Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Vad är er favoritmat och vad vägrar ni äta?

Startat av Anders, 8 juli 2026 kl. 16:31:42

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Anders

Citat från: BPS skrivet  9 juli 2026 kl. 20:13:52Den definitionen stämmer nog inte över hela landet i sådana fall. I en stor del av landet är det som görs i stekpannor pannkakor därav namnet...
Pannkakor är större och steks i ordinare stekpannor medan plättar är mindre och steks i plättpannor. Samma recept men olika storlekar. I alla fall är det definitionen här i Ångermanland. 
Nästa gång, Gadget! Nästa gång!

MOA

Citat från: Anders skrivet  9 juli 2026 kl. 22:19:56Pannkakor är större och steks i ordinare stekpannor medan plättar är mindre och steks i plättpannor. Samma recept men olika storlekar. I alla fall är det definitionen här i Ångermanland.
Plättpannor måste vara riktigt ovanliga för jag äger ingen & har aldrig sett en i hela mitt liv. Äter bara färdiga plättar men det inträffar mycket sällan

TonyTonka

Min favoriträtt är Flygande Jacob (utan bananer), men jag kan inte äta det för ofta för att min mage pajar av för mycket nötter. xD

Listan på saker jag inte äter är ganska lång eftersom att jag är kräsen och väldigt känslig för konsistens (dvs hur maten känns i munnen), jag gillar inte fisk, de flesta grönsakerna och de flesta frukterna bland annat. Frukt och grönt fungerar dock om man kör ner dem i en mixer först. ^^
- Why do farts smell so funny?
- They're made of laughing gas!
~Timon and Pumbaa's Jungle Games

Oscar Isaksson

Jag äter det mesta om det presenterats för mig och lagar mycket mat från grunden, främst husmanskost. Jag har mer bekymmer med att variera mig och inte hamna i gamla hjulspår med det jag lagar och äter. Det som driver mig mest är att kombinera smaker.

Det jag har problem med är ris i alla former, inget stor fan av konsistensen. Det är väl bara det som jag väljer bort helt.

Daniel Hofverberg

Citat från: Oscar Isaksson skrivet 10 juli 2026 kl. 01:01:25Det jag har problem med är ris i alla former, inget stor fan av konsistensen. Det är väl bara det som jag väljer bort helt.
Jag är heller inte jätteförtjust i ris, men tycker däremot mycket om Risoni (pastasorten) - ser ut som vilseledande likt ris, men smakar helt annorlunda.

Anders

Citat från: MOA skrivet  9 juli 2026 kl. 23:32:56Plättpannor måste vara riktigt ovanliga för jag äger ingen & har aldrig sett en i hela mitt liv. Äter bara färdiga plättar men det inträffar mycket sällan
Jag har en sådan. De ser ut så här och borde finnas i de flesta större affärerna med köksutrustning. En plätt är alltså cirka 7 gånger mindre än en pannkaka.

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders skrivet 10 juli 2026 kl. 07:49:46Jag har en sådan. De ser ut så här och borde finnas i de flesta större affärerna med köksutrustning. En plätt är alltså cirka 7 gånger mindre än en pannkaka.
Eller småplättar är cirka 7 gånger mindre än plättar, för alla i (ungefär) Norrbotten, Västerbotten och Finland; och möjligtvis även vissa andra delar av Sverige.
(För att undvika förvirring, då pannkaka som sagt för alla här uppe och i Finland är samma som heter ugnspannkaka söderut)

Anders M Olsson

Citat från: TonyTonka skrivet  9 juli 2026 kl. 23:58:31Min favoriträtt är Flygande Jacob (utan bananer), men jag kan inte äta det för ofta för att min mage pajar av för mycket nötter. xD
Det brukar vara jordnötter i Flygande Jacob, men rent tekniskt är jordnötter faktiskt inga nötter utan baljväxter liksom bönor och ärter.

I Dafgårds färdiglagade som de kallar "Kyckling Jacob" har de uteslutit jordnötterna, förmodligen eftersom många är allergiska mot jordnötter. Men banan finns. Jag köper ibland Dafgårds Kyckling Jacob och tillsätter själv lite jordnötter och några extra skivor banan för att få den rätta smaken.

Själv är jag lite lätt allergisk mot nötter. Men jordnötter går bra just därför att de egentligen inte är nötter.

Anders

Citat från: TonyTonka skrivet  9 juli 2026 kl. 23:58:31Min favoriträtt är Flygande Jacob (utan bananer), men jag kan inte äta det för ofta för att min mage pajar av för mycket nötter. xD
Åh! Just det! Jag älskade Flygande Jacob när jag var liten och hade helt glömt bort att det existerade! Tack för påminnelsen! Jag åt det med bananer, samt ananas.  :)

Jag kanske ska laga till det någon dag, om jag inte behöver införskaffa nya dyra köksprylar för just den maträtten.

Monsieur Hulot

Listan på saker jag inte äter är ganska lång eftersom att jag är kräsen och väldigt känslig för konsistens (dvs hur maten känns i munnen), jag gillar inte fisk, de flesta grönsakerna och de flesta frukterna bland annat. Frukt och grönt fungerar dock om man kör ner dem i en mixer först. ^^
Är det av allergi eller att du bara inte gillar banan som du hoppar dem i Flygande Jacob?

Själv har jag inte ätit rätten på över 10 år. Måste laga igen!

Monsieur Hulot

Frukt i maten kan upplevas som konstigt (i Italien är det ju nästan dödsdömt!). Och det kan jag ändå ha förståelse för. Själv tycker jag att det faktiskt är en lekfull och spännande kombination i många fall :)

En rätt jag tycker är väldigt god är banan i skinkrock, och det är helt enkelt bananer som man lindar in med skinka och gratinerar med riven ost. En mycket god lunchrätt som jag rekommenderar starkt och som jag ger recept till nedan.

Detta var för övrigt var (nästan) det enda jag kunde laga en gång tiden. När jag gick på gymnasiet för över 15 år sedan tillredde jag ofta denna rätt. Även fast jag kan laga mycket mer mat idag så återkommer jag till denna rätt minst 4 gånger om året. ;)

https://matklubben.se/recept/bananer-i-skinkrock-2/

gstone

Citat från: Monsieur Hulot skrivet  9 juli 2026 kl. 15:18:26Vilken typ av ost tycker du bäst om?

Frågar man mig är det en på tok för svår fråga, men tja. Jag gillar ju såklart de klassiska ostarna som hushållsost, grevéost, västerbottenost, edamerost, cheddarost, mozzarella och tusen andra ostar ;D

Ni gissar rätt om ni undrar att jag är galen i ost!
hushållsost , mjukost and mögelost

även ostbågar om det räknas
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

gstone

gstone

gstone

gillar potatis som tillbehör till kött

även lite sås