Rodolfo - Rodolfo Corsato Rita - Nour El-Refai
Clara - Anita Wall Anton - Sven-Bertil Taube
Camilla - Martina Haag Nils - Thomas Hanzon
Emma - Saga Samuelsson Fabbe - William Spetz
Filip - Anton Samuelsson Forsdik Chefen - Philip Zandén
Mona - Lisbeth Johansson Inga - Sarah Marklund

Marianne och Gustaf har varit gifta i 18 år, har fått två barn och har levt ett trivsamt liv. Men med åren har äktenskapet varit alltmer på sparlåga, och nu har de inte varit intima på åratal. En dag får Marianne nog, och säger till advokaten Gustaf att hon vill skiljas. Han förstår ingenting - skilsmässa är något som fint folk inte gör, och de är ju dessutom bortbjudna på middag. Han är övertygad om att detta bara är en fas som hon går igenom, och försöker övertyga barnen (och sig själv) om att det bara är en högst tillfällig separation. Och Gustaf insisterar på att hans överklassföräldrar Anton och Clara inte ska få veta något om skilsmässan. Men så träffar Marianne en dag den italienska konstnären Rodolfo, och blir blixtförälskad i honom. Och under tiden stöter Gustaf ihop med det drygt 20 år yngre cykelbudet Rita.

Att göra en komedi om skilsmässor kan tyckas vara ett egendomligt grepp, men är för all del ett ganska originellt koncept. Storyn är ganska enkel, men är ändå intressant och hyfsat genomarbetad. Som film betraktad är jag dock mer kluven till Jag älskar dig - En skilsmässokomedi, som har sina fördelar men också sina nackdelar. Det är ganska underhållande, och här finns en del charm. Rollfigurerna är intressanta, även om flera av dem kan upplevas stereotypa. Marianne hinner i alla fall få en del nyanser, och Rita är en frisk fläkt och nästan den enda som inte känns stereotyp.

Storyn i sig kan förstås många relatera till, för i dagens läge lär många på ett eller annat sätt ha erfarenhet av skilsmässor. Men i och med att familjen verkar stenrik och alla bor i stora lyxlägenheter och lyxvillor på Östermalm blir det därigenom förstås tveksamt hur många som faktiskt kan relatera till rollfigurerna eller deras situationer. Bland annat låtsas filmen överhuvudtaget aldrig om konceptet ekonomi - alla verkar ha obegränsat med pengar, och om det överhuvudtaget nämns vad Marianne försörjer sig med så har det i så fall gått över mitt huvud. Faktum är att enda anledningen till att filmen ens betonar Gustafs yrke som advokat tycks vara att kunna utnyttja gamla stereotyper om att advokater är torra och tråkiga. Jag tycker att manusförfattarna har missat en gyllene möjlighet genom att inte förlägga handlingen på en mindre lyxig adress; bland personer som inte har det riktigt lika gott ställt och kanske faktiskt måste jobba för att överleva ekonomiskt. Som det är nu hamnar filmen lite för långt bort från gemene man, för att man till fullo ska kunna relatera till någon.

Men när det gäller komedier är det förstås humorn som är A och O, och det är paradoxalt nog både filmens uppgång och fall. Det är hyfsat roligt, och man får skratta då och då åt de situationer och repliker som uppstår. Så visst blir det kul mellan varven, även fast det sällan är någon mer intelligent humor. Det är också riktigt charmigt, och mycket är gjort med glimten i ögat. Men det är inte riktigt tillräckligt roligt för att kompensera för manusproblemen, för fastän det ofta är roligt blir det nästan aldrig jätteroligt. De klockrena poängerna uteblir nästan helt, och det blir istället sällan mer än småroligt. Det räcker i och för sig hyfsat långt, men när en film inte har något större djup att luta sig tillbaka på hade det behövts mer humor så att filmen kunnat sticka ut ur mängden på den punkten. Men här blir det aldrig roligare än en genomsnittlig "mellan-komedi" - d.v.s. inte alls dålig, men heller ingen direkt imponerande humor.

Det finns heller inte tillräckligt med substans för att kompensera för att humorn aldrig sticker ut som något utöver det vanliga. Jag menar, givetvis är en skilsmässa alltid tråkig och något de flesta helst undviker; men nästan ingen i dagens läge lär väl se det som socialt skamligt på samma sätt som manusförfattarna verkar vilja få det till. Barnen verkar också ta det förhållandevis bra, så därigenom missar filmen också en möjlighet att berätta hur skilsmässor påverkar barn. Slutet känns också alldeles för tillrättalagt och sockersött, på ett sätt som skär sig från resten av handlingen och som knappast någon kan se som realistiskt. Dessutom förekommer det en del alltför övertydlig produktplacering, och bl.a. ett visst taxibolag i Stockholm måste ha betalat väldigt bra för den här "smygreklamen"... Självklart är produktplacering ofta ett nödvändigt ont i dagens filmindustri, men vanligtvis brukar det ändå ske med aningen större finess än här.

Skådespelarinsatserna är överlag bra. Björn Kjellman är som vanligt utmärkt som Gustaf, och gör allt som går av rollfiguren. Christine Meltzer är tyvärr ingen suverän skådespelerska, men är ändå ganska duktig på komedi. Det gör att hon fungerar ganska bra när hon försöker vara rolig, men känns mer konstlad i mer seriösa scener. Och hennes svengelska är tillräckligt för att driva vem som helst till vansinne, även om det i rättvisans namn sannolikt beror på manuset och inte henne personligen. Sven-Bertil Taube och Anita Wall är desto bättre som Gustafs föräldrar, och spelar riktigt bra. Nour El-Refai är som vanligt riktigt bra, men får tyvärr inte så mycket att arbeta med i den underutvecklade rollen som Rita. Rodolfo Corsato är ganska bra, men sticker inte ut som något utöver det vanliga.

Det kanske låter som att Jag älskar dig - En skilsmässokomedi är en väldigt misslyckad film. Och jag är absolut besviken över att humorn inte är mer märkvärdig, plus att det är svårt att relatera till överklassfamiljer som aldrig tycks behöva oroa sig för ekonomi. Men det är trots de påtagliga bristerna ingen dålig film, och med relativt bra skådespelare, hyfsad humor och rikligt med charm kommer man ganska långt. Därför är det hela tiden en helt okej film, som ibland spårar ur lite för mycket men som i alla fall förblir underhållande och hyfsat engagerande. Det räcker ganska långt, och gör att filmen trots allt är sevärd - och som en svensk komedi betraktat är det för all del inte så tokigt, men det är väldigt olyckligt att man vanligtvis måste ha en separat måttstock för just svenska komedier som nästan aldrig når upp till samma klass som ens halvlyckade amerikanska eller brittiska komedier. Ska det verkligen vara så svårt att skriva bra humor...? Och jag blir besviken på Martina Haag (som är en av tre manusförfattare för filmen), som visserligen aldrig tillhört någon av mina favoritförfattare men som om inte annat åtminstone alltid brukar vara duktig på igenkänningskomik. I slutändan har det här istället blivit en helt okej film, varken mer eller mindre - sevärd men inte särskilt minnesvärd, och inget som sticker ut från mängden. Betygsmässigt når filmen därigenom upp i en hyfsat svag sexa, men det är ju i och för sig inte fy skam det heller.

Recensionen skriven: 29 september 2016
Senast uppdaterad: 29 september 2016

Recensionen har lästs 3209 gånger av 1861 personer, sedan den 29 september 2016