Regi: Barbet Schroeder
Manusförfattare: Jean-Armand Bougrelle, Frédérique Henri & Barbet Schroeder, baserat på en roman av Rampo Edogawa
Alex - Benoît Magimel Tamao - Lika Minamoto
Ken Honda - Gen Shimaoka Shundei Oe - Kazuki Tsujimoto
Kumiko - Reika Kirishima Alex agent - Maurice Bénichou
Ryuji Mogi - Ryo Ishibashi Inspektör Fuji - Shun Sugata

Den Iran-födde fransk-schweiziska regissören, producenten och manusförfattaren Barbet Schroeder har regisserat ett flertal stora Hollywood-filmer, men har mestadels arbetat med smalare filmer i bland annat hemlandet Frankrike. I Sverige är han troligen mest känd för succéfilmerna som Ensam ung kvinna söker och Murder by Numbers. 2008 återvände han till smalare filmer igen, och regisserade och skrev manus till den fransk-japanska samproduktionen Inju - The Geisha Killer, som i Sverige släppts direkt på DVD. Här får vi lära känna författaren Alex Fayard, som undervisar på universitet om den mystiske japanska författaren Shundei Oe - en man som blivit känd för att skriva mörka manipulativa deckarböcker där ondskan alltid segrar över de goda. Den mystiske Shundei har dessutom aldrig låtit någon se honom i verkligheten, och det enda man vet om hans utseende är det skumma och obehagliga fotot sim tryckts på omslaget av hans böcker. Nu har Alex själv skrivit en bok i samma stil som Shundei Oe, men med ett lite mer positivt budskap och utan de negativa sluten. Han reser till Japan för att marknadsföra sin nya bok, som blivit populär och omtyckt. Åtminstone av de flesta - strax efter att han anlänt till den japanska storstaden Kyoto får han ett hotfullt telefonsamtal från Shundei Oe, som inte alls är lika förtjust i Alex böcker. På ett tehus kommer Alex i kontakt den en ung geisha vid namn Tamao, som känner sig hotad då hon berättat att hon en gång i tiden var vänner med Shundei Oe. Vänskapen slutade otrevligt, och sedan dess har han hotat att döda henne - något som Alex är benägen att tro på, då han sett Oes obehagliga och manipulativa stil från hans böcker...

Inju - The Geisha Killer är en intressant och mystisk film, med en fascinerande grundstory. Filmen har på ett riktigt lyckat sätt kunnat blanda västerländsk med österländsk stil, och därför har filmen blivit förhållandevis originell trots att temat och grundstoryn på intet sätt är unikt för just denna film. Trots att intrigen är ganska invecklad, så blir den inte särskilt rörig. Därför hålls intresset vid liv hela tiden, och det har överlag blivit en engagerande historia. Inledningsvis känns den mycket förutsägbar, men efter ett tag visade det sig att så faktiskt inte var fallet. Mot slutet förekommer ett flertal oväntade vändningar, som gör att filmen överlag blivit oförutsägbar och där slutet är minst sagt oväntat. Trots de många goda egenskaperna, hade jag dock väntat mig mer av Inju - The Geisha Killer och blev i slutändan lite besviken. Fastän det officiellt kategoriseras som thriller, så blir det aldrig alltför spännande. Här handlar det om mild spänning i en del scener, och det blir aldrig vare sig riktigt spännande eller kusligt. Det är också en ganska seg film, som håller ett lågt och ibland närmast filosofiskt tempo. Det kan förvisso passa bra för många genrer, men thriller är inte en av dem. Under vissa perioder känns det rentav lite småtråkigt, vilket förmodligen inte var vad regissören hade i åtanke.

Storyn är också förhållandevis tunn, och det är tveksamt om den kan motivera långfilmsformat. Mn hade åtminstone med fördel kunnat korta ner filmen med omkring en kvart, för att få ett högre tempo. Slutet har också blivit lite väl långsökt och osannolikt, vilket sänker filmens dittills ganska realistiska stil. Dessutom är det tråkigt att det i stort sett inte finns en enda ledtråd som pekar mot slutet under filmens gång; något som trots allt brukar vara brukligt i genren. Några logiska luckor drar också ner helhetsintrycket, även om det inte är så mycket man reagerar på under filmens gång. Fotot och scenografin håller dock hög klass, och här erbjuds vackra vyer inspelade i Japan kombinerade med ett starkt och effektivt bildspråk. Skådespelarinsatserna är ganska bra, men det är ingen som gör någon alltför minnesvärd insats och ingen lär vinna någon Oscar i första taget. I de två huvudrollerna gör Benoît Magimel och Lika Minamoto stabila och trovärdiga rolltolkningar, men ingen av dem imponerar i någon större grad. Kort sagt är Inju - The Geisha Killer en intressant och välgjord film, som har en genomarbetad grundstory men vars helhetsintryck dras ner av ett för lågt tempo och seg stil. Den är ändå fullt sevärd för de allra flesta, men är samtidigt relativt lättförglömlig och lämnar inget bestående intryck.

DVD-utgåvan erbjuder anamorfisk bredbild i formatet 1,85:1, vilket i klartext innebär att nästan hela skärmen nyttjas på en Widescreen-TV medan det på 4:3-TV blir smala svarta fält upp- och nedtill. Ljudet är i Dolby Digital 5.1, och innehåller en blandning av franska och japanska. Bild- och ljudkvaliteten är relativt bra. Filmen är textad på de fyra skandinaviska språken, men tyvärr finns ingen text för hörselskadade. Textningen är anpassad för Widescreen-TV - därför blir den något ihoptryckt och avlång på en 4:3-TV, och kan bli lite svårläst på mindre TV-apparater. När man matar in DVD-skivan, möts man av en distributörsjingel följt av språkvalsmeny. Det följs av varningstexter på valt språk, direkt följt av ett flertal trailers för andra filmer (som går att hoppa förbi). Därefter börjar själva filmen att spelas upp direkt, utan att någon huvudmeny visas. I likhet med de flesta andra nyare DVD-utgåvor från Nordisk Film finns ingen normal huvudmeny, utan trycker man på DVD-spelarens menyknapp kommer man istället tillbaka till den inledande språkvalsskärmen. Det medför också att det inte finns någon scenvalsmeny på skivan, vilket försvårar möjligheten att hitta åt en viss scen i filmen. Det gör också att man från menyn inte kan välja att spela upp filmen utan text, fast det behovet lär vara begränsat då inte många i Sverige lär kunna både franska och japanska. Tyvärr finns inget som helst extramaterial, vilket är beklagligt. Tyvärr har mina bristfälliga (läs icke-existerande) kunskaper i det franska språket dock gjort att jag inte lyckats att läsa mig till huruvida någon utländsk utgåva har något extramaterial att tala om.

Recensionen skriven: 25 augusti 2009
Senast uppdaterad: 26 augusti 2009

Recensionen har lästs 3635 gånger av 2061 personer, sedan den 25 augusti 2009