Tack till Walt Disney Studios Home Entertainment för recensionsexemplaret
Jack - Lucian Maisel Jeff - Damian Young
Jilly - Katherine Moennig David - Austin Lysy
Colleen - Melissa Leo Tom - James Frain
Gammal kvinna på tåg - Lynn Cohen Dr. Ed - James Murtaugh
Rosie som barn - Mackenzie Milone David som barn - Chandler Frantz
Amy som barn - Lily Sheen Robert som barn - Seamus Davey-Fitzpatrick

Den italienska regissören och manusförfattaren Giuseppe Tornatore har vunnit ett flertal priser under sin långa karriär, och är för de flesta troligen mest känd för Oscarsvinnaren Cinema Paradiso från 1988. Ett par år efter det gjorde han det prisbelönade dramat Stanno tutti bene om en italiensk affärsman som försöker återknyta till sina vuxna barn. Filmen blev en stor succé i hemlandet Italien, men har i Sverige levt en relativt anonym tillvaro där den visades på bio under titeln Alla mår bra men aldrig har släppts på DVD. Knappt 20 år efter premiären på den italienska filmen har den fått en nyfilmatisering gjord i USA, regisserad av brittiska Kirk Jones - ursprungligen en regissör för reklamfilmer, men som även regisserat och skrivit manus till komedin Waking Ned och den populära men måttligt kritikerrosade familjefilmen Nanny McPhee. Resultatet blev dramakomedin Everybody's Fine, som hade världspremiär på AFI Film Festival i december 2009 och därefter visats på bio i bl.a. USA med hyfsat resultat, men utan att bli alltför framgångsrik. I Sverige släpptes filmen direkt på DVD.

I centrum står den pensionerade Frank Goode, som numera är änkling efter att hans fru dött åtta månader tidigare. Nu ser han fram emot att hans fyra sedan länge utflugna barn ska komma och hälsa på honom. Men allihopa lämnar återbud, vilket får Frank att inse att han inte haft alltför mycket kontakt med sina barn utan att det alltid var hans fru som var drivkraften bakom allt. Trots hjärtproblem bestämmer sig därför Frank för att köpa tåg- och bussbiljetter för att resa runt USA och hälsa på de fyra barnen. Han är stolt över att alla fyra blivit så framgångsrika - David är konstnär i New York, Amy är reklambyråchef i Chicago som är gift och har barn, Robert är dirigent i en symfoniorkester som för tillfället råkar spela i Denver och hans dotter Rosie är en professionell dansare i Las Vegas. Tids nog börjar han dock att inse att något inte riktigt är som det ska, och att barnen haft en del hemligheter för honom.

Storyn låter kanske inte så märkvärdigt på papperet, och det är heller inte världens mest originella film. Men det behövs faktiskt inte heller, och Everybody's Fine är en mycket bra och lyckad film. I grund och botten är det en ganska traditionell roadmovie, men det finns åtminstone en del nya begrepp som gör att filmen trots ett bekant ämne känns fräsch och tillräckligt nyskapande. Storyn är intressant och fascinerande, och visst är det ett tänkvärt ämne som tas upp. Filmen har ett långsamt tempo, men för mig kändes den trots det aldrig seg. Det lär dock variera mellan olika personer, och jag misstänker att framförallt yngre personer kan tänkas uppfatta filmen som seg och tråkig. Storyn i sig är ganska tunn, och det händer egentligen inte alltför mycket. Istället handlar det mycket om introvert utveckling och karaktärsporträtt, men det händer ändå tillräckligt mycket för att filmen ska förbli engagerande hela tiden.

Mitt intresse hölls i alla fall vid liv, och det är en både fängslande och berörande film. Bitvis blir det också riktigt gripande, och vid några scener kunde jag inte hålla tårarna borta. Medan Everybody's Fine huvudsakligen är ett ganska deprimerande drama, så har stämningen lättats upp med en hel del humor. Det finns ett antal roliga repliker och situationer, som gör att man får skratta då och då. Jag hade inte sagt nej till mer humor, vilket kanske hade behövt för att en del personer ska uppskatta filmen mer, men överlag har filmen en bra balans mellan allvar och humor. Filmen har dock marknadsförts på många håll som en renodlad komedi, vilket även trailern ger intryck av, och det är det absolut inte. Trots den humor som förekommer ligger tyngdpunkten trots allt på ett seriöst drama.

Det är också en ganska djup och tänkvärd film, som tar upp ett intressant ämne på ett finstämt och lågmält sätt. Överlag är det också mångbottnade och nyanserade rollfigurer, och både Frank och barnen känns äkta och nyanserade. Det är dock uppenbart att Frank är den viktigaste karaktären, och därmed har en del av barnens situationer inte tagits upp så tydligt och nyanserat som jag hade önskat. Rosie känns som den mest outvecklade karaktären, och där återstår en del frågetecken som man inte får någon egentlig klarhet i - vi kan bara gissa oss till en del saker, vilket är tråkigt då hon samtidigt känns som den mest intressanta rollfiguren. Jag hade velat se mer av henne och få en större klarhet i vad som pågått i hennes liv, då hon ärligt talat känns mer intressant än Frank.

Bland birollerna har alla blivit endimensionella och tämligen platta, och många har heller inte fått det utrymme de hade förtjänat. Framförallt hade jag velat se mer av Jilly och få veta mer om henne, då hon visar sig ha en viss relevans för handlingen fastän hon bara syns till i ett par korta scener. Hon känns alltför outvecklad, och hade förtjänat att få ett betydligt större djup och utrymme än vad som faktiskt skett. Visst förstår jag att fokuset ska ligga på Frank och hans misstag i livet, men när man trots allt tar upp andra storylines känns det fel att inte fullfölja dem hela steget. Jag kan också tycka att regissören vid vissa tillfällen spelar på känslostrån lite väl tydligt, så att det ibland känns en smula översentimentalt. Det finns absolut många värre exempel, men man kan trots allt märka av antydningar till det och det är onödigt när storyn är tillräckligt gripande utan att ta till sådana filmtrick.

Fotot är utmärkt, och filmen har ett starkt bildspråk och en del vackra vyer. Såväl klippning som musik är också mycket lyckad, och trots den relativt låga budgeten ser filmen påkostad ut. Det enda undantaget är en ganska ful scen inne i en långtradare som kör, där det blivit alltför övertydligt att scenen spelats in i studio. Skådespelarinsatserna är utmärkta, och faktum är att hela ensemblen är riktigt vass. Robert De Niro tillhör inte någon av mina favoritskådisar, men här gör han en riktigt bra insats och spelar övertygande. Drew Barrymore och Kate Beckinsale är som vanligt lysande, och båda två gör utmärkta insatser som döttrarna Rosie och Amy. Faktum är att båda dessa spelar ännu bättre än De Niro, och lyckas därför att överglänsa honom i de scener där båda medverkar. Sam Rockwell är också riktigt bra som Robert, och likaså Melissa Leo i en ganska liten biroll. Den alltid lika suveräna Katherine Moennig spelar som vanligt bra, men är tyvärr kraftigt underutnyttjad som Jilly och medverkar bara i ett par scener med några få repliker. Det är mycket tråkigt, och jag hade verkligen hoppats att få se betydligt mer av denna makalösa skådespelerska.

Everybody's Fine är en långsam karaktärsdriven film, och kommer därför inte att passa alla. Men om man uppskattar den genren blir man knappast besviken, och det här är en både rolig, engagerande och gripande film som tar upp intressanta ämnen på ett fint sätt. Det är också en mycket trovärdig film, som känns realistisk in i minsta detalj och där det är lätt att känna för rollfigurerna. Allt detta har gjort Everybody's Fine till en både välgjord och berörande film, som jag varmt kan rekommendera för de flesta. Men de brister som trots allt finns drar ner helhetsintrycket en del, och gör att mitt betyg i slutändan stannar på en svag åtta. Det borde helt enkelt ha kunnat bli ännu bättre med samma story, men jag kan heller inte förneka att det är en mycket bra film som håller intresset vid liv hela tiden.

DVD-utgåvan har anamorfisk bredbild med proportionerna 2,40:1, och ljudet är i Dolby Digital 5.1. Bild- och ljudkvaliteten är bra. Filmen är textad på nio olika språk, däribland de nordiska språken samt engelska. Det finns både vanlig engelsk text samt engelsk text för hörselskadade, vilket jag uppskattar. Tyvärr finns dock ingen svensk text för hörselskadade, men å andra sidan är det ju tyvärr mycket sällsynt vid icke-svenska filmer nuförtiden. Den svenska texten är relativt bra, även om enstaka översättningsmissar förekommer. Texten är lagom stor och lättläst, men är anpassad för 4:3-TV, vilket medför att texten ser bred och utdragen ut när man tittar på en Widescreen-TV. När man matar in DVD-skivan möts man av en språkvalsmeny, som följs av varningstexter på valt språk. Däribland visas några trailers för andra filmer, innan vi möts av huvudmenyn som är stilren och stillastående men enbart på engelska.

Som extramaterial finns ett flertal bortklippta scener, varav somliga i själva verket är utökade versioner av befintliga scener. Scenerna är småroliga och lite intressanta, men ingen tillför något till filmen som sådan och det är fullt förståeligt att de klippts bort. Slutligen finns även en minidokumentär om filmens ledmotiv "(I Want To) Come Home", som huvudsakligen består av en intervju med sångaren och upphovsmannen Paul McCartney. Det är ganska intressant, även om man kan tycka att det känns överambitiöst att satsa så mycket på en låt under eftertexterna som merparten förmodligen inte lär lyssna alltför noga på. Där tar det roliga slut, och mer än så finns inte. Det är lite tråkigt, och jag hade verkligen hoppats på någon bakom kulisserna-dokumentär eller intervjuer med regissörer och skådespelare, men allt sådant lyser med sin frånvaro. Det extramaterial som finns har dock svensk text, vilket är uppskattat och tyvärr ganska sällsynt i dagens läge.

Recensionen skriven: 30 augusti 2010
Senast uppdaterad: 31 augusti 2010

Recensionen har lästs 3665 gånger av 1899 personer, sedan den 30 augusti 2010