Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Disneydags

Startat av moviefan, 30 januari 2017 kl. 16:37:10

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

moviefan

Varför inte visa Aladdin i avsnittsordning ? 

Anders M Olsson

Citat från: moviefan skrivet 19 mars 2022 kl. 09:54:39

Vad menar du med "avsnittsordning"? SVT brukar vanligtvis visa Disneys serier i produktionsordning, och det troliga är att så är fallet även nu. Tyvärr är det svårt att verifiera, eftersom jag inte kan hitta någon riktigt komplett och trovärdig lista på Aladdins produktionsnummer.

Jag brukar anse att iTunes** är facit, men tyvärr finns Aladdin inte på iTunes.

** Man får byta till den amerikanska butiken och titta i kolumnbläddraren. Där visas produktionsnumren.

Visningsordningen på SVT har hittills varit samma som när serien senast visades i Disneydags, åren 2012-2013.

Daniel Hofverberg

Citat från: moviefan skrivet 19 mars 2022 kl. 09:54:39
Det finns ju egentligen inget som heter "avsnittsordning". Man kan sända en serie enligt ursprunglig visningsordning, produktionsordning och/eller kronologisk ordning - eller i värsta fall någon helt godtycklig ordning. Vilket som är den avsedda kronologiska ordningen varierar från serie till serie, och ofta är det samma som produktionsordningen - men så ser inte ut att vara fallet med Aladdin.

Men då den ursprungliga visningsordningen i USA ofta heller inte överensstämmer med kronologisk ordning, då det brukar vara mer regel än undantag att man i USA flyttar på avsnitt för att passa med säsongsindelning, högtider, omvärldshändelser och annat, så är det inte alltid så lätt att hitta en "optimal" ordning. Med vissa serier kan man ju gissa sig till vilken ordning som är den kronologiska ordningen, men det är relativt sällsynt att man kan avgöra det med säkerhet om man inte själv skrivit manus till serien.

Jag skulle precis som Anders också gissa att det är produktionsordning som SVT sänder Aladdin i, vilket ofta är logiskt och smart, men som tyvärr inte verkar överensstämma med kronologin i det här fallet.

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 19 mars 2022 kl. 11:47:52
Man kan sända en serie enligt ursprunglig visningsordning, produktionsordning och/eller kronologisk ordning - eller i värsta fall någon helt godtycklig ordning.

Eller så kan man visa avsnitten i alfabetisk ordning på den engelska titeln, som SVT otroligt nog har gjort med kortfilmerna. ;)
Det är förvisso inte helt konsekvent. Vissa kortfilmer bryter den ordningen... Men ändå...

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet 19 mars 2022 kl. 12:02:15
Eller så kan man visa avsnitten i alfabetisk ordning på den engelska titeln, som SVT otroligt nog har gjort med kortfilmerna. ;)
Wow, det kändes ju jättelogiskt och smart... ;)

Det hade jag faktiskt inte lagt märke till, men i ljuset av det får vi väl vara tacksamma för att serierna sänds enligt produktionsordning även i de fall det inte är optimalt...

Anders M Olsson

I dagens avsnitt gick SVT tillbaka i gamla hjulspår och visade två kortfilmer som knappt har hunnit svalna sen förra gången de visades:

Cold Turkey (1951) visades senast i november i fjol.
Pluto Junior (1942) visades förra gången så sent som för en månad sen, i februari 2022.

Eriksson

Jag har problem med att ladda ner Disneydags med Svtplay-dl. Det blir en MP4-fil, men ljudet hänger bara med i några sekunder, och sen är det helt tyst... Tacksam för hjälp!
Jag svär högtidligt att jag har nåt rackartyg i kikarn.

Anders M Olsson

Citat från: Eriksson skrivet 27 mars 2022 kl. 17:31:10
Jag har problem med att ladda ner Disneydags med Svtplay-dl. Det blir en MP4-fil, men ljudet hänger bara med i några sekunder, och sen är det helt tyst... Tacksam för hjälp!

Titta bara ett par sidor bakåt i den här tråden så finns där instruktioner:
https://www.dubbningshemsidan.se/forum/index.php?topic=3212.msg123744#msg123744

Eriksson

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet 26 mars 2022 kl. 10:01:26
I dagens avsnitt gick SVT tillbaka i gamla hjulspår och visade två kortfilmer som knappt har hunnit svalna sen förra gången de visades:

Cold Turkey (1951) visades senast i november i fjol.
Pluto Junior (1942) visades förra gången så sent som för en månad sen, i februari 2022.
Helt obegripligt hur SVT egentligen handskas med kortfilmerna. En kortfilm som sändes i november är väl ändå någorlunda acceptabelt, men en kortfilm som sändes för bara fem veckor sedan är ju fullständigt orimligt och oacceptabelt... :(

Hur har de egentligen tänkt där...? Även om de nu håller sig till samma gamla kortfilmer som vanligt, så borde de väl låta dessa gå "varvet runt", istället för att sända en kortfilm med bara någon månads mellanrum...?

gstone

Det är SÅ KUL att dom visar Aladdin ! ;D
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet 27 mars 2022 kl. 22:21:29
Det är SÅ KUL att dom visar Aladdin ! ;D
Det håller jag fullständigt med om - det är hög tid, och dessutom värdefullt som komplement då ju Aladdin inte finns på Disney+, så att det därmed inte finns något annat (lagligt) sätt att se på serien i dagsläget...

Däremot känns det ju måttligt logiskt att börja om med repriser av Trassel från början igen...

Eriksson

Jag blev oerhört besviken över att Cold Turkey inte hade svenskt tal, nu när de ändå har börjat sända kortfilmer med svensk dubbning... Nog var det väl inte jättesannolikt att de skulle sända en så gammal/sällsynt kortfilmsdubbning, men det hade väl inte varit HELT omöjligt...?

Daniel Hofverberg

Citat från: Eriksson skrivet 27 mars 2022 kl. 22:40:25
Jag blev oerhört besviken över att Cold Turkey inte hade svenskt tal, nu när de ändå har börjat sända kortfilmer med svensk dubbning... Nog var det väl inte jättesannolikt att de skulle sända en så gammal/sällsynt kortfilmsdubbning, men det hade väl inte varit HELT omöjligt...?
Jag håller med, men tyvärr har Cold Turkey alltid sänts i textad originalversion på SVT.

Även i övrigt förekommer det ju kortfilmer i Disneydags som har dubbats till svenska, men som SVT sänder i textad originalversion. Exakt vari logiken finns vet jag inte om ens SVT och/eller Disney vet...

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 27 mars 2022 kl. 22:04:06
Helt obegripligt hur SVT egentligen handskas med kortfilmerna. En kortfilm som sändes i november är väl ändå någorlunda acceptabelt, men en kortfilm som sändes för bara fem veckor sedan är ju fullständigt orimligt och oacceptabelt... :(

Hur har de egentligen tänkt där...? Även om de nu håller sig till samma gamla kortfilmer som vanligt, så borde de väl låta dessa gå "varvet runt", istället för att sända en kortfilm med bara någon månads mellanrum...?

Fem veckor blir det om man räknar från förstasändning till förstasändning. Men om man även räknar söndagsrepriserna blir det bara 27 dagar (tre veckor och sex dagar) mellan sändningarna av samma kortfilm...

Antalet kortfilmer i "paketet" (42) överensstämmer ganska väl med antalet unika Disneydags-program som SVT sänder på ett år. Så om de hade fortsatt som tidigare med endast en kortfilm i varje program skulle varje film bara behöva återkomma en gång om året. Då känns det väldigt onödigt att de sen i fjol utökade till två kortfilmer i varje program utan att samtidigt utöka urvalet av kortfilmer i motsvarande grad.