniel Hofverberg det är ju väldigt sedan det visades senast (1981), men har du något minne av att du kan ha sett detta inslag som liten?
Nej, det där programmet har jag faktiskt inget minne av att ha sett alls. Men 1981 var jag fyra år gammal, så mina minnen från den tiden är något begränsade...

Monsieur Hulot

På tal om Rapport i Kaninlandet finns det två anekdoter som gör programmet intressant:

1. Detta är inte första gången som Martin Ljung och Jujja och Tomas Wieslander medverkade i ett och samma program. De hade nämligen gjort det tre år tidigare i ett annat OM-program; Farbror Frippes skafferi från 1976.

2. Killen som hade hand om ljudläggningen i denna film heter Lennart Jörevall. Han hade nämligen hand om ljudredigeringen i ett annat känt barnprogram som diskuterats flera gånger på forumet; Fem myror är fler än fyra elefanter!

Jörevall kom även att ha hand om musikredigeringen i en mycket speciell skräckfilm; Blödaren från 1983 av Hans Hatwig! Även fast det (enligt mig) inte är en bra film är det ju ändå kul att samma person som varit med bakom Fem myror också varit inblandad där!