Kortfattade recensioner

Club Zero
(Club Zero)

Club Zero premiärvisas på Göteborgs filmfestival. Jag vet inte när filmen får ordinarie biopremiär, men den kommer distribueras av Folkets Bio - och troligtvis inte alltför långt borta, då den svenska textningen är klar.
Sök efter Club Zero på CDON
Drama / Komedi / Satir / Spelfilm / Långfilm
Speltid: 1 timme 59 minuter
Produktionsland/år: Danmark/Frankrike/Storbritannien/Österrike, 2023
Produktionsbolag: Coop 99, Coproduction Office, arte France Cinéma & ZDF, i samarbete med BBC Films & Filmstandort Austria
Producent: Philippe Bober, Mike Goodridge, Johannes Schubert & Bruno Wagner
Regi: Jessica Hausner
Manusförfattare: Jessica Hausner & Géraldine Bajard
Svensk distributör: Folkets Bio
Fröken Novak - Mia Wasikowska Rektor Dorset - Sidse Babett Knudsen
Ragna - Florence Baker Ben - Samuel D Anderson
Elsa - Ksenia Devriendt Fred - Luke Barker
Helen - Gwen Currant Herr Dahl - Amir El-Masry
Elsas mamma - Elsa Zylberstein Elsas pappa - Mathieu Demy
Freds mamma - Camilla Rutherford Freds pappa - Sam Hoare
Bens mamma - Amanda Lawrence Helens mamma - Laoisha O'Callaghan

Den ambitiösa läraren fröken Novak börjar undervisa i medvetet ätande på en fin internatskola någonstans i Storbritannien, där hon försöker lära eleverna i den lilla klassen att äta mer medvetet; att äta mindre mycket och långsammare - för både den egna hälsan och miljöns skull. Men de redan smala eleverna i klassen tar hennes ord bokstavligt, och börjar äta mindre och mindre; till den grad att lunchen numera bara består av ett par tuggor. De flesta lärare hade nog blivit oroliga över att eleverna går för långt, men för fröken Novak går de i själva verket inte tillräckligt långt - och övertalar eleverna att sluta äta helt och hållet, för bara de som inte äter någonting överhuvudtaget kommer överleva när domedagen kommer...

Denna österriskisk-brittisk-danska film är verkligen annorlunda, och kommer inte tilltala alla. Men jag tycker att Club Zero är en bra film, även om jag inte blev helsåld av vissa beståndsdelar och detaljer. Det är originellt och den lagom skruvade premissen är tillräckligt trovärdig för att man till största delen ska köpa det hela. Det är absolut satiriskt menat, men trots att det är tillspetsat går det ändå att köpa mycket av det.

Här finns bra budskap; att även de mest lovvärda syftena kan gå för långt, och att det inte alltid är så lätt att avgöra när något går för långt. Som utomstående ser hela skolkursen ut som farligt nära en sekt, men man kan köpa att det inte upplevs så inifrån; precis som det brukar vara med sekter. Här finns även bra poänger kring överkonsumtion, klimatfrågor, skolsystem och inte minst bristande föräldraansvar. Så det finns mycket att hämta, och det blir både engagerande, intressant och charmigt. Här finns vissa komiska poänger, men överlag är det skildrat på blodigt allvar; vilket nog är nödvändigt för att den satiriska känslan ska fungera.

Ändå kan jag inte låta bli att släppa känslan av att manusförfattaren gått lite för långt, till den grad att delar av premissen känns svårköpt. Det är givetvis avsiktligt, men även i en satir krävs det ändå att man på något plan kan tro på premissen; och vissa delar här blir helt enkelt lite för mycket för att man till fullo ska köpa det. Det gäller framförallt mot slutet, när allting börjar spåra ur; och jag ställer mig också lite frågande till det egendomliga slutet.

Club Zero är en bra och välgjord film, med ett snyggt foto och bra skådespelare - Mia Wasikowska och Sidse Babett Knudsen är som alltid bra som de i stort sett enda professionella skådespelarna, men debutanterna spelar också övertygande. Jag tycker dock att musiken känns övertydlig och tar överhanden lite för mycket, trots att den är stämningsfull och passar in i temat. Med bra och tänkvärda budskap kommer man långt, liksom den fängslande och intressanta handlingen. Jag uppskattar också rollfigurerna och den satiriska känslan, men mot slutet blir det ändå lite för mycket av det goda (eller onda) - och bitvis känns det också lite repetitivt när det lite för ofta går ut på att skildra att eleverna i gruppen knappt äter alls. Jag blir också lite konfunderad hur det kan komma sig att eleverna inte svimmar av helt och hållet av att inte äta på så lång tid...? Det som utifrån samma premiss hade kunnat bli en väldigt bra film stannar därför i slutändan "bara" på bra, men det är ändå underhållande, tänkvärt och sevärt; och för alla som uppskattar djupsinta och originella filmer är det här ett bra val. Men det finns likväl lite för många brister för att motivera mer än en stabil sjua i betyg.

Recensionen skriven: 30 januari 2024

Recensionen har lästs 317 gånger av 262 personer, sedan den 30 januari 2024