Tack till Fox Paramount Home Entertainment för recensionsexemplaret
Producent: Duke Johnson, Charlie Kaufman, Dino Stamatopoulos & Rosa Tran
Regi: Charlie Kaufman & Duke Johnson
Manusförfattare: Charlie Kaufman, baserat på en teaterpjäs av Charlie Kaufman
Svensk distributör: Paramount Home Entertainment Sweden AB
Michael - David Thewlis Lisa - Jennifer Jason Leigh
Alla andra - Tom Noonan

Michael Stone är en framgångsrik kundservice-guru och författare, som just har skrivit en omåttligt populär bok om hur man effektiviserar kundtjänsten hos företag. Han reser runt landet och föreläser i vikten att se på alla kunder som individuella människor; men själv är han närmast misantropisk. Han är gift och har en son, men både familjen och resten av världen ser tämligen livlösa ut för Michael och låter dessutom väldigt snarlika i rösten. Han anländer till Cincinnati, där han ska hålla i en föreläsning om kundservice, och checkar in på hotellet Fregoli. Vistelsen på hotellet är till en början utdraget och tråkigt, men sen förändras allt när han stöter på de båda fansen Lisa och Emily; och han ser Lisa på sätt han aldrig kunnat ana...

Charlie Kaufman är onekligen en talangfull regissör och manusförfattare, även om hans filmer vanligtvis inte faller alla i smaken. Det lär inte Anomalisa göra heller, men bara man kommer in i handlingen är det faktiskt en riktigt bra film. Det rör sig om stop motion-animation, d.v.s. dockanimation där man filmar varje bildruta för sig, men är för en gångs skull definitivt ingen barnfilm utan en ren vuxenfilm. Även jämfört med andra dockfilmer har filmen en närmast unik visuell stil, då dockorna ser förvånansvärt levande och verkliga ut. Resultatet är en film som både ser verklig men samtidigt surrealistisk ut; en mycket ovanlig stil som kan ta en stund att vänja sig vid men som man efter ett tag absolut inser tjusningen med.

De första minuterna började jag undra vad jag egentligen hade gett mig in i, men det dröjde inte länge förrän jag vant mig vid denna märkliga stil och historia och drogs in i handlingen. När man väl gör det är det en riktigt engagerande och fascinerande film - en berättelse med ett påtagligt djup och som både är originell och allmänt märklig. Det är charmigt och underhållande, och det har blivit en tragikomisk berättelse med både humor och sorg. Periodvis är det riktigt roligt, och ibland får man skratta både högt och länge över den excentriske huvudkaraktären. Samtidigt är det berörande, djupsint och tragiskt på många sätt.

Det har blivit en dramakomedi med lika stora delar humor som allvar; en svår balansgång men som faktiskt fungerar bra här. Det är också intimt samtidigt som man får distans till karaktärerna, hur paradoxalt det än kan låta. Det är en mycket udda och nästintill skum film, och inledningsvis är det mycket man inte förstår i denna surrealistiska och invecklade miljö. Men allt får sin förklaring efter ett tag, då man inser att det faktiskt funnits en poäng med allt och man dessutom inser att dockanimationen som i ett första skede kändes onödig även den har sin logik och tjusning - trots allt skulle samma historia inte fungera alls lika bra med riktiga skådespelare, men det inser man inte förrän efter ett tag. Därför upplever man filmen ännu bättre i efterhand än medan man ser den, och det är en film ingen lär glömma på länge.

Men tyvärr har Anomalisa en onödigt lång transportsträcka i början, och det tar lite för länge innan filmen tar fart på allvar. Under lite för lång stund sitter man mest och funderar över den lite märkliga stilen och framförallt varför alla i Michaels omgivning tycks ha samma röst; såväl män som kvinnor. Ganska länge satt jag och funderade över om det bara var någon form av märkligt konstnärligt beslut, men till sist inser man att allt sådant är direkt väsentligt för handlingen. Problemet är bara det att när man väl börjar inse det har halva filmen gått, och den första halvan kan därför upplevas onödigt långsam. Trots allt är det något som inte riktigt är som det ska om man funderar över designmässiga val lika mycket som man engageras av handlingen när man ser filmen. Jag tror att filmen hade vunnit på att läggas upp på ett lite annat sätt, så att man kunnat komma till kärnan i historien lite snabbare och istället förlänga den andra mer intressanta halvan.

Dockanimationen är av högsta toppklass, och liknar inget man tidigare sett. Det märks att dockorna designats utifrån mänskliga "modeller", så att både Michael och Lisa därför ser förvånansvärt naturtrogna och levande ut samtidigt som det finns en del surrealistiska detaljer; exempelvis det faktum att skarvar mellan de delar av ansiktena som är utbytbara (för att kunna röra på mun och liknande) är fullt synliga. Det ser mycket udda och märkligt ut, men det finns onekligen en tjusning med det här och jag vågar inte ens tänka hur vansinnigt lång tid det måste ha tagit att dockanimera en långfilm med så många detaljer på det här sättet - en sak är säker; jag hade inte velat vara animatör för den här filmen... Röstskådespelarna är också bra, och förutom att Jennifer Jason Leigh är utmärkt som Lisa imponeras man kanske mest av Tom Noonan som fått mardrömsuppgiften att göra rösten till merparten av rollfigurerna i filmen.

Anomalisa är en oerhört udda film, som har en originell stil som inte riktigt liknar något man tidigare sett. Dockanimationen är udda och historien möjligtvis ännu mer udda. Samtidigt är det charmigt, roligt och berörande; och det har blivit en fängslande film som man lyckas vänja sig vid förvånansvärt snabbt. Det är en typisk film som inte kommer att tilltala alla, och ärligt talat lär nog somliga vuxna bli avskräckta redan av det faktum att det är en dockfilm. Men bara man ger filmen en allvarlig chans finns det nog en hyfsad chans att man tycker lika mycket om filmen som jag, och efter en trevande inledning blev jag riktigt imponerad. Då det här är en så oerhört udda och bisarr film är det svårt att sätta betyg, men efter en stunds fundering väljer jag en mycket stark sjua.

Blu-Ray-utgåvan innehåller bild i Widescreen med formatet 2,40:1, medan ljudet är i DTS-HD 5.1 på engelska samt Dolby Digital 5.1 på några andra språk. Det finns också syntolkning på engelska, vilket säkerligen är värdefullt i engelskspråkiga länder men i Sverige är det väl kanske lite mer tveksamt hur många synskadade som är tillräckligt bra på engelska. Bild- och ljudkvaliteten är mycket bra. Filmen är textad på ett dussintal olika språk, däribland de fyra skandinaviska språken, och dessutom finns både vanlig engelsk text samt engelska för hörselskadade; trevligt och alltför sällsynt nuförtiden. Tyvärr finns dock ingen svensk text för hörselskadade. Texten är lagom stor och relativt lättläst, men då kantlinjerna är ganska tunna är det inte helt oproblematiskt att läsa texten vid en del av de ljusare partierna. När man matar in BD-skivan möts man av en distributörsjingel, varpå man får välja språk från en enkel språkvalsmeny. Därefter visas varningstexter på valt språk, innan man direkt kommer till huvudmenyn som är stillastående men stilren och effektfull.

Som bonusmaterial hittar vi först en halvtimmeslång bakom kulisserna-dokumentär, som huvudsakligen består av intervjuer med regissör, producenter, animatörer och skådespelare. Merparten av tiden går åt till att beskriva hur dockanimationen gått till, och det uppskattar jag då det är frågan man själv ställer sig. Jag tycker dock att inslaget hoppar förbi de storymässiga lösningarna lite väl snabbt, och vid några tillfällen förekommer också lite väl mycket skryt över de inblandade. Därefter hittar vi en 10 minuter lång minidokumentär om hur det gick till att spela in filmens sexscen; förvånansvärt intressant med mycket matnyttigt. Till sist hittar vi ett sex minuter långt inslag om ljudeffekter och ljudmiljöer för filmen - hyfsat intressant, men går inte tillräckligt in på djupet och känns inte riktigt lika seriös som de två tidigare inslagen. Omslaget gör också gällande att det utöver dessa tre inslag också ska finnas någon form av "påskägg", men i sådana fall har jag i alla fall ännu inte lyckats hitta åt det. Glädjande nog har allt bonusmaterial både svensk och engelsk text, vilket är mycket uppskattat och något som tyvärr är alltför sällsynt nuförtiden.

Recensionen skriven: 6 juli 2016
Senast uppdaterad: 6 juli 2016

Recensionen har lästs 2646 gånger av 1498 personer, sedan den 6 juli 2016