Janey - Sarah Jessica Parker Lynne - Helen Hunt
Jeff - Lee Montgomery Maggie - Shannen Doherty
Janeys pappa - Ed Lauter Janeys mamma - Margaret Howell
Natalie Sands - Holly Gagnier J.P. Sands - Morgan Woodward
Rikki - Kristi Somers Jeff och Maggies pappa - Biff Yeager
Ira - Terence McGovern Programledaren - Richard Blade

Under 1980-talet producerades ett stort antal filmer som har kommit att anses som riktiga klassiker, och som många över hela världen älskar än idag. En av dessa är den tämligen oerfarne regissören Alan Metters (som främst gjort direkt till video- och TV-filmer) långfilmsdebut Girls Just Want to Have Fun från 1983. Den nästintill kultförklarade dansfilmen släpptes för ett flertal år sedan på DVD i Sverige av Atlantic Film, och nu har en nyutgåva släppts från Noble Entertainment. Janey har precis flyttat med sin familj till Chicago, efter att ha flyttat runt upprepade gånger på grund av att hennes pappa är militär i flygvapnet. Nu ska hon gå i en privat katolsk skola, och att anpassa sig till sin trettonde gymnasieskola är inte särskilt enkelt. Men det dröjer inte länge innan hon stöter på klasskompisen Lynne, och de blir snabbt bästa vänner och närmast oskiljaktliga. Då båda två älskar dans och musik brukar de tycka om att se på TV-programmet Dance TV, som råkar sändas från just Chicago. När de får reda på att Dance TV letar efter nya dansare till programmet med hjälp av en danstävling i staden, så tvekar de inte att vara med. Det går bra för Janey, som får den attraktiva killen Jeff till danspartner och börjar öva med honom allt mer. Men Janeys pappa är inte alls lika förtjust i tanken, och det blir heller inte bättre av att den stenrika konkurrenten Natalie gör allt och lite till för att hon ska vinna...

Då och då dyker det upp filmer som man helt enkelt tycker är bra, utan att kunna förklara det; trots att de egentligen har många nackdelar. Av någon oförklarbar anledning har jag aldrig sett Girls Just Want to Have Fun förrän nu, men den visade sig tillhöra precis den kategorin. Det är naivt och ytligt, och något större djup erbjuds aldrig. Trots att filmen klassas som en komedi, så är den heller inte särskilt rolig. Jag skrattade totalt två gånger under filmens gång, och därutöver log jag vid ett flertal tillfällen. Åtminstone i dagens läge kräver jag mer än så av en komedi, och jag vet ärligt talat inte om filmen aldrig varit roligare än så här eller om den upplevdes som mer humoristisk 1985. Trots allt kan mycket förändras på 24 år, och då jag inte sett filmen förrän nu, så kan jag tyvärr inte avgöra det. Många av rollfigurerna är också mer eller mindre endimensionella, och de enda som får någorlunda djup är just de två huvudrollerna Janey och Lynne. Även de är knappast några alltför mångbottnade karaktärer, men får åtminstone ett visst djup och vi får lära känna de ganska väl. Det är också glädjande att Janeys pappa fått åtminstone en del nyanser, och framstår inte som en ren tyrann, på samma sätt som det först ser ut som. Det är inte så ovanligt i dagens läge, men på den tiden brukade de flesta föräldrar i ungdomsfilmer porträtteras på oerhört endimensionella sätt. Värst är det egentligen med Jeffs kompis Drew, som blivit oerhört endimensionell och egentligen inte tillför någonting till filmen. Han blir mer irriterande än charmig, och då han heller inte har någon större koppling till resten av karaktärerna hade han med fördel kunnat tas bort helt och hållet. Det är också en förutsägbar film, där det vid ett relativt tidigt skede står ganska klart vad som kommer att hända, och som inte erbjuder några direkta oväntade vändningar. Storyn är också ganska tunn, och i grova drag händer egentligen inte alltför mycket. Girls Just Want to Have Fun har också en del trovärdighetsproblem, och någon alltför realistisk film är det inte. I en del aspekter framstår filmen också som ganska gammaldags och ålderdomlig i dagens läge, och en del av budskapen är inte längre aktuella i dagens samhälle.

Men trots de många bristerna och att jag egentligen borde tycka illa om filmen, så är det faktiskt en riktigt bra film som håller väl än idag. Den är charmig, trevlig och underhållande från början till slut. De centrala rollfigurerna är sympatiska och lätt att tycka om, och vi får lära känna åtminstone de två huvudrollerna riktigt väl. Det är också trevligt med filmer med starka kvinnliga huvudroller, och där kvinnorna står i centrum istället för männen - inte alltför ovanligt i dagens läge, men en helt annan femma 1985. Filmen har också bra förebilder och en del bra budskap, även om inte alla är tillämpbara så här nästan 25 år senare. Helhetsintrycket förhöjs också av riktigt bra 1980-talsmusik, som är stämningsfull och passar utmärkt i handlingen. Med tanke på filmtiteln behöver man inte vara ett geni för att lista ut att Cindy Laupers succélåt från 1983 med samma namn förekommer, men här är det istället en coverversion med den riktigt duktiga sångerskan Deborah Galli som vi får höra - en version som åtminstone för mina öron faktiskt är minst lika bra som originalet. Filmen erbjuder också en del snyggt koreograferade dansscener, som verkligen höjer stämningen och nästan gör t.o.m. undertecknad danssugen. Med en fin stämning och rikliga mängder charm kommer man långt, och det spelar det faktiskt mindre roll att humorn inte är så mycket att hurra för. Regissören Alan Metters bildspråk är fullt funktionellt, men sticker inte ut nämnvärt. Det är bara dansscenerna som erbjuder någon egentlig nerv, medan det i övrigt är ganska sedvanliga filmlösningar med fullt godkänt men inte alltför imponerande foto. Scenografin är fullt godkänd, men sticker inte heller ut nämnvärt. Då är musiken betydligt bättre, och många riktigt bra låtar erbjuds som höjer helhetsintrycket avsevärt. Skådespelarinsatserna är överlag riktigt bra, och både Sarah Jessica Parker och Helen Hunt spelar riktigt bra och trovärdigt i de båda huvudrollerna. Man kan dock tycka att Helen Hunt ser ut att vara lite i äldsta laget för att kunna spela en tonårig skolelev fullt ut.

Dessutom är det mycket intressant att se då 14-åriga Shannen Doherty som Jeffs lillasyster Maggie - hon var en duktig skådis redan då, och hade en imponerande charm och inlevelse. Jag blev inte riktigt lika imponerad över Lee Montgomery som Jeff, som spelar ganska bra men gör ett något träigt intryck och inte alls erbjuder samma charm och närvarokänsla som de kvinnliga skådisarna. Det är för övrigt intressant att se att så många av skådespelarna i filmen fortfarande är verksamma i branschen efter så många år, och bara möjligheten att få se Sarah Jessica Parker, Helen Hunt och Shannen Doherty i tidiga roller gör filmen sevärd. Om jag hade sett Girls Just Want to Have Fun när jag var yngre hade jag förmodligen älskat filmen, och jag är övertygad om att den måste ha varit något i hästväg när den först kom ut 1985. Filmen påminner i stil och känsla en del om bl.a. Dirty Dancing och Grease, men tyvärr har den inte klarat tidens tand riktigt lika väl som någon av dessa båda filmer; i synnerhet inte den förstnämnda. Men det fortsätter att vara en charmig, underhållande och trevlig film som erbjuder vacker musik, snygga dansscener, bra skådespeleri, en intressant om än enkel grundstory och sympatiska rollfigurer. Då kan man ha överseende med att det både är förutsägbart, lite naivt och tämligen platt; och trots allt kan man ju inte bara se djupsinta intellektuella filmer här i livet. Är man ute efter trevlig och lättsam underhållning passar Girls Just Want to Have Fun fortfarande utmärkt, och jag är övertygad om att filmen håller att ses om flera gånger. Därför kan jag helt enkelt inte ge den lägre än en stark sjua i betyg, men jag måste medge att den åttonde stjärnan inte är långt borta och hade säkerligen varit självklar om jag sett filmen första gången i yngre år.

DVD-utgåvan erbjuder bild i anamorfisk Widescreen med proportionerna 1,85:1, medan ljudet är i tvåkanalig stereo. Detta är visserligen originalformatet, men i USA har filmen släppts ommixad till Dolby Digital 5.1, och det hade onekligen inte skadat att ta med det ljudspåret även i Skandinavien. Bild- och ljudkvaliteten är bra; i synnerhet om man tar hänsyn till att filmen trots allt har nästan 25 år på nacken. Filmen har svensk text, men inga andra språk överhuvudtaget. Därför finns det tyvärr varken engelsk text eller textning för hörselskadade, vilket hade varit önskvärt. Texten är anpassad till Widescreen-TV, vilket medför att den blir ihoptryckt och avlång på en 4:3-TV, men är ändå förhållandevis lättläst. När man matar in DVD-skivan, möts man av en distributörsjingel som direkt följs av huvudmenyn. Menyn är engelskspråkig och stillastående med musik. Det är en mycket enkel meny, som enbart erbjuder möjligheten att spela filmen samt scenval. Det finns inte ens något språkval, utan filmen spelas automatiskt med svensk text. Vill man spela filmen utan text, så måste man stänga av textningen manuellt efter att uppspelningen påbörjats. Tyvärr finns inget som helst extramaterial, vilket är tråkigt men knappast förvånande för filmer från 1985. Såvitt jag kunnat avgöra finns inget extramaterial i någon utländsk DVD-utgåva heller, så vi går inte miste om någonting i Sverige, men trots allt hade det ju varit trevligt med någonting extra.

Recensionen skriven: 23 september 2009
Senast uppdaterad: 24 september 2009

Recensionen har lästs 3717 gånger av 2012 personer, sedan den 23 september 2009