Korath - Djimon Hounsou Kraglin - Sean Gunn
Meredith Quill - Laura Haddock Corpsman Dey - John C. Reilly
Yondu Udonta - Michael Rooker Nova Prime - Glenn Close
Thanos - Josh Brolin Carina - Ophelia Lovibond
Denarian Saal - Peter Serafinowicz Peter som barn - Wyatt Oleff
Farfar - Gregg Henry Bereet - Melia Kreiling

Serietidningsjätten Marvel Comics har skapat en lång rad superhjältar genom åren, som alla har haft sitt ursprung i någon av Marvels många serietidningar. Bland deras skapelser finns Spindelmannen, Hulken, X-Men, Transformers, Fantastiska fyran, Iron Man, Captain America och Thor (baserad på nordisk mytologi). Sedan början av 2000-talet har superhjältegenren fått nytt liv, och otaliga filmer (främst spelfilmer) som bygger på gamla serietidningar med Marvels klassiska karaktärer har sett dagens ljus. Några av dessa filmer är Hulken, Iron Man, Thor, Captain America och The Avengers. Men nu är det dags för en ny film med helt nya rollfigurer. I Guardians of the Galaxy får vi lära känna "Galaxens väktare", som skapades för serietidningen med samma namn 2008 och som gavs ut i 25 nummer innan den lades ner 2010. Mig veterligen har denna serietidning eller dess karaktärer ännu inte lanserats i Sverige.

Efter att hans mamma 1988 dör kidnappas den unga Peter Quill bort från jorden till en annan planet, och han uppfostras av en grupp plundrare och rymdpirater. I nutid är Peter på jakt efter en mystisk sfär, för att kunna sälja den vidare och tjäna storkovan. Men den onde Ronan vill stoppa honom till varje pris, då han behöver sfären för att förinta hela universum. Därför tvingas Peter motvilligt att samarbeta med den genmanipulerade och våldsamma tvättbjörnen Rocket, lönnmördaren Gamora, trädvarelsen Groot och den hämndlystne jätten Drax så att de tillsammans kan rädda galaxen.

Jag har inte läst en enda serietidning de senaste 20 åren, och därför hade jag inte ens hört talats om Galaxens väktare innan jag såg filmen. Men efter alltför många filmversioner av Spindelmannen och X-Men är det onekligen en trevlig omväxling med helt nya figurer från Marvel. Det är ett intressant team vi får följa, som har fått en del nyanser och som onekligen har en viss charm. Storyn är intressant och genomarbetad, om än ganska invecklad. Det finns en del humor, och man får skratta då och då av repliker och situationer som lättar upp stämningen på ett effektivt sätt. Det är också ganska spännande, samtidigt som det finns mycket action. Det är visserligen ingen alltför djupsint film, men det finns i alla fall en del nyanser och en gnutta djup. Allt har resulterat i en underhållande och engagerande film, som överlag håller intresset vid liv.

Tempot är föredömligt högt, och det händer något nästan hela tiden; samtidigt som filmen även tar tid på sig att ta med mer lugna scener och karaktärsutveckling. Det uppskattar jag, och filmen har en rimlig kompromiss mellan mer lugna tempon och den högoktaniga action som vi mest är vana vid. Men mellan varven blir det tyvärr för mycket av det goda, då filmen alltför ofta fokuserar på utdragna actionsekvenser där man knappt hinner se vad som händer; än mindre faktiskt bryr sig. Framförallt under den alltför långa finalen; en slutstrid som nästan pågår i en hel evighet och som hinner bli ganska oengagerande. Tidigare under filmen blir vissa actionscener lite för långa, men håller sig åtminstone till en acceptabel nivå; men mot slutet satsar filmteamet precis allt som om det inte fanns någon morgondag. Det är tråkigt, och gör att helhetsintrycket sjunker.

Precis som de flesta av Marvels filmer har Guardians of the Galazy också blivit för lång för sitt eget bästa. Det är förvisso en intressant och omfattande historia, men just över två timmar är ändå för länge för att intresset ska kunna hållas vid liv. Länge fungerar det ändå helt okej, men mot slutet blir det alltför utdraget när vad som borde gått att avklara på en kvart tar nästan en timme. Om filmen kunnat kortas ner med minst en kvart hade den förmodligen upplevts betydligt bättre. Dessutom blir det ibland lite väl rörigt, och det är inte helt lätt att hänga med i svängarna i och med den ganska komplicerade intrigen och de många rollfigurerna. Det finns också för få kvinnliga rollfigurer, även fast Gamora har blivit en mångbottnad person som är minst lika kapabel som de manliga.

Fotot är snyggt, och filmen har ett effektivt bildspråk. Jag uppskattar att filmteamet för en gångs skull inte satsat på skakig handkamera vid alla actionscener, så att man både blir yr och inte har en chans att se vad som händer - vi har sett alltför många sådana actionfilmer på senare år. Specialeffekterna är också övertygande och påkostade. Skådespelarinsatserna är bra. Chris Pratt gör en stabil och bra insats som Peter, och Zoe Saldana är mycket bra som Gamora. Bradley Cooper är som vanligt bra, och nu när vi slipper se honom är till och med Vin Diesel bra som trädvarelsen Groot.

Jag såg filmen i 3D-version, men kan tyvärr inte påstå att jag blev alltför imponerad över 3D-effekterna. Det förekommer ett fåtal häftiga effekter vid några scener, och likaså ett antal scener med en övertygande djupkänsla; men längre än så gick det inte och vid majoriteten av scenerna finns inte mycket till 3D alls; åtminstone inte som jag kunnat se. Eventuellt kan det här bero på att filmen i likhet med många andra filmer inte har spelats in i 3D, utan är konverterad till 3D i efterhand.

Guardians of the Galaxy är en ganska bra och lyckad film, som innehåller några nya fräscha grepp och består av intressanta rollfigurer. Det finns mer karaktärsutveckling än vi är vana vid, och det är spännande och intensivt. Mellan varven blir det dock för mycket av det goda, med alltför utdragna actionsekvenser då man hinner börja tappa intresset. Filmen hade också vunnit på att kortas ner en smula. Men det är ändå en förhållandevis bra film och ett steg i rätt riktning för den ganska uttjatade så kallade superhjältegenren. Tycker man om den här sortens filmer lär man därför uppskatta även denna, och därför är filmen sevärd. Mitt betyg når därför upp i en svag sjua, och i mina ögon är det ganska bra för en sådan här genre. Om man är mer förtjust än jag i superhjältefilmer i allmänhet och Marvels filmer i synnerhet är det också troligt att ni kommer att tycka bättre om den än jag. Om ni ser filmen på bio, se till att stanna kvar under sluttexterna - efter alla sluttexter fortsätter nämligen filmen med en extra scen, helt i sedvanlig Marvel-stil. Den extra scenen är minst sagt underlig, men är gissningsvis ett smakprov på någon kommande film.

Recensionen skriven: 31 juli 2014
Senast uppdaterad: 1 augusti 2014

Recensionen har lästs 4586 gånger av 2693 personer, sedan den 31 juli 2014