Anna - Anne Consigny Robert - Christian Berkel
Patrick - Laurent Lafitte Rebecca - Virginie Efira
Vincent - Jonas Bloquet Josie - Alice Isaaz
Irène - Judith Magre Kurt - Lucas Prisor
Hélène - Vimala Pons Ralf - Raphaël Lenglet
Kevin - Arthur Mazet Philipp Kwan - Hugo Conzelmann

Michèle är en medelålders kvinna som är VD för ett TV-spelsföretag, som specialiserar sig på våldsamma actionspel. Hon är frånskild och har en vuxen son, men har haft en jobbig uppväxt då hennes pappa råkar vara en av Frankrikes värsta seriemördare. En dag blir Michèle våldtagen i sitt hem av en maskerad gärningsman som bryter sig in. Efter händelsen städar hon upp efter sig, kastar bort kläderna och badar; men har ingen tanke på att anmäla till polisen. Istället köper hon pepparsprej och tänker ta hand om saken själv. Men det är lättare sagt än gjort; och vem var egentligen gärningsmannen...?

Paul Verhoeven har hållit en minst sagt ojämn kvalitet genom åren, även om hans bästa filmer har imponerat. Elle, hans första franskspråkiga film, är onekligen intressant och fascinerande; men jag är inte helt säker på om det är ett mästerverk eller bara halvlyckad. Storyn är intressant och genomarbetad, men också tämligen skruvad. Michèle har blivit en mångfacetterad och intressant rollfigur, som man känner för och som har fått många bottnar. Även i övrigt förekommer flera intressanta rollfigurer. Man dras in i handlingen på ett effektivt sätt, och förblir engagerad hela tiden.

Här finns en gnutta humor, samtidigt som det finns en tydlig spänning och en intensitet. Verhoeven har på ett skickligt sätt lyckats blanda flera genrer, så att det fungerar tillfredsställande som både drama och thriller. Det är också lågmält, och det är befriande att helt slippa övertydlighet. Stämningen är utmärkt, och jag uppskattar atmosfären som gör det lätt att leva sig in i filmen.

Men vad är det egentligen filmteamet vill säga med filmen...? På gott och ont har det blivit en invecklad och lite knepig film, med ett stort persongalleri och många turer. Det är kanske inte nödvändigtvis något fel med det, men filmen känns lite överladdad med för många rollfigurer. Framförallt är jag dock tveksam till vad budskapet egentligen är. Periodvis förekommer nämligen märkliga antydningar till att våld och rentav våldtäkter skulle vara upphetsande, och det känns minst sagt obehagligt och verklighetsfrånvänt. Jag hoppas verkligen att det bara är jag som läser in för mycket i filmen, men under vissa tillfällen är det tyvärr svårt att dra någon annan slutsats. Så vad man egentligen velat säga med filmen är för mig ett stort frågetecken.

Periodvis upplever åtminstone jag filmen som misogyn, och det är minst sagt en svårbegriplig film som presenteras. Mot slutet blir det rejält skruvat, och om inte förr så blir det åtminstone då på tok för mycket för mig; då man får en otrevlig eftersmak av alltihop. Men det är som sagt så udda att jag inte är säker på att jag har uppfattat filmen rätt, men i vilket fall som helst lär jag inte vara ensam om min uppfattning. Provocerande är det hursomhelst, och det lär inte vara något som faller alla i smaken. Nästan två timmar är också i längsta laget för filmen, då handlingen trots allt är begränsad, varför den bitvis upplevs lite långsam.

Fotot är snyggt, med ett starkt bildspråk och genomtänkt bildkomposition. Skådespelarinsatserna är överlag riktigt bra. Framförallt är Isabelle Huppert fullkomligt lysande i en svår roll som Michèle. Hon gör en mångfacetterad och stark rollprestation i en svår roll, som i fel händer hade blivit avskyvärt. Att hon blivit Oscarsnominerad för rollen förvånar mig inte alls. Laurent Lafitte är riktigt bra som Patrick, men får helt klart mindre att arbeta med. Anne Consigny är mycket bra som Anna, och gör allt som går av rollfiguren. Jonas Bloquet är ganska bra som sonen Vincent, men känns inte riktigt lika naturlig. Alice Isaaz är riktigt bra i en svår och otacksam roll som Josie.

Elle är en välgjord och intressant film, som utan tvekan håller alla i spänning och som förblir fängslande. Men om det är ett mästerverk eller en avskyvärd film, eller någonstans däremellan, är faktiskt inte alls solklart att avgöra. För det är invecklat, svårbegripligt och skruvat; och jag tycker verkligen inte om antydningen att det är en flytande gräns mellan våld och njutning. Kvinnomisshandel och våldtäkter är ett tillräckligt stort problem här i världen utan att någon film börjar förringa det; vare sig det är avsiktligt eller inte. Eller så är det bara jag som totalt missuppfattat allting...

I slutändan får i alla fall undertecknad en bitter och obehaglig eftersmak, fastän jag inte kan förneka att delar av filmen är närmast genialiska och imponerar stort. Så ojämnt är bara förnamnet, och dessutom svårbegripligt och överladdat med lite för mycket av allt. Trots den tveksamma kvinnosynen kan jag dock inte förneka att filmen har behållit intresset hela tiden, och väljer därför en sjua i betyg trots att det delvis tar emot. Men jag skulle verkligen vilja veta vad Verhoeven har velat säga med filmen...?

Recensionen skriven: 26 januari 2017
Senast uppdaterad: 26 januari 2017

Recensionen har lästs 2692 gånger av 1477 personer, sedan den 26 januari 2017