Manusförfattare: Dan Callahan & Adam Ellison
Kevin - Drake Bell Kendall - Haley Bennett
Morris - Kevin Covais Heather - Camille Mana
Carter - Andrew Caldwell Amy - Nathalie Walker
Teague - Nick Zano Bearcat - Gary Owen
Cooper - Zach Cregger Gina - Alona Tal

Populariteten hos filmer som American Pie bidrog till att ungdomskomedier ökade lavinartat, och den tidigare relativt okända stilen plötsligt blev en av de vanligaste. Den mångfaldigt prisbelönade Kortfilmsregissören Deb Hagan ansåg tydligen att det inte räckte med de som hittills kommit, och hennes långfilmsdebut blev 2008 års College, som i Sverige släppts direkt på DVD. Här kretsar händelseförloppen kring Kevin, Morris och Carter som alla tre är lite nördiga killar, som går sista året på gymnasiet. Efter att Kevins flickvän Gina gör slut med honom, inser han att han kanske är ganska tråkig trots allt. Då Morris ändå ska till universitetet i Fieldmont på intervju för ett stipendium, så tycker alla tre killarna att det är en bra tidpunkt att besöka universitetet under helgen. Det studentrum som de blivit tilldelad att bo i under besöket visar sig inte vara helt lämpligt, så istället besöker de den studentförening som Carters kusin var medlem i. De måttligt intelligenta och charmiga medlemmarna Teague, Bearcat och Cooper är sura över att universitetet förbjudit nollning den här terminen, och ser därför sin chans att utnyttja Kevin, Morris och Carter för nollning istället för förstaårsstudenter. Då alla tre är desperata att bo någonstans tackar de ja till studentföreningens erbjudande, men det borde de inte ha gjort... Det blir allt svårare för killarna att få den "kontakt" med det motsatta könet som de hoppats på, men Kevin blir trots allt attraherad av systerskapsföreningens medlem Kendall, medan Morris och Carter blir upptagna med Heather respektive Amy.

Är det någon som tycker att storyn låter originell eller djup? Det är den inte heller. Vi har sett det mesta förut, och vore man lite elak skulle man kunna säga att College i mångt och mycket är plagiat av filmer som Supersugen och American Pie; fast sämre. Det är sannerligen heller ingen djupsint film, men det tror jag heller inte att någon förväntat sig. Merparten av filmen är i stort sett så ytligt som det bara kan bli, men då och då glimtar trots allt ett visst djup och ett bra om än ganska övertydligt budskap fram. Manusförfattarna verkar också älska att stapla klichéer på varann, och här finns i stort sett alla klassiska stereotyper. Ett större problem är att filmen inte blivit särskilt rolig. Det är visserligen ofta småroligt, och jag skrattade vid några få tillfällen. Men mer än så borde man kunna fordra av en ren komedi, och jag brukar dessutom ha väldigt lätt för att skratta åt ungdomskomedier. Manusförfattarna verkar också alldeles för förtjusta i "kiss och bajs"-humor, som åtminstone undertecknad hellre tycker är löjligt än roligt. En komedi som till stor del saknar humor låter inte särskilt lyckat, men dessbättre räddas College av att den trots allt fungerar skapligt som drama. Efter en trög inledning blir åtminstone Kevin och Morris intressanta och mångbottnade rollfigurer, som vi får lära känna riktigt väl och blir efter ett tag ganska sympatiska. De har åtminstone ett visst djup, och därför bryr man sig om vad som händer med dem. Det är dock inte lika gott ställt med Carter, som förblir endimensionell och tämligen korkad, och efter ett tag slutade jag helt bry mig om honom.

Bland tjejerna är det i stort sett bara Kendall som blivit en mångbottnad och intressant person, medan de flesta andra förblir endimensionella och ganska ytliga. Det är dock ännu värre med studentkillarna Teague, Bearcat och Cooper, som blivit i stort sett så stereotypa och ytliga som det överhuvudtaget är möjligt. Det förtar en del av helhetsintrycket att de känns mer som karikatyrer än riktiga människor, och att de dessutom helt saknar goda sidor. Skådespelarinsatserna är dock ganska bra, och de flesta spelar övertygande och trovärdigt. Bäst ställt är det med Drake Bell som Kevin och Haley Bennett som Kendall, som jag blev imponerad över. De flesta andra fyller sin funktion och spelar fullt godkänt, men sticker inte ut nämnvärt. Filmen har godkänt foto och scenografi, och bildspråket är funktionellt men föga originellt. Kort sagt lär College inte vinna några priser, till skillnad från regissören Deb Hagans tidigare kritikerrosade kortfilm Pee Shy. Det är heller inte en alltför minnesvärd film, och sticker inte ut från mängden. Och trots att jag brukar tycka bra om ungdomskomedier av den här stilen, så blev jag trots allt lite besviken. De flesta andra filmer i genren är betydligt roligare, och här saknas de klockrena poängerna och stora skratten helt. Men trots de många nackdelarna är det inte alls en dålig film. Med relativt bra skådespelare, en hyfsad grundstory och åtminstone några djupa och mångbottnade rollfigurer kommer man ganska långt, och därför förblir det en underhållande och trevlig film, som efter en seg inledning får åtminstone en viss charm. Det räcker tyvärr inte längre än till en stark femma i betyg, men är i alla fall fullt godkänd som underhållning för stunden och kan håller att ses en gång av de allra flesta.

DVD-utgåvan erbjuder anamorfisk bredbild i formatet 1,78:1, vilket på ren svenska innebär att hela skärmen nyttjas påå en Widescreen-TV. Ljudet är i Dolby Digital 5.1, och bild- och ljudkvaliteten är relativt bra. Filmen är textad på de fyra skandinaviska språken, men tyvärr finns ingen engelsk text och heller ingen text för hörselskadade. Textningen är anpassad för Widescreen-TV - därför blir den något ihoptryckt och avlång på en 4:3-TV, men är trots det relativt lättläst på de flesta TV-apparater. När man matar in DVD-skivan, möts man av en distributörsjingel följt av språkvalsmeny. Det följs av varningstexter på valt språk, direkt följt av ett flertal trailers för andra filmer (som går att hoppa förbi). Därefter börjar själva filmen att spelas upp direkt, utan att någon huvudmeny visas. I likhet med de flesta andra nyare DVD-utgåvor från Nordisk Film finns ingen normal huvudmeny, utan trycker man på DVD-spelarens menyknapp kommer man istället tillbaka till den inledande språkvalsskärmen. Det medför också att det inte finns någon scenvalsmeny på skivan, vilket kan vara en nackdel. Det gör också att man från menyn inte kan välja att spela upp filmen utan text, utan föredrar man att se filmen otextad måste man välja något av de skandinaviska språken och därefter stänga av texten via fjärrkontrollen när filmen startat. Det finns heller inget som helst extramaterial, vilket är tråkigt. Enligt uppgift har filmens utländska DVD-utgåvor åtminstone lite extramaterial, men tyvärr går vi miste om det i Skandinavien. Den amerikanska DVD-utgåvan har också två versioner av filmen; en biovisad version samt en utökad s.k. unrated-version som inte genomgått censurgranskning. Den skandinaviska utgåvan innehåller bara en version, men då jag inte har något att jämföra med och inte vet exakt vad som skiljer mellan dessa båda versioner är jag ärligt talat inte säker på vilken av dem.

Recensionen skriven: 12 juli 2009
Senast uppdaterad: 13 juli 2009

Recensionen har lästs 3136 gånger av 1703 personer, sedan den 12 juli 2009