Dubbningshemsidan

Recensioner

Icke-dubbade filmer

Ghostland
(Incident in a Ghostland)

Glöm inte bort att använda funktionerna för att lämna kommentarer kring recensionen eller filmen samt sätta egna betyg.

Sök efter Ghostland på CDON
Sök efter Ghostland på Discshop.se
   ANNONS
Drama / Thriller / Rysare / Spelfilm / Långfilm
Målgrupp: Ungdomar / Vuxna  [Sök exakt denna kombination]
Speltid: 1 timme 31 minuter
Genre: Rysardramathriller
Produktionsland/år: Frankrike/Kanada, 2018
Produktionsbolag: 5656 Films, Inferno Pictures, Logical Pictures & Mars Films
Producent: Ian Dimerman, Scott Kennedy, Jean-Charles Levy, Nicolas Manuel, Clément Miserez, Brendon Sawatzky, Sami Tesfazghi & Matthieu Warter
Regi: Pascal Laugier
Manusförfattare: Pascal Laugier
Svensk distributör: Triangelfilm AB
Klarar av Bechdel-testet: Ja, klarar alla tre steg
                                          (Kompletteringar och rättelser tas tacksamt emot via e-post)
Medverkande:
Beth som ung - Emilia Jones Vera som ung - Taylor Hickson
Beth som vuxen - Crystal Reed Vera som vuxen - Anastasia Phillips
Pauline - Mylène Farmer Lovecraft - Paul Titley
Dockmannen - Rob Archer Godisbilskvinnan - Kevin Power
Beths man - Adam Hurtig Beths son - Denis Cozzi
Janet - Mariam Bernstein Sanford - Ernesto Griffith

Den ensamstående tvåbarnsmamman Pauline får ärva ett hus ute på landet från sin moster, och trots att hennes båda döttrar inte är överförtjusta bestämmer hon sig för att de ska flytta dit. Beth är besatt av skräckromaner, och vill helst av allt bli författare; medan Vera mer tänker på killar. Men redan första natten i det nya ödsliga huset långt från närmaste granne får familjen oönskat sällskap - av två seriemördare som härjar i området, och som brukar "roa sig" med att mörda föräldrarna för att sedan våldta döttrarna. Mot alla odds lyckas mamma Pauline att övermanna våldsmännen, men terrorn sätter sina spår. 16 år senare är Beth en framgångsrik romanförfattare, är gift och har en son; medan Vera däremot aldrig blivit sig själv igen. När Beth får ett telefonsamtal från Vera blir hon tvungen att resa tillbaka till skräckhuset där barndrömmen inträffade, och där verkar allt inte vara som det ska...

Det råder knappast någon brist på filmer av typen "någon bryter sig in i ett ödsligt hus", och hela upplägget känns onekligen klichéartat - inklusive det faktum att det alltid är hus ute i ödemarken, med flera kilometer till närmaste granne. Visst kan sådant hända, men hur ofta förekommer det egentligen i verkligheten...? Därför hade jag ärligt talat en del förutfattade meningar inför ännu en film av den typen, men glädjande nog är Ghostland något helt annat än man först tror och erbjuder någonting nytt till det bekanta upplägget. Det har oväntat nog blivit en riktigt bra film, som visserligen har en tunn story men som lyckas att bibehålla intresset hela tiden.

Det är fängslande och minnesvärt, och det har blivit en mycket stark film som inte lär lämna någon oberörd. Jag uppskattar också att filmen för ovanlighetens skull fokuserar på kvinnliga rollfigurer och starka kvinnor, och faktum är att i stort sett alla rollfigurer med någon form av relevans utöver själva gärningsmännen är kvinnor. De enda männen som förekommer är dels de båda namnlösa antagonisterna och dels mer oväsentliga biroller. Det är en trevlig omväxling, och likaså är det också mänskliga kvinnor som beter sig normalt. Här finns inga typiska skräckfilmsklichéer, såsom korkade blondiner och dylikt; utan alla beter sig logiskt så som man kan förvänta sig att människor beter sig som hamnar i en sådan här mardrömssituation.

Här finns en krypande obehagskänsla och en effektiv psykologisk skräckstämning, och vid flera tillfällen hoppar man till när det blir riktigt otäckt. Annars är det egentligen mer en thriller än en skräckfilm, och även om det finns några "hoppa till"-sekvenser och en stigande obehagsstämning, så är det framförallt en riktigt spännande film. Det är också riktigt smärtsamt att bevittna de hemskheter som systrarna drabbas av, och jag skulle nästan vilja påstå att man får men för livet bara av att se filmen; eller åtminstone känns det så medan man sitter i biofåtöljen...

Jag uppskattar också att intrigen inte är riktigt så enkel som det först verkar som, och det förekommer en del oväntade vändningar. Det är en förhållandevis komplicerad intrig, och till en början är det inte alls givet hur allting hänger ihop. Likaså sitter man länge och funderar på huruvida det förekommer någonting övernaturligt, eller om allting är av mer naturlig ondska; något som inte står helt klart förrän ganska långt in i filmen. Rollfigurerna är visserligen inte alltför mångbottnade, men ändå intressanta och hinner få en del nyanser. Det är bäst ställt med Beth, som är lätt att känna för, men även Vera har blivit intressant och hinner få i alla fall vissa nyanser. Deras mamma har fått en betydligt mer begränsad roll, och efter att hon inledningsvis framstår som en nyanserad och vettig människa blir hon allt eftersom mer och mer endimensionell - något som visserligen delvis får sin förklaring, men ändock.

Men om huvudrollerna blivit nyanserade och relativt sympatiska, så kan detsamma inte sägas om de båda "skurkarna". Inte bara är de stereotypa, vi får aldrig ens minsta lilla förklaring till deras agerande, eller varför de gör som de gör. Man får inte ens veta vad personerna egentligen heter, som under eftertexterna bara benämns som "Fat Man" och "Candy Truck Woman" (detta trots att även den sistnämnda uppenbarligen är en man, om än klädd i kvinnokläder). Visst förstår jag att syftet aldrig varit att lära känna gärningsmännen, utan att fokusera på protagonisterna och bandet mellan systrarna, och det är på sätt och vis beundransvärt. Men det känns ändå som att man missar en gyllene möjlighet, genom att inte ens komma med någon form av förklaring till vad som driver gärningsmännen eller vad tanken varit kring deras agerande. Även när liknande hemskheter händer i verkligheten, så brukar ju trots allt även tidningarna få fram någon form av beskrivning över gärningsmännen och i bästa fall någon förklaring till varför de gjort som de gjort; men här blir det ännu mer kryptiskt och intetsägande än när man läser i tidningarna om hemskheter. Det är lite synd, och jag hade helt enkelt velat veta lite mer om "skurkarna", som vi får veta absolut ingenting om.

Fotot är snyggt, och filmen är nästan uteslutande filmad med handkamera. Det är effektfullt och medför en otrolig närvarokänsla, där det nästan känns som att man befinner sig på plats där. Men under de mer otäcka och spännande scenerna blir det ibland lite väl skakigt, då man knappt hinner se vad som händer. Skådespelarinsatserna är riktigt bra, och jag uppskattar att man för en gångs skull har lyckats hitta åt skådespelare till de vuxna och unga versionerna av samma rollfigurer som faktiskt liknar varandra och känns som samma person - faktum är att till en början trodde jag att det faktiskt var samma skådespelare, som bara var ovanligt bra sminkade. Emilia Jones är utmärkt som den unga Beth, och Crystal Reed är nästan lika bra som vuxen. Taylor Hickson är också mycket bra som Vera, och Anastasia Phillips minst lika bra som den vuxna versionen. Mylène Farmer får mindre att arbeta med som deras mamma, men är bra även hon.

Ghostland är en bra och välgjord film, som visserligen har en högst klichéartad premiss som det nästan går tolv på dussinet av, men som faktiskt lyckas att göra någonting nytt av klichén. För här är ingenting som det först verkar, och det är en mer invecklad och djupsint intrig än man skulle kunna tro. Det är också otäckt, riktigt obehagligt och spännande, och därmed blir det även engagerande. Rollfigurerna är intressanta, och det finns även ett visst djup. Men det blir tyvärr också i tunnaste laget, då man inte får veta någonting alls om "skurkarna"; som förblir stereotypa skurkar och inget mer än så. Det är visserligen inte direkt ovanligt för genren, men att inte få veta någonting alls om varför de gör som de gör eller vad allting handlar om känns som en lite väl feg utväg. Bara för att lite för många skräckfilmer går för långt åt andra hållet, och försöker överförklara saker och ting så ingen mystik återstår, så betyder det inte att det blir bättre när man går åt andra hållet och inte förklarar minsta lilla. Det gör att filmen får en lite antiklimaktisk eftersmak, samtidigt som den medan man ser filmen upplevs väldigt bra. Helhetsintrycket blir därmed också ganska positivt, och efter moget övervägande väljer jag en ganska stark sjua i betyg; samtidigt som jag på sätt och vis blir besviken över att man inte kunnat få till ett ännu bättre manus.


Recensionen skriven: 3 maj 2018

Recensionen har lästs 288 gånger av 188 personer, sedan den 3 maj 2018

Betyg:
Film/serie * * * * * * *    
7
DVD-produktion   --
Snittbetyg: * * * * * * *     7

Läsarnas betyg

Hittills har inga läsare röstat på denna film/serie. Men du kan bli den första genom att ange dina betyg här nedan.

Ditt betyg:
Film/serie:

Läsarnas kommentarer

Använd detta formulär för att skriva kommentarer till recensionen eller filmen. Kommentarerna publiceras här nedan omedelbart. Denna funktion är avsedd för kortare kommentarer, och får maximalt innehålla 1000 tecken. Mer invecklade frågeställningar samt diskussioner/debatter är inte lämpade för kommentarssystemet - sådant bör istället tas på Dubbningshemsidans forum. Undvik personangrepp, svordomar och annat olämpligt innehåll. Vid kritik mot skådespelare eller andra specifika personer, var vänlig motivera dina åsikter noggrant med konstruktiv kritik för att undvika att det kan tolkas som personangrepp. Webbmastern kommer att radera kommentarer som anses olämpliga, irrelevanta eller lagstridiga. Om du har kommentarer till recensenten som du inte vill att andra ska kunna läsa, kan du istället skicka dessa via e-post.

Ditt namn:
Din e-post-adress:
(visas inte för allmänheten,
men krävs av säkerhetsskäl)
Kommentarer:
För att verifiera att du är en levande människa (och inte en robot), skriv in följande siffror i textrutan nedanför. Du ska skriva in som siffror, utan mellanslag eller bindestreck.
NIA - ÅTTA - NOLLA - ÅTTA
Skriv in ovanstående siffror:
 

psychedelic

© 2017 Dubbningshemsidan/Daniel Hofverberg

Skriv ut
Läs mer om utskriftsfunktionerna