Anna - Nicole Kidman Unga Sean - Cameron Bright
Joseph - Danny Huston Clara - Anne Heche
Eleanor - Lauren Bacall Clifford - Peter Stormare
Laura - Alison Elliott Bob - Arliss Howard
Mr. Conte - Ted Levine Mrs. Conte - Cara Seymour
Sean - Michael Desautels

Åtminstone i USA fick den här filmen står uppmärksamhet, och närmast kaos uppstod, på grund av vissa scener som utdragna ur sitt sammanhang kunde upplevas som stötande - men nu med facit i hand, så vet vi att det inte var så mycket att bli upprörd över... Filmen hade svensk biopremiär i mars i år, men har redan nu släppts på video och DVD (nytt rekord?). I centrum står Anna, vars make dött 10 år tidigare och hon haft stora problem att komma över det hela. Nu har hon dock äntligen fått ordning på sitt liv igen, och har förlovat sig med en ny man. Men under förlovningsfesten dyker en 10-årig pojke upp, som söker upp Anna och säger sig vara hennes döda make reinkarnerad (!). Till att börja med förutsätter hon naturligtvis att det är en bluff, men när denna unga pojke, som också heter Sean, kan berätta alltmer intima detaljer som ingen annan borde veta om, blir hon mer och mer osäker och börjar misstänka att det kan ligga någon sanning i det hela...

Det är onekligen en mycket annorlunda och udda film, på gott och ont. De flesta skådespelarna spelar bra, men det stora lyftet sker utan tvekan av den australiensiska filmstjärnan Nicole Kidman, som spelar fantastiskt bra här - filmen hade sannolikt inte klarat sig alls utan henne. Den unga pojken Sean spelas av den kanadensiska barnskådisen Cameron Bright, som visserligen spelar relativt bra, men tyvärr med i stort sett ett enda ansiktsuttryck igenom hela filmen, och utan att vare sig känslor eller tankar skiner igenom. Grundstoryn är intressant, och filmen börjar mycket lovande. Men efter ett tag blir det bara alltmer rörigt, märkligt och osannolikt. Slutet är också lite svagt, och lämnar en hel del oklart. Regissören tycks också ha en lite väl stor förtjusning i långdragna scener nästan helt utan dialog - visst förstår jag tanken, men ibland blir det bara lite väl mycket... Filmen är visserligen fullt sevärd, men manuset har en hel del brister och tyvärr blir den inte alls lika bra som den hade kunnat bli.

Den svenska textningen verkar vara av hög kvalitet - visserligen har de missat att översätta enstaka meningar och uttryck, men i övrigt finns inte mycket att anmärka på och jag kunde inte hitta några klara översättningsfel.

Tyvärr har jag inte fått tillgång till filmens DVD-utgåva, och kan därför inte uttala mig om DVD-produktionen eller eventuellt extramaterial.

Recensionen skriven: 6 augusti 2005
Senast uppdaterad: 6 augusti 2005