Joe - Ronnie Gene Blevins Fish - Jack Kesy
Knox - Beau Knapp Dr. Chris Salgado - Mike Epps
Sophie - Stephanie Janusauskas Bethany (vapenförsäljaren) - Kirby Bliss Blanton
Dr. Jill Klavens - Wendy Crewson Tyler - Isaiah Gero-Marsman
Glassgubben - Moe Jeudy-Lamour Miguel - Luis Oliva
Ponytail - Ian Matthews Ben (Pauls svärfar) - Len Cariou

I Chicago har kriminalitet och våld blivit ett växande problem, och brottsligheten har ökat lavinartat på senare år. Där bor kirurgen Paul Kersey, som har fullt upp på sitt fina jobb på Chicagos sjukhus med att göra allt han kan för att rädda livet på alla; oavsett vilka de är. Han lever tillsammans med sin fru Lucy och deras tonårsdotter Jordan, som snart ska börja på universitet. Men allting förändras en kväll när Paul är på jobbet, och tre maskerade män bryter sig in i familjens bostad för att råna familjen. De är våldsamma och kräver att Lucy ska öppna kassaskåpet och ge dem alla pengar. Allting urartar totalt när en av männen blir för närgången med Jordan, och hon lyckas komma åt en kniv för att stoppa våldtäktsförsöket. Det slutar med att en annan av männen skjuter både Lucy och Jordan. Lucy dör genast, medan Jordan hamnar i koma. Paul blir bestört, och inte blir saken bättre av att polisen har fullt upp med flera dussin andra mordfall och inte tycks engagera sig fullt så mycket i det här fallet som han hade väntat sig. Han blir besatt vid tanken på att själv hitta männen som gjorde så mot sin familj, och när han ute på gatorna blit vittne till andra våldsdåd kan han inte låta bli att på egen hand stoppa våldsmannen. Då får han blodad tand, och kan inte sluta...

Jag har tyvärr inte sett 1974 års film eller någon av dess senare uppföljare, och har därför inget att jämföra med. Såvitt jag kunnat läsa mig till verkar det dock bara som att det främst är grundstoryn som är bibehållen från den gamla filmen. Storyn är hursomhelst klart intressant, och inledningsvis är det lätt att relatera till Paul och hans mardrömssituation. Filmen som sådan är helt okej, men jag ställer mig lite tveksam till vad den egentligen velat säga. Det är underhållande och förhållandevis engagerande. Tempot är högt, och det är en intensiv film där det händer något hela tiden. Periodvis är det också hyfsat spännande, och bitvis sitter man på helspänn.

Det är mycket action, men trots allt förblir handlingen i centrum och överlag är det inte action enbart för sakens skull. Det är utan tvekan lättsam underhållning för stunden, men som sådan fungerar det ganska bra, trots att filmen inte erbjuder något alltför stort djup. Här finns en viss charm, en gnutta humor och mycket våld; för de som nu tycker om sådant. Samtidigt lyckas filmen att förbli relativt realistisk, och det finns inga grövre trovärdighetsproblem. Det uppskattar jag, och gör att filmen trots allt får ett visst existensberättigande.

Dock är jag lite tveksam vad regissören egentligen velat säga med Death Wish. Det är oerhört mycket våld och action, och överlag uppfattar jag filmen som tämligen våldsglorifierande. Filmen tar ingen uppenbar ställning mot Pauls agerande, och det är jag inte helt förtjust i. Tvärtom skulle man kunna tolka filmen som att det han gör är rätt, och det känns lite svårköpt. Det är också lite väl övertydligt, och här krävs ingen direkt tankeverksamhet då allting serveras på silverfat. Kanske inte ovanligt för genren, men det borde ändå ha gått att göra allting lite mer lågmält och låta tittarna tänka lite själv också.

Dessutom tycker jag inte man får en rimlig förklaring till Pauls agerande, då han lite för snabbt går från att inte ens vilja ha vapen till att plötsligt döda varenda tänkbar brottsling. Det är inte svårt att förstå varför någon skulle vilja ge sig på sin frus mördare, och vad man än tycker om det moraliska kan man helt klart köpa den biten. Men det är lite svårare att köpa varför Paul börjar ge sig på ett flertal personer som inte haft minsta lilla koppling till mordet på hans fru. Det verkar som att tanken varit att han helt enkelt fick blodad tand, och plötsligt känner för att fortsätta döda alla möjliga brottslingar; och det är förstås möjligt att det kan gå till på det sättet. Men jag hade velat få en mer rimlig förklaring till hans förändrade beteende, och det hade behövts några ytterligare scener för att förklara Pauls successiva ändrade attityd; istället för att gå från noll till hundra på nolltid. Filmen hade nog vunnit på att förlänga inledningen något, så att hans beteende bättre kunnat förklaras. Istället hade man gärna kunnat klippa ner de värsta våldsskildringarna när filmen väl kommit igång, för bitvis blir det lite väl magstarkt med våldsglorifierande och ganska utdragna actionsekvenser.

Skådespelarinsatserna är helt okej, men filmen sticker inte direkt ut med någon alltför imponerande ensemble. Bruce Willis är väl inte direkt känd som någon storslagen karaktärsskådespelare, men gör ändå ganska bra ifrån sig som Paul. Vincent D'Onofrio är riktigt bra som hans bror Frank, men båda två lider av problemet att de börjar bli lite för kända vilket påverkar filmillusionen negativt. Elisabeth Shue är riktigt bra i den högst begränsade rollen som Lucy (hon dör ju trots allt ganska snabbt), och Camila Morrone likaså. Men oväntat nog är det Dean Norris och Kimberly Elise som står för filmens bästa insatser, som poliserna som utreder fallet. Efter att poliser i snarlika filmer oftast är antingen extremt stereotypa och/eller spelar över å det grövsta, så är det positivt med trovärdiga polisinsatser och rollprestationer helt utan överspel.

Death Wish är en helt okej film, som inte erbjuder något större djup men som är fartfylld och underhållande för stunden. Det är intensivt och spännande, och tycker man om klassiska actionfilmer får man sitt lystmäte. Men i mina ögon finns det tillräckligt mycket våld och skjutvapen som det är i världen, och allra mest i USA, utan att filmer ska behöva bli våldsglorifierande och nästintill uppmuntra till att ta lagen i egna händer. Förhoppningsvis är det bara jag som läser in för mycket i filmen, men jag är inte så förtjust i de antydningar jag ser. Jag hade också velat få en mer trovärdig förklaring till Pauls beteende, från mönstermedborgare till någon som inte tvekar inför att skjuta varenda människa som gör något våldsamt. Därmed är jag tveksam till filmens budskap och vad regissören egentligen velat säga, men är man bara ute efter ren underhållning kan man absolut hitta betydligt sämre filmer. Trots allt är det ganska trevligt och spännande, och även för mig som inte brukar uppskatta actionfilmer finns en del lyckade drag och scener. Men att uppmuntra till våld känns inte rätt, även om jag i och för sig inte är säker på att jag uppfattat filmen rätt. Därmed nöjer jag mig med en hyfsat stabil sexa i betyg, trots att filmen överlag är välgjord och dessutom har en tacksam intensitet.

Recensionen skriven: 12 april 2018
Senast uppdaterad: 12 april 2018

Recensionen har lästs 2168 gånger av 1187 personer, sedan den 12 april 2018