Laura - Alycia Debnam-Carey Marina - Liesl Ahlers
Tyler - William Moseley Kobe - Connor Paolo
Olivia - Brit Morgan Isabel - Brooke Markham
Gustavo - Sean Marquette Caroline - Susan Danford
Inspektör Cameron - Shashawnee Hall Konstapel Dempsey - Nicholas Pauling
Rektor Richards - Kimberleigh Stark Dr. Markham - David Butler

Universitetsstudenten Laura är populär och omtyckt, har en pojkvän och många vänner; och är som så många andra oerhört aktiv på Facebook där hon har över 800 vänner. Hon tackar ja till vänförfrågningar utan större fundering, och får en dag en vänförfrågan från den mystiska tjejen Marina. Marina har inga som helst vänner på Facebook, sitter alltid ensam på lunchen och hennes tidslinje på Facebook består mest av teckningar och animationer av varierande obehagligt slag. Laura tycker synd om Marina, och tackar ja till vänförfrågan. Hon börjar även umgås lite försiktigt med Marina på fritiden, men snart blir Marina mer och mer besatt av Laura och vill inte lämna henne ifred. Droppen blir när Marina vill komma till Lauras födelsedagsfest, men Laura hittar på en vit lögn för att slippa bjuda henne. Då Marina blir mer och mer aggressiv, och tidslinjen börjar bestå av fler och fler obehagliga bilder, väljer Laura att ta bort Marina som vän på Facebook. Det borde hon inte ha gjort, för dagen därpå får hon reda på att Marina begått självmord under natten. Laura får dåligt samvete, men det är bara början på hennes problem - för snart har Lauras användarkonto på Facebook skickat ut en länk med hela Marinas självmord till alla vänner och bekanta. Hon insisterar på att det faktiskt inte är hon som skickat ut videon, men färre och färre tror henne och till råga på allt går "Lauras" mystiska inlägg inte att radera...

Med tanke på hur viktig sociala medier är för dagens ungdomar är det väl inte förvånansvärt att det börjar komma skräckfilmer som fokuserar på just sådant, men skillnaden här mot Unfriended häromåret är att det den här gången inte bara utspelas i en datorskärm utan betydligt mer i "verkligheten". Storyn är intressant och genomarbetad, och även fast det inte direkt är trovärdigt så håller historien trots allt ihop logiskt. Det finns inga nämnvärda logiska luckor, utan det håller ihop inom filmens premiss; fast jag innerligt hoppas och tror att det inte lär kunna hända på riktigt.

Friend Request kommer inte att gå till filmhistorien som något mästerverk, men är ändå en bra och underhållande film. Det har blivit riktigt fängslande, och man sitter på helspänn hela tiden. Filmen har en tacksam intensitet, där det händer något hela tiden och där det inte finns en enda lugn stund. Samtidigt blir det aldrig rörigt eller särskilt svårbegripligt, utan det är lättfattligt men utan att bli direkt övertydligt. En svår balansgång, men som har lyckats bättre än väntat här. Det är engagerande och underhållande, och man sitter klistrad i biofåtöljen hela tiden.

Huvudsaken med en skräckfilm är förstås att skrämma folk, och på den punkten lyckas Friend Request riktigt väl. Det har blivit en riktigt otäck film, som innehåller ett flertal läskiga scener och där man faktiskt blir genuint rädd. Visst finns det flera exempel på ännu otäckare rysare genom åren, men det var samtidigt ganska länge sedan jag blev så här pass rädd. Jag uppskattar också att filmteamet valt att hålla antalet klassiska "hoppa till"-effekter till ett minimum, som bara förekommer vid några få tillfällen. Filmen förmedlar en stigande obehagskänsla, samtidigt som det är läskigt och riktigt stämningsfullt. Jag uppskattar även den suggestiva känsla som filmen genomsyrar, och gör att det sticker ut från mängden gentemot de flesta skräckfilmer.

Länge är det en riktigt bra film, men under dess andra halva försvinner en del av obehagskänslan då det mest fokuserar på att fler och fler personer börjar dö. Visserligen chockerande och otäckt, men det börjar påminna lite för mycket om Final Destination-filmerna och den dittills relativt nyskapande stilen försvinner därmed. Vi har helt enkelt sett det mesta förut, och det blir en smula enkelspårigt.

Man kan också med all rätt undra vad Simon Verhoeven försöker att säga med filmen...? Den går att tolka som att man ska akta sig för att bli vän med någon, även om det också går att tolka som raka motsatsen; att det kan straffa sig att inte bli vän med ensamma personer. Jag hoppas på det sistnämnda, men budskapet är ärligt talat lite oklart. Självklart kan man med all rätt hävda att alla filmer inte behöver ha något budskap, och en skräckfilm finns förstås först och främst till för ren underhållning. Därför är det inte alls säkert att manusförfattaren tänkt sig något av de två tolkningar man kan dra av filmen. Men då blir det ännu mer problematiskt om tittare börjar läsa in mer i filmen än vad filmteamet har tänkt sig, och i värsta fall kan tolka in negativa budskap som kanske inte alls varit avsikten...

Fotot är snyggt, och filmen har ett starkt och effektivt bildspråk som upplevs ganska suggestivt. Skådespelarinsatserna är överlag bra, och jag uppskattar att det för en gångs skull rör sig om ganska okända skådespelare som man inte redan sett i mängder av andra produktioner - det gör under för trovärdigheten och filmillusionen, och gör att man dras in i filmen på ett annat sätt än om man hela tiden ska börja jämföra med andra filmroller. Alycia Debnam-Carey är mycket bra i huvudrollen som Laura, och gör en trovärdig och naturlig rollprestation. Minst lika bra är sydafrikanska Liesl Ahlers som Marina, som lyckas göra en mycket svår roll rättvisa helt utan överspel. William Moseley (mest känd från Narnia-filmerna) är bra som Tyler, men sticker samtidigt inte ut lika mycket som de kvinnliga skådespelarna. Connor Paolo (mest känd från Revenge och Gossip Girl) är riktigt bra som Kobe, och även om han inte når upp till riktigt samma nivå som de två kvinnliga huvudrollerna gör han ändå allt som går av den tyvärr något underutvecklade rollfiguren.

Friend Request är en bra och underhållande film, som är välgjord och riktigt otäck. Här finns en effektiv obehagskänsla och stämning, samtidigt som det förekommer en del riktigt otäcka scener. Visst finns det ännu bättre exempel, men jag blir positivt överraskad av den ovanligt läskiga och fängslande stilen. Här finns en del charm och en gnutta humor, men överlag är filmen gjord på fullaste allvar och lyckas nog att skrämma slag på åtminstone en del personer. Dock förekommer en hel del typiska skräckfilmsklichéer, och jag är inte helt nöjd med att filmen under dess andra halva verkar försöka efterlikna Final Destination. Jag hade gärna sett en lite mer originell film, men å andra sidan kan man knappast bli besviken över en skräckfilm som trots allt lyckas att få tittarna att sitta klistrade framför bioduken och faktiskt blir genuint rädda. Trots vissa brister väljer jag därför att sätta betyg med hjärtat hellre än med hjärnan, och ger filmen en hyfsat stabil sjua i betyg. Filmen är väl värd att se för alla som uppskattar skräckfilmer, men det är väl tveksamt om den är tillräckligt märkvärdig för att kosta på biobiljetter - i synnerhet då det inte går ut på storslagna vyer eller annat som ter sig ovanligt bra på bio. Är man inte svältfödd på bra rysare kan man förmodligen vänta tills filmen släpps på DVD och Blu-Ray.

Recensionen skriven: 1 december 2017
Senast uppdaterad: 1 december 2017

Recensionen har lästs 2596 gånger av 1459 personer, sedan den 1 december 2017