Grace Grey - Marcia Gay Harden Carrick Grey - Andrew Airlie
Gia Matteo - Arielle Kebbel Jerry Roach - Bruce Altman
Ros Bailey - Robinne Lee Mrs. Jones - Fay Masterson
Ray - Callum Keith Rennie Sawyer - Brant Daugherty
Prescott - Kirsten Alter Hannah - Ashleigh LaThrop
Boyce Fox - Tyler Hoechlin Rhian Flynn - Michelle Harrison

Christian och Ana gifter sig, och Ana gör allt för att försöka känna sig som hemma i Christians lyxvilla, trots hans svartsjuka tendenser. Men problem uppstår när Anas förflutna gör sig påmint, då hennes f.d. chef Jack Hyde inte har glömt henne och till varje pris vill komma henne nära - och om någon här och var råkar dö på kuppen bekymrar inte honom det minsta. Ana får även annat att tänka på efter ett oväntat besked hos läkaren, som en i förhållandet tar bättre än den andra...

De två första filmerna i serien var knappast några mästerverk, men ändå ganska bra och helt okej. När det nu är dags för den tredje och (gissningsvis) avslutande delen i filmserien är det mesta sig likt, och även Fifty Shades Freed håller sig på ungefär samma nivå. Här finns en intressant handling, och det händer absolut mer än i framförallt den första filmen. Här finns också en större spänning i och med hotet från Anas förre chef Jack, som milt uttryckt inte verkar helt stabil. Periodvis blir det riktigt spännande och intensivt, och det uppskattar jag.

Det är också engagerande, och överlag hålls intresset vid liv hela tiden. Det finns en del charm och det är en underhållande film, som trots allt har ett visst djup och en genomarbetad story som håller ihop logiskt. Det är i alla fall mer än jag hade väntat mig av genren, så därigenom får man vara ganska nöjd. Storyn skiljer sig också en del från tidigare filmer, så att det aldrig upplevs som en upprepning.

Det är också glädjande att Christian blivit mer mångfacetterad, och fastän man fortfarande inte förstår hans besatthet kring sadomasochism så har han i alla fall hunnit få ganska många nyanser - på den punkten skiljer sig filmen markant från den första filmen, där Christian var betydligt mer svartvit. Tyvärr är det dock sämre ställt med Ana, som i den första filmen ändå kändes som en stark och självsäker kvinna men som på senare tid börjat framstå som allt mer mesig och velig; som finner sig i nästan allt som Christian gör - varför hon inte säger stopp är helt obegripligt, då hon i övrigt verkar som en mycket vettig och intelligent kvinna.

Bland annat genom Anas attityd upplever åtminstone jag tyvärr en del sexistiska antydningar, som jag ärligt talat har svårt för. Det blir heller inte bättre av att filmfotografen inte tvekar att visa Ana helt naken stup i kvarten, samtidigt som kameran placeras så att vi sällan eller aldrig ser Christians nedredel vid de scener där han är naken. Varför behandla könen olika på det här sättet, när det gäller själva bildspråket...? Här blir det ännu mer påtagligt än i tidigare filmer, vilket gör att man efter ett tag får en lite olustig känsla. Dessutom är flera av sexscenerna och scenerna med sadomasochism onödigt utdragna, som pågår lite för länge för sitt eget bästa - scener som förvisso har relevans för handlingen, men som sedan pågår i flera minuter till efter att vi redan fattat poängen, när man hellre hade velat att handlingen ska fortsätta. Det är särskilt två scener som pågår på tok för länge, då man börjar tappa intresset och hellre hade velat veta mer om själva intrigen.

Fotot är enkelt men effektivt, och jag uppskattar att sexscenerna filmats på ett någorlunda smakfullt sätt utan att kännas som porr. Skådespelarinsatserna är överlag riktigt bra. Dakota Johnson är utmärkt som Ana, och gör en trovärdig och nyanserad rollprestation där man hela tiden förstår vad hon tänker och känner; men samtidigt helt utan överspel. Jamie Dornan är bra som Christian, och framstår ungefär som lika delar charmig och lika delar obehaglig; vilket jag förmodar också är avsikten. Eloise Mumford är också riktigt bra som Kate, men får tyvärr mindre att arbeta med i den här filmen. Istället får vi se lite mer av Rita Ora som Christians syster Mia, och hon gör en riktigt bra insats. Eric Johnson gör bra ifrån sig i en svår och otacksam roll som Jack.

Fifty Shades Freed har en del sexistiska antydningar som jag har svårt för, och dessutom ett par scener som pågår alldeles för länge för sitt eget bästa. Men det är ändå en av de bästa filmerna i filmserien och är överlag ganska lyckad. Något mästerverk är det inte, men det är trots allt engagerande och underhållande; och mycket mer än så kräver åtminstone inte undertecknad. Trots bristerna är alltså filmen fullt sevärd och helt okej, och efter moget övervägande väljer jag en stark sexa i betyg. Har man sett de tidigare två filmerna vill man definitivt se även denna, men har ni inte sett dem än bör ni börja där innan ni ser Fifty Shades Freed. I vilket fall som helst är det dock tveksamt om det är värt biljettpriset för att se filmen på bio, i synnerhet som det inte finns några storslagna vyer eller annat som ter sig nämnvärt bättre på en stor bioduk, så förmodligen är det klokare att vänta tills filmen släpps på DVD och Blu-Ray.

Recensionen skriven: 8 februari 2018
Senast uppdaterad: 8 februari 2018

Recensionen har lästs 2468 gånger av 1402 personer, sedan den 8 februari 2018