Tack till Folkets Bio för recensionsexemplaret
Satché - Saul Williams Rama - Anisia Uzeyman
Sélé - Djolof Mbengue Nella - Aïssa Maïga
Satchés mamma - Mariko Arame Fatima - Anette Derneville Ka
Labelle - Hélène Gomis Lexou - Alexandre Gomis
Jène - Charlotte Mendy Tony - Tony Mendy
Farbror - Thierno Ndiaye Doss Sidi - Sidya Konaté

Satché har studerat i USA i ett år, och återvänder nu till sin hemstad Dakar i Senegal. Han borde vara lycklig, men ödet (?) tycks ha valt ut honom att dö idag, och han tros ska dö när han somnar på kvällen. Han vaknar upp i sitt föräldrahem, och går därefter igenom staden för att uppleva allt och alla en sista gång.

Idag har en mycket ovanlig premiss och ton, och därigenom har det blivit en tänkvärd och fascinerande film. Den tar bland annat upp frågor som vad man skulle göra om man visste när man skulle dö, och det har blivit djupsint, filosofiskt och tänkvärt. Men är det en bra eller dålig film? Det är jag ärligt talat fortfarande inte säker på. För det här liknar inget man tidigare sett, inte minst genom det djupa men samtidigt tunna ämnet. Jag inser att det låter motsägelsefullt, och på sätt och vis är det nog det också. Satché får veta att han ska dö idag, han pratar med folk i sin omgivning, observerar folk runtomkring honom; och mycket mer än så blir det aldrig. Det händer faktiskt inte mycket alls, utan det rör sig mer om vardagssamtal, vardagsobservationer och en gnutta filosofi. Men mycket till handling finns det inte, och ärligt talat har de flesta kortfilmer en mer omfattande historia än den här filmen.

Idag är en mycket lågmäld och avskalad film, som närmast kan beskrivas som minimalistisk. Dialogen är sparsmakad, och här finns bara det allra mest nödvändiga med - faktum är att under hela den sista halvtimmen yttras inte ett enda ord. Trots det förstår man dock vad som händer, och det har blivit vackert och filosofiskt. Stämningen är också fantastisk, och därför dras man in i filmen på ett effektivt sätt. En del scener blir också mycket intressanta och tänkvärda, och bitvis blir det både berörande och engagerande.

Men ack så långsamt det blivit. För att försöka dra ut en halvtimmes novellfilm till långfilmsformat brukar inte ske ostraffat, och resultatet har blivit en mycket långsam film där allting händer i mycket sakta mak; och periodvis är det nästan oundvikligt att uppfatta den som seg. Periodvis blir det närmast sövande, så man måste anstränga sig för att inte somna. Inte heller får vi lära känna Satché alltför väl, och vi får inte veta mer än det absolut nödvändigaste om honom själv och personerna i hans närhet.

Här handlar det istället mest om att skildra ett litet stycke av ett liv, med vardagliga samtal och observationer kring livet. Ungefär på samma sätt som om man hade satt fast en kamera på huvudet och sen gått runt i kvarteret en hel dag. Förvisso intressant och på sätt och vis minnesvärt, men jag saknar ändå någon form av avslut och någon form av förklaring. Varför eller hur Satché ska dö får vi aldrig veta, och när sluttexterna börjar rulla har man fortfarande kvar exakt samma obesvarade frågor som när filmen började. Det känns lite som att filmen är avsiktligt vag enbart för sakens skull, men det kanske åtminstone delvis beror på att vi inte känner till den kultur som filmen skildrar.

Fotot är utmärkt, och filmen har ett starkt och effektivt bildspråk som bidrar till den utmärkta stämningen och atmosfären. Skådespelarinsatserna är också mycket bra, och den amerikanska hiphop- och spoken word-artisten Saul Williams är otippat strålande i huvudrollen som Satché. Även i utmärkt är det bra skådespelare, men man kan lugnt påstå att det är Saul som får dra det tunga lasset som medverkar i varenda scen; de flesta andra medverkar bara i enstaka scener.

Idag är en mycket tänkvärd och djupsint film, som tar upp viktiga och intressanta frågeställningar på ett bra sätt. Det är trovärdigt, lågmält och vardagsrealistiskt. Jag uppskattar också den lågmälda och avskalade stilen, och även fast den ibland går för långt bidrar det till en utmärkt stämning och en fascinerande premiss. Men man måste skilja på tanke och handling, och även den bästa avsikten och tänkvärda ämnet gör inte automatiskt en bra film. Så är tyvärr fallet här, för fastän det blivit oerhört djupsint, lågmält och tänkvärt räcker handlingen i slutändan inte till. Det har blivit lite för tunt och lite för segt för sitt eget bästa, och jag får ärligt talat en lite antiklimaktisk känsla då ingenting reds ut och vi inte får klarhet i någonting. Visst är det tänkvärt, stämningsfullt och välgjort; men till syvende och sist handlar knappen i stort sett inte om någonting. Jag brukar uppskatta den här sortens filmer, men fastän jag verkligen ville älska Idag så kunde jag tyvärr inte det. Kanske är det bara jag som missat något väsentligt, men jag hade väntat mig mycket mer än så här. Visst kan det för all del vara sevärt, och därför stannar mitt betyg på en stabil femma. Kanske tycker ni bättre om den än jag, men jag misstänker att motsatsen nog är lika vanlig.

DVD-utgåvan erbjuder anamorfisk bredbild i formatet 1,85:1, och ljudet är i Dolby Digital 5.1 växelvis på franska och wolof (ett afrikanskt språk som bland annat är vanligt förekommande i Senegal, trots att det inte är landets officiella språk). Filmen har svensk text, men inga andra språk alls. Det finns heller ingen text för hörselskadade eller döva. Då mina kunskaper i både franska och wolof är obefintliga kan jag inte bedöma översättningen, men jag hittar i alla fall inget som känns ologiskt. Den svenska texten är lagom stor och lättläst. Efter inmatning av skivan möts vi av distributörsjingel, följt av varningstexter på svenska. Därefter kommer vi direkt till huvudmenyn, som är på svenska och stillastående. Menyn är mycket enkel, och innehåller bara möjlighet att slå av och på textning samt spela filmen - inte ens scenvalsmeny finns, vilket kan ställa till med problem om man vill hitta åt ett visst parti. Tyvärr finns inget extramaterial alls, vilket är tråkigt och lite svagt när det trots allt gäller en prisbelönad film som denna.

Recensionen skriven: 1 september 2015
Senast uppdaterad: 2 september 2015

Recensionen har lästs 2562 gånger av 1459 personer, sedan den 1 september 2015