Tack till Universal Sony Pictures Home Entertainment för recensionsexemplaret
Kapten Marks - Mark O'Brien General Shang - Tzi Ma
Hannah - Jadyn Malone / Abigail Pniowsky / Julia Scarlett Dan Dr. Kettler - Frank Schorpion
Menige Lasky - Lucas Chartier-Dessert Menige Combs - Christian Jadah
Richard Riley - Mark Camacho Dr. J. Bydwell - Sonia Vigneault
Australiensisk vetenskapsman - Julian Casey Brittisk vetenskapsman - Tony Robinow
Dansk vetenskapskvinna - Anana Rydvald CIA-agent Dan Ryder - Larry Day

Det börjar som en helt vanlig dag, men helt plötsligt dyker 12 gigantiska rymdskepp upp runt om i världen - allt från Kina och Australien till Sierra Leone, Sudan och Grönland. Rymdskeppen är äggformade och flera mil höga, men efter att de anlänt gör de inget mer väsen av sig än så. Språkforskaren Louise Banks undervisar på universitetet i Montana i USA, när hon blir kontaktad av den amerikanska militären. Montana är en av de platser som fått besök av de mystiska rymdskeppen - problemet är bara det att USA:s regering har inte en blekaste aning om vad rymdvarelserna säger eller vill, för de talar tyvärr inte engelska. Därför behöver de nu Louises hjälp för att försöka kommunicera med utomjordingarna, och lista ut varför de egentligen har kommit hit. Louise och vetenskapsmannen Ian Donnelly ska ingå i ett team som på något sätt måste lyckas att kommunicera med de mystiska heptapoderna, som regeringen valt att kalla utomjordingarna, och få reda på varför de kommit hit. Men det är lättare sagt än gjort, för heptapodernas språk liknar inget som jorden skådat...

Det råder knappast någon brist på science-fictionfilmer om utomjordingar på jorden, så det är förståeligt att vara skeptisk inför ännu en sådan film. Men dessbättre har Arrival inga som helst likheter med exempelvis Independence Day, utan erbjuder någonting helt nytt till en bekant genre. Det är en originell och nyskapande premiss och historia, och resultatet är en mycket bra film som är bättre än vad jag hade kunnat drömma om. Man ska inte bli avskräckt av just genren, för det här är något som kan tilltala alla; långt ifrån bara de som uppskattar science-fiction.

Förväntar man sig en traditionell science-fiction/actionfilm med invasioner och explosioner lär man tvärtom bli besviken, för det här är en avskalad och lågmäld berättelse nästan helt befriad från våld. Det är långsamt berättat, men icke desto mindre är det en mycket fängslande film som håller intresset vid liv hela tiden. Här finns en viss spänning, men överlag är det mer ett lågmält drama än en thriller. Det är underhållande, charmigt, berörande och framförallt oerhört tänkvärt. Filmen ställer intressanta och filosofiska frågor, som saknar svar men som är väl värt att fundera över.

Men Arrival är en klurig och invecklad film, där man måste vara skärpt och uppmärksam för att hänga med i svängarna. Det är inte alls självklart hur allt hänger ihop, och man måste tänka till och vara uppmärksam för att förstå poängerna. Tids nog klarnar det mesta för de flesta tittare, men man måste vara uppmärksam för att lägga märke till de subtila ledtrådarna allt eftersom. Det här är verkligen ingen film man kan slötitta på, utan full koncentration krävs för att förstå premissen. Har man inte ett tillräckligt öppet sinne är det inte ens säkert att man någonsin förstår, då en person som såg filmen tillsammans med mig aldrig lyckades förstå hur allt hänger ihop. Jag vill dock inte avslöja för mycket, för då försvinner en stor del av tjusningen, så därför får man också bäst upplevelse om man håller sig borta från trailers och till viss del även andra recensioner.

Ibland upplevs filmen dock något långsam, i och med att relativt stor del läggs åt att försöka tolka utomjordingarnas språk. Det innebär stort fokus på dialog och något begränsad yttre handling, och det blir ett par scener för många av typen "Titta på en skärm och försöka lista ut språket". Det är förstås oundvikligt för filmens premiss, och fastän tempot sjunker blir det aldrig segt eller tråkigt. Men kanske hade filmen ändå kunnat kortas ned en smula, då några av de längre scenerna kunnat kortas ned för att lite snabbare komma till kärnan. I slutändan återstår också en och annan obesvarad fråga, även fast man får svar på det mesta.

Fotot är utmärkt, och filmen har ett starkt och effektivt bildspråk med en och annan hisnande scen. Specialeffekterna är också trovärdiga, även fast fokuset aldrig ligger på just effekter. Skådespelarinsatserna är mycket bra, och framförallt är Amy Adams strålande i huvudrollen som Louise. Hon gör en mångfacetterad rolltolkning med många nyanser, och spelar starkt och trovärdigt in i minsta detalj. Det är också glädjande att Jeremy Renner äntligen får en större roll att bita i, efter att alltför ofta ha fått mer passiva eller osynliga roller, och han gör en mycket bra insats som Ian. Forest Whitaker gör en stabil och trovärdig insats som överste Weber, men får onekligen mindre att arbeta med.

Är man inte så förtjust i science-fiction är det lätt hänt att inte ge Arrival en chans. Men det vore ett stort misstag, för det är en mycket bra film som imponerar med sin lagom invecklade och nyskapande stil. Det är tänkvärt och berörande, och det är både underhållande för stunden samtidigt som det är en film man kommer att fundera över långt efter att eftertexterna rullat färdigt. Det är också en sådan film som man vinner på att se om, då man lär upptäcka nya nyanser och detaljer varje gång man ser filmen. Det är välgjort, gripande, spännande och oerhört engagerande. Men det tål att man är uppmärksam, och är man trött ska man hålla sig långt borta från filmen, då det tål att man är pigg och koncentrerad för att förstå den här annorlunda berättartekniken. Älskar man mer traditionell science-fictionaction med rymdimvasioner kan man bli besviken över Arrival, men för oss andra är det en väldigt bra film som varmt kan rekommenderas till alla som uppskattar filmer som kräver lite tankeverksamhet. Då det är så pass lite som finns att klaga på blir en ganska stark åtta det självklara betyget.

Blu-Ray-utgåvan erbjuder Widescreen-bild med proportionerna 2,39:1 och ljud i DTS-HD 7.1 på engelska samt tre dubbade ljudspår i DTS-HD 5.1 (tyska, spanska och ryska). Bild- och ljudkvaliteten är mycket bra. Filmen är textad på 13 olika språk, däribland de fyra skandinaviska språken samt engelska. Tyvärr finns dock varken svensk eller engelsk text för hörselskadade. Textningen är lagom stor och lättläst, men med en något svag kantlinje.

När man matar in Blu-Ray-skivan spelas en kort distributörsjingel, och därefter kommer man direkt till huvudmenyn som är stillastående och stilren men som bara finns på engelska. Det finns ingen inledande språkvalsmeny, och för att spela upp filmen med textning måste man därför gå in under språkmenyerna från huvudmenyn och välja textspråk. Inte helt användarvänligt, i synnerhet för personer som inte kan engelska. Efter att man spelat upp filmen visas varningstexter på valt textningsspråk (ex. svenska) samt på engelska. Jag förstår inte riktigt behovet av att visa varningstexter på både svenska och engelska, men däremot uppskattar jag att Sony Pictures flyttat varningstexterna till efter filmen istället för före den som alltid varit fallet på DVD. Dessutom är det förstås mycket tacksamt att vi slipper se texter på femtioelva andra språk som vissa andra distributörer envisas med.

Som bonusmaterial hittar vi fem bakom kulisserna-inslag på sammanlagt dryga 1 timme 20 minuter (!). I "Understanding Arrival" (30 minuter) får vi veta en hel del om storyun och premissen samt utvecklingen av filmen. Här finns en del sedvanligt ryggdunkande samtidigt som inslaget inte riktigt går tillräckligt in på djupet produktionsmässigt, men överlag är det ändå riktigt intressant med ganska mycket matnyttigt. Nästa inslag på knappt en kvart handlar om ljuddesignen och ljudmixningen, som är hyfsat intressant men man måste nog vara mer tekniskt ljudintresserad än undertecknad för att få ut så mycket av det.

Det tredje inslaget handlar om bakgrundsmusiken och är på dryga 10 minuter - hyfsat intressant, men man bör vara ovanligt musikintresserad för att inslaget ska tillföra alltför mycket. I nästa inslag på dryga 10 minuter handlar det om filmens redigering/klippning, plus en aning om specialeffekterna. Vi får veta en del matnyttigt, men inslaget känns onödigt flummigt mellan varven. Det sista kvartslånga inslaget handlar om filmens teorier kring språk och minne, och består av intervjuer med språkforskare, filosofer och vetenskapsmän som förklarar de filosofiska och vetenskapliga aspekterna kring en del av vad filmen tar upp. Det är säkert intressant om man är tillräckligt insatt, men ärligt talat går merparten långt över mitt huvud... Glädjande nog har allt bonusmaterial svensk text, vilket är alltför sällsynt nuförtiden.

Recensionen skriven: 11 maj 2017
Senast uppdaterad: 11 maj 2017

Recensionen har lästs 2608 gånger av 1486 personer, sedan den 11 maj 2017