Tack till Fox-Paramount Home Entertainment för recensionsexemplaret
Tanji - Jorge Lendeborg Jr. Koyomi - Lana Condor
Zapan - Ed Skrein Grewishka - Jackie Earle Haley
Ajakutty - Marko Zaror Kinuba - Leonard Wu
McTeague - Jeff Fahey Screwhead - Elle LaMont
Nyssiana - Eiza González Gelda - Michelle Rodriguez
Master Clive Lee - Rick Yune Amok - Casper Van Dien

Flera hundra år framåt i tiden har större delen av jorden blivit obeboelig efter ett större krig, och istället har folk från alla länder samlats på en och samma plats. Den rika befolkningen bor i ett rymdskepp (eller möjligen svävande stad) vid namn Zalem, medan de fattiga lever under den i Järnstaden - en överbefolkad stad som polisen övergett, och där prisjägare som kallas för jägar-krigare istället får belöning för varje känd brottsling de lyckas mörda. I staden bor bl.a. cyber-kirurgen Dyson Ido, en man specialiserad på att tillverka och laga cyborgs (blandning mellan människa och robot). Han hittar en dag resterna av en övergiven cyborg på en soptipp i Järnstaden. Han tar med henne till sin mottagning, och lyckas ge henne ett nytt ansikte och en ny kropp; men fortfarande med hennes ursprungliga mänskliga hjärna. Han kallar sin nya "skapelse" för Alita, och när hon vaknar har hon inget minne av vem hon varit tidigare eller vad som hänt henne. Det dröjer dock inte länge innan Alita upptäcker att hon är suverän på att slåss, och det är något hon gärna utforskar vidare - vilket kan behövas, då Järnstaden är en farlig plats att bo på...

Vare sig man känner till manga-förlagan eller inte, så är det svårt att inte få höga förväntningar av ett samarbete mellan James Cameron och Robert Rodriguez, som trots allt båda två passar som handen i handsken för den här sortens filmer. Om man däremot i likhet med undertecknad inte har läst mangaserien tar det en stund att komma in i filmen, då Cameron och Rodriguez inleder handlingen ganska abrupt utan att vi får en ordentlig introduktion till den här världen eller dess personer. Jag hade föredragit att få veta lite mer på en gång, istället för att sitta och undra hur allting hänger ihop, vad Zalem är och vilka alla personer är. Förmodligen fungerar det bättre om man läst den litterära förlagan, där jag gissar att allt förklaras på ett tydligare sätt.

Men bara man har lite tålamod får man också sin belöning, för när man väl kommit in i handlingen blir Alita: Battle Angel en bra och underhållande film. Alltför originellt är det kanske inte, och framförallt har premissen en del likheter med Ghost in the Shell. Men det är å andra sidan en tacksam premiss att utforska vidare, och det har ändå blivit förhållandevis nyskapande. Det är hela tiden intressant och engagerande, och därigenom hålls intresset vid liv hela tiden. Här finns en gnutta humor, rikligt med charm och en del spänning, och det resulterar i en fängslande och fascinerande film. Målgruppen är också ganska bred, då det här är en våldsam men ändå förhållandevis familjevänlig film, som därmed passar för både ungdomar och vuxna; och förutom de yngre barnen kommer de flesta finna något intressant här.

Tempot är föredömligt högt, och det händer något hela tiden där det aldrig blir en lugn stund. Det passar bra i sammanhanget, och filmen får en tacksam intensitet men samtidigt utan att tappa fokuset på intrigen och handlingen. Rollfigurerna är intressanta, och framförallt Alita är en mycket fascinerande och mångfacetterad rollfigur, som man hela tiden känner för. Det är omöjligt att inte fastna för henne, och ironiskt nog är det denna cyborg som känns mest levande och mänsklig av alla filmens rollfigurer... Filmen lyckas också att hela tiden hålla ihop logiskt, utan nämnvärda logiska luckor, vilket måste ses som en imponerande bedrift för en så pass tillspetsad story.

Filmens första halva är väldigt lyckad, då det både är spännande, charmigt och underhållande; och där fokus hela tiden ligger på rollfigurerna och handlingen hellre än på actionsekvenser - det är förstås mycket action, men dessa finns alltid till för att stärka handlingen hellre än tvärtom. Men under den andra halvan börjar fokus sakta men säkert skifta, och det börjar kretsa alltmer kring actionsekvenser hellre än kring rollfigurerna. Då blir det också lite för mycket fokus på sporten Motorball, som är lite för brutal och våldsam för att man riktigt ska tycka om de scenerna. Det gör att de flesta rollfigurer förutom Alita hamnar i skymundan, och de flesta känns ganska platta och underutvecklade. Visst är kärleksintresset Hugo och även doktor Ido för all del intressanta rollfigurer, men alltför många bottnar hinner ingen av dem få, och det förekommer även en del klichéer. Bland övriga rollfigurer är det ännu värre ställt, då alla är helt platta och endimensionella utan att få minsta lilla substans.

Det blir heller inte bättre av att slutet upplevs ganska antiklimaktiskt, och filmen slutar abrupt; nästan när det är som mest spännande. Man behöver väl inte vara ett geni för att lista ut att man planerat att spela in uppföljare, men även vid sådana filmserier borde man kunna förvänta sig en sammanhängande story med någon form av slut - inte att allting slutar abrupt utan minsta lilla avslut eller ens avrundning... Det känns också som att filmteamet valt att prioritera yta framför substans, och trots likheterna med Ghost in the Shell får filmen inte samma djup som den filmen och tar heller inte upp filosofiska aspekter på samma sätt - här konstateras bara att det finns cyborgs, och man nöjer sig med det.

Fotot är snyggt, och filmen har ett starkt och effektivt bildspråk. Det är en oerhört välgjord film, och första gången som man lyckats blanda spelfilm med datoranimation utan att det upplevs minsta lilla konstlat. Alita har spelats av Rosa Salazar med hjälp av så kallad motion capture-teknik, varpå hennes rörelser och gester därefter flyttats över till en datoranimerad Alita. Karaktären som vi ser i bild är alltså datoranimerad, men det ser så oerhört verkligt ut att jag faktiskt från början trodde att det var en levande skådespelare; och det trodde jag inte att jag skulle få uppleva... Rosa gör i alla fall mycket bra ifrån sig, och man märker trots allt att hennes gester och minspel skiner igenom den datoranimerade figuren. Christoph Waltz är också mycket bra som doktor Ido, och gör en stabil och trovärdig rollprestation. Keean Johnson är också riktigt bra som Hugo, även fast personkemin med Alita kanske inte är hundraprocentig. Även i övrigt är det bra skådespelare, och här finns inte ett enda svagt kort.

Alita: Battle Angel är en bra och underhållande film, som tekniskt är oerhört välgjord och som för första gången lyckas med konststycket att man faktiskt (medan man ser filmen) inte kan avgöra om en person är filmad eller datoranimerad. Det är också en engagerande och charmig historia, och framförallt Alita är omöjlig att inte fastna för. Det är också spännande och det finns lite humor, som tillsammans bidrar till en fascinerande och underhållande upplevelse. Men det är tråkigt att de flesta andra rollfigurer förutom just Alita blivit så pass endimensionella och i flera fall även stereotypa, då det hade behövts för att få intrigen ännu mer levande. Efter att filmen under dess första halva fått till en perfekt balans mellan drama och action är det också olyckligt att man under den andra halvan valt att fokusera mer på action på bekostnad av rollfigurer och handling - det känns inte som rätt väg att gå. Men trots bristerna är Alita: Battle Angel en bra film, som är väl värd att se för alla som uppskattar lite annorlunda science-fictionfilmer, och som därmed förtjänar en hyfsat stabil sjua i betyg.

Blu-Ray-utgåvan innehåller bild i Widescreen med formatet 2,40:1, medan ljudet är i DTS-HD 7.1 på engelska samt vanlig DTS på spanska, franska, tyska och italienska. Det finns också engelsk syntolkning för synskadade, vilket säkerligen är mycket uppskattat i engelskspråkiga länder, men i Skandinavien är det väl kanske lite tveksamt hur många synskadade som förstår engelska så obehindrat att de får fullt utbyte av ljudspåret. Bild- och ljudkvaliteten är mycket bra, och även om bakhögtalarna används något sparsamt så ger de verkligen en extra krydda när de används. Filmen är textad på 10 olika språk, däribland de fyra skandinaviska språken samt engelska för hörselskadade. Tyvärr finns dock ingen vanlig engelsk text, och heller ingen svensk text för hörselskadade. Texten är lagom stor och relativt lättläst, men kantlinjerna är ganska tunna och det är inte alltid helt oproblematiskt att läsa texten vid en del av de ljusare partierna. Den svenska översättningen är bra, och även om jag inte håller med om alla ordval, så hittar jag inga översättningsfel eller nämnvärda misstag.

När man matar in BD-skivan möts man av en distributörsjingel, och direkt därpå kommer man till huvudmenyn, som är rörlig och engelskspråkig. Avsaknaden av inledande språkvalsmeny medför att man, för att kunna se filmen på något annat sätt än engelska utan text, måste gå in i menyerna och välja textning; något som kanske inte är helt oproblematiskt om man inte behärskar engelska. Väljer man att spela filmen visas korta engelska varningstexter före filmen och varningstexter på valt textningsspråk efter filmen - det känns kanske som lite "tårta på tårta", men vi slipper i alla fall se varningstexter på samtliga språk representerade på skivan på samma sätt som 20th Century Fox alltid gjort på DVD.

Blu-Ray-utgåvan har mycket extramaterial, men det är inte allt som är intressant. Det inleds med fyra kortfattade animerade "dokumentärer" på sammanlagt 13 minuter som ger bakgrundsinformation till premissen och rollfigurerna - värdefullt för att få mer inblick i allting, som man förmodligen känner till om man läst mangatidningen men som vi andra saknar. I synnerhet två av de fyra är väl värda att se. Därefter hittar vi en 21 minuter lång bakom kulisserna-dokumentär vid namn "From Manga to Screen", där bl.a. regissör, manusförfattare, skådespelare och mangatidningens skapare berättar om förlagan och övergången från manga till film. Här finns en del onödigt skryt och annat som inte ger så mycket, men i alla fall en del av inslaget är mycket intressant.

Vidare hittar vi 20 minuter långa "Evolution of Alita", som fokuserar på rollfiguren Alita, rollbesättningen av Rosa Gonzales och animationen av rollfiguren. Inslaget är till ungefär 50% intressant, medan 50% består av skryt och annan mer meningslös information. Därefter hittar vi en minidokumentär på 6 minuter om sporten motorball, och inspelningen av de sekvenserna - ganska meningslöst i det stora hela. Vidare återfinns en Q&A (offentlig frågestund) från London på hela 27 minuter, där regissör, manusförfattare och tre av skådespelarna svarar på frågor från tittare. Bitvis är det riktigt intressant, men helhetsintrycket dras ned av att en del frågor som ställs är minst sagt malplacerade och ganska poänglösa, samtidigt som man missar att ställa flera logiska intressanta frågor. I minidokumentären "10 Minute Cooking School: Chocolate", som av någon märklig anledning bara är på fem minuter, får vi veta hur man gör egna chokladkakor. Kul i teorin, men tyvärr går det så snabbt framåt och utan tillräckliga detaljer, så man förmodligen redan måste vara erfaren inom området för att faktiskt klara av att följa deras instruktioner.

Skivan fortsätter med "2005 Art Compilation", som jag inte riktigt lyckas förstå logiken kring - det rör sig i alla fall av någon form av konstverk/målningar som vävs ihop till en löst sammansatt berättelse med hjälp av en berättarröst. Ganska meningslöst att titta på, i synnerhet när man inte får mer information om var teckningarna faktiskt kommer ifrån. Då är den sista rubriken mer intressant - i "Scene Deconstruction" får vi se fyra utvalda scener på 11 minuter, där man med hjälp av färgknapparna på fjärrkontrollen kan växla mellan att se den ursprungliga inspelningen (såsom scenerna faktiskt spelats in), animationsfasen (då rollfigurer animerats men utan att allt "skräp" tagits bort) och till sist den färdiga filmen. Framförallt att se de ursprungliga inspelningarna av scener med mycket specialeffekter ger en ganska god inblick i produktionen. Sammantaget finns det alltså mycket bonusmaterial sett till mängden, men flera av inslagen hade vunnit på att kortas ned ganska rejält, för att koncentrera på det intressanta. Glädjande nog har allt bonusmaterial svensk text, vilket är alltför sällsynt nuförtiden - 20th Century Fox förtjänar en stor eloge som fortfarande textar bonusmaterial, som de flesta andra distributörer slutat med för åtskilliga år sedan.

Recensionen skriven: 12 februari 2019
Senast uppdaterad: 20 oktober 2019

Recensionen har lästs 2011 gånger av 1179 personer, sedan den 12 februari 2019