Abra Rice - Minnie Driver Barry Scheck - Peter Gallagher
Nancy Taylor - Melissa Leo Roseanna Perry - Juliette Lewis
Mandy - Ari Graynor Brenda Marsh - Clea DuVall
Ben - Owen Campbell Richard - Conor Donovan
Martha Coakley - Jennifer Roberts Elizabeth Waters - Karen Young
Betty Anne som barn - Bailee Madison Kenny som barn - Tobias Campbell

Den amerikanska ensamstående tvåbarnsmamman Betty Anne Water blev rikskänd 2001, efter att hon lyckats med det omöjliga, och lyckats få sin bror frikänd från ett livstidsstraff för mord - detta efter att ha kämpat under 18 år med att gå på college, studera juridik, bli advokat och till sist börja utreda broderns fall. Det låter som en saga, men varenda ord är faktiskt sant. Om denna verkliga historia berättar filmen Conviction, som vunnit flera priser på bl.a. Bostons filmfestival.

Filmen tar sin början 1980, då en gammal kvinna i staden Ayer i Massachusetts blir mördad. Efter två års tid blir den struliga mannen Kenny Waters, som redan haft problem med rättvisan, åtalad för mordet. Hans lillasyster Betty Anne, som jobbar i bar och har två barn, är övertygad om att Kenny är oskyldig. Men de har inte råd med någon dyr advokat, utan får nöja sig med en offentlig försvarare. Väl i rätten inser de båda att de står inför omöjliga odds. Kenny har ett kriminellt förflutet, fysiska bevis pekar ut honom, han har inget alibi för tidpunkten för mordet och till råga på allt vittnar två oberoende personer om att Kenny erkänt mordet för dem. Han fälls för mordet och döms till livstids fängelse. När de har överklagat så långt det går utan framgång fattar Betty Anne ett drastiskt beslut. Trots att hon inte ens gått ut gymnasiet bestämmer hon sig för att ta gymnasieexamen, studera juridik och bli advokat; enbart för att på något sätt kunna få sin bror frikänd...

Jag kände inte till någonting om de verkliga händelserna innan jag såg filmen, men ingen kan förneka att det är en fascinerande och intressant historia. Att det är verklighetsbaserat höjer förstås också helhetsintrycket, och det är en mycket stark och fascinerande sann historia som tas upp. Allting verkar också tyda på att filmen håller sig nära de verkliga händelserna, och i stort sett allt känns realistiskt och trovärdigt. Visserligen har en viktig detalj i slutet från verkligheten utelämnats i filmen, men det är förståeligt då det skulle få filmen att kännas lite mer orealistisk. Dock tycker jag att det inte vore mer än rätt att nämna den viktiga verkliga händelsen under den skriftliga epilogen i slutet om vad bl.a. Betty Anne gör idag.

Att sammanfatta 20 års tid under en långfilm är dock ingen lätt uppgift, och därför måste man förstås gå ganska snabbt framåt. I det här fallet har det inneburit att de inledande åren går väldigt snabbt framåt, och av själva rättegången får vi bara se ett fåtal scener. Istället är det de sista fem åren av dramat som tagit upp merparten av tiden, och även fast det är förståeligt så saknar jag vissa detaljer från början. Jag hade velat se mer av rättegången och inte minst de överklagningar som gjordes men som vi inte får se någonting av i filmen; helt enkelt för att se hur Kenny kunnat bli fälld. Man får intrycket att hans försvarsadvokat inte gjorde något särskilt bra jobb, men mycket mer än så hinner man inte uppfatta.

Ett ännu större problem är att filmen inledningsvis känns ganska rörig - med mängder av tidshopp fram och tillbaka får man en ganska splittrad och oengagerad känsla, och jag hade svårt att känna någonting för någon. Det har blivit lite för fragmentariskt när man hoppar fram och tillbaka, och det dröjer ett tag innan vi ens har fått grundstoryn klart för oss. Det är tråkigt, och det borde ha gått att presenteras på ett klarare och mer kronologiskt sett.

Men när filmen väl kommer igång på allvar blir den desto bättre, och Conviction utvecklas då till ett riktigt bra och starkt drama. Det är lätt att känna för både Betty Anne och Kenny, och det är en mycket engagerande film som är lätt att leva sig in i. Det är också mycket berörande och gripande, och jag grät vid ett flertal tillfällen. Samtidigt har det aldrig blivit översentimentalt, utan filmen hittar precis rätt balansgång så att det blir lagom sentimentalt och realistiskt. Jag blev mycket berörd och grät under många scener; betydligt oftare än jag hade kunnat ana.

Vid en så stark och berörande film är det lätt att förlåta en del brister i manuset, och framförallt att inledningen presenterats på ett så rörigt sätt. Men det borde ändå ha gått att lägga upp det hela ännu bättre, och filmen hade vunnit på att förlängas lite så att mer tid kunnat ägnas åt själva rättegången och inte minst bakgrunden om vem den mördade kvinnan egentligen var och Kennys relation till henne. Självklart kan man inte förvänta sig en noggrann redogörelse över alla 20 åren, men att få se lite mer av bakgrunden tycker jag inte vore för mycket begärt.

Fotot är snyggt, och filmen har ett effektivt bildspråk som fyller sin funktion utan att uppnå några nya höjder. Skådespelarinsatserna är mycket bra, och Hilary Swank är utmärkt som Betty Anne. Sam Rockwell är också riktigt bra som brodern Kenny, och Minnie Driver är mycket bra som Abra. Peter Gallagher är också bra som Barry, och den alltid lika duktiga Clea DuVall är utmärkt i en alltför liten biroll som Kennys f.d. flickvän Brenda. När en film utspelas under så många år är det dock nästan oundvikligt att trovärdighetsproblem vad gäller åldrarna inträffar, och det här är inget undantag. Varken Betty Anne eller Kenny ser ut att åldras nämnvärt under de 20 år som filmen varar, och det upplevs lite märkligt även fast det förstås är ett svårlösligt problem.

Att skildra 20 långa år under 1 timme 45 minuter är ingen lätt uppgift, och det blir inte heller bättre av att storyn känns så osannolik och tillrättalagd - att någon skulle lägga ner så många år och bli advokat enbart för att försöka hjälpa sin bror låter liksom som något som bara kan hända på film. Men trots allt är allting sant, och Conviction lyckas på ett fint sätt att skildra Betty Annes kamp och varför hon gjorde som hon gjorde. Visserligen skildras allting under Betty Annes synvinkel, och om Kennys tid i fängelset får vi inte veta mycket. Men det är å andra sidan fullt förståeligt, och ska man skildra så många år måste en hel del stryka på foten för att inte filmen ska bli fyra timmar lång. Intellektuellt inser jag att filmen trots allt har sina brister och att manuset hade behövt finslipas och gärna förlängas lite. Men när man blir så berörd av en film, som verkligen griper tag i mig och gör att jag grät betydligt mer än vad som borde vara rimligt av en sådan här story, så är det svårt att kritisera något. Därför vinner hjärtat över hjärnan i det här fallet, och jag väljer efter många om och men en svag åtta i betyg.

DVD-utgåvan erbjuder anamorfisk bredbild med proportionerna 1,85:1, och ljudet är i Dolby Digital 5.1. Bild- och ljudkvaliteten är bra. Filmen är textad på de fyra skandinaviska språken, men tyvärr finns ingen engelsk text och heller ingen text för hörselskadade. Textningen är lagom stor och lättläst. Den svenska översättningen håller skaplig klass, men lider tyvärr av ett förvånansvärt stort antal grammatikfel och framförallt särskrivningar förekommer väldigt ofta. När man matar in DVD-skivan, möts man av en distributörsjingel följt av språkvalsmeny. Det följs av varningstexter på valt språk, direkt följt av ett flertal trailers för andra filmer (som går att hoppa förbi). Därefter börjar själva filmen att spelas upp direkt, utan att någon meny visas. Som vanligt när det gäller Nordisk Film finns ingen traditionell huvudmeny, och trycker man på menyknappen kommer man istället tillbaka till den inledande språkvalsmenyn. Det medför också att det inte finns någon scenvalsmeny, vilket försvårar om man vill hitta åt en viss scen i filmen. Det gör också att man från menyn inte kan välja att spela upp filmen utan text, utan föredrar man att se filmen otextad måste man välja något av de skandinaviska språken och därefter stänga av texten via fjärrkontrollen efter att filmen startat. Tyvärr finns inget som helst extramaterial, vilket är tråkigt om än inte speciellt förvånande för en film som inte visats på bio i Sverige. Då den amerikanska DVD-utgåvan enligt uppgift ska innehålla en intervju med den riktiga Betty Anne Waters blir jag dock lite besviken att inte samma material kunnat tas med även här, då jag gärna hade velat se den intervjun.

Recensionen skriven: 12 juli 2011
Senast uppdaterad: 13 juli 2011

Recensionen har lästs 4009 gånger av 2366 personer, sedan den 12 juli 2011